Решение по дело №145/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 60
Дата: 27 март 2023 г.
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20227110700145
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 60        

гр. Кюстендил, 27.03.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на девети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д. ТАБАКОВА

                                                          

с участието на секретар: Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 145 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 138а, ал. 3 от Закона за водите (ЗВ).

Образувано е по жалба на община Р., чрез адв. Д.З., срещу Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея от 29.03.2022 г. на язовир „С. 000074“, съставен от комисия, назначена със заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил, утвърден от областния управител на област Кюстендил с рег. № РД-23-71/01.04.2022 г.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения акт на основанията посочени в чл. 146, т. 1-4 от АПК. Иска се отмяната му. Претендират се разноски.

Ответната страна - областният управител на област Кюстендил, чрез процесуалните си представители, в писмен отговор, в съдебно заседание и в писмена защита, изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Кюстендил, въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства приема за установено следното от фактическа страна:

Административното производство е започнало на основание заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил за назначаване на основание чл. 32, ал. 1 от Закона за администрацията (ЗА) във вр. с чл.138а, ал.3 и чл.141б, ал.3 от ЗВ на междуведомствена комисия със задачи: извършване класификация по степен на потенциална опасност на некласифицирани до момента язовири на територията на област Кюстендил, съгласно чл.141б от ЗВ и по критериите от Приложение № 1 от Наредбата по чл.141, ал.2 от ЗВ (Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние - Наредбата; анализиране на информацията по чл.141, ал.6 от ЗВ и извършване на проверки на място на техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях; проверка на създадената организация по изпълнение на мерките в аварийния план; проверка за изпълнение на дейностите по осигуряване на проводимостта на речното легло на разстояние до 500 м. от язовирните стени; даване на заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия и даване на предписания на собствениците на язовирите за привеждането им в готовност за безопасна експлоатация; съставяне на протокол за извършената проверка със заключенията и предписанията в 14-дневен срок от проверката. Посочено е, че обследването следва да се извърши в периода от 22 март – 15 април 2022 г.

Така издадената заповед на областния управител на област Кюстендил е изпратена по електронната поща на община Р. и е регистрирана в общината с вх.№ ЗК-01-05-30/15.03.2022г. С резолюция от 17.03.2022г. е разпоредено участие на служител от общината и представяне на документи.

В изпълнение на посочената заповед, назначената комисия в състав: Я.П. – главен експерт, Дирекция "Административен контрол, регионално развитие и държавна собственост" (АКРРДС) при Областна администрация Кюстендил; инж. Л.Т. – главен инспектор в Регионален отдел (РО) Югозападна България към Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ (HO НЯСС) към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН); инж. Х. М. – инспектор по защита на населението (ЗН) към Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението (РДПБЗН) - Кюстендил и Е. Я. – главен инспектор в Дирекция „Контрол“ към Басейнова дирекция "Западнобеломорски район" (БДЗБР) е извършила проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „С. 000074“, находящ се в землището на с.С., община Р., област Кюстендил. На 29.03.2022 г. е съставен процесният Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръжения към нея, като същият е утвърден от областния управител на област Кюстендил с рег. индекс РД-23-71/01.04.2022 г. В протокола е записано, че обект „С. 000074“ е в експлоатация, за него има съставен Акта за публична общинска собственост № 359/06.06.2005 г. и същият се стопанисва от община Р.. В раздел I „Технически данни за язовирната стена, съоръженията към нея и водохранилището“ е отбелязано, че няма данни за класификацията на стената по чл. 141а, ал. 1 и ал. 2 от ЗВ, няма данни за залята площ, за завирен обем, за водосборна област на язовира, за предназначението, като язовирната стена е земнонасипна без данни за височина, дължина, обем, воден напор, преливник и основен изпускател. В раздел II „Констатации на състоянието“ комисията е записала, че има достъп до язовира с МПС в висока проходимост, но няма данни за обема на язовира в момента на проверката. При проверката не са установени проблеми по сигурността и техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея, не е представена техническа документация относно безопасна експлоатация на язовира. Посочено е, че няма изготвен актуален авариен план за 2020 г., няма авариен склад и система за оповестяване. В раздел III „Предписания за отстраняване на установени проблеми, слабости и пропуски в организацията на експлоатацията на язовира в различни условия на работа и в сигурността на техническите му съоръжения и срок за тяхното изпълнение“ комисията е дала няколко предписания, а именно по отношение на техническата документация предписанията включват изготвяне и представяне на актуален Авариен план, изготвяне на анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея, представяне на Инструкция за експлоатация, представяне на програма за технически контрол, изготвяне и представяне на протокол от експертен и технически съвет, като за всичките е поставен срок до 29.06.2022 г. В частта „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация" предписанията включват премахване на дървесна и храстовидна растителност по короната, по воден откос и по въздушен откос, със срок: до 29.06.2022 г. В протокола е обективирано и заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира в момента на проверката, според което язовирът е в неизправно – неработоспособно състояние.

Част от протокола е Приложение № 1 към чл. 10, ал. 2 от Наредбата във вид на „Класифициране по степен на потенциална опасност съгласно чл. 141б от ЗВ“, където язовирът е класифициран с трета ниска степен на потенциална опасност. Протоколът и приложението към него са подписани от всички членове на комисията.

По делото са разпитани като свидетели В.Я.Д. и М.И.П. – служители в общинската администрация на община Р., Я.М.П. – служител в Областна администрация Кюстендил, И.Р.М. и Л. Андреев Т. – служители в ДАМТН. От показанията на свидетелите В.Д. и М.П. се установява механизмът на движението на кореспонденцията в община Р., включително на тази с областния управител, както и че заповед № 0А-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил е получена по електронен път в общината на 15.03.2022 г. и е предоставена на кмета, който с резолюция е определил за участие в междуведомствената комисията зам.-кмета Гаврилов и е разпоредил на В.Д. да предостави документацията за проверяваните обекти. Свидетелят Я.П. поддържа констатациите, отразени в процесния протокол и заявява, че устно е уведомил кмета на община Р. за предстоящите през месец март 2022 г. проверки на процесния обект, както и че община Р. не е изпратила представител на тези проверки. Свидетелят Л.Т. също поддържа изложеното в процесния протокол и заявява, че той е изготвен след проверката, на база писмените констатации на всеки от членовете на комисията, направени при самата проверка. Показанията на свидетеля И.М. са неотносими към спора, доколкото същият не е присъствал на проверката.

По делото е изслушана съдебно - техническа експертиза, като заключението на вещото лице относно процесния обект е, че липсват задължителните за язовир съоръжения, като в допълнение е посочено, че размерите му са много малки, водният обем, който може да се акумулира е незначителен от хидротехническа гледна точка (в интервала макс. 3 000 – 4 000 куб.м.). Посочено е, че през по-голямата част от годината е празен, тъй като подхранването с вода е нерегулярно и водното количество се изпарява и инфилтрира. Вещото лице посочва, че водоемът не представлява заплаха за населеното място. Сочи още, че на процесния обект липсват съоръжения за притока и регулиране на отока, т.е. според вещото лице не може да бъде причислен към категорията „язовир“.  Съобразявайки дефинициите за язовир в т. 94, §1 от ДР ЗВ и за повърхностно водно тяло по т. 59, § 1 от ДР ЗВ, вещото лице приема, че процесният обект спада в категорията „повърхностно водно тяло“ – водоем. Според вещото лице вероятната цел на изграждането на обекта е поливане или водопой на животни.

Административен съд – Кюстендил, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт по чл. 168, ал. 1 от АПК на всички основания по чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореният Протокол е утвърден от компетентен орган в пределите на неговата законова компетентност с оглед разпоредбата на чл. 138а, ал. 3, т. 6 от ЗВ. Същият е съставен в изискуемата се писмена форма и съдържа реквизитите по чл.138а, ал.3, т.6 от ЗВ и чл.115, ал.1 от Наредбата, издадена по делегацията от 141, ал.2 от ЗВ. В протокола се съдържат фактическите и правните основания за издаването му.

Съгласно разпоредбата на чл. 138а, ал. 3 от ЗВ, областните управители назначават комисии, които извършват проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях. В комисиите се включват представители на ДАМТН, ГД ПБЗН на МВР, съответната областна администрация, съответната басейнова дирекция и съответната община, на територията на която се намира язовирът (чл. 138, ал. 4 от ЗВ). В случая, съставът на комисията, назначена със Заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил, е съобразен с изискванията на чл. 138, ал. 4 от ЗВ. При назначаването на комисията обаче съдът намира, че не е съобразено изискването на чл. 138а, ал. 5 от ЗВ, а именно – членовете й да притежават необходимата за извършване на дейностите по ал. 3 професионална квалификация, като най-малко един от тях да има висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър" по някоя от специалностите от професионално направление "Архитектура, строителство и геодезия", свързана с проектиране, изграждане и експлоатация на язовирни стени и на съоръженията към тях. Видно от приетите по делото доказателства за образователната квалификация на членовете на комисията, съставили оспорения протокол, нито един от тях няма висше образование с образователно-квалификационна степен "магистър" по някоя от специалностите от професионално направление "Архитектура, строителство и геодезия", свързана с проектиране, изграждане и експлоатация на язовирни стени и на съоръженията към тях. В този смисъл е налице съществено нарушение на процесуалните правила при определяне на състава на комисията, доколкото липсата на професионални знания за извършване на дейностите по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ поставя под съмнение правилността на констатациите в оспорения протокол и дадените предписания.

Възраженията в жалбата относно неучастието на представител на община Р. при извършването на проверката, съдът намира за неоснователни. Не е налице опорочаване на взетото решение на комисията до степен на невалидност, тъй като протоколите и приложенията към тях са подписани от всички членове на комисията.

При преценка за съответствие на оспорения административен акт с материалноправните разпоредби съдът намира следното:

Протоколът от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея съдържа две волеизявления с правни и фактически основания, между които е налице  взаимна  връзка  и  обусловеност, а именно заключение за готовността за безопасна експлоатация на язовира и съоръженията към него в нормални, екстремни и аварийни условия и предписания на собственика на язовира. В този смисъл са нормативните правила на чл. 138а, ал. 3, т. 1 - т. 6 от ЗВ,  от анализа на които следва, че надлежен обект на упражнените от органа правомощия е воден обект - язовир, а надлежен адресат на същите - собственика на язовира. Безспорно е в случая, че община Р. е собственик на обект, съставляващ имот № 000074 в землището на с.С., общ.Р., обл.Кюстендил, видно от АПОС №359/06.06.2005г. За да бъде допустимо същият да е предмет на проверка по реда на чл.138а, ал.3 от ЗВ трябва да има характеристиките на язовир по см. на §1, т.94 от ДР ЗВ - „язовир“ е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени. В случая, класифицирането на процесния обект като язовир е неправилно, поради което и при неправилно приложение на материалния закон са дадени предписания на община Р.. Изхождайки от понятието за язовир и предвид заключението на вещото лице, което съдът кредитира като обективно, изготвено от компетентен експерт, намира, че по отношение на обект, съставляващ имот №000074 не се установяват елементите на водностопанска система, които да го определят като язовир. За процесния обект съоръжения за притока и регулиране оттока липсват. Същият представлява „повърхностно водно тяло“ по см. на §1, т.59 от ДР ЗВ -  отделен и значим елемент от повърхностните води, като езеро, водоем, поток, река или канал, част от поток, река или канал, преходни води или пространство от крайбрежните води. Заключението на вещото лице не се опровергава от констатациите в процесния протокол, доколкото нито един от членовете на комисията не притежава необходимата съгласно чл. 138а, ал. 5 от ЗВ образователно-квалификационна степен "магистър" по някоя от специалностите от професионално направление "Архитектура, строителство и геодезия", свързана с проектиране, изграждане и експлоатация на язовирни стени и на съоръженията към тях.

Неоснователно е твърдението на ответника, че видът на процесния воден обект като язовир се доказва чрез вписването му като такъв в нарочен регистър. Регистър на язовирите не съществува и няма нормативно правило, което да предвижда създаването на такъв. Приложената по делото извадка от регистър е извадка от Информационната система за техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, предоставена от ДАМТН. Същата е създадена по реда на Наредба № РД-04-02 от 25.11.2016 г. за условията и реда за използването на информационна система за техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях, предоставена от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Наредба № РД-04-02/25.11.2016 г.). Съгласно  чл. 2 от Наредбата, информационната система е електронна база от данни за: техническото състояние при експлоатацията на язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществявания контрол на техническото състояние на язовирните стени и на съоръженията към тях, като  осигурява  информация за техническата експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществявания контрол върху тях. Видно от разпоредбата на чл. 6 от Наредбата, въвеждането на данни в информационната система се извършва от служители, определени със заповед на собственика или оператора на язовирната стена и/или съоръженията към нея или от служител от администрацията, определен от областния управител или от служители на ДАМТН, определени със заповед на председателя на агенцията, които лица отговарят за достоверността и пълнотата на предвидените за въвеждане данни /арг. чл.8 от Наредбата/. Посочените правила относно реда за въвеждане на данни и източниците на данни, както и целта на създадената информационна система изключват доказателствената сила на вписаните в последната обстоятелства относно вида на процесния воден обект.

Гореизложеното относно вида на водния обект обосновава наличието и на отменителното основание по чл. 146, т. 5 от АПК. Упражнените от органа правомощия  не съответстват и на целта на закона, а именно да се извърши контрол на техническото състояние на язовирите във връзка с готовността за безопасната им експлоатация. В случая, проверяваният обект няма характеристиките на язовир, поради което проверката по чл. 138а, ал. 3 от ЗВ не съответства на целта на закона.

По изложените съображения съдът намира, че оспореният протокол е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

При този изход на спора и своевременно заявеното искане за разноски, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК Областна администрация Кюстендил следва да бъде осъдена за заплати направените от жалбоподателя разноски в размер на 598.20 лв., представляващи адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. и възнаграждение за вещо лице в размер на 298.20 лв., съгласно представен списък.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Кюстендил

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Протокол от проверка на състоянието на язовирна стена и съоръженията към нея от 29.03.2022 г. на язовир „С. 000074“, съставен от комисия, назначена със заповед № ОА-РД-15-33/14.03.2022 г. на областния управител на област Кюстендил, утвърден от областния управител на област Кюстендил с рег. № РД-23-71/01.04.2022 г.

ОСЪЖДА Областна администрация Кюстендил да заплати на община Р. направени по делото разноски в размер на 598.20лв. (петстотин деветдесет и осем лева и двадесет стотинки).

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                        СЪДИЯ: