Съдия докладчик: Славка Кабасанова
Образувано е по постъпила жалба от Ф.К.Д. ЕГН ****, постоянен адрес гр.Ч., ул.„……" №
…, против наказателно постановление № 5/26.04.2021 г. на директора на Регионална
дирекция по горите гр.Смолян, с което за нарушение на чл.108, ал.3 от Закона за горите във
връзка с чл.61 от Наредба №8/05.08.2011 г. за сечите в горите, във връзка с чл.48, ал.1, т.2 и
ал.3 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка с чл.12б, ал.1, т.5 и т.7 от
Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на основание
чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ, му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300
лева. Моли наказателното постановление да бъде отменено, поради допуснати съществени
процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, не се явява, от
негово име жалбата поддържа пълномощник.
Ответникът по жалбата, редовно и своевременно призован, в съдебно заседание се
представлява от юрисконсулт Д.Ш., която взема становище за законосъобразност на
наказателното постановление и моли съда да го потвърди.
РП Смолян- ТО Чепеларе, редовно и своевременно призована, не изпраща представител в
съдебно заседание и не ангажира становище.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната
съвкупност и като взе предвид становищата и доводите на страните, съдът приема за
установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в срок, а разгледана по същество,
се явява неоснователна.
На 13.11.2020г. горските инспектори М.М. и Ю.А., служители на РДГ гр.Смолян, свидетели
по делото, извършили проверка на сечище в отдел …., подотдел „…", имот № …., землище
с.Б., общ.Ч., обл.С., недържавни горска територии, собственост на Д.Б., С.Б. и К.Б. (ревир
Б.). Констатирали, че в посочения подотдел вършината, клоните и отпадъците от сечта не са
събрани на купчини, както е посочено в Позволителното за сеч № 0556990/15.05.2020г. и
Технологичния план за добив на дървесина в насаждението, изготвен на 04.05.2020г. и
одобрен на 15.05.2020г., регистриран в единната информационна система на ИАГ-София
(system.iag.bg), което е неспазване на изискванията/разпоредбите на чл.48, ал.3 от Наредба
№8/05.08.2011г. за сечите в горите, а именно: почистването на сечищата се извършва
едновременно с провеждане на сечта в насаждението. Установили още, че са налице
разхвърляни битови отпадъци-пластмасови туби и бутилки от напитки и гориво-смазочни
материали, найлонови торбички и опаковки, което също представлява неспазване на
Технологичния план, в който е записано, че битовите отпадъци да се изнасят от сечището
извън горските територии на определените за това места.
Свидетелите изяснили, че за тази горска територия е издадено позволително за сеч №
0556990/15.05.2020г. на Ф.К.Д., представител на „……" ЕООД гр.Ч., като срока за сеч е от
19.05.2020 г. до 30.12.2020г. Проверяващите се свързали с жалбоподателя и той се явил
офиса на РДГ гр.Смолян в гр.Чепеларе. Запознали го с констатациите от проверката и
съставили в негово присъствие Констативен протокол № 109619/109620/13.11.2020г., копие
от който му бил връчен за сведение и предприемане на действия по отстраняване на
констатираните нарушения- непочистено от битови отпадъци сечище и несъбиране на
клоните от сечта на купчини. Жалбоподателят заявил, че до 3-4 дни те ще бъдат отстранени.
През следващия месец свидетелите М.М. и Ю.А. извършили още две теренни проверки - на
03.12.2020г. и на 31.12.2020г. в отдел …., подотдел „…", имот № ….., землище с.Б., но
вършината, клоните и отпадъците от сечта все още не били събрани на купчини, налични
били и битовите отпадъци. За така установеното съставили констативни протоколи №
1
109880/109881 от 03.12.2020г. и № 109892/109893/109894 от 31.12.2020г.
На база тези констатации проверяващите изискали досието на насаждението по чл.64, ал.1
от Наредба №8/05.08.2011г. за сетите в горите, от инж.М.Ч., в качеството й на лице по
чл.108 от Закона за горите. Оригиналът на досието бил получен в РДГ-Смолян на
13.01.2021г. с писмо вх.№ РДГ 13-286/13.01.2021 г. В него била установена липса на
приложени документи, които да удостоверяват предприети от страна на Ф.Д. действия за
почистване на сечището едновременно с провеждане на сечта в него.
Свидетелят М.М. съставил против Ф.Д. акт за установяване на административно нарушение
Серия М № 101042 от 28.01.2021 г, за това, че като лице на което е издадено позволително
за сеч № 0556990/15.05.2020г. за отдел ….., подотдел „….", имот № ……, землище с.Б.,
недържавни горска територии, собственост на Д.Б., С.Б. и К.Б. (ревир Б.), не е упражнил
контрол, вследствие на което е допуснато нарушение по Закона за горите и технологичния
план, изразяващо се в това, че вършината, клоните и отпадъците от сечта не са събрани на
купчини, както е посочено в Позволителното за сеч № 0556990/15.05.2020г. и
Технологичния план за добив на дървесина в насаждението, изготвен на 04.05.2020г. и
одобрен на 15.05.2020г., регистриран в единната информационна система на ИАГ-София
(system.iag.bg), което е неспазване на изискванията/разпоредбите на чл.48, ал.3 от Наредба
№8/05.08.2011г. за сечите в горите, а именно: почистването на сечищата се извършва
едновременно с провеждане на сечта в насаждението; налични били разхвърляни битови
отпадъци-пластмасови туби и бутилки от напитки и гориво-смазочни материали, найлонови
торбички и опаковки, което също представлява неспазване на Технологичния план, в който
е записано, че битовите отпадъци да се изнасят от сечището извън горските територии на
определените за това места. В АУАН било посочено, че нарушението е извършено в периода
от 19.05.2020г. до 31.12.2020г., и то е квалифицирано като такова по чл.108, ал.3 ЗГ. АУАН
бил съставен в сградата на РДГ в гр.Смолян в присъствието на Ф.Д., който бил поканен с
писмо, бил подписан от нарушителя и копие от него му било предоставено. При съставяне
на акта присъствал и свидетеля Ю.А..
Въз основа на АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление №5/26.04.2021 г.
на директора на Регионална дирекция по горите гр.Смолян, с което за нарушение на чл.108,
ал.3 от Закона за горите във връзка с чл.61 от Наредба №8/05.08.2011 г, за сечите в горите,
във връзка с чл.48, ал.1, т.2 и ал.3 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка
с чл.12б, ал.1, т.5 и т.7 от Наредба №1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските
територии, на основание чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ, на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лв.
Жалбоподателят депозирал писмени възражения пред административнонаказващия орган
срещу съставения му АУАН по реда на чл.44 ал.1 ЗАНН.
Според разпоредбата на чл.108, ал.3 ЗГ, лицето по ал. 2, на което е издадено позволителното
за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на незаконни
действия по извършването на добива на дървесина, както и за транспортирането на
остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл. 148, ал. 11, до освидетелстване на
сечището, като според нормата на чл.61 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите, до
освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволително за сеч, носи
отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл.47 и 48, както и за
изпълнение на технологичния план за добив на дървесина. От своя страна разпоредбата на
чл.48 ал.1 т.2 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите, предвижда почистване на
сечищата от вършината, отпада и неизползваемата дървесина при добива на дървесина да се
извършва чрез събиране на купчини в сечищата.
Съгласно чл.48 ал.3 Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите почистването на сечищата
следва да се извършва едновременно с провеждането на сечта в насаждението.
В чл. 12б ал.1 т.5 и т.7 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските
територии лицата по чл.108, ал.2 ЗГ след получаването на позволителното за сеч са длъжни
2
да следят за спазването на сроковете и правилата за сеч, в т. ч. да се извършва сеч само в
границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч – на
всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в
позволителното за сеч; да следят за спазването на одобрения технологичен план и
противопожарните норми и мерки при добива на дървесина.
Видно от технологичния план за процесното насаждение в т.10 и т.11 от раздeл III
„Технологични указания“ е предвидено почистването на сечището да се извършва чрез
събиране на вършината на равномерно разположени купчини вътре в сечището, а битовите
отпадъци да се изнасят от сечището извън горските територии на определените за това
места.
Съгласно разпоредбата на чл.257, ал.1, т.1 от ЗГ с глоба от 300 до 5000 лева се наказва, ако
не е предвидено по-тежко наказание длъжностно лице или лице упражняващо лесовъдска
практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължение или контролни
правомощия възложени му в този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и
решения, и предписания, основани на тях. Според съда издадения санкционен акт е
законосъобразен, в него не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
водещи до невъзможност на жалбоподателя да организира защитата си срещу него. От
събраните доказателства безспорно се установява, че жалбоподателя е извършил
нарушението, за което е ангажирана отговорността му.
Не се спори и от представеното удостоверение №1476-1/ 27.04.2012 г. на ИАГ
жалбоподателят е регистриран в публичния регистър на лицата упражняващи лесовъдска
практика. От показанията на свидетелите по делото, които съдът кредитира като
еднопосочни и взаимно допълващи се, безспорно се установява, че като лице, на което е
издадено позволително за сеч № 0556990/15.05.2020г. в срока за сеч от 19.05.2020 г. до
30.12.2020г., той не е изпълнил контролните правомощия възложени му в чл.108 ал.3 ЗГ, вр.
с чл. 12б ал.1 т.5 и т.7 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските
територии и чл.61 вр. с чл.48 ал.1 т.2 и ал.3 от Наредба № 8/05.08.2011г. за сечите в горите.
Нарушението е извършено от Д. чрез бездействие. Той е следвало да контролира процеса на
дърводобив и дали едновременно с него вършината, клоните и отпадъците от сечта се
събират на купчини, дали битовите отпадъци се изнасят от сечището извън горските
територии. Видно от досието на насаждението липсват доказателства за извършвани
проверки на терен от жалбоподателя, като констативни протоколи и др.
В случая АУАН и НП съдържат подробно описание на нарушението и обстоятелствата при
които то е извършено, съгласно чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН. Осъществяването на
контролни правомощия не е еднократно действие, а процес, при който съответното
длъжностно лице упражнява контрол в динамична ситуация с цел изпълнение на
изискванията на закона. Действията по упражняване на контрол са конкретни и
индивидуални в зависимост от конкретната ситуация при което те не биха могли да бъдат
изчерпателно и казуистично очертани. От лесовъда се очакват не усилия, а определен
резултат вследствие на упражнен контрол- да бъде почистено сечището от битови отпадъци
и вършината, клоните и отпадъците от сечта да се събират на купчини. В този смисъл е
съдебната практика Решение №173/16.05.2017 г. по канд №78/2017 г. на АдмС Смолян.
Събраха се и доказателства, от които е видно, че Ф.Д. виновно е допуснал нарушение по
чл.108, ал.3 ЗГ. В тази насока са показанията на свидетелите по делото и факта, че той е бил
запознат със състоянието на сечището видно от подписания от него констативен протокол от
13.11.2020 г., но въпреки това до 30.12.2020 г. не е предприел действия по контрол и
проверка.
В жалбата се правят оплаквания срещу санкционния акт с довода, че видно от Протокола за
освидетелстване на сечището №0586476/22.01.2021 г. съставен от инж.М.Ч., почистването
на сечището е задоволително. Това възражение съдът намира за неоснователно. На първо
място, нарушението вменено на жалбоподателя е в периода 19.05.2020 г. - 30.12.2020 г.
3
Именно в този период от време на Ф.Д. се вменява неизпълнение на контролни функции.
Констатациите на инж.Ч., която е издала позволителното за сеч са по-късен период от време
-22.01.2021 г., за който не е вменено нарушение на жалбоподателя. На второ място, както
сочат свидетелите М. и А., с проверка през месец февруари 2021 г. те са констатирали, че
състоянието на сечището е непроменено от предходните им посещения и затова подали
сигнал в прокуратурата за съставяне от инж.Ч. на документ с невярно съдържание.
В жалбата се сочи, че неправилно в акта и НП е цитирана като нарушена нормата на чл.12б
ал.1 т.5 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, тъй
като касае контрол по спазването на правилата за сеч. Съдът не споделя този довод. Следва
да се има предвид, че изискванията за почистване на сечището и събиране на вършината на
купчини са част от правилата за сеч.
Жалбоподателят излага, че при описани две нарушения е санкциониран с едно
административно наказание, тъй като несъбирането на клоните и вършината от сечта е едно
нарушение, а непочистването на битовия отпадък-друго. В случая обаче нарушението е едно
и се изразява в неупражнени контролни правомощия, а несъбирането на клоните и
вършината от сечта и непочистването на битовия отпадък са резултат от неосъществения
контрол.
В жалбата се сочи, че липсва описание на количеството битов отпадък и вършина, но както
от констативните протоколи, АУАН и НП, така и от показанията на свидетелите става ясно,
че в насаждението не е имало никакви купчини вършина и клони, а битовите отпадъци са
били значително количество, разхвърлени по цялото сечище. На следващо място, Ф.Д.
твърди, че липсата на покана да присъства на теренните проверки на служителите на РДГ е
съществено процесуално нарушение. Задължение за отправяне на такава покана обаче не е
предвидено в ЗГ и наредбите по приложението му. Сочи, че сечта е приключила фактически
през месец октомври 2020 г. и представя превозни билети в тази насока, но този факт не
санира отговорността му по отношение състоянието на сечището в срока на действие на
позволителното за сеч, който е 30.12.2020 г.
Съдът стигна до извод, че жалбоподателят е извършил нарушението, за което е ангажирана
административнонаказателната му отговорност и че като законосъобразно наказателното
постановление следва да бъде потвърдено. С оглед изхода на делото на АНО следва да се
присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 5/26.04.2021 г. на директора на Регионална
дирекция по горите гр.Смолян, с което на Ф.К.Д. ЕГН ****, постоянен адрес гр. Ч., ул.
„……" № …., за нарушение на чл.108, ал.3 от Закона за горите във връзка с чл.61 от
Наредба №8/05.08.2011 г, за сечите в горите, във връзка с чл.48, ал.1, т.2 и ал.3 от Наредба
№8/05.08.2011г. за сечите в горите, във връзка с чл.12б, ал.1, т.5 и т.7 от Наредба
№1/30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии, на основание чл.257, ал.1,
т.1 от ЗГ, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева.
ОСЪЖДА Ф.К.Д. ЕГН ****, постоянен адрес гр. Ч., ул. „….." № …, ДА ЗАПЛАТИ НА
Регионална дирекция по горите гр.Смолян, разноски по делото представляващи
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.
Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд град Смолян.
4