Решение по дело №1158/2017 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 453
Дата: 3 юли 2017 г. (в сила от 27 ноември 2017 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20175530201158
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:           03.07.2017 год.    гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд  Шести наказателен състав

На двадесет и осми юни     Година: 2017

В публичното заседание в следния състав:

 

                       Председател: Златко Мазников

                Съдебни заседатели:

 

Секретар: Росица Д.

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 1158 по описа за 2017 година

 

 

    и за да се произнесе, съобрази:

    Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 37 от 21.03.2017 год. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Стара Загора (ОДБХ - Стара Загора).

    Жалбоподателят Д.П.С. твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

    Въззиваемата страна ОДБХ – Стара Загора счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено.

    Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

    С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 05-ЗЖ от 14.02.2017 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.416, ал.1 от Закона за ветиринарномедицинската дейност - ЗВМД („Собственик на селскостопански животни, който не изпълни задължение по чл.132, ал.1, т. 4, 6 – 9, 12, 14, 21 – 23, се наказва с глоба от 200 до 500 лв., а при повторно нарушение - от 400 до 1000 лв.”) за нарушение на чл.132, ал.1, т.6 от същия закон („Собствениците, съответно ползвателите на животновъдни обекти със селскостопански животни: в срок до 24 часа преди транспортиране, промяна на собствеността или клане на животни от видове, които подлежат на идентификация, предназначени за лична консумация, писмено уведомяват ветеринарния лекар, обслужващ животновъдния обект”), изразяващо се в това, че при извършена на 16.12.2016 год. проверка на животновъден обект с рег.№ 6057-0040, стопанисван от жалбоподателя и находящ се в ...., е било констатирано, че от обекта на жалбоподателя липсват 20 броя едри преживни животни и 2 броя дребни преживни животни, без да уведоми за ветеринарния лекар, обслужващ животновъдния му обект, за причината - транспортиране, промяна на собствеността или клане, в срок до 24 часа от възникване на конкретното събитие, обусловило липсата на животните.

    Видно от гореизложеното, съдържанието на НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), тъй като при описанието на нарушението не е изрично посочена датата на извършването му. В случая се касае за неизпълнение на дължимо по силата на закона задължение, изпълнението на което е обусловено със срок, поради 

което нарушението се явява довършено с изтичането на срока за изпълнение на конкретното задължение. Самият срок в случая започва да тече от датата, на която процесните животни са напуснали животновъдния обект на жалбоподателя, но тази дата също не е изрично посочена от наказващия орган, т. е. датата на извършване на нарушението не само че не е посочена в НП, но е и неопределяема въз основа на посочените в НП данни. При това не е изключено процесните животни да са напуснали животновъдния обект на жалбоподателя по различно време, което с оглед на изложеното по-горе означава, че в случая ще са налице най-малкото две отделни нарушения и поради това санкционирането им с едно наказание би било в нарушение на чл.18 от ЗАНН. Вярно е, че в действителност процесните животни са напуснали животновъдния обект на жалбоподателя без необходимите за това ветеринарномедицински документи, но това обстоятелство не освобождава наказващия орган от задължението му по ЗАНН (чл.52, ал.4) преди да пристъпи към санкциониране на нарушителя да установи всички съставомерни факти и обстоятелства, щото да няма спорни такива (биха могли най-малкото да бъдат взети сведения от ветеринарния лекар, обслужващ животновъдния обект, кога за последно е посещавал обекта и били ли са налице към въпросния момент липсващите впоследствие животни, т. е., ако не може с точност да се определи датата на събитието, обусловило липсата на животните, то поне да се определи периода, през който това е станало, като се приеме за начална негова дата възможната най-ранна такава – датата, следваща последното констатирано от ветеринарния лекар присъствие на животните в обекта, а за крайна дата на периода – датата, на която ветеринарният лекар, обслужващ животновъдния обект, е констатирал за първи път при посещение на обекта липсата на животните, а ако пък не е констатирал подобна липса - датата на извършване на проверката).         

    Допуснатото процесуално нарушение, описано по-горе, е съществено и опорочава издаденото НП до степен на незаконосъобразност, налагаща отмяната му, тъй като:

    датата на извършване на нарушението е основен обективен признак на всяко едно нарушение, обуславящ в определени случаи неангажирането на отговорността  на нарушителя за извършеното от него нарушение - чл.34 от ЗАНН;

    датата на извършване на нарушението е основен елемент от императивния реквизит на НП по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, именно чрез който се лимитират пределите на административното обвинение от фактическа страна, в рамките на които (ведно с юридическото формулиране на административното обвинение чрез реквизита на НП по чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН) се реализира, както правото на защита на нарушителя, така и съдебният контрол;

    законът не предвижда възможност за саниране на нередовностите на НП, каквато възможност в определени случаи е предвидена за нередовностите на АУАН – чл.53, ал.2 от ЗАНН.

    По изложените съображения съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно, като предвид процесуалния характер на основанието за отмяната му разглеждането на спора по същество се явява безпредметно.

    Водим от горните мотиви, съдът  

        

                   Р  Е  Ш  И :

 

    ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 37 от 21.03.2017 год. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните - Стара Загора. 

 

    Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: