Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 99 17.04.2019г. Град Несебър
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ
На двадесет и пети януари две
хиляди и деветнадесета година
В публичното заседание в
следния състав:
Председател: Йорданка Майска-Иванова
Секретар Атанаска Ганева
като разгледа докладваното от
съдия Майска
АНДело № 2165 по описа за 2018г. и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по повод жалбата на ЕТ“В.-В.К.“
с ЕИК-........., седалище и адрес на управление ***, представляван от В.Н.К.,
съдебен адрес:***, чрез пълномощника адв.С.П.против Наказателно постановление №
75/22.11.2018г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните/ОДБХ/-Бургас,
с което за административно нарушение по
чл. 12, ал.1 от Закона за храните/ЗХ/,
на основание чл. 42, ал.2 от ЗХ на
жалбоподателя е наложено административно наказание „Имушествена санкция” в
размер на 2000лв.. Моли се атакуваното наказателно постановление да бъде
отменено изцяло като незаконосъобразно, тъй като търговецът разполага с
удостоверение за регистрация на обект за търговия с храни №
Т026100255/23.03.2004г., издадено то ХЕИ-Бургас на основание чл.12, ал.7 от
ЗХ, поради което се счита, че няма
административно нарушение. Представя писмени доказателства.
В съдебно заседание процесуалния представител на жалбоподателя поддържа
изцяло жалбата.
Процесуалният
представител на ОД„Безопаснот на храните”-гр.Бургас, редовно уведомени, взема
становище за неоснователност на жалбата и правилност на атакувания акт.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази
закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
При извършена проверка на 19.03.2018г. по повод
постъпила жалба от клиенти, в обект за търговия с храни, представляващ сладкарница,стопанисван от едноличния
търговец, намиращ се в с.О., ул.П.м., център, е установено, че в обекта се
извършва търговия с храни, без обектът да е регистриран по реда и при условията
на чл.12 от ЗХ. При проверката в търговския обект е била В.К., която е заявила,
че няма удостоверение за регистрация по чл.12 от ЗХ за обекта. Проверяващият на
место екип, съставен от Д-р М.К., Д-р К.К.и З.Н.-инспектор към ОДБХ извършили
по телефона справка с деловодството на ОДБХ-Бургас, дали не са действително
подавани документи за регистрация по чл.12 от ЗХ за проверявания обект от ЕТ „В.-В.К.“,
тъй като била честа практика, търговците да подават заявление за регистрация,
но после да забравят да си вземат издаденото удостоверение, но се оказало, че търговецът
не е подавал изобщо такова заявление, поради което пристъпили към съставяне на
АУАН.
Административно-наказващият
орган след като е проверил акта с оглед неговата законосъобразност и
обоснованост, преценил е събраните доказателства, установил е, че нарушителят е
извършил деянието виновно, и е издал обжалваното наказателно постановление, с
което на
осн.чл.42, ал.2, от ЗХ на жалбоподателя е
наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 2000лв..
Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от
надлежна страна в процеса и в законоустановения срок – чл.59 ал.2 пр.І от
От показанията на
актосъставителя М.К., безспорно се установява, че в деня на проверката – 13.09.2018г.,
в проверявания обект е установено извършване на
търговия със захарни, шоколадови изделия, трайни сладкарски изделия, както и
топлинна обработка на замразени тестени изделия на място. Ето защо правилно е
прието, че в обекта се извършва приготвяне и търговия с храни, без обектът да е
регистриран по реда и при условията на чл.12 от ЗХ.
С жалбата против НП се
представя заверен препис от удостоверение за регистрация на обект за търговия с храни №
Т026100255/23.03.2004г., издадено от ХЕИ-Бургас на основание чл.12, ал.7 от ЗХ, поради което жалбоподателят
счита, че нарушение на чл.12 ЗХ не е извършено и на това основание
наказателното постановление е незаконосъобразно. Видно от представеното
удостоверение търговският обект е регистриран като обект за търговия със
средните 10 групи храни: боза, безалкохолни напитки, минерални и трапезни води,
топли напитки, ядкови плодове, пакетирани захарни и шоколадови изделия трайни
сладкарски изделия и малотрайни сладкарски изделия, готови тестени изделия и
пакетиран сладолед.
Процесуалният представител на ОДБХ
възразява на горното твърдение, като посочва, че до 2011г. тези удостоверения
са били издавани от ХЕИ, които са в структурите и на подчинение на Министерство
на здравеопазването, но с извършената от тази година промяна е създадена
Агенция по храните към Министерство на земеделието, храните и горите, в
структурата на която са създадени и областните дирекции по безопасност на
храните, които не са правоприемници на ХЕИ, които продължават да съществуват.
Така в ЗХ е извършена промяна и от 2011г. удостоверения за регистрация по чл.12
от ЗХ се издават именно от ОДБХ.
При
така установените факти съдът намира от правна страна следното: Съгласно разпоредбата на чл. 12, ал.1 от
ЗХ, производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти,
регистрирани по реда и условията на закона.
От събраните по делото доказателства се
установява, че в настоящия случай несъмнено се касае за търговия с храни по
смисъла на параграф
1, т.60 от ДР на ЗХ.
Съгласно разпоредбата на чл.12, ал.2 от Закона за храните
(Изм. - ДВ, бр. 87 от 2005 г., бр. 8 от 2011 г., в сила от 25.01.2011 г.) „Регистрацията на обект за производство или за
търговия с храни, с изключение на обектите за производство на бутилирани
натурални минерални, изворни и трапезни води, се извършва от областната
дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) по местонахождението на обекта.“,
като процедурата по издаването на
удостоверението за регистрация е разписана в следващите алинеи на чл.12 ЗХ с
промените в закона, публикувани в ДВ бр.8/2011г. в сила от 25.01.2011г.
Съгласно изричната разпоредба на чл. 16 ал.1 от ЗХ
- действието на регистрацията и на удостоверението е безсрочно. Тя подлежи на
промяна или прекратяване само при определени обстоятелства, каквито не са
настъпили, видно от показанията на актосъставителя, като в обекта се предлагат
същите групи храни.
Удостоверението
от 2004г. е издадено при действието на Закона за храните (ДВ- бр. 90/99г.),
който впоследствие многократно е изменян, но и към момента е действащ
нормативен акт.
С §120 от ПЗР на ЗИД на Закона за здравето (ДВ –
бр. 98/2010г., в сила от 01.01.2011г.) е изменен Закона за храните като
навсякъде думите „РИОКОЗ“ са заменени с „РЗИ“. Със ЗЗ е създадена РЗИ като
правоприемник на РИОКОЗ, която от своя страна е правоприемник на ХЕИ. Но никъде
в преходните и заключителни разпоредби на Закона за храните не е залегнало
изискването за пререгистрация на вече регистрирани по Закона за храните
търговски обекти за търговия с храни.
Нито
в АУАН, нито в НП е посочено правното основание, което изисква актуализиране на
регистрацията на обекта.
От преструктурирането и промяната в наименованието
на административната структура, контролираща регистрацията на обектите по
Закона за храните, не следва автоматично и необходимост от актуализиране на
регистрацията на обектите, за които вече е било издадено удостоверение по този
закон, след като не е поставено такова изискване в преходните и заключителни
разпоредби при последвалите изменения на закона. Ето защо и при липсата на
изрично изискване на закона за актуализиране или пререгистрация на обектите за
търговия с храни и разпоредбата на чл.16 ЗХ, обжалваното наказателно
постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Мотивиран от изложените съображения,
съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 75/22.11.2018г. на директора на Областна дирекция по
безопасност на храните/ОДБХ/-Бургас, с
което на ЕТ“В.-В.К.“ с ЕИК-........., седалище и адрес на управление ***,
представляван от В.Н.К., съдебен адрес:***, чрез пълномощника адв.С.П.за административно
нарушение по чл. 12, ал.1 от Закона за храните/ЗХ/, на основание чл. 42, ал.2 от ЗХ
е наложено административно наказание „Имушествена санкция” в размер на
2000лв..
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба пред Административен съд - Бургас в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: