Решение по дело №123/2019 на Районен съд - Етрополе

Номер на акта: 260018
Дата: 1 април 2020 г. (в сила от 19 февруари 2021 г.)
Съдия: Мая Дойчева Николова
Дело: 20191830200123
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

гр.Етрополе, 01.04.2020 год.

в   името   на   народа

 

Етрополски  районен  съд  в публично заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАЯ НИКОЛОВА

при секретаря: КЛИМЕНТИНА ЧИКОВА и при участието на прокурора:.................... като разгледа докладваното от Председателя НАХ дело № 00123 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

Д.Р.Д., в качеството си на К. ***, обжалва Наказателно постановление № 11-01-365/07.11.2018 год. на Директора на А.з.д.ф.и. ***, с което за нарушение на чл.32 ал.1 от Закона за публичните финанси, на основание чл.32 ал.1 т.1 от Закона за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/ му е наложено административно наказание – глоба в размер на 200.00 лева. Твърди, че нарушението, което се твърди в НП е маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Твърди, че при издаване на НП са допуснати съществени нарушения на материалните разпоредби на закона, с което същото се явява и немотивирано. Не са установени всички факти и обстоятелства, необходими за разкриване на обективната истина, а така установените не би следвало да водят до направените от АНО изводи.

Моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят Д., чрез пълномощника си адв.А.Г., поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Твърди, че използването на средствата са били за задоволяване на обществен интерес, в случая за почистване на улици от уличната мрежа, тъй като за тази дейност е нямало средства в общината. Средствата не са били разходени за някакви други цели, а за снегопочистване.

З.А.з.д.ф.и. *** в съдебно заседание не се явява представител. С писмено становище на гл.юрисконсулт Боряна Еленкова-Георгиева моли НП да бъде потвърдено. Счита, че не са налице основанията за приложение разпоредбата на чл.28 ЗАНН. Твърди, че при съставяне на АУАН и издаденото въз основа на него НП липсват нарушения на процесуалните правила, материалния закон е приложен правилно.

В съдебно заседание не се явява представител на РП-Етрополе, редовно призована.

Съдът след като обсъди събраните по делото доказателства, прие че жалбата е подадена в законоустановения срок, атакува подлежащ на обжалване административен акт, поради което е допустима, но разгледана по същество е неоснователна, поради следните съображения:

В качеството си на к. *** и първостепенен разпоредител с бюджет по смисъла на чл. 11, ал. 3 от Закона за публичните финанси, е поел общински дълг с два броя договори за предоставяне на кредит-овърдрафт (№ 03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 г. и № 03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 г. с „ЦКБ“ АД), въз основа на които през 2017 г. е извършвано неколкократно усвояване и погасяване по тях на обща стойност 856 420 лв., представляващи плащания по общински дълг в размер на 17,21 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години (4 977 320.33 лв.), в резултат на което годишният размер на плащанията по общинския дълг на Община Етрополе към 31.12.2017 г. надвишава с 2,21 на сто (с 109 821,95 лв.) максимално допустимия размер от 15 на сто, регламентиран в чл.32, ал. 1 от ЗПФ.

Община Етрополе попада в обхвата на държавната финансова инспекция като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.

Община Етрополе е основна административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление и има право на собственост и самостоятелен общински бюджет. Община Етрополе е юридическо лице на бюджетна издръжка, първостепенен разпоредител с бюджет, и е с адрес: гр. Етрополе 2180, Софийска област, пл. „Девети септември“ № 1. Притежава БУЛСТАТ *********.

Съгласно чл.38 ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМДМА), орган на изпълнителната власт в общината е кметът на общината.

С чл.44 ал.1 т. 5 от ЗМСМА, във връзка чл.7 ал.5 и чл.122 ал.1 от ЗПФ, е вменено задължение на кмета на общината във връзка с изпълнението на общинския бюджет.

По смисъла на чл.11 ал.3 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), кметът на общината е първостепенен разпоредител е бюджет по бюджета на общината, и като такъв отговаря за съставянето, отчитането и неговото изпълнение.

За периода от 09.11.2015г. и към датата на съставяне на АУАН, удостоверено със справка за отговорните длъжностни лица с изх. № 15-00-52/10.05.2018 г., к. *** е Д.Р.Д., назначен е Решение № 165/01.11.2015г. на Общинска избирателна комисия - Етрополе.

При извършената проверка за законосъобразност на извършените плащания по общинския дълг в Община Етрополе през 2017 година относно спазване разпоредбата на чл.32, ал.1 от Закона за публичните финанси, се установява следното:

Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 от Закона за общинския дълг (ЗОД, обн., ДВ, бр.34 от  19.04.2005г., изм. и доп., ДВ, бр.98 от 09.12.2016г., в сила от 01.01.2017г.) всички финансови задължения, поети от името и за сметка на общината при спазване изискванията на този закон, съставляват общински дълг и представляват задължение на общината.

С Решение № 3 от 30.01.2017 г. /Протокол №2/ на Общински съвет Етрополе е приет бюджета на Община Етрополе за 2017 година. В т. XII на горецитираното решение общинският съвет е определил максимален размер на новия общински дълг за 2017 г. в размер до 3 млн лв., както и максимален размер на общинския дълг към края на 2017г. в размер до 3,5 млн лв., в съответствие с изискванията на чл.39, т.1 и т.З от Закона за публичните финанси (ЗПФ, обн., ДВ, бр.15 от 15.02.2013г., изм. и доп., бр. 43 от 07.06.2016г., изм. и доп., ДВ, бр.91 от година).

Съгласно чл.55 ал. 1 от Закон за общинския дълг, кметовете на общините са длъжни да водят, съхраняват и предоставят на Министреството на финансите информация за поетия от общините дълг и дълга на контролираните от тях лица, които попадат в обхвата на подсектор „Местно управление“, в съответствие с изискванията на Европейския съюз и българското законодателство за отчетността, статистиката и бюджетирането на публичния сектор. Като в ал.3 на чл.55 е предвидена правната възможност кметът да възлага изпълнението на задълженията по ал. 1 на други длъжностни лица в общината.

В изпълнение на разпоредбата на чл.55 ал.З от ЗОД, със Заповед № РД-15-208/22.04.2016г. на Д.Д.-к. *** са определени длъжностни лица, които са оторизирани за работа с „Регистър - Общински дълг“ и отговарят за своевременното, точно и в срок подаване на информация, както следва: Н.Н. С.-директор дирекция „Бюджет и финанси“ за достъп в ЦРОД, ИСО и ИСО-счетоводен и М. Ц. И. - началник отдел „Бюджет и счетоводство“ за достъп в ЦРОД, ИСО и ИСО-счетоводен.

През годината не са извършвани актуализации на първоначално определените размери на общинския дълг.

При проверката се установява, че плащанията по общинския дълг в Община Етрополе през периода от 01.01.2017г. до 31.12.2017г. са извършени въз основа на четири броя договори:

1. Договор № 715/27.01.2015 г., сключен между кмета на Община Етрополе Б.Г. и Н. С. - директор дирекция „Бюджет и финански“ (длъжник), „Фонд за органите на местното самоуправление в Република България - ФЛАГ“ ЕАД (кредитор) и Уникредит Булбанк АД (банката), по силата на който кредиторът чрез банката отпуска на длъжника кредит в размер на 662 680,35 лв., предназначен за финансиране на собственото участие на общината за изпълнението на одобрен проект „Интегриран инвестиционен проект във водния сектор на град Етрополе“ по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ -МЮ1К-51011116-С031, сключен на 08.08.2012 г. между длъжника и Министерство на околната среда и водите. Крайният срок на погасяване на кредита е 25.10.2021г.

С Решение № 21/25.03.2014 г. на Общински съвет Етрополе е дадено съгласие за поемане на дългосрочния общински дълг, при максимален размер на дълга -702 940,90 лв. и срок на погасяване 84 месеца, считано от датата на подписване на договора за кредит; източници на погасяване на главницата -чрез плащанията от Управляващия орган съгласно Договор за безвъзмездна финансова помощ № Р1К-51011116-С031, сключен с Управляващия орган на ОП „Околна среда“ и учредяване на залог върху собствените приходи на общината по чл.6 от Закона за общинския дълг и максимален лихвен процент Е1Ж1ВОК плюс максимална надбавка от 4,715%.

С Решение №83/27.05.2014 г. горното решение е изменено, като е дадено съгласие общината да сключи договора за кредит при източници на погасяване на главницата -чрез собствени бюджетни средства на Община Етрополе и лихвен процент-5,078 %.

Кредитът е обезпечен чрез сключен договор за залог от 27.01.2015 г. между Община Етрополе и „Фонд за органите на местното самоуправление в Република България - ФЛАЕ“ ЕАД за обезпечаване събирането от залогодателя, до окончателното им погасяване в пълен размер, на всички вземания от заложния кредитор за главница, лихви, такси и комисионни, определени с Договор за кредит №715/27.01.2015 г.

Размерът на общинския дълг по договора към 01.01.2017 г. е 480 454 лв., а към 31.12.2017 г. - 381 058 лева.

През 2017г. са извършени плащания за погасяване на главница -99 396 лв., и лихви, такси и комисионни - 19 201 лв. , или общо 118 597 лв., нареждани от Д.Д. - к. *** и от Нели Сейменарова - главен счетоводител на Община Етрополе.

2.                                            Договор № 738/13.5.2015г., сключен между кмета на Община Етрополе Б.Г. и Н. С. - директор дирекция „Бюджет и финански“ (длъжник), „Фонд за органите на местното самоуправление в Република България - ФЛАГ“ ЕАД (кредитор) и Уникредит Булбанк АД (банката), по силата на който кредиторът чрез банката отпуска на длъжника кредит в размер на 2 617 836,74 лв., предназначен за финансиране на собственото участие на общината, възникнало в резултат на невъзстановеното ДДС за изпълнението на одобрен проект „Интегриран инвестиционен проект във водния сектор на град Етрополе“ по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №В1К-51011116-С031, сключен на 08.08.2012 г. между длъжника и Министерство на околната среда и водите. Крайният срок на погасяване на кредита е 25.02.2022 г., като с Решение № 14/16.02.2015 г. на Общински съвет Етрополе е дадено съгласие за поемане на дълга.

Кредитът е обезпечен чрез сключен договор за залог от 13.05.2015 г. между Община Етрополе и „Фонд за органите на местното самоуправление в Република България - ФЛАГ“ ЕАД за обезпечаване събирането от залогодателя, до окончателното им погасяване в пълен размер, на всички вземания от заложния кредитор за главница, лихви, такси и комисионни, определени с Договор за кредит №738/13.05.2015 г.

Размерът на общинския дълг по договора към 01.01.201 г. е 2 011 281 лв., а към г.-1 628 193 лева.

През 2017 г. са извършени плащания за погасяване на главница -383 088 лв., и лихви, такси и комисионни - 77 185 лв., или общо 460 273 лв., нареждани от Д.Д. - к. *** и от Н. С. - главен счетоводител на Община Етрополе.

3.                                            Договор реф.№ 03200РО-АА-0624 от 09.12.2016г., сключен между кмета на Община Етрополе Д.Д. (кредитополучател) и Централна кооперативна банка АД (банката), за извършване на разплащания при условията на кредит-овърдрафт по разплащателна сметка на кредитополучателя, като максимално допустимия размер на дебитното салдо по сметката може да бъде не повече от 500 000 лв. Кредитът се предоставя срещу разходо- оправдателни документи, за допълване на оборотни средства за нуждите на Община Етрополе, за срок от 09.12.2016 г. до 09.09.2017 г.

Кредитът е обезпечен чрез сключен договор за залог от 09.12.2016 г. между Община Етрополе и  Централна кооперативна банка АД за обезпечаване на вземанията на банката по Договор за предоставяне на кредит овърдрафт №03200РО-АА-0624 от 09.12.2016г., сключен между ЦКБ АД и Община Етрополе в размер на 750 000 лева и краен срок на погасяване – 09.09.2017г.

Договорът за кредит е одобрен с решение №185/25.10.2016г. /Протокол №15/ на Общински съвет. Със съшото решение Общинският съвет дава съгласие да бъде учреден особен залог на вземане по бюджетната сметка на Община Етрополе.

Размерът на общинския дълг по договора към 01.01.2017г. е 21 249 лв., а към 31.12.2017г. - 0 лева.

През 2017г. са извършени погасявания на главница - 745 403 лв., и лихви, такси и комисионни -8 474 лв., или общо 753 877 лв.

4. Договор реф.№ 03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 г., сключен между кмета на Община Етрополе Д.Д. (кредитополучател) и Централна кооперативна банка АД (банката), за извършване на разплащания при условията на кредит-овърдрафт по разплащателна сметка на кредитополучателя, открита в ЦКБ -АД, клон Етрополе, като максимално допустимия размер на дебитното салдо по сметката може да бъде не повече от 500 000 лв. Съгласно договора , за срок от 24.10.2017 г. до 24.07.2018 г. при фиксиран лихвен процент в размер на 3,99 %. Кредита се предоставя срещу разходо-оправдателни документи, за допълване на оборотни средства за нуждите на Община Етрополе.

Кредитът е обезпечен, чрез сключен договор за залог от 24.10.2017 г. между Община Етрополе и Централна кооперативна банка АД за обезпечаване на вземанията на банката по Договор за предоставяне на кредит овърдрафт № 03200РО-АА-0637 от 24.10.2017г., сключен между ЦКБ АД и Община Етрополе с размер на 750 000 лв., с краен срок за погасяване 24.07.2018г.

Договорът за кредит и договорът за особен залог са одобрени с решение №121/12.09.2017 г. /Протокол №12/ на Общински съвет.

Размерът на общинския дълг по договора към 01.01.2017 г. е 0 лв., а към 31.12.2017 г. -0

лева.

През 2017 г. са извършени погасявания на главница - 111 017 лв., и лихви, такси и комисионни- 5 469 лв., или общо 116 486 лв.

В раздел V ог двата договора за предоставяне на кредит овърдрафт страните по договора са се споразумели за условията за погасяване на овърдрафта, в т.ч.:

-/Т.18/ кредитополучателят погасява всички свои задължения по ползвания овърдрафт в срок до 09.09.2017 г. по договор за предоставяне на кредит овърдрафт реф.№03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 г. и в срок до 24.07.2018 г. по договор за предоставяне на кредит овърдрафт реф.№03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 г.

-/т.19/ Задълженията на овърдрафта -разноски, лихви, главница, комисионни се погасяват от кредитополучателя с постъпления по банковата му сметка, при постъпване на изискуемостта им, като банката има право и служебно да задължава сметките на кредитополучателя по реда на т.21 и т.22 от договора.

-/т.20/ Страните безусловно приемат погасяването на задълженията по овърдрафта да се извършва на съответния падеж и поредност - разноски, лихви, главница, съгласно чл.76, ал.2 от ЗЗД.

-/т.21/ С подписването на договора, кредитополучателя дава съгласието си на основание чл.21 от Наредба №3/16.07.2009 г. на БНБ за условията и реда за изпълнение на платежни операции и за ползване на платежни инструменти, банката да издължи едностранно след настъпване на падеж, включително и в случаите на предсрочна изискуемост, дължимите суми по договора за кредит като задължи банковата/ите сметка/и на кредитополучателя открити при нея.

-/т.22/ С подписването на договора, кредитополучателя дава съгласие за директен дебит в полза на банката, по реда на чл.чл. 16-20 от Наредба №3/16.07.2009г. на БНБ за условията и реда за изпълнение на платежни операции и за използване на платежни инструменти, за размера на кредита, лихвите и другите разноски по кредита, въз основа на което банката може да дебитира дължимите изискуеми суми по договора от сметките на кредитополучателя в национална и чуждестранна валута, при други банки до крайния срок на договора.

-/т.23/ При надвишаване на разрешения лимит или при просрочие на задължения по договора банката има право да блокира сметката на кредитополучателя до издължаване на просрочието.

Видно от предоставените данни в Регистъра на общинския дълг:

- по договор за предоставяне на кредит овърдрафт реф.№03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 г., усвоените суми са в общ размер на 745 403 лв., като погасяването е извършено на погасителни вноски от 361 180 лв. и 384 223 лв.;

-по договор за предоставяне на кредит овърдрафт.№03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 г., усвоените суми са в общ размер на 111017,00 лв., като погасяването е извършено на погасителна вноска от 111 017,00 лв.

Общите финансови задължения през периода 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г. по договори за кредит № 715/27.01.2015 г. и Договор № 738/13.5.2015 г., сключени между кмета на Община Етрополе, „Фонд за органите на местното самоуправление в Република България - ФЛАГ“ ЕАД и Уникредит Булбанк АД, и договори за кредит овърдрафт № .№03200РО-АА-0624 от 09.12.2016 г. и №.№03200РО-АА-0637 от 24.10.2017 г., които са поети от името и за сметка на Община Етрополе съставляват общински дълг по смисъла на чл. 2, ал.1 от ЗОбД.

При извършената проверка на плащанията по общинския дълг в Община Етрополе за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. се установява, че общият размер на плащанията е 1 449 233 лв. (главница - 1 338 904 лв.; лихви, такси и комисионни - 110 329 лв.).

От проверка на счетоводните записвания на плащанията по общинския дълг за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2017г., се установява, че извършените разходи за погасяване на главници, в зависимост от вида на дълга, са отразени по счетоводна сметка: 1994 „Погасяване на главници по заеми“. Извършените разходи за начислените по дълга лихви са осчетоводени по сметки 6221 „Разходи за лихви по банкови заеми в страната“/овърдрафт, 6224 „Разходи за лихви по други заеми от страната“, /тук са лихвите по ФЛАГ/ а разходите за такси във връзка с обслужването на дълга - по сметка 6029 „Такси управление на кредит“.

В отчета за касовото изпълнение на бюджета на Община Етрополе към 31.12.2017г., подписан за ръководител от Д.Д.- к., извършените разходи за плащания по общинския дълг са отчетени, както следва:

-                                            разходи за погасени главници, съобразно вида на дълга: по §§ 83-82 „Погашения по дългосрочни заеми от други лица в страната (-)“- 482 484 лв.

-                                            разходи за погасени главници, съобразно вида на дълга: по §§ 83-21 „Погашения по краткосрочни заеми от банки в страната (-)“- 856 420 лв.

-                                            разходи за лихви и такси: по §§ 10-20 „Разходи за външни услуги“- 13 864 лв. и по §§ 22-00 Разходи за лихви по заеми от страната - 98 546 лв.

Съгласно разпоредбите на чл.32, ал.1, ал.З и ал.5 от ЗПФ:

-                                             годишният размер на плащанията по общинския дълг за всяка община във всяка отделна година не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината.

-                                             годишният размер на плащанията по дълга включва дължимите главница, лихви, такси, комисионни и други плащания по поетия от общината дълг.

- в годишния размер на плащанията по общинския дълг не се включва дългът на общините по временни безлихвени заеми и по предоставени им заеми от други лица от сектор "Държавно управление".

С чл. 86, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. (Обн. ДВ. бр. 98 от 9 Декември 2016 г., изм. ДВ. бр. 58 от 18 Юли 2017 г.) е регламентирано,

че при прилагане на ограничението по чл. 32, ал. 1 от ЗПФ се включват извършените плащания по главницата на банкови заеми тип-овърдрафт/револвиращи кредити.

С оглед на тези разпоредби от плащанията по общинския дълг в общ размер на 1 449 233 лв. през 2017 г. следва да се изключат плащания в общ размер на 592 813 лв., извършени по договорите на общината с „Фонд за органите на местното самоуправление в Република България - ФЛАГ“ ЕАД и плащанията за лихви по договорите за предоставяне на кредити овърдрафт. След изключване на горепосочените плащания, годишният размер на плащанията по финансови задължения, съставляващи общински дълг на Община Етрополе, възлиза на 856 420 лв.

При проверката на годишните отчети за касовото изпълнение на бюджета на Община Етрополе, се установява, че общият годишен размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години (бюджетните 2014 г., 2015 г. и 2016 г.), е формиран от:

-                                              с Решение № 73/24.06.2015 г. на Общински съвет Етрополе е приет отчета за касовото изпълнение на бюджета на Община Етрополе към 31.12.2014 година. Отчетено е изпълнение на собствените приходи на общината в общ размер на 4 936 566 лв. Отчетеният размер на общата изравнителна субсидия от Централния бюджет към 31.12.2014 г. е 595 000 лв., в т.ч. трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища - 141 900 лева. Общият размер на отчетените в годишния отчет за изпълнението на бюджета за 2014 г. на общината собствени приходи и обща изравнителна субсидия, без средствата за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища е 5 531 566 лева.

-                                              отчетът за касовото изпълнение на бюджета на Община Етрополе към 31.12.2015 г. е приет с Решение № 169/29.09.2016г. на Общински съвет Етрополе. Отчетено е изпълнение на собствените приходи на общината в общ размер на 4 285 241 лв. Към същата дата е отчетена обща изравнителна субсидия от Централния бюджет в размер на 617 500 лв., в т.ч. за трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища - 154 300 лева. Общият размер на отчетените в годишния отчет за изпълнението на бюджета за 2015 г. на общината собствени приходи и обща изравнителна субсидия, без средствата за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища е 4 902 741 лева.

-                                              с Решение № 122/28.09.2017 г. на Общински съвет Етрополе, е приет отчета за касовото изпълнение на бюджета на Община Етрополе, към 31.12.2016 година. Отчетено е изпълнение на собствените приходи на общината в общ размер на 3 877 654 лв. Отчетена е обща изравнителна субсидия от Централния бюджет в размер на 620 000 лв., в т.ч. трансфер за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища - 154 300 лева. Общият размер на отчетените в годишния отчет за изпълнението на бюджета за 2016 г. на общината собствени приходи и обща изравнителна субсидия, без средствата за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища е 4 497 654 лева.

Въз основа на отчетените в Община Етрополе собствени приходи и обща изравнителна субсидия, както следва: през 2014 г. - 5 531 566 лв., през 2015 г. - 4 902 741 лв. и през 2016 г. - 4 497 654 лв., се формира средногодишният размер на тези средства за същия период, който възлиза на 4 977 320.33 лева. /14 931 961 лв.:3/.

Годишният размер на плащанията по общинския дълг през 2017 г. в Община Етрополе, изчислен съгласно нормата на чл. 32, ал. 1 от ЗПФ е, както следва:

1.                                           Годишен размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години (бюджетните 2014 г., 2015 г. и 2016 г.) - 14 931 961 лв.;

2.                                           Средногодишен размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години е в размер на 4 977 320,33 лв.

3.                                           Общо извършени плащания по дълга през 2017 г. - 1 449 233 лв.;

                    4.Плащания по дълга, които се изключват при изчисляване на съотношението -592 813 лв. (в извършените плащания са включени само главниците по кредити овърдрафт, а са изключени платените лихви и такси - 13 943 лв., съгласно чл. 86, ал. 4 от ЗДБРБ за 2017 г.);

4.     щания по дълга, влизащи в изчисленията на съотношението е в размер на 856 420 лв. (745 403 лв.+ 111 017 лв.);

5.     Съотношение на плащанията по дълга към средногодишен размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години - 17,21 на сто (856 420 лв./4 977 320,33 лв. х 100).

Нормативно определения годишен размер на плащанията по дълга през 2017 г., съгласно чл. 32, ал. 1 от ЗПФ, следва да е в рамките на 15 % от 4 977 320,33 лв., която сума в конкретния случай е в размер на 746 598,05 лв.

От направените изчисления е видно, че извършените плащания от Община Етрополе по общинския дълг за 2017 г. надвишават със 109 821,95 лв. или с 2,21 на сто в повече извършени плащания от нормативно определените 15 %, съгласно изискванията на чл. 32, ал. 1 от ЗПФ.

Извършените в Община Етрополе през периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2017 г. плащания по общинския дълг във връзка със договорите за предоставяне на кредит овърдрафт в размер на 856 420 лв., представляват 17.21 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години - 4 977 320 лв., изчислен на базата на данните от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината и надвишават със 109 821,95 лв. или с 2.21 на сто определения съгласно нормата на чл.32, ал.1 от ЗПФ допустим размер от 15 на сто.

От представено по време на финансовата инспекция писмено обяснение изх. № 15- 00-55/10.05.2018г. от кмета на Община Етрополе, в което се посочва следното:„ Обслужващата банка на Община Етрополе е ЦКБ АД, клон Етрополе. Общинският дълг на Община Етрополе за 2017 год. се формира от финансовите задължения на общината, произтичащи от сключени договори с банки и други институции, както следва:

По откритата разплащателна бюджетна сметка в периода 01.01.2017г. - 31.12.2017г. е отпуснат кредит-овърдрафт със сключване на договор 03200РО-АА-0624/09.12.201 бг. и срок за погасяване 09.09.2017г. в размер на 500 000 лв. и договор 03200РО-АА-0637/24.10.2017г. и срок на погасяване 24.07.2018г. в размер на 500 000 лв.

По договор №°03200РО-АА-0624/09.12.2016г. през 2017 година в регистъра на общинския дълг са извършени усвоявания и плащания както следва:

-     усвоявания 361 180 лв. общо до 28.02.2017г. и плащания по главница - 361 180 лв. и лихви 6 288 лв. на 31.03.2017г.;

-     усвоявания - 232 929 лв. на 30.06.2017г. и 151 294 лв. на 31.07.2017г. и плащания по главница - 384 223 лв. и лихви 2 186 лв. на 31.08.2017г.

По договор №03200РО-АА-0637/24.10.2017г. през 2017 год. в регистъра на общинския дълг са извършени усвоявания и плащания както следва: - усвоявания - 111 017 лв. на 31.10.2017г. и плащания по главница - 111 017 лв. и лихви 5 469 лв. на 31.12.2017г.

Общо извършените погашения по главница по двата кредита за периода 01.01.2017г. - 31.12.2017г. е в размер на 856 420 лв. и разходи за лихви, такси и комисионни е в размер на 13 943 лв.

В същия период общината има и два действащи общински дълга от ФОНД «ФЛАГ» №715/27.01.2015г. със срок на погасяване 25.10.2021г. в размер на 662 680,35 лв. и №738/13.05.2015г. с падеж 25.03.2022г. в размер на 2 617 836,74 лв. Размера на извършените плащания по главници, разходи за лихви, такси и комисионни за периода 01.01.2017г. - 31.12.2017г. към ФОНД «ФЛАГ» е в размер на 578 870 лв.

Съгласно чл. 32 от ЗПФ годишният размер на плащанията по общинския дълг във всяка отделна година не може да превишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината.

Съгласно справката от РОД за съотношението на плащанията по дълга за 2017 год. средногодишният размер на изравнителната субсидия и собствените приходи за последните три години е в размер на 4 977 320 лв., сумата на плащанията по заемите, които влизат в обхвата на ограниченията е в размер на 870 450 лв., от което следва, че процента е 17, 49%.

Горната фактическа обстановка съдът възприе от показанията на св.Л.Н., както и писмените доказателства, приложени към административно наказателната преписка.

Установи се, че през 2017г. в Община Етрополе са извършени плащания по общински дълг в общ размер на 856 420 лв., които представляват 17.21 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, т.е. същите надвишават максимално допустимия размер от 746 598 лв. със 109 821,95лв. или с 2.21 на сто в повече.

Установи се, че годишният размер на плащанията по общинския дълг към 31.12.2017г. на стойност 856 420 лв., са извършени въз основа на 2 бр. договори за поемане на общински дълг /договори за кредит-овърдрафт/, сключени от кмета на Община Етрополе, превишава ограничението от 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години регламентирано в чл.32, ал.1 от ЗПФ.

Безспорно е, че отговорен за установеното нарушение е Д.Д., затова че в качеството си на к. ***, който организира и ръководи изпълнението на бюджета на общината по см. на чл. 7, ал. 5 от ЗПФ, е поел общински дълг с два броя договора за овърдрафт, въз основа на които през 2017г. е извършвано неколкократно усвояване и погасяване по тях на обща стойност 856 420 лв., представляващи плащания по общински дълг в размер на 17,21 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, в резултат на което годишния размер на плащанията по общинския дълг на Община Етрополе, към 31.12.2017 г. надвишава с 2,21 на сто максимално допустимия размер от 15 на сто, в нарушение на чл. 32, ал. 1 от ЗПФ.

С деянието е нарушен чл. 32, ал. 1 от Закона за публичните финанси.

От приобщените към преписката писмени доказателства е безспорно неспазването на изискванията на закона относно условията, при които се поемат финансови ангажименти или се разходват средствата от бюджетните организации, в т.ч. и целеви средства. С действията си нарушителят е нарушил императивно изискване на ЗПФ. В съставения АУАН съществува яснота относно характеристиките на деянието и обстоятелствата, при които е извършено, начина на извършване, самоличността на нарушителя и неговата вина.

Предвид обществената значимост на отношенията, които регламентира ЗПФ, и осъществяваната от нарушителя дейност, нарушението не се явява маловажно по смисъла на чл.28, б.”а” от ЗАНН.

Нарушението, за което е наложено административно наказание, е формално и за съставомерността му не се изисква настъпването на вредни последици. При формалните нарушения са защитими с приоритет обществените отношения. Ето защо при този вид нарушения не може да има маловажен случай по смисъла на чл. 28, ал. 1 от ЗАНН от една страна, а от друга не могат да се обосноват смекчаващи, (изключителни или многобройни) обстоятелства, които да правят нарушението такова с по-ниска степен на обществена опасност, т. е. да засягат в по-ниска степен защитените обществени отношения, в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид.

Наложеното административно наказание е в минимален размер, поради което НП следва да бъде потвърдено.

Водим от горното съдът

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-365/07.11.2018 год. на Директора на А.з.д.ф.и. ***.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-София област в 14-дневен срок, считано от получаване на съобщението от страните за постановяването му.

 

                                                           РАЙОНЕН  СЪДИЯ: