МОТИВИ КЪМ
ПРИСЪДА № 17 от 15.05.2018 г.
по НОХД № 156 по описа за 2018 г. на Окръжен съд –
Стара Загора
Обвинението против подсъдимия В.М.Я., с ЕГН ********** е в това, че на 15.06.2015 г. в гр. Г., обл. С., в качеството си на земеделски производител
- ФЛ, в подадено Заявление за подпомагане на физическо лице с УРН /уникален
регистрационен номер/ 536907, УИН /уникален идентификационен номер/ 24/150615/90027 - 15.06.2015 г. пред Общинска служба по „Земеделие“ - Г.,
обл. С., при кандидатстване през 2015 г. за субсидии по СПК /Схема за обвързано
подпомагане на протеинови култури/, финансирани от фондове, предоставени от Европейския съюз на българската държава, е
предоставил неверни сведения относно обработката
на части от имот с кадастрален № 001609, с обща площ 1250 декара, намиращ
се в землището на с. О., общ. Г., обл. С., собственост *** - Р. и ползван от ЗП В.М.Я.
по силата на договор за наем от 26.07.2011 г., като посочил, че 89,80 хектара от този имот ще бъдат засети с люцерна през Кампания 2015 г. по схема
СПК, очертани като БЗС /блок за земеделско стопанство/ № 53134-1127-3, парцел -
53134-1127-3-8, описани в таблици за използваните парцели към заявлението за
подпомагане, без да засее люцерна и без изобщо да обработва по какъвто и да било начин посочената площ, за да
получи средства от фондове,
предоставени от Европейския съюз на българската държава и е получил
такива средства по схема СПК в размер на 25 605,22 лева – престъпление по чл.248а,
ал.5, вр. ал.2, вр. ал.1 от НК.
В проведеното по делото
разпоредително заседание, при изслушване становищата на страните по чл.248,
ал.1, т.1–8 от НПК подсъдимият Я. и
защитника му направиха искане за разглеждане на делото по реда на Глава ХХVІІ от НПК, в хипотезата на чл.371, т.2 от НПК.
На основание чл.252, ал.1 от НПК съдът разгледа
делото незабавно след провеждане на разпоредителното по реда на Глава ХХVІІ от НПК, в хипотезата на чл.371, т.2 от НПК,
като подсъдимият Я. направи изявление, с което призна изцяло фактите, изложени
в обстоятелствената част на обвинителния акт и изрази съгласие да не се събират
доказателства за тези факти.
Прокурорът в пледоарията
си поддържа повдигнатото обвинение и описаната в обвинителния акт фактическата
обстановка. Предлага на съда да приложи императивната разпоредба на чл.373, ал.2
от НПК във връзка с чл.58а, ал.1 от НК с оглед направените от подсъдимия Я.
пълни самопризнания по фактите, изложени в обвинителния акт. Пледира за
определяне на наказанието “лишаване от свобода” в минималния размер от 2 години
след редукцията на основание чл.58а, ал.1 от НК. Счита, че за постигне целите на наказанието същото не
следва да се изтърпява ефективно и пледира за приложение на чл.66, ал.1 от НК с
изпитателен срок от три години.
Защитникът на подсъдимия В.М.Я. – адв. М.Т. ***, в хода на съдебните прения не
оспорва фактическата обстановка и правната квалификация на деянието. Счита обвинението
за доказано по несъмнен начин от самопризнанието на подзащитния му, което се
подкрепя от събраните на ДП доказателства. Моли съда при определяне размера на
наказанието “лишаване от свобода” да вземе предвид превеса на смекчаващите
отговорността на подзащитния му обстоятелства и да го индивидуализира в минималния
предвиден в закона размер от две години, което да се редуцира с 1/3 заради
самопризнанието.
Подсъдимият
В.М.Я. поддържа пледоарията на защитника си, като изрази съжаление за
извършеното престъпление.
Съдът след като обсъди събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и взе предвид становищата и
доводите на страните, намира за установена следната фактическа обстановка:
Подсъдимият В.М.Я. е роден на *** г. в гр. Р., с постоянен адрес ***,
българин, български
гражданин, със средно образование,
безработен, женен, неосъждан, с ЕГН **********.
Подсъдимият Я. от 2011 г.
започнал да се занимава със земеделие и ползвал земеделски земи, като отглеждал
различни култури. Извършвайки тази дейност същият се възползвал от средства за
подпомагане на земеделски производители, отпускани от Европейския съюз на
Република България по различни програми, схеми и мерки. Подсъдимият бил
регистриран като земеделски производител физическо лице /ЗП ФЛ/ в Интегрираната
система за администриране и контрол /ИСАК/ на Държавен фонд
„Земеделие“ с Уникален регистрационен номер
/УРН/ 536907. В качеството си на ЗП ФЛ, същият е кандидатствал за подпомагане пред Държавен фонд „Земеделие“ за кампании 2011 г., 2015 г. и
2016 г.
През 2015 г. подсъдимият В.Я. за
втори път решил да кандидатства пред ДФ „Земеделие“, чрез Общинската служба
„Земеделие“ в гр. Г., за подпомагане със
средства, финансирани от фондове, предоставени от Европейския съюз на
българската държава. За кампания 2015 г. правилата за това кандидатстване били
уредени в Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за
подаване на заявления по схеми и мерки за директни
плащания, издадена от Министъра на земеделието и храните /обн. ДВ, бр.22 от
24.03.2009 г., в сила от 01.03.2009 г., изм. и доп. ДВ, бр.18 от 01.03.2011 г./.
С Наредбата били уредени условията и реда за подаване на заявления за
подпомагане по различни схеми и мерки на Общата селскостопанска политика /ОСП/,
включващи: Схема за единно плащане на площ /СЕПП/; Схема за обвързано
подпомагане на протеинови култури /СПК/; Схема за
плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната
среда - зелени директни плащания /ЗДП/; Схема за преходна национална помощ на земеделска земя на хектар /ПНДП/;
Схема за преразпределително плащане /СПП/; Схема
за национални доплащания на площ /НДП/; Схема за национални доплащания за тютюн
/НДТ/; Схеми за национални доплащания за животни /НДЖ/; Схеми за специфично подпомагане на земеделските
стопани /СПЗС/; Плащания на земеделските стопани за природни ограничения в
планинските райони /НР1/; Плащания на земеделски стопани за райони с
ограничения, различни от планинските райони /НР2/; Агроекологични плащания
/АЕП/ и др..
Съгласно чл.2, ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009 г., за подпомагане по гореописаните схеми и мерки
могат да кандидатстват земеделски стопани, които ползват земеделска земя или
отглеждат животни. С изменението на Наредба № 5/27.02.2009 г. с ДВ, бр.18 от 01.03.2011 г., в чл.2а (отм., бр. 17 от 2018 г., в сила от
23.02.2018 г., действащ към 2015 г.) ал.1, т.2 е посочено,
че ползватели на земеделски площи могат да бъдат арендатори или наематели, като
съгласно чл.2а, ал.2, т.2 от Наредбата, правното основание за ползване на
земеделските земи се доказва с договори за аренда или за наем на земеделски
земи. Съгласно чл.3, ал.1, т.3, б.“в“ от същата Наредба, Заявлението за
подпомагане съдържа посочване на начина за ползване на парцела /култура/.
В Общинските служби „Земеделие“ се
съхраняват бази данни за земеделски имоти, включително се извършват действия по
системата ИСАК, които са необходими за кандидатстване за подпомагане пред ДФ „Земеделие“ /ДФЗ/. В същите служби се извършва и
регистрация на заявленията за кандидатстване. Същинското заявление за
подпомагане по избрани от съответния бенефициент схеми и мерки се подава до
Областната дирекция на ДФЗ, чрез съответната Общинска служба „Земеделие“ /ОСЗ/,
в настоящия случай ОСЗ – Г., обл. С.. Подаването на заявленията за подпомагане се извършва от земеделските
стопани в ОСЗ по местонахождение на земеделските земи или по постоянен адрес на
физическите лица и по адрес на регистрация на юридическите лица и едноличните
търговци, при спазване изискванията на Наредба №
5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Изискването за кандидатстване за подпомагане
по Схемата за обвързано подпомагане на протеинови култури /СПК/ е земеделският
производител да отглежда минимум 0,5 ха с протеинови култури /фасул, леща,
грах, соя, люцерна и др./.
Заявленията за подпомагане се
подават в ОСЗ лично от земеделския производител или упълномощено от него лице, като
се представят всички необходими общи документи за кандидатстване /документ за
самоличност, удостоверение за банкова сметка, ***Л, плюс нотариално заверено
пълномощно – в случай на упълномощаване/, както и специфични документи, когато
такива се изискват при някои от отделните схеми и мерки. Експертът от ОСЗ
въвежда данните за идентификация на кандидата за подпомагане в ИСАК и му оказва
помощ при идентификация и регистриране /очертаване/ на блоковете на земеделско
стопанство /БЗС/ и земеделските парцели. След въвеждане на всички данни,
заявяване на мерките и схемите и регистриране на БЗС, по които се кандидатства,
попълненото заявление се разпечатва в три екземпляра и се предоставя за подпис
на кандидата. След като кандидатът ги разпише /с полагане на подпис на всяка
страница/, един екземпляр от заявлението се изпраща в Областната дирекция
„Земеделие“ /ОДЗ/ на ДФЗ, вторият се връчва на кандидата, а третият остава в
ОСЗ. Самото заявление включва множество общи и специфични декларации по схемите
и мерките, като подписвайки ги, кандидатстващият за финансово подпомагане
земеделски стопанин се задължава да ги спазва. ОСЗ не извършват проверки на
място на всеки заверен парцел.
Разплащателната агенция при ДФЗ /ДФЗ
РА/ извършва административни проверки на подадените заявления, в т.ч. проверка
за допустимост на кандидата, проверка на допустимост на земеделските площи,
кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри,
кръстосани проверки между данните в отделните заявления. РА при ДФЗ извършва
проверки на място чрез инспекция на земеделското стопанство и чрез методи на
дистанционно наблюдение и въвежда резултатите от тях в интегрираната
информационна система.
Съобразно изискванията на Наредба № 105/22.08.2006
г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК,
Министърът на земеделието и храните, след приключване на подаването на
заявленията, възлага със Заповед извършването на специализирани теренни
проверки, утвърждавайки методика за избор на референтни парцели за теренни
проверки, както и методически указания за тяхното провеждане. Списъците на
блоковете за проверка се публикуват на електронните страници на МЗХ, ОДЗ на ДФЗ
и ОСЗ, за стартиране на теренните проверки. Резултатите от направените проверки
са нанасят в базата данни на ИСАК.
Министърът на земеделието и храните
одобрява или изменя със заповед окончателния специализиран слой „Площи,
допустими за подпомагане“, след което ДФЗ РА извършва финална оторизация и
плащания на площ за съответната кампания.
В хода на проведеното разследване е
установено, че на 26.07.2011 г. подсъдимият В.Я. е сключил договор за
наем от същата дата - 26.07.2011 г., сключен между *** - Р. - като наемодател и ЗП В.М.Я. - като
наемател, съгласно който договор ЗП е наел
за ползване имот с площ от 1250
декара, представляващи част от поземлен имот № 001609, находящ се в землището на с. О., общ. Г. и собственост на
енергийната компания. Към договора са били сключени два анекса - от 22.02.2013 г.
и от 28.05.2015 г. /том.ІІ, л.25-27/. В чл.
2 от същия договор е вписано, че наемателят няма право да преотдава под наем наетия имот на трети
лица. Наемната цена по договора е била фиксирана на 16 800,00 лева без ДДС,
като с първия анекс същата е била увеличена на 25 000,00 лева, а с втория анекс
страните са се съгласили, че договорът ще продължи да действа и през 2014-2015 г. Видно от приложената по
досъдебното производство документация /том.ІІ, л.29/, в качеството си на
наемател по договора подсъдимият Я. е заплатил 91 800,00 лева за периода, в който имотът е бил
нает и ползван от него, а именно 2012-2015 г.
На 15.05.2015 г. подсъдимият В.Я.
посетил Общинска служба „Земеделие“ –Г., за да подаде
Общо заявление за финансово подпомагане за кампания 2015 г.. Подсъдимият Я. бил
приет от мл. експерт при ОСЗ – Г. В.П.П., която завела
заявлението с входящ № 18031839/15.05.2015 г. и въвела данните в ИСАК, като му
оказала необходимото съдействие за подаване и попълване на заявлението,
регистрирано с уникален идентификационен номер
/УИН/ 24/150615/90027, попълнено и представено от подсъдимия в ОСЗ 14 дни
по-късно, поради което документът е с дата 29.05.2015 г. /том ІІ, л.75 и сл./. Подсъдимият Я. очертал блок на земеделско стопанство /БЗС/ 18280-903-1,
с парцел 18280-903-1-1 от 0,1 ха - дворно място, засято с домати на открито. Схеми и мерки не е заявил, тъй като минималната площ
за участие по схеми е 0,5 ха. С
подаване на самото заявление подсъдимият Я. е бил регистриран като ЗП по чл.7
от ЗПЗП и е имал регистрирано правно основание за ползваните земеделски
площи за стопанската 2014 - 2015 г..
На 15.06.2015 г. подсъдимият В.Я. *** и направил корекция на вече подаденото
заявление /УИН/ 24/150615/90027, за
което му било указано съдействие от ст.
експерт при ОСЗ М.С.Н.. Подсъдимият добавил
нов БЗС 53134-1127-3, с три парцела: парцел 53134-1127-3-8 –
с площ от 89,80 ха – за засаждане с люцерна; парцел 53134-1127-3-10 – с площ от 7,12 ха – за засаждане с просо и парцел 53134-1127-3-11 –
с площ от 7,02 ха - площи с угари. Подписал е таблица за използваните парцели
през 2015 г., таблица на заявените площи по схеми и мерки 2015, таблица ЕНП и
таблица на декларираните ЕНП общо, представляващи приложения към Заявлението за
подпомагане. Заявил е кандидатстване по схемите: Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ - декларирана площ 104,04
ха; Схема за плащане за
селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда -
зелени директни плащания /ЗДП/ -
декларирана площ 104,04 ха; Схема за обвързано подпомагане на протеинови
култури /СПК/ - декларирана площ 89,80 ха; Схема за преходна национална
помощ на земеделска земя на хектар /ПНДП/ - декларирана площ 104,04 ха; Схема
за преразпределително плащане /СПП/ - декларирана площ 30 ха и Схема за млад земеделски стопанин /МЗС/.
Поради по-късното
стартиране на процедурата, сроковете за подаване на заявления за
подпомагане за кампания 2015 г. са били
удължени от МЗХ, както следва: подаване на заявления без санкции - до
29.05.2015 г., промени по вече подадени заявления - от 29.05.2015 г. до
15.06.2015 г., като крайната дата за подаване на заявления е била определена до 23.06.2015 г. със санкция 1 % на ден
върху сумата за подпомагане. След последната дата корекции по заявленията не са
били приемани в ОСЗ, като евентуални корекции е било възможно да бъдат
направени само в ОД на ДФЗ
РА. На 25.09.2015 г. подсъдимият
Я. е оттеглил схемата за
млад земеделски стопанин /МЗС/ в ОД на ДФЗ РА, за което ОСЗ - Г. е била
уведомена по надлежния ред.
Практически за кампания 2015 г. подсъдимият
В.Я. е кандидатствал за подпомагане общо със 104,04 ха по
гореописаните схеми, представляващи част от владения от него на валидно правно
основание парцел с обща площ от 1250 декара /125 хектара/, като е било
установено наддеклариране от 0,1 ха и не е било налице застъпване с други земеделски
производители. Подаденото от подсъдимия пред ОСЗ – Г. заявление с уникален идентификационен номер
/УИН/ 24/150615/90027 касае подпомагане по посочените схеми и мерки за директни
плащания за стопанисването на имота по договора за наем от 26.07.2011 г., сключен между подсъдимия Я. и ***, а именно имот с площ от 1250 декара, които е следвало да бъдат
обработвани от подсъдимия в качеството му на ЗП, съобразно посоченото в самото
заявление /том.І, л. 57 и сл./. Общото заявление за подпомагане от 29.05.2015 г., както
и Заявлението за подпомагане от 15.06.2015 г., с което са били внесени
горепосочените корекции на общото заявление с посочване на нов БЗС с три
парцела - и двата документа с идентичен уникален идентификационен номер /УИН/
24/150615/90027 са били подписани във всички екземпляри собственоръчно от подсъдимия
на всяка една страница, като след подаването им са били обработени в описания
ред – един екземпляр е изпратен към ОДЗ, един е бил връчен на подсъдимия и един
е останал в ОСЗ – Г.. Декларираната
от подсъдимия Я. площ от 89,80 ха по Схема
за обвързано подпомагане на протеинови култури /СПК/ е следвало да бъде
засята с люцерна през кампания 2015 г., което не е било направено до края на кампанията.
След провеждане и приключване на гореописаната процедура
по проверки и оторизация на плащанията от ДФЗ РА по отделните схеми, по
посочената от подсъдимия Я. банкова сметка ***тно сумите: СЕПП - 17 051,74
лева, СПП - 4 524,30 лева, ЗДП - 13 234,43 лева и СПК - 25 605,22 лева /справка
от ДФЗ - том. ІІ, л. 17/. Сумите са били изплатени на 5 транша /справка ДФЗ -
том.ІІ, л. 19/, както следва:
-
14.06.2016 г. - СЕПП 2015 ********** - 195,34 лева;
-
27.04.2016 г. - Зелени 2015 ********** - 13 234,43 лева;
-
15.04.2016 г. - СПП 2015 ********** -
4 524,30 лева;
-
31.03.2016 г. - Обвързано 2015 /СПК/ - 25 605,22 лева;
-
29.01.2016 г. - СЕПП 2015 г. - 16
856,40 лева.
Общо изплатената сума на ЗП В.М.Я. за кампания 2015 г. е в размер на 60 415,69
лева, от които 25 605,22 лева е размерът на получената сума по Схема за обвързано подпомагане на протеинови култури /СПК/ - декларирана
площ 89,80 ха.
За 2016 г. ЗП В.М.Я.
е подал заявление за подпомагане, но без избрана схема за подпомагане, което
изключва получаването на финансова помощ поради неспазване изискванията на
Наредба № 5/27.02.2009 г.
за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за
директни плащания.
Настоящото досъдебно производство е било
образувано след извършена проверка по реда на ЗСВ по повод сигнал от Държавен
фонд “Земеделие“
№ 02-6500/5969 – 09.03.2017 г.,
съдържащ информация, че част от поземлен имот № 001609 с обща площ
1250 дка, находящ се в землището на
с. О., общ. Г., е бил заявен
за обработка от ЗП В.М.Я.
за кампания 2015 г..
Частта от имота била заявена за 2015 г.
като засята с люцерна от ЗП, който получил за това супсидии, а в действителност
в самия имот нямало никакви насаждения и през този период същият бил пустеещ.
В хода на проведеното разследване е
установено, че през периода 2012-2013 г. подсъдимият В.Я., въпреки разпоредбата на чл.2 от Договор за наем от
26.07.2011 г., сключен между него и *** - Р., е преотдал имота на свидетеля Д.Й.З., който съответно бил заявен от последния за обработка пред
ДФЗ. През 2014 -2015 г.
подсъдимият Я. уведомил свидетеля Златев, че желае сам
да си обработва земята, с което прекратили наемните си отношения. Впоследствие обаче така и не започнал да обработвал земята
пълноценно, поради липса на нужния материален и трудов ресурс. Правил е опити
да я предлага на други земеделски
производители в района, включително и на свидетеля К.И.Р., който през месец август 2016 г. предприел
почистване на имота посредством горене на сухи треви и по невнимание
предизвикал пожар, за което е била сезирана РС
„ПБЗН“ –Г., обл. С., изпратила на мястото екип, извършил гасенето на въпросния
пожар. Обстоятелството, че в имота, стопанисван от подсъдимия /парцел 53134-1127-3-8 – с площ от 89,80 ха, заявен за засаждане с люцерна/ не е била засаждана
люцерна през 2015 г., се потвърждава и от показанията на свидетелите,
стопанисващи съседни имоти – свидетеля Д.Й.З.
и свидетелката А.К.З.. Установено е също, че през периода 2014-2015 г. подсъдимият Я. се е водил формално на стаж в търговски дружества, собственост на
приятели на свидетеля Д.З.,
за което по
делото е приложена нужната документация /том.І, л. 196 и сл./. Обстоятелството,
че в имота, владян от подсъдимия Я. не е била засаждана люцерна през
2015г., се потвърждава и от разпита в качеството на свидетел на лицето С.Г. - кмет на с. О., общ. Г., обл. С. /том.І, л. 17/.
Видно от направената справка в сектор „ПП“
при ОД на МВР -
Стара Загора подсъдимият Я. притежава три броя леки автомобили, два от които са закупени в
годината когато е подал заявлението за подпомагане за
кампания 2015 г..
Съдът намира, че гореизложената фактическа обстановка се установява по
безспорен начин от направените от подсъдимия Я. самопризнания на всички факти,
изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт и от доказателствата,
събрани в хода на досъдебното производство, подкрепящи самопризнанията и
приобщени към доказателствата по делото, на основание чл.374 от НПК по реда на
чл.283 от НПК. Кореспондиращите на самопризнанието доказателства, въз основа на
които се установява по несъмнен начин приетата от съда фактическа обстановка са
посочени по-горе при анализа на доказателствата, но следва отново да бъдат
обобщени: протоколи за
разпит на свидетели - Д.Й.З. /т.І, л.11 от ДП/, С.Ж.Г. /т.І, л.17 от ДП/, К.И.Р. /т.І, л.24 от
ДП/; писма с рег. № 02-6500/5969 от 27.07.2017 г. и № 02-6500/5969 от
01.09.2017 г., на Зам. изпълнителния директор на ДФ «Земделие» /т.І, л.43-49 и
л.191-192 от ДП/; писмо рег. № 349000-11951 от 25.07.2017 г. на Началника на
Общинска служба по земеделие - Г. с приложении към него документи: заявление за
подпомагане на В. М. Я. с УРН 536907 от 15.05.2015 г., заявление за регистрация
на В.Я. с УРН 536907 от 15.06.2015 г., заявление за оттегляне на Схема на В.Я.
от 25.09.2015 г., копия на договор за наем между В.Д.Е., като наемодател и В.Я., като наемател за
1,96 дка дворно място и договор за наем от 26.07.2011 г. между ***, като
наемодател и В. М. Я., като наемател за имот № 001609 за имот от 1250 дка и
анекс към него от 28.05.2015 г., извлечение от регистъра на ДФЗ по партидата на
кандидата В. М. Я., детайли за банкова сметка, ***Д, Клон Стара Загора, таблици
за използваните парцели 2015 г. – 3 бр., декларации за запознаване с
определенията за нередност – 2 бр., резултати от автоматични проверки на
въведени данни, карта на блокове за земеделско стопанство, заявени от Я., резултати от предварителни калкулации на
въведените данни по ЗДФ /т.І, л.51-103 от ДП/; справка от Централна база КАТ –
Стара Загора за притежавани леки автомобили /т.І, л.195 от ДП/; писмо рег. №
349000-12696 от 08.08.2017 г. от Общинска служба по земеделие - Г. с приложении към
него карти, скици и извлечение от Регистъра на земеделските земи в землището на
с. Обручище /т.І, л.207-217 от ДП/; писмо рег. № 349000-15634 от 02.10.2017 г.
от Общинска служба по земеделие - Г. с приложении към него скици, декларации,
заявления /т.І, л.227-295 от ДП/; писмо от 18.11.2016 г. на Зам. изпълнителен
директор на ДФЗ с приложена справка за изплатени суми от Разплащателна агенция
на В.Я. в периода 01.01.2007 г. – 11.11.2016 г. /т.II, л.17-19 от ДП/; преписката за
регистриран земеделски производител В.М.Я., приложена в найлонов джоб в т.II, сигнал от ДФ
Земеделие до ОП – Стара Загора и приложени към него докладни записки от Ю.М. – Директор на
Дирекция «ПИ» и С.Г. – Директор на Дирекция «Директни плащания»,
сигнал от К.П.Р. до ДФЗ и справки от Регистър «Директни плащания», приложени в т.II, както и
справка за съдимост рег. № 178 от 03.05.2018 г., приета в хода на съдебното
следствие.
ПРАВНА
КВАЛИФИКАЦИЯ НА ДЕЯНИЕТО
С оглед на приетата за установена фактическа обстановка, съдът намери за
безспорно установено по делото, че по описания начин с деянието си подсъдимият В.М.Я.
е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.248а, ал.5, вр. с ал.2, вр. с ал.1 от НК, като на 15.06.2015 г. в гр. Г., обл. С., в качеството си на земеделски производител - ФЛ, в подадено Заявление за
подпомагане на физическо лице с УРН /уникален регистрационен номер/ 536907, УИН
/уникален идентификационен номер/ 24/150615/90027 -
15.06.2015 г. пред Общинска служба по „Земеделие“ - Г., обл. С., при кандидатстване
през 2015 г. за субсидии по СПК /Схема за обвързано подпомагане на протеинови
култури/, финансирани от фондове, предоставени от Европейския съюз на българската държава, е предоставил неверни
сведения относно обработката на части
от имот с кадастрален № 001609, с обща площ 1250 декара, намиращ се в
землището на с. О., общ. Г., обл. С., собственост на *** - Раднево и ползван от ЗП В.М.Я. по силата на договор за наем от
26.07.2011 г., като посочил, че 89,80
хектара от този имот ще бъдат засети
с люцерна през Кампания 2015 г. по схема СПК, очертани като БЗС /блок за
земеделско стопанство/ № 53134-1127-3, парцел - 53134-1127-3-8, описани в
таблици за използваните парцели към заявлението за подпомагане, без да засее
люцерна и без изобщо да обработва по
какъвто и да било начин посочената площ, за да получи средства от фондове, предоставени от Европейския
съюз на българската държава и е получил такива средства по схема СПК в размер на 25 605,22
лева.
От субективна страна
деянието е извършено от подсъдимият Я. умишлено, при пряк умисъл, тъй като
същият е съзнавал обществено опасния характер на деянието, предвиждал е и е
искал настъпването на общественоопасните последици.
ПО ВИДА И
РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО
При определяне
вида и размера на наказанието, съдът се съобрази с принципите на
законоустановеност и индивидуализация на наказанието.
При определянето
и индивидуализацията на наказанието, съдът с оглед направеното от подсъдимия
самопризнание по реда на чл. 371, т.2 от НПК, на основание чл.373, ал.2 от НПК
определи наказанието за престъплението по обвинението при условията на чл.58а от НК и анализирайки обществено опасния характер на конкретното деяние и дееца,
както и всички смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства.
Съгласно първия
принцип в специалната част на закона за извършеното от подсъдимия В.Я. престъпление по чл.248а,
ал.5 от НК, закона предвижда наказание лишаване от свобода от две до осем
години.
Като смекчаващи отговорността на подсъдимия Я. обстоятелства съдът отчете чистото
му съдебно минало, семейната му ангажираност и оказаното съдействие в хода на
досъдебното производство за разкриване на обективната истина по случая. Като
отегчаващо отговорността обстоятелства съдът отчете немалкия размер на сумата,
получената от фондове, предоставени от Европейския съюз на
българската държава.
Като причина и условие за извършване на престъплението съдът отчете желанието
на подсъдимия Я. да се облагодетелства по престъпен начин.
Съдът, с оглед на гореизложеното и на основание чл. 373, ал.2 от НПК във вр. с чл.58а, ал.1 от НК индивидуализира наказанието
лишаване от свобода при превес на смекчаващите отговорността обстоятелства, но
като отчете наличието на отегчаващо такива към минималния размер предвиден в
закона, а именно - в размер на две години и шест месеца, което намали с една
трета и присъди подсъдимият Я. да изтърпи наказание за срок от една година и
осем месеца.
Съдът прие, че посочените смекчаващи отговорността на подсъдимия
обстоятелства не са многобройни, нито някое от тях е изключително по смисъла на
чл.55, ал.1 от НК и не са налице основанията за приложение на чл.58а, ал.4 от НК.
Съдът намери, че за постигане целите на
наказанието и преди всичко за поправянето на дееца не е наложително същият да
изтърпи наложеното наказание «лишаване от свобода», поради което и на основание
чл.66, ал.1 от НК отложи изпълнението му за изпитателен срок от три години.
По делото не са направени разноски и няма
приобщени веществени доказателства.
Водим от горните
мотиви, съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: