Р Е Ш Е Н И Е
№ 2702
гр. Пловдив,
17 декември 2018 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав, в
открито съдебно заседание на трети декември две хиляди и осемнадесета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ
при
секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като
разгледа докладваното от съдия Й.Русев административно дело № 3188 по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 145 – 178 от АПК във
връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).
Образувано е по жалба на „Агрипланет“ ООД, ЕИК **против Уведомително писмо за
отхвърляне на заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. с изх.№
01-2600-5551 от 12.09.2017год. на Изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие”, с което е отхвърлена заявката за плащане по схема „Временни
извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и
плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“.
Според жалбоподателя
оспореното уведомително писмо е незаконосъобразно, защото всички документи по
Мярката са били приети от служители на ответника без забележка. Обжалваният акт
е немотивиран, понеже почива на писмо от МЗХГ. Основното твърдение е, че
жалбоподателят е изпълнил всички условия и изисквания по прилагането на
извънредните мерки по Наредба № 6/2014 г./отм./, като е изтеглил от пазара
своята земеделска продукция, в случая домати, и тя е предадена на регистриран
обект и в тази връзка има съставени кантарни бележки
за доставените количества продукция, съставени са сертификати за контрол и
съответствие за тази продукция, надлежно заверени от Областна дирекция по
безопасност на храните и са съставени констативни протоколи. Иска се отмяна на оспореното уведомително
писмо и присъждане на разноските по делото.
Ответникът- изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата и моли тя да бъде оставена
без уважение. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Пловдив
в настоящия си състав намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес,
за което оспореният акт е неблагоприятен. Жалбата е подадена в преклузивния
14-дневен срок от съобщаването на акта, като е спазен срокът по чл.149, ал.1 АПК. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по
същество тя е основателна поради следните съображения:
Настоящият състав установи, че оспореният
административен акт е издаден от компетентен орган в рамките на предоставените
му правомощия/чл.20, т. 3 и чл. 20а, ал. 3 и ал. 4 от ЗПЗП, чл. 10, т. 2 от УП
на ДФ“Земеделие“/.
От събраните по делото
доказателства се установява, че жалбоподателят е подал заявка за плащане №
01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. до Държавен фонд „Земеделие” по схема
„Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и
плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“.
Установено е и не се спори
между страните, че „Агрипланет“ ООД, ЕИК **е член на
организация на производители на зеленчуци „Тракия Вали“ ООД, призната със
Заповед РД 09- 614/10.09.2015 г. на министъра на земеделието и храните. От своя
страна организацията изпълнява тригодишна оперативна програма по схема
"Оперативни програми - Организации на производители прилагана при
условията и реда на Наредба № 11 от 15.05.2007 г. за условията и реда за
признаване на организации на производители на плодове и зеленчуци и на техните
асоциации и за условията и реда за одобряване и изменение на одобрените
оперативни програми, която програма е одобрена за изпълнение със Заповед с №
03-РД/115 от 20.01.2016 г. на изпълнителния директор на ДФ
"Земеделие".
Понеже
дружеството-жалбоподател е установено, че е член на призната организация на
производители на зеленчуци, която изпълнява оперативна програма по реда на
Наредба № 11 от 2007 г., е отправено искане за становище до Министерство на
земеделието, храните и горите /МЗХГ/, доколко е допустимо членове на признати
организации на производители на плодове и зеленчуци да кандидатстват като
индивидуални кандидати за подпомагане по схема "Временни извънредни мерки
за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете".
В отговор, получен в ДФЗ с
вх. 01-0400/838 от 15.06.2017 г. е посочено, че право на участие по схемата
имат членове на организации на производителите на плодове и зеленчуци, които
организации не изпълняват оперативни програми. В случай, обаче че
организацията, в която съответните производители членуват, е одобрена за
изпълнение на оперативна програма, финансовата помощ за операциите по
извънредните мерки може да бъде предоставена само на организацията, дори и
нейната оперативна програма и национална стратегия да не предвиждат такива
операции. В писмото – отговор изрично е указано, че за кампания 2016 г. право
на участие по схемата би имало само дружество "Тракия Вали" ООД, в
качеството му на организация на производители на плодове и зеленчуци,
изпълняваща първа година от одобрена тригодишна оперативна програма, но не и „Агрипланет" ООД, доколкото същото се явява член на
организация на производители на зеленчуци, изпълняваща оперативна програма,
поради което операции, извършвани през 2016 г., от членове на "Тракия
Вали" ООД /участвали в схемата като индивидуални производители/ са
недопустими за подпомагане по схемата.
Писмото, предмет на
съдебната проверка, е издадено на основание чл. 20, т. 3, чл. 20а, ал. 2 и ал.
3 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 10, т. 2 от
Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", чл. 14, ал. 2, т. 7 от Наредба № 6/28.08.2014
г. за условията и реда за прилагане на временни извънредни мерки за подпомагане
на пазара в сектора на зеленчуците и плодовете/отм./ във връзка с чл. 3 от
Делегиран регламент (ЕС) 2016/921. С него е отхвърлена заявка за плащане с № 01
/16/020916/71288 от 27.09.2016г.
По делото са приети- Заповед
№ РД 09-82/05.02.2010г. на Министъра на земеделието и храните за признаване на
дружество "Тракия Вали" ООД за организация на производители на
плодове и зеленчуци; Заповед № РД 09-614/10.09.2015 г. на Министъра на
земеделието и храните за признаване на дружество "Тракия Вали" ООД за
организация на производители на плодове и зеленчуци; Решение № 1/20.01.2016 г.
за одобрение на предложена от "Тракия Вали" ООД оперативна програма,
за изпълнение от 01.01.2016г.; Заповед №
03-РД/115/20.01.2016 г. на изпълнителния директор на ДФЗ за одобрение на
оперативна програма, подадена от "Тракия Вали" ООД; Заповед № 03 –
РД/115#2 от 15.03.2016 г. за изменение и допълнение на Заповед № 03-РД/115 от
20.01.2016г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие"; заповед №
ОЗ-РД/115 от 31.10.2017г. на Изп.директор на ДФЗ; и
заповед № ОЗ-РД/115#3 от
19.01.2018г. на същия административен орган. Писмо изх. № 01 0400/838 от
22.05.2017г. на зам.изпълнителен директор на ДФЗ, с което се иска становище от
МЗХГ във връзка с допустимостта на членове на организации на производители на
плодове и зеленчуци като индивидуални кандидати по схема „Временни извънредни
мерки“; писмо с изх. № 10-519/14.06.2017г., с което се дава исканото становище;
документи, представени от дружеството – жалбоподател по повод направената
заявка за плащане № 01 /16/020916/71288 от 27.09.2016г.
Спорът по същество е дали
жалбоподателят може да кандидатства по тези извънредни мерки.
Съдът намира, че в случая не са изложени мотиви от
органа за издаване но оспореното писмо. Няма посочено основание за отказа да
бъде изплатена заявката. Посочените текстове чл. 20, т. 3, чл. 20а, ал. 2 и ал.
3 от ЗПЗП, както и чл. 14, ал. 2, т. 7 от Наредба № 6/28.08.2014г./отм./ са
общи норми, които уреждат правомощията на административния орган при
осъществяване на функциите му по регулиране на отношенията, породени от
временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и
плодовете.
С писмо вх. №
01-0400/838 от 15.06.2017г. се дават насоки за администрацията, как да
процедира при подадени заявления за кампания 2016г. от индивидуални
производители, но които са и членове на организация на производители на
зеленчуци. Недопустимо е това писмо да
служи като основание за издаване на индивидуален административен акт, още
по-малко с него да бъдат въвеждани критерии различни от предвидените в чл. 2, ал.3
от Наредба № 6 от 2014 г./отм./ на Министъра на земеделието и храните,
където изрично е посочено, че е допустимо по извънредните мерки да участва
индивидуалният изпълнител, т.е. съгласно цитираната наредба на общо основание
индивидуални производители, независимо от това дали членуват или не, могат да
подават заявление да участват в извънредните мерки. Основание за
отказване на плащането от вида на визираните в Наредбата в уведомителното писмо
не се сочат. А от цитираното писмо на МЗГХ не може да се установи конкретното
правно и фактическо основание.
Съдът намира, че продукция,
произвеждана от дружеството попада в предметния обхват на Наредба № 6/2014
г./отм./ В чл. 2, ал. 1 на същата е посочено, че подпомагането на пазара в
сектора на зеленчуците и плодовете се извършва чрез прилагане на една или
повече от следните мерки: 1. изтегляне от пазара и 2. небране на зеленчуците и
плодовете, а в ал. 2 е посочено че мерките по ал. 1 се прилагат по отношение на
следните плодове и зеленчуци, наричани по-нататък "зеленчуците и плодовете".
В същото време разпоредбата на чл. 1. пар. 1 и чл. 3
от Делегиран регламент (ЕС) 2016/921 гласи, че подпомагане по мярката се
предоставя на организации на производители в сектора на плодовете и
зеленчуците, признати в съответствие с член 154 от Регламент (ЕС) № 1308/2013,
и на производители, които не членуват в такива организации. Същевременно съдът
установи, че единственият подзаконов нормативен акт, регламентиращ условията и
реда за прилагането на тези извънредни мерки за подпомагане на производителите,
към момента на издаване на обжалвания акт,
е Наредба № 6 от 2014 г./отм./ на Министъра на земеделието и храните,
като в чл. 2, ал.3 изрично е посочено, че е допустимо по извънредните мерки да
участва индивидуалния изпълнител.
На следващо място съдът
установи, че временните извънредни мерки за подпомагане на производителите на
някои плодове и зеленчуци са въведени с Делегиран регламент (ЕС) № 932/2014,
Делегиран регламент (ЕС) № 1031/2014 и Делегиран регламент (ЕС) № 921/2016. И
трите регламента предвиждат предоставянето на финансова помощ за изтегляне на
продукция от пазара както на признати организации на производители на плодове и
зеленчуци, така и на производители, които не членуват в организации на
производители. Не може да се отказва финансова помощ, поради причина, която не
е предвидена в законодателството/посочените по-горе съображения по правното
регламентиране на въпроса със законодателството на ЕС, така и с местното
нормативно решение/, единствено защото кандидатът членува в организация на
производители на зеленчуци.
Съдът счита, че в случая е
налице и още едно процесуално нарушение изразяващо се в неспазване на
законоустановения срок за произнасяне. Заявлението е подадено на 17.09.2016 г.,
а обжалваното уведомително писмо е изготвено
на 12.09.2017 г., след почти една година, който срок съдът приема за нереално
дълъг и който не може по никакъв начин да се приеме като следващо целта на
закона. Макар и инструктивни, сроковете за произнасяне, дадени на
административния орган, все пак трябва да бъдат съобразени с динамиката, с
която се отличават дейностите в сектор "Земеделие", както и с
последствията, до които води забавяне от такова естество, че да доведе до
безпредметност, както на кандидатстването за подпомагане, така и на оспорването
на отказа за такова. Нарушаването на целта на закона в случая, следва да се
приеме за второ самостоятелно основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 5
от АПК. /Решение № 4887 от 17.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8405/2017 г., IV
о., докладчик съдията Т.Х./.
Липсата на мотиви препятства упражняването на съдебен
контрол и е самостоятелно основание за отмяна на подложения на съдебна проверка
административен акт. Отделно от това, по делото се установиха съществени
процесуални нарушения, а по съществото на спора - липса на неправомерно
поведение на жалбоподателя.
Преписката следва да се изпрати на ответника -
изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново
произнасяне по заявка за плащане № 01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. по схема
„Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и
плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“ от „Агрипланет“ ООД, ЕИК
**с УРН **,
при спазване на процедурата по издаването му и дадените по-горе указания по
прилагане на закона.
По разноските.
Разпоредбата на чл. 78, ал. 5 ГПК дава възможност по искане
на насрещната страна да бъде намалено дължимото адвокатско възнаграждение
когато то се явява прекомерно с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Това искане е направено в срок, но е неоснователно. С оглед на действителната
правна и фактическа сложност на делото съдът може да присъди по- нисък размер
на разноските в тази им част, но не по- малко от минимално определения размер
съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. Визираната норма препраща към
приетата от Висшия адвокатски съвет Наредба № 1 от 9.07.2004г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения, където чл. 8, ал.1 т. 4 определя
минимално възнаграждение за един адвокат да е в размер на 3513лв. Съгласно
представения договор за правна защита и съдействие договорено и заплатено
възнаграждение е 3000лв, т.е. заплатената сума на пълномощника на жалбоподателя
е доста под минимума. Поради това разноски в полза на жалбоподателя следва да
бъдат присъдени до размера, в който са доказано направени, съответно 50 лв.
заплатена такса за образуване на съдебното производство и 3000 лв. адвокатски
хонорар. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското
възнаграждение е неоснователно.
Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК
Съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на „Агрипланет“
ООД, ЕИК **Уведомително писмо за отхвърляне на заявка за плащане №
01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. с изх.№ 01-2600-5551 от 12.09.2017год. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с което е отхвърлена
заявката за плащане по схема „Временни извънредни мерки за подпомагане на
пазара в сектора на зеленчуците и плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“.
ИЗПРАЩА делото като преписка на
административния орган за ново произнасяне по заявка за плащане №
01/16/020916/71283 от 17.09.2016г. по схема
„Временни извънредни мерки за подпомагане на пазара в сектора на зеленчуците и
плодовете“, мярка „Изтегляне от пазара“ от „Агрипланет“
ООД, ЕИК **с УРН **, при
съблюдаване на задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона,
изложени в мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на „Агрипланет“ ООД, ЕИК **разноски по водене на делото в размер от 3050 (три хиляди и петдесет)
лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд на Р.България в 14-дневен срок от получаване на
съобщение за постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/п/