Решение по дело №40/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 90
Дата: 19 май 2023 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20237160700040
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

90

 

гр. Перник, 9.05.2023 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р ОД А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и осми април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

Съдия: Слава Георгиева

при съдебния секретар Н. С.***, като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 40 по описа за 2023 година на Административен съд – Перник, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 10 б, ал 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (Наредба № 5/27.02.2009 г.), във връзка с чл. 43, ал. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Б.В.Т., с адрес: ***, мах. „Багова“ № 11 против Уведомително писмо с изх. № 02-140-6500/664 от 13.01.2023 година за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021, издадено от заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която не са одобрени за доплащане субсидии по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР1 до пълния им заявен размер.

В жалбата се твърди, че уведомителното писмо е  неправилно и незаконосъобразно. Иска същото да се отмени и да се присъдят сторените по делото разноски.

Ответникът по жалбата, заместник – изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, в депозирано по делото становище изразява доводи за неоснователност на жалбата. Счита, че  извършените оторизации по заявлението на Б.Т. по схемите и мерките за подпомагане, базирани на площ, по линия на директни плащания, са коректни и в съответствие с разпоредбите на чл. 43 от ЗПЗП. Иска жалбата да се отхвърли като неоснователна.

В проведеното съдебно заседание на 28.04.2023 година жалбоподателят, редовно призован, не се явява, а за представител изпраща адв. И.В., от АК-П.**. Поддържа жалбата и пледира жалбата да се уважи. Претендира присъждане на съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание на 28.04.2023 година, ответникът – заместник – изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като провери процесуалните предпоставки за допустимост, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК) във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице – адресат на оспорвания акт, разполагащо с правен интерес по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК да оспори същия по съдебен ред, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което се дължи нейното разглеждане по същество.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

По фактите:

Със Заявление  с уникален идентификационен номер (УИН) **от 07.05.2021г., Б.В.Т., разполагащ с уникален регистрационен номер (УРН) *** в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), кандидатства за подпомагане в кампания 2021 по следните схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, относимо към настоящия спор, както следва: СЕПП; СПП; ЗДП; Подмярка 13. 1/НР1. Заявени за подпомагане били общо 39 парцела, находящи се в землищата на с. В.**, с. З.**и с. М.**, обл. П.** и посочени в Таблица за използваните парцели през 2021 година, съдържаща данни за идентификацията им, съответно схемите/мерките за подпомагане, по които се кандидатства, със съответните парцели и площи. Неразделна част от заявлението е и Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2021, както следва, относимо към спора – по СЕПП – декларирана площ 16.72 ха, по ЗДП – декларирана площ 16.72 ха, по Подмярка 13. 1/НР 1 – 16.72 ха.

На въведените в заявлението данни са извършени автоматични проверки, обективирани в Резултати от автоматични проверки /л. 49/.  Констатирани несъответствия са – грешка, както следва: заявена площ по БЗС 11288-271-1, излизаща извън площите, подходящи за подпомагане.

На 31.05.2021г. е подадено заявление за редакция по схеми и мерки за подпомагане с уникален идентификационен номер (УИН) 14/250521/59601. Съгласно него заявени за подпомагане били общо 44 парцела, находящи се в землищата на с. В.**, с. З.** и с. М.**, обл. П.** и посочени в Таблица за използваните парцели през 2021 година, съдържаща данни за идентификацията им, съответно схемите/мерките за подпомагане, по които се кандидатства, със съответните парцели и площи. Неразделна част от заявлението е и Таблица на заявените площи по схеми и мерки 2021, както следва, относимо към спора – по СЕПП – декларирана площ 18.46 ха, по ЗДП – декларирана площ 18.46 ха, по Подмярка 13. 1/НР 1 – 18.46 ха.

На въведените в заявлението данни са извършени автоматични проверки, обективирани в Резултати от автоматични проверки /л. 64/.  Констатирани несъответствия са – грешки, както следва: парцели с №11288-164-1-1; 11288-73-2-1 и 11288-74-6-1: попадат във физически блокове с НТП "Трайно неподходящи за подпомагане“; парцел 11288-164-1: излизаща площ, попада извън полигоните с площи, допустими за подпомагане, с размер на единичното излизане под 0. 05 ха, такива площи не подлежат на теренна проверка; парцели с № 11288-164-1-1, 11288-4-7-1, 11288-73-2-1 и 11288-74-6-1: под 0.1 ха от земеделския парцел попада в ФБл, различен от основния и не подлежи на теренна проверка; парцели с №11288-73-2 и 11288-76-1 с излизаща площ, над 0. 05 ха по отношение на всяко от двете БЗС-та излиза извън площите, подходящи за подпомагане за ДПП, ЕНП, попадащо/прилежащо към недопустимата част, и не участва в окончателната калкулация. Кандидатът е декларирал, че е запознат на 31.05.2021 година с резултатите от извършените автоматични проверки, както е запознат и, че тези проверки се извършват въз основа на наличните към момента на извършването им данни, съответно данни по ЗДП, и не представляват административни проверки.

Извършена е физическа проверка на място, за което свидетелства съставен доклад за проверка на площи /от л. 69 до л. 101/, срещу чиито констатации са подадени възражения. С писмо от 28.01.2022 година /117/ жалбоподателката е уведомена, че констатациите на проверяващите експерти са коректни.

На 13.01.2023 година заместник-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ издал процесното писмо изх. № 02-140-6500/664 от 13.01.2023 година, с което уведомил кандидата за извършените оторизации и плащания (изплатена субсидия) по отношение на заявените схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, в подаденото от кандидата и настоящ жалбоподател заявление за подпомагане. В табличен вид в Таблица 1 и в Таблица 2, от уведомителното писмо   по отношение заявеното подпомагане е посочено, както следва:

по подмярка 13. 1/НР – искана сума от 4 693.53 лв., намаления с 4 417.66 лв., съответно оторизирана е сума от 275.87лв., която е изплатена на 20.12.2021 година;

по СЕПП – искана сума от 3 570.90 лв., намаления с 3 361.02 лв., съответно оторизирана е сума от 209.88 лв., която е изплатена на дати 16.12.2021 година и на 09.06.2022 година;

по СПП – искана сума от 2 542.68 лв., намаления с 2 393.23 лв., съответно оторизирана е сума от 149.45 лв., която е изплатена на 24.03.2022 година;

по ЗДП – искана сума от 2 245.29 лв., намаления с 845.33 лв., съответно оторизирана е сума от 1 399.96 лв., която е изплатена на 20.04.2022 година;

В писмото е посочено, че общата оторизирана сума е изчислена чрез ИСАК след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място, на данните в подаденото заявление за подпомагане, които данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК.

Под Таблица 1 са направени разяснения относно съдържанието на всяка от колоните. По отношение на колона 3 "Намаления" са посочени пет основания за извършване на намаления на субсидията – 1. намаления след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи по СИЗП и предоставени данни от МЗ и МОСВ; 2. намаление в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване или редакция на заявлението, съгласно чл. 12 от Наредба № 5/27.02.2009 г.; 3. наложена ставка на корекция (финансова дисциплина), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) 1306/2013 и чл. 8, § 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013; 4. линейно намаление съгласно чл. 51, § 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно чл. 6, § 2, б. "е", т. i) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията; 5. линейно намаление съгласно чл. 65, § 2, б. "в" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано на съгласно чл. 6, § 2, буква "е", т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията. Липсва конкретизация кое от така посочените основания, за коя от схемите/мерките се отнася, съответно дали някое от извършените намаления по подмярка 13. 1/НР, СЕПП, СПП и ЗДП, е извършено на едно или повече основания. По отношение на колона 6 "Оторизирана сума" е посочено, че съдържа сумата, получена като разлика между исканата сума и приложимите намаления и редукции.

Под Таблица 2: Извършени плащания отново са направени разяснения по съдържанието на всяка от колоните.

Актът е връчен на жалбоподателя на 27.01.2023 година. Жалбата срещу същия е подадена по пощата на 10.02.2023 година.

 Горната фактическа обстановка се възприе от представените и приети като годни доказателства, документи съдържащи се в административната преписка.

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Относно компетентността на органа, издал акта:

Съгласно чл. 11а, ал. 1, т. 1 от ЗПЗП Разплащателната агенция (РА) приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на Общата политика по рибарство. Съгласно чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г., ДФЗ – РА, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1. В чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП е разписано, че ДФЗ изпълнява функциите на РА от датата на издаване на акта за акредитация, каквато, не е спорно по делото, в случая е налице. Според чл. 20а от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на РА, като организира, ръководи нейната дейност и я представлява, а сред правомощията му по чл. 10 от Устройствения правилник на ДФЗ (във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗПЗП), е и вземането на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика (т. 7), прилагани от РА. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Оспореното уведомително писмо е издадено от Владислава Казакова, заместник-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“, като в тази връзка по делото е приобщена като доказателство заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 година, с т. 1 на която изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е делегирал на правомощието си да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5/27.02.2009 г., на заместник – изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ Владислава Казакова. Следователно актът е издаден от компетентен орган и в кръга на предоставените му правомощия, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Относно формата на акта:

Оспореният акт е издаден във форма, съответна на изискването на чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г., съгласно която ДФ“Земеделие“  – РА, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по ал. 1. От съдържанието на оспорваното уведомително писмо, разгледано по – горе се приема, че административният орган не е съобразил императивното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК – за мотивиране на административния акт посредством посочване на фактическите и правни основания за издаването му. Съображенията са следните:

При проверката на съдържанието на оспорения акт или на съставляващите административната преписка по издаването му документи (тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г., ОСГК на Върховния съд), не се установи наличие на посочени фактически и правни основания за извършените намаления на исканите суми по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13. 1/НР1 във връзка със заявененото от жалбоподателя  подпомагане. Т. е. от съдържанието на уведомителното писмо, както и от  документите, съставляващи преписката по издаването му, не може да се установи какви са причините, съответно нормативното основание, за извършените намаления.

От уведомителното писмо не става ясно коя от посочените по-горе хипотези под Таблица 1, обективирана в същото, е обосновала извършените намаления на исканите суми за всяка конкретна мярка/схема – СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13. 1/НР1, както и не става ясно дали намаленията за всяка от схемите/мерките, са извършени на едно или повече от посочените основания. Предвид това поясненията към колона 3 от Таблица 1 на писмото, по съществото си предполагат механично възпроизвеждане и изброяване на множество правни основания, всяко от които би могло да обоснове намаляване на субсидията, но обективирано по този начин в уведомителното писмо волеизявление на административния орган, не представлява нито фактически, нито правни основания за издаване на административния акт в оспорените му части.

Като последица адресатът на оспорения административен акт е поставен в невъзможност да установи съображенията на административния орган, обосновали извършените намаления на исканите суми и адекватно да организира защитата си. Поставен е и съдът в невъзможност да извърши съдебен контрол, тъй като законосъобразността на административния акт се преценява въз основа на фактическите основания, който са посочени в него, а както се установи в случая  такива не са посочени. В тази връзка съдът намира, че становището на административния орган изготвено след депозиране на жалбата, не е  документ, част от административната преписка по издаване на уведомителното писмо в оспорените му части и е недопустимо едва по повод съдебното оспорване на административния акт да се сочат факти и правни основания, обосновали издаването му (в същия смисъл е Решение № 5897 от 15.06.2022 година, постановено по адм. дело № 2366/2022 година по описа на Върховния административен съд).

Въз основа на изложеното се приема, че оспорения акт е немотивиран. Мотивирането на административните актове е една от гаранциите за тяхната законосъобразност – непосочването на фактически и правни основания е нарушение освен на изискването за форма, така и лишава адресата на административния акт от възможността да организира адекватно защитата си. Липсата на мотиви препятства и извършването на съдебен контрол за материална законосъобразност и във всички случаи е основание за отмяна на издадения административен акт.

С оглед на изложеното жалбата се приема за основателна. Уведомителното писмо в оспорените му части съществено противоречи на императивното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, съответно съставлява самостоятелно основание за отмяна на акта по чл. 146, т. 2 от АПК и на това основание ще се отмени.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката по заявление за подпомагане с УИН **за кампания 2021 ще бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне с постановяване на мотивиран акт.  

Относно разноските:

При този изход на спора жалбоподателят има право на разноски. Същите са своевременно заявени и са придружени с доказателства за заплащането им. Представляват искане за присъждане на заплатена държавна такса в размер на 10 лева и присъждане на адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие № 36677 от 12.04.2023 година в размер на 600.00 лева. Заплатеното адвокатско възнаграждение е съобразено с  разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Ответникът на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, във връзка с § 1, т. 6 т ДР на АПК, ще бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски по делото в размер на 610. 00 лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Б.В.Т. Уведомително писмо с изх. № 02-140-6500/664 от 13.01.2023 година за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021, издадено от заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта, с която не са одобрени за доплащане субсидии по СЕПП, СПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР1 по заявление за подпомагане с УИН **за кампания 2021 до пълния им заявен размер.

ИЗПРАЩА на административния орган делото като преписка за ново произнасяне с мотивиран акт по заявление за подпомагане 2021, подадено от Б.В.Т., с УРН 749558,  с УИН 14/250521/59601.

 ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие", със седалище и адрес на управление: гр. С.***, бул. "***" № **, да заплати на Б.В.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, мах. „***“ № ** съдебни разноски по делото в размер на 610. 00 (шестстотин  и десет) лева.

Решението може да се обжалва от страните  пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

Съдия: /П/