Р Е Ш Е Н И Е
№ 476
град Пловдив, 05.03.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ
к.с., в открито заседание на десети февруари
през две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при
секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА и участието на прокурора МАРИЯ ТОДОРОВА, като
разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 44 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Делото е образувано по жалба от Е.Н.В., с ЕГН **********, чрез
пълномощник – адв.Х.Д., против Решение № 260590 от 23.11.2020г., постановено
по АНД № 6197 от 2020г. по описа на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден
Електронен Фиш за налагане на глоба Серия К № 3075024, с който на Е.В. е било
наложено административно наказание глоба в размер от 100 лева за извършено от
него нарушение на 01.08.2019 г. по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
Жалбоподателят счита, че така постановеното решение от състав на
Районния Съд е незаконосъобразно, постановено при липса на мотиви относно
релевантите факти и обстоятелства, поради което моли решението и електронния
фиш да бъдат отменени.
В
съдебното заседание - Е.В. се
представлява от адв. Д., който поддържа жалбата.
Ответникът
по касационната жалба – ОД на МВР Пловдив не се представлява.
Представителят
на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение за неоснователност на така подадената
касационна жалба.
Пловдивският
административен Съд – двадесет и първи състав, след като разгледа по отделно и
съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира касационната
жалба за допустима и неоснователна по същество, поради следното:
За да
обоснове крайния си извод, състав
на Районния Съд е приел,
че по същество по безспорен начин е установен фактът на вмененото нарушение.
Касационната инстанция споделя изложените
съображения от районния съд, които от своя страна са сторени при съвкупната
преценка на събрания доказателствен материал и в изпълнение на задължението за
мотивираност на съдебните актове.
В
конкретния случай касатора е бил санкциониран за това, че на 01.08.2019 г. в
13:56 часа в гр. Пловдив, на бул. ,,Санкт Петербург‘‘ до номер 1, в посока бул.
,,Кукленско шосе“, при управление на МПС „Тойота Аурис“ с рег.№ ***, е бил
заснет с мобилна система тип ,,АТСС ARH CAM S1“ да се движи със скорост в
населено място от 71 км/ч. / при отчетен толеранс в полза на водача от минис 3
км/ч./, при ограничение от 50 км/ч., с което виновно е нарушил разпоредбата на
чл. 21, ал. 1 ЗДвП
От страна на санкционираното лице –
касатор не била подадена писмена декларация по чл.189 ал.5 от ЗДВП, в която да
посочи данни за друго лице, което евентуално да е извършило нарушението.
За да
обоснове крайния си извод, състав
на Районния Съд е приел,
че по същество по безспорен начин е установен фактът на вмененото нарушение
извършено на 01.08.2019г. в 13.56 часа.
За да постанови своето решение съдът е кредитирал доказателствата по
преписката, в това число приложен снимков материал, от който се установяват точните
дата, място и посока на движение на автомобила, неговия регистрационен номер и
географските координати на разположение на техническото средство и на
регистриране на нарушението, измерената скорост на нарушителя. Съдът е приел,
че са налице всички кумулативно предвидени в Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.
изисквания за законосъобразност на използването на мобилно техническо средство
за видеоконтрол, както и че са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от същата
Наредба като надлежно е попълнен Протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система. Съдът е приел, че нарушението е установено с
автоматизирано техническо средство ,,АТСС ARH CAM S1“, представляващо мобилна
система за видеоконтрол. Съдът е приел, че техническото средство е от одобрен
тип и технически годно, което било видно от приложеното по делото Удостоверение
за одобрен тип средство за измерване. Изрично е посочено, че номера в долен
десен ъгъл на снимковия материал е 0209878, а в Протокола по чл. 10 от
Наредбата е посочено, че номерът на първото статично изображение е 0209489, а
номерът на последното е 0209958.
Настоящата инстанция намира оспореното решение за
валидно, допустимо и правилно, а наведените с касационната жалба възражения за
неоснователни.
Съдът е постановил своя съдебен акт при
точен, обективен и задълбочен анализ на релевантните факти и обстоятелства,
като е изложил мотиви по всички наведени с жалбата твърдения и възражения, като
изрично е посочил, че считано от
16.01.2018г., мястото за контрол с АТСС не следва да бъде обозначавано с пътен
знак „Е24“, както и точната му локация не се оповестява чрез средствата за
масово осведомяване или в интернет страницата на МВР. Към датата на извършване
на процесното нарушение е била в сила разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП, съгласно изменението й
с ДВ., бр.54 от 2017г., съгласно която " При нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение“. Със
изменение на закона от бр. 19 от 2015г. е приета и новата разпоредба на § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП, с която се въвежда и легално определение на понятието и
съобразно която "Автоматизирани технически средства и системи" са
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично
заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя /какъвто е процесния случай/, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес."
Отделно
от това, с новата ал.3 на чл. 165 от ЗДвП, приета също с казаното изменение
обн. в ДВ., бр.19 от 2015 г. в съответствие на мотивите на Тълкувателно решение
№ 1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС (съгласно мотивите към проекта на Закона за
изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата № 454-01-62 от
11.12.2014 г., 43-то НС) на Министъра на вътрешните работи е вменено задължение
да приеме и наредба за реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на
законовата разпоредба е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на
Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г., изм. и доп.,
бр. 6 от 16.01.2018 г., в сила от 16.01.2018 г.), с която са уредени условията
и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за
контрол на правилата за движение по пътищата, като тези условия и ред обхващат,
както стационарните, така и мобилните АТСС. Съгласно чл. 2 от Наредбата,
стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените
нарушения на правилата за движение, а по силата на чл. 3 от същата, за
установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават
електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. С
изменението на закона и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. са
приети ясни правила за използване и на мобилни технически средства и за обстоятелствата,
при които контролните органи имат право да ги използват, с което на практика е
преодоляна констатираната в мотивите на Тълкувателно Решение № 1 от 26.02.2014
г. на ОС на ВАС празнота. Следователно, към датата на извършване на процесното
нарушение на правилата за движение по пътищата е налице детайлна нормативна
уредба на правилата във връзка с използването и на мобилни технически средства,
които са достатъчно ясни и подробни, както и процедура, регулираща действията
на контролните органи при използването на мобилни технически средства, поради
което и следва да се приеме, че нарушенията от този вид могат да се установяват
и санкционират с издаване на електронен фиш не само чрез използване на
стационарни АТСС, а и чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи
за контрол, при спазване на всички нормативни изискванията на посочената
нормативна уредба.
С оглед на това, като взе предвид
събраните по делото писмени доказателства, съдът намира, че АТСС, заснела
процесното нарушение на 01.08.2019 г. в 13:56 часа е правилно експлоатирана и
разположена, поради което и производството по ангажиране на
административно-наказателна отговорност чрез издаването на електронен фиш, се е
развило при спазване на установените процесуални правила.
С
оглед на изложеното не са на налице касационни основания по чл.348 ал.1 т.1 и
т.2 НПК, а атакуваното решение на Районния Съд е валидно, допустимо и съответстващо
на материалния закон и във връзка с чл.221 ал.1 АПК следва да бъде оставено в
сила.
По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2
от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№ 260590 от 23.11.2020г., постановено по АНД № 6197 от 2020г. по описа на
Районен съд – Пловдив.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: