Решение по дело №442/2021 на Апелативен съд - София

Номер на акта: 286
Дата: 14 май 2021 г. (в сила от 14 май 2021 г.)
Съдия: Даниела Дончева
Дело: 20211001000442
Тип на делото: Въззивно търговско дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 286
гр. София , 14.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД - СОФИЯ, 15-ТИ ТЪРГОВСКИ в закрито заседание
на тринадесети май, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Даниела Дончева
Членове:Красимир Маринов

Капка Павлова
като разгледа докладваното от Даниела Дончева Въззивно търговско дело №
20211001000442 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 25, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ.
Образувано е по въззивна жалба на Агенция по вписванията, подадена
против Решение № 260319 от 24.02.2021 г., постановено по т. д. № 2350/2020
г. на СГС, ТО, VI – 5 –ти състав, с което съдът е отменил отказ №
20201103132450 от 17.11.2020 г. на длъжностното лице по регистрацията при
Агенцията по вписванията, постановен по заявление образец № Б7 с №
20201103132450, като е указал заявените обстоятелства да бъдат обявени по
партидата на „Ана Авджиева“ ЕООД.
Сторени са оплаквания за неправилност на обжалвания съдебен акт
поради нарушение на материалния закон. За неправилен въззивникът намира
извода на съда, че като собственик на заявителя може да бъде отразено
„Софарма Трейдинг“ АД, а съгласно чл. 67, ал. 5 от Наредба № 1 от
14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до Търговския регистър и до
регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, в раздел „Действителни
собственици“, при вписване на обстоятелства по чл. 63, ал. 1 и ал. 4 от ЗМИП,
група „Действителни собственици - физически лица“, се съдържало
единствено поле № 550 Действителни собственици - физически лица“, в
което се посочвали индивидуализиращите данни за физическите лица,
действителни собственици, а именно: имена, гражданство, ЕГН или дата на
раждане, както и държава на пребиваване, а в представената декларация
липсвало каквото и да било посочване на действителен собственик. В случай,
1
че акциите на дружеството – собственик се търгували на регулиран пазар,
това обуславяло различен кръг на действителни собственици, но не се
дерогирал общият принцип, че тези лица следва да са физически такива.
Моли се за отмяна на обжалваното Решение и потвърждаване на
постановения отказ.
Редовно уведомена, насрещната страна не е депозирала отговор на така
подадената въззивна жалба.
Съдът, като съобрази данните по делото, както и оплакванията на
въззивника във връзка с обжалвания съдебен акт, намери следното:
Въззивната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по
чл. 25, ал. 4, изр. II от ГПК, същата изхожда от надлежна страна, имаща право
и интерес да обжалва по силата на посочената разпоредба, насочена е срещу
валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на обжалване.
Разгледана по същество, същата се явява неоснователна поради
следното:
С приетия през 2018 г. ЗМИП се определят мерките за превенция на
използването на финансовата система за целите на изпирането на пари, както
и организацията и контролът по тяхното изпълнение (чл. 1). С него се
транспонира Директива (ЕС) 2015/849 за предотвратяване използването на
финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на
тероризма, според чиито съображения 12, 13 и 14 се въвежда изискване на
територията на ЕС да се идентифицира всяко физическо лице, упражняващо
право на собственост или контрол върху правно образувание чрез обхващане
на възможно най-широк кръг от правни образувания, учредени или създадени
на територията на съответната държава-членка, в т. ч. такива, които
притежават други правни образувания, с цел да се установи по веригата
конкретно физическо лице или лица, което/които в крайна сметка упражняват
контрол, чрез собственост или чрез други средства върху правното
образувание - клиент. С директивата държавите членки се задължават да
създадат гаранции, че правните образувания, учредени на тяхна територия в
съответствие с националното право, получават, съхраняват и предоставят
подходяща, точна и актуална информация за своите действителни
собственици, в допълнение към основната информация (като име, адрес на
дружеството, учредяване и собственост), която информация следва да се
съхранява в централен регистър, намиращ се извън дружеството; последният
2
би могъл да бъде както търговският регистър, така и друг централен регистър,
а информацията в него относно естеството и мащаба на притежаваните от
действителния собственик права и техния приблизителен дял да е на
разположение на компетентните органи и на задължените за разкриване на
информацията субекти, когато последните предприемат мерки за комплексна
проверка на клиента.
В съответствие с тези изисквания и цели, заложени в директивата,
националният законодател е въвел с разпоредбите на чл. 61, ал. 1 и чл. 63
ЗМИП задължение за юридическите лица и физическите лица за контакт по
чл. 63, ал. 4, т. 3 ЗМИП да разполагат и да предоставят в определените по
закон случаи подходяща, точна и актуална информация относно физическите
лица, които са техни действителни собственици, включително с подробни
данни относно притежаваните от тях права, като заявяват тази информация за
вписване по партидите им в търговския регистър, в регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел и в регистър БУЛСТАТ. С чл. 63, ал. 4
ЗМИП законодателят е определил подлежащите на вписване обстоятелства, а
именно: 1. идентификационните данни за физическите лица - действителни
собственици на юридическите лица (респ. на другите правните образувания),
като име, гражданство, ЕГН или дата на раждане и държава на пребиваване,
ако е различна от Република България; 2. други юридически лица или правни
образувания, които пряко или непряко упражняват контрол върху
съответните юридически лица и правни образувания; 3. идентификационни
данни на физическото лице за контакт, когато по партидата на юридическото
лице или правно образувание не са вписани данни за постоянно пребиваващ
на територията на страната техен законен представител - физическо лице и 4.
всяка промяна в предходно посочените обстоятелства. Вписването се
извършва въз основа на заявление Б7 (съгласно Наредба № 1/2007 г.), като
всяко от обстоятелствата се вписва в определено поле; полетата се
обединяват в групи, а групите в раздели - чл. 66, ал. 3 от наредбата. Съгласно
т. 8а на същия член и алинея, раздел "Действителни собственици" обединява
полета, съдържащи обстоятелствата по чл. 63, ал. 1 и 4 от ЗМИП, в няколко
групи, между които: група "Юридически лица или други правни образувания,
чрез които пряко или непряко се упражнява контрол", съдържаща полета 537,
5371, 538 и 5381, в които се посочват идентификационните данни за
3
юридическото лице или правно образувание и данни за неговите
представители и начин на представляване; група "Действителни собственици-
физически лица", съдържаща поле 550, в което се вписват съответно
идентификационните данни на съответното физическо лице, посочени в чл.
63, ал. 4, т. 1 от ЗМИП, група "лице за контакт" и др. Към заявлението се
прилага декларация по образец, съгласно приложение № 3 към ППЗМИП,
съдържаща данни за същите обстоятелства. Проверката, която длъжностното
лице извършва е формална и се заключава в установяване дали подадените
декларация и заявление са по образец, дали съдържат съответните данни по
чл. 63, ал. 4 от ЗМИП и дали заявените и декларирани обстоятелства
подлежат на вписване.
Легално определение на понятието "действителен собственик",
употребено в чл. 63, ал. 4, т. 1 от ЗМИП, е дадено в § 2 от ДР на ЗМИП, като
същото е аналогично на това, посочено в чл. 3, ал. 6, б. "а", т. "i" от Директива
(ЕС) 2015/849. Според текста им, действителният собственик на
юридическото лице или друго правно образувание, подлежащ на вписване в
търговския регистър със съответните идентификационни данни, е физическо
лице или лица, които в крайна сметка притежават или контролират
юридическото лице или друго правно образувание. По отношение на
корпоративните юридически лица от лицата, които подлежат на деклариране
и вписване като действителен собственик-физическо лице, са изключени тези,
осъществяващи контрола чрез дружества, чиито акции се търгуват на
регулиран пазар, които се подчиняват на изискванията за оповестяване в
съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни
международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по
отношение на собствеността. Въвеждането на това изключение за тези
публични дружества, дефинирани като правни субекти в чл. 110, ал. 1
ЗППЦК, е продиктувано както от динамичния характер на регулирания пазар
на финансови инструменти при наличието на значителна и постоянно
променяща се като състав и обем на притежавани права акционерна маса,
така и от съществуващата отделна, по-строга и специална регламентация на
изискванията и реда за разкриване на информация за акционерите, придобили
или прехвърлили акции от капитала на публичното дружество, която
осигурява в достатъчна степен прозрачност при извършване на сделките с
4
финансови средства и промяната в собствеността върху капитала на тези
дружества /чл. 145 - чл. 148е от ЗППЦК и чл. 38 - чл. 43 от ЗПФИ/
Наличието на изрично въведено от европейския и националния
законодател изключение, касаещо публичните дружества, освобождава
заявителя, пряко или непряко контролиран от такова дружество, от
задължението да посочи за вписване по партидата му в Търговския регистър
конкретно физическо лице – акционер в публичното дружество, като негов
действителен собственик (в поле 550). Необходимо и достатъчно е същият да
декларира и заяви, съгласно изискването на чл. 63, ал. 4 ЗМИП,
обстоятелствата по група "Юридически лица или други правни образувания,
чрез които пряко или непряко се осъществява контрол", където да се посочат
идентификационните данни на публичното дружество, за да се постигне в
достатъчна степен прозрачност по отношение собствеността на капитала на
заявителя. Такова тълкуване съответства в пълна степен както на
европейското и националното законодателство, така и като цяло на целите на
европейската политика, насочена към предотвратяване използването на
финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на
тероризма, намерили израз в Директива (ЕС) 2015/849, тъй като
регистрацията, достъпът и редът за разкриване на информация относно
собствеността на съответното публично дружество са гарантирани със
специален закон.
По изложените съображения и предвид, че със заявлението са
представени редовни от външна страна документи, установяващи
подлежащите на вписване обстоятелства, както и че дружеството се
контролира непряко от публично дружество "Софарма Трейдинг" АД чрез
"Ес Си ЕС Франчайз" ЕАД, изводите на решаващия състав на СГС за
незаконосъобразност на обжалвания отказ следва да бъдат споделени.
С оглед горното, постановено следва да бъде Решение, с което
обжалваното такова да бъде потвърдено, а разгледаната въззивна жалба –
оставена без уважение.

Водим от горното, съдът:


РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 260319 от 24.02.2021 г., постановено по
т. д. № 2350/2020 г. на СГС, ТО, VI – 5 –ти състав.
5
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
6