Решение по дело №261/2018 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2018 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20187140700261
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

312/11.06.2018 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на осми юни през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                                          Председател: Огнян Евгениев

                                                                                            Членове: Соня Камарашка

                                                                                                            Бисерка Бойчева

 

при секретаря А*** Л*** и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 261 по описа на съда за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Предмет на касационното административно – наказателно производство е Решение №54 от 16.04.2018 г. по АНД № 587 по описа за 2017г. на Районен съд – Лом, с което е потвърдено наказателно постановление № 12 от 17.10.2017год. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Монтана /РИОСВ – Монтана/, с което на Е.Г.К. с ЕГН * *** в качеството му на кмет на Кметство с.С*** , общ. Вълчедръм, обл.Монтана е наложено административно наказание - глоба в размер на 1400.00лева /хиляди и четиристотин лева/, за нарушение по чл.112, ал.1, т.1 от ЗУО.

Касационният жалбоподател Е.Г.К. в качеството му на кмет на Кметство с.С*** , общ. Вълчедръм, редовно призован, не се явява, не се представлява и не излага становище по жалбата.

Ответника по касационната жалба Директора на РИОСВ – Монтана, в писмено възражение против касационната жалба и по съществото на делото, оспорва жалбата и моли решението да остане в сила, поради липса на сочените касационни основания за отмяна на същото.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна и атакуваното решение следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

След обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: касационните основание, които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция са за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – чл.63,ал.1 от ЗАНН във вр. чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК.

За да постанови обжалваното решение, с което е потвърдил издаденото наказателно постановление, съставът на Районен съд – Лом е приел от фактическа страна, че с КП № УО мм,ма,бг,цп -10/04.04.2017 год., служители на РИОСВ Монтана при извършване на планова проверка на населените места в Община Вълчедръм – конкретно за с.С*** издали предписание на осн. чл.113, ал.3 от ЗУО, да се предприемат действия за почистване на замърсените терени от битови отпадъци, СО, БО и отпадъци от опаковки, подробно описани в констативния протокол, в изпълнение задълженията на кмета, регламентирани в чл. 19, ал.3, т. 15 от ЗУО, като определили срок до 12.05.2017год. На 04.04.2017год., при извършена теренна проверка от експерти на РИОСВ – Монтана на територията на с. С*** , общ. Вълчедръм, обл. Монтана, експертите констатирали замърсявания в границите на населеното място и конкретно в участъците - до трафопоста на здравната служба – замърсен терен от около 300 кв.м. – купчини биоразградими отпадъци, смесени битови отпадъци /СБО/ и разпилени отпадъци от опаковки; в края на ул. „С*** ”, по пътя за с. М*** , вдясно на пътя до табелата – замърсен терен с площ около 300 кв.м. – разпилени отпадъци от опаковки, купчини СБО, найлонови чували, стъклени бутилки, стари дрехи; края на селото, на ул. „Ц*** К*** ”, източно от селото – замърсена площ от около 50 кв.м., с купчини СБО; на ул. „С*** ”, срещу ТПК Москва, до тротоара – замърсена площ от 10 кв.м. – СБО и отпадъци от опаковки; на ул. „А***. С***” № * , пред частен магазин и от двете страни на улицата – разпилени отпадъци от опаковки на площ от около 50 кв.м., както и на ул. „Училищна”, до задния портал на училището, на дължина от около 100 м., до края на ул.”Т*** ” от двете страни – разпилени отпадъци от опаковки, замърсена площ от около 60 кв.м. за които кметът на Кметство с.С*** не е издавал предписания за почистването им и не е съставял актове на виновните лица, причинили замърсяванията.

В хода на съдебното следствие от събраните писмени и гласни доказателства въззивния съд е установил, че касатора е извършил установеното с АУАН №УОмм-2/21.04.2017г. и издаденото въз основа на него Наказателно постановление № 12 от 17.10.2017год. на Директор РИОСВ-Монтана нарушение на разпоредбата на основание чл.112 ал.1 т.1 от ЗУО. Въззивния съд е приел нарушението и съпътстващата фактическа обстановка за безспорно установени, което го е мотивирало да потвърди обжалваното наказателно постановление.

Настоящият касационен състав не споделя развитите от касатора доводи, че при постановяване на въззивното решение неправилно е приложен материалния закон и са допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Тъй като от правна страна обосновано и в съответствие със събраните доказателства –писмени и гласни такива, в мотивите си въззивния съд е приел, че по безспорен начин е установено извършеното нарушение на разпоредбата на чл.112 ал.1 т.1 от ЗУО, както от обективна, така и от субективна страна. Фактическите обстоятелства свързани с извършената проверка са установени от въззивния съд въз основа на показанията на разпитаните свидетели, чиито показания анализирани по отделно и в съвкупност със събраните по делото писмени доказателства установяват безспорно извършеното административно нарушение. При наличието на безспорното обстоятелство, че със Заповед №1429 от 24.11.2015год. на Кмета на Община Вълчедръм на л.13 от делото издадена на основание чл.112, ал.1 ЗУО, кметовете на кметства конкретно под номер 3 – кмета на Кмество с С*** , общ.Вълчедръм е овластен със задълженията и контрола по дейностите, свързани с управление на околната среда и контрола по управление на отпадъците, следва да се приеме, че административно наказаното лице в качеството му на кмет на Кметство с С*** е в кръга на лицата, които съгласно чл.112, ал.1, т.1 от ЗУО има задължения, респективно при неизпълнение на тези задължения носи и административнонаказателна отговорност на основание чл.151, ал.1, т.4 от ЗУО .

Съставеният акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление отговарят изцяло на изискванията на чл. 42 от ЗАНН и чл. 57 от ЗАНН. В същите са описани достатъчно ясно нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено. Ето защо, за нарушителя не е имало неяснота относно вмененото му нарушение и същият е могъл да организира и реализира правото си на защита в пълен обем, както в хода на административно-наказателното производство, така и в производството пред съда. Настоящият състав на касационната инстанция намира, че с издаденото наказателно постановление законосъобразно е ангажирана административно наказателната отговорност на наказаното длъжностно лице, като правилно е определен и размера на наложената глоба – съгласно определения в нормата на чл.151, ал.1 от ЗУО минимум.

Настоящият касационен състав намира, че при постановяване на обжалваното решение не е допуснато нарушение на материалния закон, тъй като е приложена диспозицията на материално правната норма, както и на процесуалните правила.

Въззивният съд е анализирал наличните доказателства, като правилно е приложил закона, анализирайки правилно и законосъобразно административно наказателните разпоредби по ЗУО.

В обобщение на изложеното касационата инстанция не констатира наличието на поддържаните от касатора основания за отмяна на проверяваното решение на Районен съд – Лом, други такива не бяха установени и при служебно дължимата проверка по чл.218, ал.2 от АПК, поради което решението следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №54 от 16.04.2018 г. по АНД № 587 по описа за 2017г. на Районен съд – Лом, с което е потвърдено наказателно постановление № 12 от 17.10.2017год. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Монтана, като правилно и законосъобразно.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: