Решение по дело №1789/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1831
Дата: 21 октомври 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180701789
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1831/21.10.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на двадесет и пети септември две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Явор Колев     

                                                                                       Членове: Здравка Диева

Недялко Бекиров                               

                                                                      

            при секретаря Д.Караиванова и с участието на прокурор А.Трифонова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1789/2020г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            ОД МВР - Пловдив, представлявана от директора с процесуален представител ст.юрисконсулт Г.Б., обжалва Решение № 876/11.06.2020г., постановено по АНД № 2569 по описа за 2020г. на Районен съд – Пловдив, с което е отменен електронен фиш серия К № 3455891 за наложена глоба от 50 лв. за нарушение на чл.21 ал.1 ЗДв.П, на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П, на М.С.П., ЕГН ********** *** е осъдена да заплати съдебни разноски в размер на 300лв.

            Решението е оспорено като неправилно – поради нарушение на материалния закон и необосновано. Счита се, че единствен мотив за отмяна на електронен фиш серия К № 2162622 според ПРС е, че в протокол за използване на АТСС не са посочени номерата на първото и последното заснети статични изображения, преценено за съществено нарушение, ограничаващо правото на защита на жалбоподателя. Заявено е, че протоколът по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е с удостоверителна функция, която не е компрометирана от непопълнените номера на първото и последното заснети изображения. Посочено е, че в решението не са изложени други основания за отмяна и е прието за безспорно нарушението, както и съответствие на електронния фиш с нормата на чл.189 ал.4 ЗДв.П. Поискана е отмяна на решението с присъждане на съдебни разноски за касационното производство. Алтернативно е заявено възражение за намаляване на разноските за адвокатско възнаграждение до размера на минимално предвиденото.

            Ответникът М.П. с пълномощник адв.Ст.П. оспорва жалбата в писмен отговор. Поддържа законосъобразност на решението на ПРС. Счита, че изискването за пълно и точно попълване на протокола не е самоцелно, а за да се създадат гаранции за законосъобразно използване на мобилното средство за видео контрол. Изтъкнато е, че в случая неправилно е ангажирана административно-наказателната отговорност на М.П., тъй като пред административно-наказващия орган е представена декларация, с която лицето декларира, че на дата – 09.03.2020г. не е управлявал автомобила, тъй като според договор от 01.09.2019г. е предоставил същия на И.П., за което твърдение е представен договор за наем и декларация от 02.04.2020г. В тази вр. се твърди, че изводите на ПРС са правилни – допуснато е съществено нарушение в хода на адм.нак.производство и неправилно е ангажирана адм.нак.отговорност на М.П.. Заявена е претенция за присъждане на разноски в касационното производство в размер на 150 лв. по представени договор за правна защита и списък на разноските.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Трифонова предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

            1. Според съдържанието на електронният фиш серия К № 3455891 от 09.03.2020г. – М. Ст. П. е възприет за нарушител – адресат, на което лице е наложена глоба в размер на 50лв. за превишение на скоростта от 19 км/ч /нарушение на чл.21 ал.1 ЗДв.П, основание – чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.1 т.2 ЗДв.П/.

            Приложенията към преписката са описани от ответника с представянето й в ПРС, в обхвата на които е копие от протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2016г. за използване на АТСС. В същия отсъстват номер на първо и на последно статично изображение, но е приложен снимков материал /снимка със съответен номер/ към електронния фиш по отношение локацията на конкретния автомобил – Хонда Сивик рег.№ РВ***РР.

            ПРС приел, че според доказателствата по делото, е установено, че на датата, отразена в електронния фиш – описаният в него лек автомобил е извършил движение със скорост, превишаваща максимално разрешената такава. С позоваване на чл.189 ал.5 ЗДв.П, правилно и в съответствие с данните от преписката, РС – Пловдив е посочил, че неправилно в случая фишът е издаден спрямо собственика, тъй като жалбоподателят е ползвал възможността по чл.189 ал.5 и чл.189 ал.6 ЗДв.П – в законоустановен срок е подал писмена декларация с приложен към нея договор, с която е декларирал кое лице е управлявало МПС в конкретния период от време. Освен това нарушение, според ПРС е нарушено правото на защита на жалбоподателя, поради пропуск в протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2016г. – не са отразени номерата на първото и последно заснетите статични изображения, при което се счита, че жалбоподателят не би могъл да разбере с кое техническо средство е бил заснет и съответно да организира защитата си.

2. Решението е законосъобразно. По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. С Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. По см. на §6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Тоест, установяването на обективните признаци на нарушението се извършва автоматизирано с удостоверяване чрез съответното доказателствено средство - снимков материал.

            Приложената фотоснимка съдържа информация за локация : гр.Пловдив, ул.Васил Левски № 111, данни за GPS координати, номер на снимката, дата на заснемане с час – 09.03.2020г., 14:29ч. Действително, в Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или системи по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 09.03.2020г., не са отразени номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение, което не отрича наличието на представената снимка към ел.фиш, която е датирана и има номер, вкл. в която е отразен номера на средството за измерване с фабричен номер – 1174ЗСА. Приложеният снимков материал не е оспорен. В реда на изложеното – протоколът съдържа данни за начало и край на работа /10.00 до 16.00/, в който период е осъществено заснемането – 14:29ч. Протоколът съдържа и данни за брой установени нарушения – 100. Тоест, единствено отсъствието на номера на първо и последно статично изображение, в конкретиката на фактите – не разколебава и не опровергава доказателствената сила както на протокола, така и на снимковия материал /арг. от чл.189 ал.15 ЗДв.П – официалният документ служи за доказване на факти от предмета на доказване, като е допустимо доказване с всички допустими процесуални способи/. Преценката за същественост на отсъстващи реквизити от протокола следва да се основава на съпоставка с всички останали попълнени реквизити, както и с останалите писмени доказателства от преписката.

В случая правилно ПРС е приел незаконосъобразност на оспорения електронен фиш с аргумент от факта на подадена от жалбоподателя декларация по реда и в срока на чл.189 ал.5 ЗДв.П във вр. с чл.188 ал.1 ЗДв.П. Надлежно е оспорен фактът на управление на лекия автомобил от страна на лицето, посочено за адресат на ел.фиш – фишът е връчен с известие за доставка на 18.03.2020г.; на 02.04.2020г. е подадена декларация с приложен към нея договора за наем от 01.09.2019г. Конкретното МПС, отразено в електронния фиш, е предоставено от М.П. /собственик/ на И.П. /ползвател/ за срок от 1 година, в периода на действие на който е констатирано нарушението. Съобрази се, че редовното връчване на електронния фиш е техническо действие със значение относно срок за подаване на жалба против фиша, но същевременно гарантира възможността, предвидена в нормата на чл.189 ал.5 пр.2-ро ЗДв.П : „В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство.”. Тоест, редовното връчване е предпоставката за правилно определен адресат на електронния фиш. В конкретиката на фактите собственикът на МПС е осъществил възможността да посочи нарушител в определения срок, поради което отпада презумпцията, че собственикът е нарушител и електронният фиш е издаден в хипотеза на недоказан извършител на нарушението.

Ведно с посоченото, в случая електронният фиш е издаден в нарушение на чл.39 ал.4 ЗАНН : „За случаи на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се издава електронен фиш.”, като необжалваемият минимум по ал.2 е в размер от 10 до 50лв. Нормата на чл.39 ал.4 ЗАНН е специална спрямо чл.182 ЗДв.П и несъобразяването й е самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш, тъй като изключва издаването му.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника – чл.18 ал.2 вр. с чл.7 ал.2 т.1 от Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /изм. ДВ бр.68 от 31.07.2020г./ и чл.63 ал.3 ЗАНН, при неоснователност на възражението по чл.63 ал.4 ЗАНН.

Мотивиран с изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 АПК, АС – Пловдив, XXIII състав

 

Р Е Ш И :

 

            Оставя в сила Решение № 876/11.06.2020г., постановено по АНД № 2569 по описа за 2020г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда ОД МВР – Пловдив да заплати на М.С.П.,*** ЕГН **********, съдебни разноски в размер на 150 лв. – адвокатско възнаграждение.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

         Председател :

 

 

 

 

 

                 Членове :