Решение по дело №304/2013 на Районен съд - Севлиево

Номер на акта: 159
Дата: 18 юли 2013 г. (в сила от 6 август 2013 г.)
Съдия: Станислав Иванов Цветков
Дело: 20134230200304
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2013 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               Р Е Ш Е Н И Е

      

159

 

гр.Севлиево 18.07.2013год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Севлиевският районен съд, в публично заседание

на девети юли през две хиляди и тринадесета година, в състав:

 

Председател: Станислав Цветков

              

при секретаря С.Г. в присъствието на прокурора                                                                     като разгледа докладваното от съдията Цветков Н.А.Х.дело № 304 по описа за 2013год.,  за да се произнесе взе предвид следното:

Жалбоподателката П.В.М. *** е обжалвала наказателно постановление НП 100.383 от 10.06.2013год. на Кмета на Община Севлиево, с което за извършено нарушение по чл.134, ал.9 и на осн. чл.298, ал.3 във вр. с чл.298, ал.1 и чл.134, ал.9 от Изборния кодекс / ИзбК / й е наложено наказание глоба в размер от 1 000.00лв.В жалбата се твърди, че НП е неправилно, необосновано и незаконосъобразно, в подкрепа на което се излагат подробно развити съображения.

ИСКАНЕТО в жалбата е съдът да отмени изцяло наказателното постановление.

Ответникът по жалбата Община Севлиево, редовно призован, се явява представител при разглеждане на делото, който счита, че жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана и да бъде потвърдено обжалваното Наказателно постановление, като правилно и законосъобразно.

Препис от обжалваното наказателно постановление е връчен на жалбоподателя с Известие за доставяне на 12.06.2013год.Жалбата е заведена в деловодството на Община Севлиево на 17.06.2013год., тоест в законноустановения 7-дневен срок, поради което същата е допустима и следва да се разгледа по същество.

По делото се събраха писмени и гласни доказателства, от съвкупната преценка на които съдът установи следната фактическа обстановка:

С Решение от 26.05.2009год. в гр.София, седем политически партии и съюз, сред които и Българската социалистическа партия / БСП /, представлявана от С. Д. С. – председател на НС на БСП, образували предизборна коалиция за участие с общи листи и общи мажоритарни кандидати в изборите за 41-во Народно събрание, насрочени на 05.07.2009год.Пълното наименование на коалицията е „Коалиция за България” и същата се представлявала от С. Д. С..Като седалище на коалицията и адрес били определени гр.София, ул.”Позитано” 20.Съгласно решението представляващият коалицията можел да упълномощава за отделни действия, свързани с изборния процес и други лица с изрично пълномощно.С Решение от 29.03.2013год. в гр.София, осем политически партии, сред които и Българската социалистическа партия / БСП /, представлявана от С. Д. С. – председател на НС на БСП, образували коалиция от партии за участие с общи листи в изборите за 42-ро Народно събрание, насрочени на 12.05.2013год.Пълното наименование на коалицията е „Коалиция за България” и същата се представлявала от председател - С. Д. С..Съгласно т.4 от посоченото решение, представляващият коалицията може да упълномощава за отделни действия, свързани с изборния процес и други лица с изрично пълномощно.Ръководен орган на коалицията е Политически консултативен съвет на Коалиция за България, със седалище гр.София, ул.”Позитано” 20.С Пълномощно с Изх. № 267 от 20.03.2013год., С. Д. С., в качеството му на представляващ Коалиция за България упълномощил жалб.П.В.М. да участва в консултациите пред кмета на община Севлиево, област Габрово и да сключва и подписва споразумение относно съставите на секционните избирателни комисии на територията на община Севлиево, за провеждане на предстоящите избори за народни представители за 42-рото Народно събрание, насрочени на 12.05.2013год., да предлага членовете за съставите на СИК и резервните членове на комисиите и да подава жалби срещу решения на СИК до РИК, на РИК до ЦИК и на ЦИК пред ВАС.Със Заповед № 0412 от 10.04.2013год. на Кмета на община Севлиево, издадена на осн. чл.44, ал.2 във вр.с чл.44, ал.1, т.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация / ЗМСМА /, чл.128 и чл.134, ал.3 от Изборния кодекс и Решение № 2202-НС от 23.03.2013год. на Централната избирателна комисия за условията и реда за провеждане на предизборна агитация в изборите за народни представители на 12.05.2013год., били определени местата за поставяне на агитационни материали за изборите за народни представители, които ще се проведат на 12.05.2013год.В заповедта поименно са посочени населените места на територията на община Севлиево и съответните места за поставяне на агитационни материали.Със същата заповед било определено поставянето на същите да започне с открИ.ето на предизборната кампания - 12.04.2013год. / 30 дни преди изборния ден /.Със същата заповед се въвеждали редица забрани, свързани с провеждането на изборната агитация и използването на агитационни материали.Разпоредено било също така в срок до три дни след деня на провеждане на изборите за народни представители / 12.05.2013год. / партиите, коалициите от партии и инициативните комитети да премахнат поставените от тях агитационни материали по повод на приключилите избори.Отбелязано било също така, че на нарушителите, непремахнали агитационните материали ще се налагат санкции съгласно чл.298, ал.1 от ИзбК.Разпоредено било заповедта да бъде оповестена публично, а преписи от нея да се връчат за сведение и изпълнение срещу подпис на определени длъжностни лица, местните средства за масова информация, както и на общинските ръководства на политическите партии и коалиции от партии.Контрола по изпълнението на заповедта бил възложен на секретаря на община Севлиево, на кметовете и кметските наместници.Със Заповед № 0563 от 15.05.2013год. на Кмета на община Севлиево, издадена на осн. чл.37, ал.1, б.”б” от ЗАНН, с оглед необходимостта от упражняване на контрол и налагане на санкции при констатирани нарушения на Изб.К и на осн. чл.298, ал.2 от последния като длъжностни лица от общинска администрация – Севлиево, които да съставят АУАН на територията на община Севлиево на ИзбК били определени – инж.И. В.Д., свид.Н.М.С., свид.М.Г.М. и свид.Е.Х.Ц. – инспектори в звено „Инспекторат” при община Севлиево.Във връзка с изпълнението на посочените по-горе заповеди на Кмета на община Севлиево и по повод спазването на тридневния срок за премахване на агитационните материали, свид.М.М. и Е.Ц. *** и селата в общината.При извършения такъв на 16.05.2013год. на спирка за обществен транспорт след с.Столът, кръстовището за с.Млечево, с.Душевски колиби и с.Боаза установили наличието на разлепени и непремахнати плакати, представляващи агитационни материали на „Коалиция за България”.С помощта на служебен фотоапарат двамат заснели агитационните материали с дата и час на снимката.Същевременно на същата дата – 16.05.2013год. двамата свидетели, посочени по-горе изготвили Констативен протокол, в който отразили, че на 16.05.2013год. в 10.10часа Коалиция от партии „Коалиция за България” не е премахнала, поставени от същата агитационни материали – два броя плакати, съдържащи предизборно послание на „Коалиция за България”, поставени на автобусна спирка, находяща се в местността „Кантона”, в близост до разклона за с.Млечево, с.Боаза, община Севлиево.Към протокола били приложени и два броя снимки, заснети с посоченият по-горе фотоапарат.В последствие на 21.05.2013год. в сградата на общинската администрация била поканена да се яви жалб.М., като проверяващите приели, че тя представлява посочената по-горе коалиция от партии.На същата дата – 21.05.2013год. свид.М.Г.М., в присъствието на свид.Н.М.С. и свид.Е.Х.Ц., съставил Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/27/21.05.2013год. против жалбоподателката П.В.М. ***, в качеството й на представляващ „Коалиция за България”, видно от Пълномощно № 267/20.03.2013год., за това, че е установил, че на 16.05.2013год. в 10.10часа, в присъствието на горепосочените свидетели коалиция от партии „Коалиция за България” не е премахнала, поставени от същата агитационни материали – два броя плакати, съдържащи предизборно послание на „Коалиция за България”, поставени на автобусна спирка, находяща се в м.”Кантона”, в непосредствена близост до разклона на общински път за с.Млечево, с.Душевски колиби и с.Боаза, община Севлиево.Така описаните агитационни материали са поставени във връзка с провелите се на 12.05.2013год. избори за Народно събрание.Гореупоменатите факти са установени и с констативен протокол от 16.05.2013год., с приложен към него снимков материал.Г-жа П.М. е упълномощена от С. Д. С. с пълномощно № 267/20.03.2013год. да представлява „Коалиция за България” на територията на община Севлиево във връзка с изборите за Народно събрание на 12.05.2013год, с което е нарушен чл.134, ал.9 от ИзбК.При съставяне на АУАН препис от същия е връчен на жалбоподателката.След запознаване със съдържанието му е вписала, че възразява и заявява, че нито тя, нито представляваната от нея организация са поставяли агитационните материали на посочените места.Възражения не са направени в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление на Кмета на Община Севлиево с № НП 100.383 от 10.06.2013год.Същото е издадено против П.В.М. ***, в качеството си на представляващ на „Коалиция за България”, видно от Пълномощно № 267/20.03.2013год, за това, че на 16.05.2013год. в 10.10часа М.Г.М. – инспектор в звено „Инспекторат” при Община Севлиево, в присъствието на свидетелите – Н.М.С. и Е.Х.Ц., е установил, че коалиция от партии „Коалиция за България” не е премахнала, поставени от същата агитационни материали – два броя плакати, съдържащи предизборно послание на „Коалиция за България”, поставени на автобусна спирка, находяща се в м.”Кантона”, в непосредствена близост до разклона на общински път за с.Млечево, с.Душевски колиби и с.Боаза, община Севлиево.Така описаните материали са поставени във връзка с провелите се на 12.05.2013год. избори за Народно събрание.Гореупоменатите факти са установени и с Констативен протокол от 16.05.2013год., с приложен към него снимков материал.Г-жа П.М. е упълномощена от С. Д. С. с пълномощно № 267/20.03.2013год. да представлява „Коалиция за България” на територията на община Севлиево във връзка с изборите за Народно събрание на 12.05.2013год.Наказващият орган е приел, че жалб.М. е извършила нарушение по чл.134, ал.9 за което на осн. чл.298, ал.3 във вр. с чл.298, ал.1 от Изборния кодекс й е наложил наказание глоба в размер от 1 000.00лева.

Гореизложената фактическа обстановка съдът намира за установена от показанията на свидетелите М.Г.М., Н.М.С. и Е.Х.Ц. и писмените доказателства – Решение от 26.05.2009год. за образуване на коалиция; Решение от 29.03.2013год. за образуване на коалиция от партии; Пълномощно с Изх. № 267 от 20.03.2013год.; Заповед № 0412 от 10.04.2013год. на Кмета на община Севлиево; Заповед № 0563 от 15.05.2013год. на Кмета на община Севлиево; Констативен протокол от 16.05.2013год., с приложен към него снимков материал; АУАН № 27 от 21.05.2013год. и НП НП 100.383 от 10.06.2013год.

При така установената фактическа обстановка, въз основа на събраните писмени и гласни доказателства, съдът достига до следните правни изводи:

НП е издадено от компетентен орган, оправомощен за това по силата на чл.298, ал.3 от Изборния кодекс, предвид заеманото от него длъжностно качество.АУАН е съставен от лице, което е оправомощено за това по силата на чл.298, ал.2 от Изборния кодекс и Заповед № 0563 от 15.05.2013год. на Кмета на община Севлиево.

АУАН и издаденото в последствие въз основа на него НП, са за извършено нарушение на разпоредбата на чл.134, ал.9 от Изборния кодекс.Текстът на същата гласи: Партиите, коалициите от партии и инициативните комитети в срок до три дни след изборния ден премахват поставените от тях материали по ал.1.”.Съгласно ал.1 на чл.134 - „По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите от партии и инициативните комитети могат да изготвят и разпространяват плакати, реклами, обръщения и други агитационни материали.На всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава.

Административно-наказващият орган на осн. чл.298, ал.1 от Изборния кодекс е наложил на жалб.М. наказание глоба в размер от 1000.00лева.Съгласно посочената разпоредба: „При неизпълнение на задължението по чл.134, ал.9 на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват коалицията от партии, се налага глоба от 1000 до 5000 лв.

Жалбоподателката, редовно призована, не се явява в съдебно заседание, явява се неин процесуален представител, който не представя доказателства, които да опровергават установената и описана по-горе фактическа обстановка.В жалбата и в съдебно заседание се излагат твърдения, че НП е неправилно, необосновано и незаконосъобразно, в подкрепа на което се излагат няколко съображения.

Излага се твърдението, че е налице несъответствие между описанието на нарушението и цитираната като нарушена правна норма.От описателната част на НП било видно, че административното нарушение представлявало бездействие на отговорно лице – непремахване на поставени от същата агитационни материали, като били изписани мястото на нарушението, а като дата на извършването му, тази на неговото установяване от контролните органи.Със Заповед на Кмета на община Севлиево били определени и изчерпателно изброени местата за поставяне на агитационни материали за изборите за народни представители за гр.Севлиево и населените места на територията на общината.В тази заповед не фигурирало като място за поставяне на такива материали мястото, описано в НП.Следователно в конкретния случай се касаело за нарушение на друг нормативен текст, а именно разпоредбата на чл.135, ал.1 от ИзбК, забраняващ поставянето на такива материали извън предизборната кампания по републиканската пътна мрежа и общинските пътища, за което нарушение била предвидена и санкционната норма на чл.297а, ал.1 от кодекса.Посоченото по-горе несъответствие ограничавало правото на защита на наказаното лице и представлявало самостоятелно основание за отмяна на НП.

Съдът не споделя така изложените доводи, като намира, че в случая не е налице несъответствие между описателната част на НП, в която е описано нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, посочената като нарушена правна норма и санкционната такава, на основание на която е наложено административно наказание.В описателната част на НП е посочено, че нарушението се изразява в непремахването на поставени от коалиция от партии „Коалиция за България” агитационни материали, съдържащи предизборно послание на посочената коалиция във връзка с провелите се на 12.05.2013год. избори за Народно събрание, което било установено с Констативен протокол от 16.05.2013год.Разпоредбата на чл.134, ал.9 от ИзбК, както вече бе посочено по-горе, въвежда задължение за партиите, коалициите от партии и инициативните комитети в срок до три дни след изборния ден да премахнат поставените от тях плакати, реклами, обръщения и други агитационни материали.Нарушаването на това задължение е основание за налагане на административното наказание, предвидено в санкционната норма на чл.298, ал.1 от ИзбК.Съдът намира, че в случая описаното в обстоятелствената част на НП нарушение съответства на посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава, на основание на която е наложено административно наказание.Обстоятелството, че агитационните материали са били поставени извън местата, определени със заповед на Кмета на община Севлиево, са ирелевантни за настоящото наказателно производство, тъй като отговорността на жалб.М. е ангажирана не за нарушение на разпоредбата на чл.135, ал.1 от изборния кодекс, а за нарушение на разпоредбата на чл.134, ал.9 от същия.Осъществяването на нарушение на разпоредбата на чл.135, ал.1 от кодекса е основание за търсене на отговорност на самостоятелно, отделно от разпоредбата на чл.298, ал.1 основание, което обаче е въпрос на преценка, както на актосъставителя, така и на АНО.По изложените по-горе съображения, съдът намира, че правото на защита на жалб.М. не е било нарушено, а сочените доводи за наличието на такова за неоснователни.  

На следващо място се твърди, че липсват достатъчно доказателства, уличаващи във вина лицето, спрямо което е наложено административно наказание.От описателната част на НП било видно, че жалб.М. е наказана за това, че не е премахнала агитационни материали, поставени от коалицията.В АУАН последната била възразила, като е заявила, че нито тя, нито представляваната от нея коалиция е залепила тези материали и на това основание не следвало да й се търси отговорност за почистването им от описаното място.Това възражение не било отчетено в издаденото НП, а АНО не бил предприел действия по установяване на обективната истина относно отговорността на извършеното адм.нарушение.

Съдът споделя така изложените съображения и ги намира за основателни.Разпоредбата на чл.134, ал.9 от изборния кодекс въвежда задължение за съответната партия, коалиция или инициативен комитет да премахнат само поставените от тях агитационни материали по чл.134, ал.1 от ИзбК.В настоящия случай няма нито едно доказателство, че намерените плакати са поставени от Коалиция за България.При съставянето на АУАН и след запознаване със съдържанието му жалб.М. е направила възражение, че нито тя, нито представляваната от нея организация са поставяли агитационните материали на посочените места.Това възражение обаче е било пренебрегнато и въобще не е било обсъдено от страна на АНО.Съгласно разпоредбата на чл.52, ал.4 от ЗАННПреди да се произнесе по преписката, наказващият орган проверява акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост и преценява възраженията и събраните доказателства, а когато е необходимо, извършва и разследване на спорните обстоятелства.Разследването може да бъде възложено и на други длъжностни лица от същото ведомство”.В случая административно-наказващия орган не се е съобразил с тази разпоредба, като не е преценил възраженията, направени от жалбоподателката и не е било проведено разследване на спорните обстоятелства.Същият е следвало да се произнесе по административно-наказателната преписка едва след преценката на това възражение и провеждането на разследване на спорните обстоятелства, каквито в случая са налице.Съдът намира, че както в хода на административно-наказателното производство / АНП /, така и в последствие в съдебното такова, описаното в НП фактическо обвинение не е доказано по несъмнен начин.Отразеното в акта, с който е констатирано административното нарушение, няма обвързваща доказателствена сила, не се счита за установено до доказване на противното и в тежест на административния орган е да установи извършването на нарушението с всички допустими от закона доказателствени средства - както в административното, така и в съдебното производство.В хода на съдебното следствие не бяха събрани каквито и да било доказателства, които да установят елементите от обективната съставомерност на нарушението, а именно, че намерените плакати са поставени от Коалиция за България или жалб.М., още повече, че същите са поставени и открити на място, извън определените такива със заповедта на Кмета на община Севлиево.Доказателства в тази насока, както вече бе отбелязано, не са приложени в АНП.Такива не се представиха и в хода на съдебното следствие.Допуснатото нарушение на процесуалните правила е съществено, тъй като е довело до накърняване правото на защита на наказаното лице.То е било привлечено към административна отговорност и е било наказано за нарушение, без да е била доказана по несъмнен начин неговата вина.

На следващо място се излага твърдението, че съгласно разпоредбата на чл.298, ал.1, при неизпълнение на задължението по чл.134, ал.9, на лицето, което представлява коалицията от партии се налага глоба.Видно от Решение от 29.03.2013год. за образуване на коалиция от партии, коалицията от такива с наименование „Коалиция за България” се представлявала от С. Д. С..С Пълномощно изх. № 267 от 20.03.2013год. последният е предоставил правомощия на жалбоподателката да представлява въпросната коалиция, като тези правомощия са изчерпателно изброени и с ограничен обем.В цитираното пълномощно, на жалбоподателката не било предоставено упражняването на права, свързани с агитационната дейност на коалицията във връзка с изборите за народни представители за 42-то Народно събрание.Отделно от това, дори и да било налице изрично упълномощаване в тази насока, недопустимо било чрез едностранно волеизявление да се дерогирала волята на законодателя.Последната била единствено лицето, което представлява коалицията, а това бил нейния председател да носи отговорност за нарушение на чл.134, ал.9 от ИзбК.

Съдът споделя доводите на процесуалния представител на жалбоподателката, че в случая не може да се приеме, че именно тя е представляваща „Коалиция за България”.Безспорно е, че с посоченото по-горе пълномощно, представляващият посочената по-горе коалиция от партии е предоставил определени правомощия на жалбоподателката.Тези правомощия обаче са изчерпателно изброени в него и с ограничен обем, което води съответно и до ограничаване на нейната представителна власт в рамките на очертаната в пълномощното.В същото, на жалбоподателката не е предоставено упражняването на права, свързани с агитационната дейност на коалицията във връзка с изборите за народни представители.Отделно от това, дори и да бе налице изрично упълномощаване в тази насока, съдът счита за недопустимо чрез едностранно волеизявление да се дерогира волята на законодателя.Последната е единствено лицето, което представлява коалицията, а това е нейният председател, да носи административнонаказателна отговорност за нарушение на чл.134, ал.9 от ИК.По изложените съображения съдът намира, че жалб.М. не може да бъде субект, съответно не може да бъде ангажирана административно-наказателната й отговорност по чл.298, ал.1 от ИзбК.В същия смисъл е и Решение от 26.09.2012 г. на АдмС - Стара Загора по к. а. н. д. № 359/2012год.

По така изложените съображения съдът счита, че наказателното постановление е издадено неправилно и незаконосъобразно, поради което следва да се отмени изцяло.

Водим от гореизложеното и на осн.чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО наказателно постановление № НП 100.383 от 10.06.2013год., издадено от Кмета на Община Севлиево, с което на П.В.М. ***, ЕГН **********, в качеството на представляващ на „Коалиция за България”, за извършено нарушение по чл.134, ал.9 и на осн. чл.298, ал.1 от Изборния кодекс е наложено наказание глоба в размер от 1 000.00 / Хиляда / лева, като НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: