Определение по дело №140/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 август 2023 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700140
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2023 г.

Съдържание на акта

            

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 410

гр. Силистра, 24 август 2023 година

 

Силистренският административен съд, в закрито заседание на двадесет и четвърти август през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                                     СЪДИЯ:  Елена Чернева

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 140 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „Център за спешна медицинска помощ - Силистра“ с ЕИК: *********, представлявана от директора – д- р Е.В., подадена чрез адв. С.Н. ***, срещу Писмо изх. № 23064017/ 06.07.2023 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Силистра, с което е отказано извършване на преценка на трудоспособността  на доктор М.В.Р., работещ по трудово правоотношение с лечебното заведение.

Административен съд гр. Силистра намира, че жалбата е недопустима за разглеждане по съдебен ред, поради следните съображения:

Административният орган е бил сезиран с искане, чието съдържание от една страна апелира за мнение и преценка на трудоспособността на лице, работещо по трудово правоотношение, а от друга страна, според твърденията в жалбата, е било обосновано с разпоредбата на чл. 333, ал. 1, т. 3 от КТ, свързана с необходимостта от даване на предварително разрешение от инспекцията по труда за уволнение на лице, което е трудоустроено и/или страдащо от болест, определена съгласно Наредба № 5 от 20.02.1987 г. за болестите, при които работниците, боледуващи от тях, имат особена закрила съгласно чл. 333, ал. 1 КТ.  По това искане ответникът се е произнесъл с писмо изх. № 23064017/ 06.07.2023 г., в което е изложил мотиви за липсата на компетентност на Инспекцията по труда да дава мнение и прави преценка на трудоспособността на работниците и служителите, като е указано, че с тези правомощия е натоварена съответната трудово-експертна лекарска комисия. Посочено е, че инспекцията по труда дава разрешение за уволнение в случаите на по чл. 328, ал. 1, точки 2, 3, 5 и 11 и чл. 330, ал. 2, т. 6 КТ, когато работникът или служителят е трудоустроен и/или боледуващ от болест, определена съгласно Наредба № 5 от 20.02.1987 г., и в случай, че работодателят е формирал решение за освобождаване на такова лице на някое от посочените основания, би следвало да изиска, респ. да получи предварително разрешение.

Обжалваното писмо изх. № 23064017/ 06.07.2023 г. на директор Дирекция "Инспекция по труда" - Силистра, не представлява административен акт по смисъла на чл. 21 АПК. На първо място органът правилно е отклонил искането за даване на мнение относно трудоспособността на д-р М. Р., тъй като съгласно чл. 333, ал. 2 от КТ във вр. с чл. 3 и чл. 4 от Наредба № 5 от 20.02.1987 г. това правомощие е в рамките на материална компетентност на съответната ТЕЛК. Макар в подаденото заявление да не е било формулирано искане за даване на разрешение за уволнение на д-р М. Р. на някое от посочените в чл. 333, ал. 1 основания, с оглед твърденията в жалбата и липсата на позитивен за жалбоподателя резултат от акта, е необходимо да се коментира отказа и в този аспект. Предварителното разрешение за уволнение по чл. 333 от КТ, респективно отказът за предварително разрешение по искане на работодател, не се издава в производство по реда на АПК и не носи белезите на индивидуален административен акт в конкретните хипотези на чл. 21, ал. 1 - 4 от АПК. Разрешението не поражда право на работодателя едностранно да прекрати трудовото правоотношение с работника или служителя, а е условие (изискване) за неговото законосъобразно упражняване. Правото на работодателя да прекрати трудовото правоотношение се поражда от осъществения юридически факт - съкращаване на щата, намаляване обема на работата или на другите основания по КТ, посочени в чл. 333, ал. 1. То не зависи от преценката на инспекцията по труда, т. е. правото на работодателя едностранно да прекрати трудовото правоотношение с работника или служителя нито се поражда, нито се установява (признава), нито се констатира с даденото разрешение по чл. 333, ал. 1 от КТ и съответно - не се отрича с отказа да бъде дадено разрешение. Това волеизявление не подлежи на самостоятелен съдебен контрол, а е само елемент от фактическия състав по издаване на заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение. В този смисъл е утвърдената безпротиворечива практика на ВАС – Определение № 9018 от 24.07.2015 г. на ВАС по адм. д. № 7405/2015 г., Определение № 7894 от 14.06.2010 г. на ВАС по адм. д. № 7229/2010 г., Определение № 7245 от 26.05.2011 г. на ВАС по адм. д. № 6029/2011 г., Определение № 6724 от 8.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 4661/2019 г. и др.

 Изложеното налага извода, че в случая липсва годен за обжалване пред съд индивидуален административен акт по чл. 21 от АПК.

Поради посочените по - горе съображения и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд Силистра

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Център за спешна медицинска помощ - Силистра“ с ЕИК: *********, представлявана от директора – д- р Е.В., подадена чрез адв. С.Н. ***, срещу Писмо изх. № 23064017/ 06.07.2023 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Силистра.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 140 / 2023 г. по описа на АС- Силистра.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                                          СЪДИЯ: