Решение по дело №2546/2019 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 97
Дата: 13 февруари 2020 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Диана Кирилова Георгиева
Дело: 20193630202546
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

97/13.2.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Шуменският районен съд, втори състав, на двадесет и втори януари през две хиляди и двадесета година, в публично заседание в следния състав:

 

                                                                                Председател: Диана Георгиева

 

При секретаря  В. И., като разгледа докладваното от районния съдия ВАНД № 2546 по описа на ШРС за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

            Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Обжалвано е наказателно постановление № 46-0000305 от 21.10.2019 г. на Началника на ОО “АА”, гр.Шумен, с което на „И. ТРАНС 2015“ ЕООД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, обл. Шумен, ул. *** № 23, представлявано от Ф.М.Н. е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 3 000 /три хиляди/ лева на основание чл.104, ал.8 от ЗАвт.П за нарушение на чл.32, § 3, предл. 4 от Регламент (ЕС) № 165/2014. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно, като излага конкретни съображения в жалбата. В съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован се явява лично управителя на дружеството и изцяло поддържа жалбата.

            Въззиваемата страна, редовно призована не изпраща представител в съдебно заседание.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима. 

            Разгледана по същество, съдът намира че жалбата е неоснователна,  поради следните правни съображения:

ШРС, след като взе в предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното:

На 04.10.2019г. около 13,00 часа, свидетелите И.С.С. и К.Л.К. *** извършили проверка на превозвача „И. ТРАНС 2016“ ЕООД. Проверката била извършена в офиса на дружеството в с. ***, обл. Шумен и била по повод постъпила жалба от три пътнички, пътували с автобус на превозвача. Проверката обхващала документите, свързани с извършен превоз от Р. България до Р. Франция от 06.09.2019г. до 23.09.2019г. с приемо-предавателен протокол, управителят на дружеството предал изисканите документи, касаещи превоза. При проверката на предоставените им тахографски листи, двамата свидетели констатирали, че на тахографски лист от 09.09.2019г. били унищожени следните данни – име и фамилия на водача, място на поставяне и място на вадене на тахографския лист, регистрационен номер на автобус, както и показанията на километропоказателя в началото и в края на използването на тахографския лист.

За констатираното нарушение на 08.10.2019г., свид. С. съставила Акт за установяване на административно нарушение серия А-2012 № 266269 срещу жалбоподателя „И. ТРАНС 2016“ ЕООД, с ЕИК *********, в който посочила че при извършване на превоз, попадащ в обхвата на Регламент 561/2006г. и Регламент 165/2014г. с автобус с рег. № Н83 62ВТ, марка „Бова ФХД 12-340“ от кат. М3, оборудван с аналогов тахограф, марка „Mannesmann Kienzle“ 1318.27 № 0490505 е 1-57, видно от тахографски лист от 09 септември 2019г., превозвачът е допуснал да се унищожат данни, регистрирани на тахографския лист. Върху тахографския лист са унищожени данните: име и фамилия на водача, място на поставяне на тахографския лист, място на вадене на тахографския лист, регистрационен номер на автобуса, показанията на километропоказателя в началото и в края на използването на тахографския лист, с което „И. ТРАНС“ ЕООД е нарушил разпоредбата на чл.32, § 3, изр.1, предл.4 от Регламент  (ЕС) № 165/2014. Актът бил съставен в присъствие на управителя на дружеството - нарушител и подписан от него без възражения. Впоследствие не се е възползвал от право си не е депозирал писмени възражения  в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка било издадено наказателно постановление № 46-0000305 от 21.10.2019 г. на Началника на ОО “АА”, гр. Шумен, с което на „И. ТРАНС 2016“ ЕООД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, обл. Шумен, ул. *** № 23, представлявано от Ф.М.Н. е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 3 000 /три хиляди/ лева на основание чл.104, ал.8 от ЗАвт.П за нарушение на чл.32, § 3, предл. 4 от Регламент (ЕС) № 165/2014.

Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени доказателства и от гласните доказателства, събрани в съдебно заседание чрез разпита на актосъставителя И.С.С. и на свидетеля К.Л.К., както и от присъединените на основание чл.283 от НПК, писмени доказателства.  

При преценка на събраните в хода на съдебното производство гласни доказателства чрез разпита на свидетелите, съдът намира, че същите следва да бъдат кредитирани изцяло, доколкото всеки един от тях е присъствал по време на извършване на проверката на жалбоподателя и пресъздава пряко възприетите от него факти и обстоятелства. Освен това показанията им са еднопосочни, непротиворечиви, кореспондират помежду си и се подкрепят и от останалия събран по делото доказателствен материал.

Съгласно разпоредбата на чл.32, § 3, изр. 1, предл. 4 от Регламент 165/2014 г. "Забранява се подправянето, прикриването, укриването или унищожаването на данни, регистрирани върху тахографския лист или съхранени в тахографа или върху картата на водача, или на разпечатки от тахографа. Забранява се и всякакво манипулиране на тахографа, тахографския лист или картата на водача, което може да доведе до подправяне, укриване или унищожаване на данни и/или разпечатана информация. Забранява се в превозното средство да се намира каквото и да е устройство, което може да се използва за тази цел".

Разпоредбите на Регламент 165/2014 са унифицирани с българското законодателство и в частност със Закона за автомобилните превози, като в същия смисъл е и разпоредбата на  чл.104, ал.8 от ЗАвт.П, която предвижда наказание за всички, които подправят, укрият или унищожат данни, записани в тахографския лист, съхранени в дигиталния тахограф, в картата на водача или на разпечатките от дигиталния тахограф... ".

В конкретния случай безспорно е установено, че тахографски лист от 09.09.2019 г., използван в аналогов тахограф марка „Mannesmann Kienzle“ 1318.27 № 0490505 е 1-57“, монтиран в автобус с рег. № Н83 62ВТ, марка „Бова ФХД 12-340“  са унищожени следните данни – име и фамилия на водача, място на поставяне и място на вадене на тахографския лист, регистрационен номер на автобус, както и показанията на километропоказателя в началото и в края на използването на тахографския лист.

Касае се за резултатно административно нарушение, съставомерен признак на което е унищожаване на данни записани на тахографски лист.

Субект на нарушението е юридическото лице - „И. ТРАНС 2016“ ЕООД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, обл. Шумен, ул. *** № 23, представлявано от Ф.М.Н..

Разпоредбата на чл.32, § 1 от Регламент /ЕС/ № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. задължава: "Транспортните предприятия и водачите осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на картите на водача. Когато транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските листове. ".

Чл.33 от цитирания регламент очертава отговорността на транспортните предприятия за правилното функциониране на тахографите и правилното използване на тахографските листи по смисъла на чл.32, ал.1 във връзка с чл. 33 от Регламент /ЕС/ № 165/2014, която се изразява в: осигуряване на подходящо обучение и инструктаж за правилното функциониране на тахографите, предоставяне на достатъчен брой тахографски листи по одобрен образец, съхранение на тахографските листи най-малко една година след тяхното използване.

В този смисъл състава на съда намира, че правилно е определен субектът на административно-наказателна отговорност.

Тъй като субектът на административно-наказателната отговорност не е физическо лице не следва да се обсъждат въпросите за вината при извършване на нарушението, а се касае до налагане на имуществена санкция на юридическо лице, съгласно чл.83 от ЗАНН. Отговорността на юридическите лица по ЗАНН е своеобразна обективна "безвиновна" отговорност.

Съгласно разпоредбата на чл.83 от ЗАНН, в предвидените от закона случаи на юридическите лица се налага имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата при осъществяване на тяхната дейност. Такова неизпълнение е констатирано в случая, като в компетенциите на АНО е да прецени коя отговорност да ангажира - на дружеството или на виновно длъжностно лице.

Правилно АНО е наложил административно наказание на основание  чл.104, ал.8 от ЗАвт.П, съгласно който на превозвач или на лице по чл.12б, ал.1, извършващо превози за собствена сметка, които подправят, укрият или унищожат данни, записани в тахографския лист, съхранени в дигиталния тахограф, в картата на водача или на разпечатките от дигиталния тахограф, се налага имуществена санкция 3 000 лева.

АНО е наложил на жалбоподателя „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лв., която е абсолютния размер на закона.

Съдът намира за неоснователен довода, изложен в жалбата, че е налице разминаване в наименованието на санкционираното дружеството в обстоятелствената и в диспозитивната част на атакуваното НП, което е основание за отмяната му. Действително съдът констатира, че в атакуваното НП № 46-0000305 от 21.10.2019г. дружеството –жалбоподател е вписано „И. ТРАНС 2015“ ЕООД, вместо „И. ТРАНС 2016“ ЕООД, каквото е действително наименование, но намира разликата в едната цифра за техническа грешка, неводеща до отмяната му. В АУАН А-2012 № 266269 от 08.10.2019г. е правилно вписано наименованието на превозвача, но при преписването му – напечатването му е сгрешена последната цифра, което е било пренесено и в издаденото на 21.10.2019г., Наказателно постановление. Санкционираното дружество е идентифицирано правилно с ЕИК и адрес на седалище и адрес на управление, които не са сгрешени, поради което настоящия съдебен състав намира, че не е налице съществено нарушение, водещо до отмяна на атакуваното наказателно постановление.

Съдът счита, че с оглед на характера на засегнатите обществени отношения охраняващи безопасността на извършване на автомобилния транспорт случаят не може да се определи като маловажен, поради което не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН.

По изложените съображения съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и обосновано, поради което следва да бъде потвърдено, а жалбата оставена без уважение като неоснователна.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 46-0000305 от 21.10.2019г. на Началника на ОО “АА” гр. Шумен, с което на на „И. ТРАНС 2016“ ЕООД , ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. ***, обл. Шумен, ул. *** № 23, представлявано от Ф.М.Н. е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 3 000 /три хиляди/ лева на основание чл.104, ал.8 от ЗАвт.П за нарушение на чл.32, § 3, предл. 4 от Регламент (ЕС) № 165/2014, като правилно и законосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

 

                                                                       

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: