Решение по дело №3188/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2702
Дата: 17 декември 2018 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20187180703188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

      2702

 

гр. Пловдив, 17 декември 2018 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на трети декември две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

       

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев административно дело № 3188 по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – 178 от АПК във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).  

Образувано е по жалба на „Агрипланет“ ООД, ЕИК **против Уведомително писмо за отхвърляне на заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. с изх.№ 01-2600-5551 от 12.09.2017год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с което е отхвърлена заявката за плащане по схема „Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“. 

Според жалбоподателя оспореното уведомително писмо е незаконосъобразно, защото всички документи по Мярката са били приети от служители на ответника без забележка. Обжалваният акт е немотивиран, понеже почива на писмо от МЗХГ. Основното твърдение е, че жалбоподателят е изпълнил всички условия и изисквания по прилагането на извънредните мерки по Наредба № 6/2014 г./отм./, като е изтеглил от пазара своята земеделска продукция, в случая домати, и тя е предадена на регистриран обект и в тази връзка има съставени кантарни бележки за доставените количества продукция, съставени са сертификати за контрол и съответствие за тази продукция, надлежно заверени от Областна дирекция по безопасност на храните и са съставени констативни протоколи.  Иска се отмяна на оспореното уведомително писмо и присъждане на разноските по делото. 

Ответникът- изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез  процесуалния си представител, оспорва жалбата и моли тя да бъде оставена без уважение. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Пловдив в настоящия си състав намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, за което оспореният акт е неблагоприятен. Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването на акта, като е спазен срокът по чл.149, ал.1 АПК. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по същество тя е основателна поради следните съображения: 

Настоящият състав установи, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган в рамките на предоставените му правомощия/чл.20, т. 3 и чл. 20а, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП, чл. 10, т. 2 от УП на ДФ“Земеделие“/.     

От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е подал заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. до Държавен фонд „Земеделие” по схема „Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“. 

Установено е и не се спори между страните, че Агрипланет“ ООД, ЕИК **е член на организация на производители на зеленчуци „Тракия Вали“ ООД, призната със Заповед РД 09- 614/10.09.2015 г. на министъра на земеделието и храните. От своя страна организацията изпълнява тригодишна оперативна програма по схема "Оперативни програми - Организации на производители прилагана при условията и реда на Наредба № 11 от 15.05.2007 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на плодове и зеленчуци и на техните асоциации и за условията и реда за одобряване и изменение на одобрените оперативни програми, която програма е одобрена за изпълнение със Заповед с № 03-РД/115 от 20.01.2016 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие".

Понеже дружеството-жалбоподател е установено, че е член на призната организация на производители на зеленчуци, която изпълнява оперативна програма по реда на Наредба № 11 от 2007 г., е отправено искане за становище до Министерство на земеделието, храните и горите /МЗХГ/, доколко е допустимо членове на признати организации на производители на плодове и зеленчуци да кандидатстват като индивидуални кандидати за подпомагане по схема "Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете".

В отговор, получен в ДФЗ с вх. 01-0400/838 от 15.06.2017 г. е посочено, че право на участие по схемата имат членове на организации на производителите на плодове и зеленчуци, които организации не изпълняват оперативни програми. В случай, обаче че организацията, в която съответните производители членуват, е одобрена за изпълнение на оперативна програма, финансовата помощ за операциите по извънредните мерки може да бъде предоставена само на организацията, дори и нейната оперативна програма и национална стратегия да не предвиждат такива операции. В писмото – отговор изрично е указано, че за кампания 2016 г. право на участие по схемата би имало само дружество "Тракия Вали" ООД, в качеството му на организация на производители на плодове и зеленчуци, изпълняваща първа година от одобрена тригодишна оперативна програма, но не и „Агрипланет" ООД, доколкото същото се явява член на организация на производители на зеленчуци, изпълняваща оперативна програма, поради което операции, извършвани през 2016 г., от членове на "Тракия Вали" ООД /участвали в схемата като индивидуални производители/ са недопустими за подпомагане по схемата.

Писмото, предмет на съдебната проверка, е издадено на основание чл. 20, т. 3, чл. 20а, ал. 2 и ал. 3 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 10, т. 2 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие",  чл. 14, ал. 2, т. 7 от Наредба № 6/28.08.2014 г. за условията и реда за прилагане на временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете/отм./ във връзка с чл. 3 от Делегиран регламент (ЕС) 2016/921. С него е отхвърлена заявка за плащане с № 01 /16/020916/71288 от 27.09.2016г.  

По делото са приети- Заповед № РД 09-82/05.02.2010г. на Министъра на земеделието и храните за признаване на дружество "Тракия Вали" ООД за организация на производители на плодове и зеленчуци; Заповед № РД 09-614/10.09.2015 г. на Министъра на земеделието и храните за признаване на дружество "Тракия Вали" ООД за организация на производители на плодове и зеленчуци; Решение № 1/20.01.2016 г. за одобрение на предложена от "Тракия Вали" ООД оперативна програма, за изпълнение от 01.01.2016г.; Заповед № 03-РД/115/20.01.2016 г. на изпълнителния директор на ДФЗ за одобрение на оперативна програма, подадена от "Тракия Вали" ООД; Заповед № 03 – РД/115#2 от 15.03.2016 г. за изменение и допълнение на Заповед № 03-РД/115 от 20.01.2016г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие"; заповед № ОЗ-РД/115 от 31.10.2017г. на Изп.директор на ДФЗ; и заповед № ОЗ-РД/115#3 от 19.01.2018г. на същия административен орган. Писмо изх. № 01 0400/838 от 22.05.2017г. на зам.изпълнителен директор на ДФЗ, с което се иска становище от МЗХГ във връзка с допустимостта на членове на организации на производители на плодове и зеленчуци като индивидуални кандидати по схема „Временни извънредни мерки“; писмо с изх. № 10-519/14.06.2017г., с което се дава исканото становище; документи, представени от дружеството – жалбоподател по повод направената заявка за плащане № 01 /16/020916/71288 от 27.09.2016г.  

Спорът по същество е дали жалбоподателят може да кандидатства по тези извънредни мерки.

Съдът намира, че в случая не са изложени мотиви от органа за издаване но оспореното писмо. Няма посочено основание за отказа да бъде изплатена заявката. Посочените текстове чл. 20, т. 3, чл. 20а, ал. 2 и ал. 3 от ЗПЗП, както и чл. 14, ал. 2, т. 7 от Наредба № 6/28.08.2014г./отм./ са общи норми, които уреждат правомощията на административния орган при осъществяване на функциите му по регулиране на отношенията, породени от временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете.

 С писмо вх. № 01-0400/838 от 15.06.2017г. се дават насоки за администрацията, как да процедира при подадени заявления за кампания 2016г. от индивидуални производители, но които са и членове на организация на производители на зеленчуци.  Недопустимо е това писмо да служи като основание за издаване на индивидуален административен акт, още по-малко с него да бъдат въвеждани критерии различни от предвидените в чл. 2, ал.3  от Наредба № 6 от 2014 г./отм./ на Министъра на земеделието и храните, където изрично е посочено, че е допустимо по извънредните мерки да участва индивидуалният изпълнител, т.е. съгласно цитираната наредба на общо основание индивидуални производители, независимо от това дали членуват или не, могат да подават заявление да участват в извънредните мерки. Основание за отказване на плащането от вида на визираните в Наредбата в уведомителното писмо не се сочат. А от цитираното писмо на МЗГХ не може да се установи конкретното правно и фактическо основание. 

Съдът намира, че продукция, произвеждана от дружеството попада в предметния обхват на Наредба № 6/2014 г./отм./ В чл. 2, ал. 1 на същата е посочено, че подпомагането на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете се извършва чрез прилагане на една или повече от следните мерки: 1. изтегляне от пазара и 2. небране на зеленчуците и плодовете, а в ал. 2 е посочено че мерките по ал. 1 се прилагат по отношение на следните плодове и зеленчуци, наричани по-нататък "зеленчуците и плодовете". В същото време разпоредбата на чл. 1. пар. 1 и чл. 3 от Делегиран регламент (ЕС) 2016/921 гласи, че подпомагане по мярката се предоставя на организации на производители в сектора на плодовете и зеленчуците, признати в съответствие с член 154 от Регламент (ЕС) № 1308/2013, и на производители, които не членуват в такива организации. Същевременно съдът установи, че единственият подзаконов нормативен акт, регламентиращ условията и реда за прилагането на тези извънредни мерки за подпомагане на производителите, към момента на издаване на обжалвания акт,  е Наредба № 6 от 2014 г./отм./ на Министъра на земеделието и храните, като в чл. 2, ал.3 изрично е посочено, че е допустимо по извънредните мерки да участва индивидуалния изпълнител.

На следващо място съдът установи, че временните извънредни мерки за подпомагане на производителите на някои плодове и зеленчуци са въведени с Делегиран регламент (ЕС) № 932/2014, Делегиран регламент (ЕС) № 1031/2014 и Делегиран регламент (ЕС) № 921/2016. И трите регламента предвиждат предоставянето на финансова помощ за изтегляне на продукция от пазара както на признати организации на производители на плодове и зеленчуци, така и на производители, които не членуват в организации на производители. Не може да се отказва финансова помощ, поради причина, която не е предвидена в законодателството/посочените по-горе съображения по правното регламентиране на въпроса със законодателството на ЕС, така и с местното нормативно решение/, единствено защото кандидатът членува в организация на производители на зеленчуци.

Съдът счита, че в случая е налице и още едно процесуално нарушение изразяващо се в неспазване на законоустановения срок за произнасяне. Заявлението е подадено на 17.09.2016 г., а  обжалваното уведомително писмо е изготвено на 12.09.2017 г., след почти една година, който срок съдът приема за нереално дълъг и който не може по никакъв начин да се приеме като следващо целта на закона. Макар и инструктивни, сроковете за произнасяне, дадени на административния орган, все пак трябва да бъдат съобразени с динамиката, с която се отличават дейностите в сектор "Земеделие", както и с последствията, до които води забавяне от такова естество, че да доведе до безпредметност, както на кандидатстването за подпомагане, така и на оспорването на отказа за такова. Нарушаването на целта на закона в случая, следва да се приеме за второ самостоятелно основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 5 от АПК. /Решение № 4887 от 17.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8405/2017 г., IV о., докладчик съдията Т.Х./.

Липсата на мотиви препятства упражняването на съдебен контрол и е самостоятелно основание за отмяна на подложения на съдебна проверка административен акт. Отделно от това, по делото се установиха съществени процесуални нарушения, а по съществото на спора - липса на неправомерно поведение на жалбоподателя.

Преписката следва да се изпрати на ответника - изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. по схема „Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“ от Агрипланет“ ООД, ЕИК **с УРН **, при спазване на процедурата по издаването му и дадените по-горе указания по прилагане на закона.

По разноските.

Разпоредбата на  чл. 78, ал. 5 ГПК дава възможност по искане на насрещната страна да бъде намалено дължимото адвокатско възнаграждение когато то се явява прекомерно с оглед фактическата и правна сложност на делото. Това искане е направено в срок, но е неоснователно. С оглед на действителната правна и фактическа сложност на делото съдът може да присъди по- нисък размер на разноските в тази им част, но не по- малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. Визираната норма препраща към приетата от Висшия адвокатски съвет Наредба № 1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, където чл. 8, ал.1 т. 4 определя минимално възнаграждение за един адвокат да е в размер на 3513лв. Съгласно представения договор за правна защита и съдействие договорено и заплатено възнаграждение е 3000лв, т.е. заплатената сума на пълномощника на жалбоподателя е доста под минимума. Поради това разноски в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени до размера, в който са доказано направени, съответно 50 лв. заплатена такса за образуване на съдебното производство и 3000 лв. адвокатски хонорар. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно.  

Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК Съдът,

 

Р Е Ш И: 

 

ОТМЕНЯ  по жалба на Агрипланет“ ООД, ЕИК **Уведомително писмо за отхвърляне на заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. с изх.№ 01-2600-5551 от 12.09.2017год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с което е отхвърлена заявката за плащане по схема „Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“.

ИЗПРАЩА делото като преписка на административния орган за ново произнасяне по заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. по схема „Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“ от „Агрипланет“ ООД, ЕИК **с УРН **, при съблюдаване на задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, изложени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на Агрипланет“ ООД, ЕИК **разноски по водене на делото в размер от 3050 (три хиляди и петдесет) лева.      

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Р.България в 14-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

 

                                

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/