ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2412
Бургас, 25.09.2023 г.
Административният съд - Бургас в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ТОДОР ИКОНОМОВ |
Като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 20237040701543 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
215 от Закона за устройство на територията ЗУТ), във
връзка с чл. 145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от Т.Т.Т.,
ЕГН: **********, против разрешение за строеж (РС) № 130/21.07.2023 г., издадено
от главния архитект на община Поморие. В жалбата се излагат твърдения за незаконосъобразност
и нищожност на издаденото разрешение за строеж и одобрените проекти. Претендира
се прогласяване на нищожност, при условията на евентуалност, отмяна на
оспорения административен акт като незаконосъобразен.
Ответникът главен - архитект
на община Поморие, изпраща административната преписка по издаване на оспорения
акт.
По делото е установено
следното от фактическа страна.
Със заявления вх. №
ТСУ-11/06.01.2021 г. (л. 160) и вх. № ТСУ-11#1/06.01.2021 г.(л.159) Славея
Тошкова Балакчиева, Емил Михайлов Гарипов, Красимир Михайлов Гарипов и Георги
Иванов Лазаров са заявили съгласуване и одобряване на инвестиционен проект и
издаване на разрешение за строеж за изграждане на жилищна сграда в собствения
им ПИ 57491.503.30 по КККР на гр. Поморие, УПИ VII-746, кв. 9 по плана на гр.
Поморие.
С решение №
ТСУ-11#5/31.03.2021 г. на главния архитект на община Поморие е отказано
одобряване на техническия проект във връзка с подаденото заявление.
С Решение №133/07.02.2022 г.
по адм. д. № 921/2021 г. по описа на Административен съд – Бургас (л.469) е
отменено решение № ТСУ-11#5/31.03.2021 г. на главния архитект на община Поморие
и преписката е върната на органа за ново произнасяне. Така постановеното
решение е оставено в сила с решение на ВАС по адм. д. № 3298/2022 г.
В последствие е издадено
оспореното в настоящето производство РС № 130/21.07.2023 г. на главния архитект
на община Поморие.
Жалбоподателят Т.Т.Т. се
легитимира като собственик на УПИ V-743, кв. 9 по плана на гр. Поморие, с нов
идентификатор 57491.503.27 по КККР на гр. Поморие, съгласно представен НА №
172, том I, рег. № 0666, дело № 154/2009 г. (л.22), съседен на поземления имот,
за който е издадено оспореното РС. От община Поморие е изготвено обявление №
ОБ-205/01.08.2023 г. (л. 20) с което на осн. чл. 149, ал. 1 от ЗУТ е съобщено
за одобрения инвестиционен проект и издаденото РС, като е посочено, че проектът
и разрешението подлежат на обжалване в 14-дневен срок от датата на обявяването
пред съответния административен съд по местонахождението на имота на осн. чл.
215, ал. 1 от ЗУТ.
Видно от приложената адм.
преписка, Т.Т. първоначално е подал жалба с рег. № РС-ОП-2007 03-462/11.08.2023
г. до РДНСК – Бургас, с която е оспорил издаденото РС № 130/21.07.2023 г. на
главния архитект на община Поморие и одобрените инвестиционни проекти. С писмо
изх. № РС-ОП-2007-00-386/14.08.2023 г. подадената жалба е изпратена до
Административен съд – Бургас, като е посочено, че издадените разрешения за
строеж и одобрените инвестиционни проекти се обжалват по общия ред уреден в чл.
215, ал. 1 от ЗУТ – чрез главния архитект на общината пред АС – Бургас, след
отмяната на чл. 216 от ЗУТ (отм. – ДВ, бр. 25 от 2019 г.)
На 22.08.2023 г. Т.Т. е подал
жалба чрез главния архитект на община Поморие до АС – Бургас с вх. №
ТСУ-1751/22.08.2023 г. по описа на община Поморие, с която отново е оспорил РС
№ 130/21.07.2023 г. на главния архитект на община Поморие и одобрените
инвестиционни проекти. Видно от жалбата същата е с идентично съдържание като
подадената жалба до РДНСК - Бургас.
При така установеното от
фактическа страна, настоящият съдебен състав на АС – Бургас прави следните
правни изводи.
Съгласно чл. 149, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, заинтересувани лица,
които могат да обжалват разрешението за строеж, в случаите на нов строеж,
пристрояване или надстрояване на заварен строеж са възложителят, собствениците
и носителите на ограничени вещни права в поземления имот, лицето, което има
право да строи в чужд имот по силата на специален закон, а в случаите на
строежи в квартали и имоти по чл. 22, ал. 1 са възложителят и собственикът на
земята. Видно от съдържанието на оспорения акт, в случая е разрешено да се
извърши строителство на жилищна сграда находяща се в УПИ 57491.503.30 по КККР
на гр. Поморие, т. е. предвижда се изграждане на нов строеж разположен в имота
на възложителите.
Жалбоподателят следва да
докаже, че попада в хипотезата на чл. 149, ал. 2, т. 1 от ЗУТ. Видно от приложените
по преписката доказателства, по делото не са налице данни, въз основа на които
да се приеме, че г-н Т. притежава право на собственост или ограничени вещи
права или е инвеститор или притежава други релевантни за спора права по силата
на специален закон върху процесния УПИ, в който е разрешено строителството. В
този смисъл жалбоподателят не е заинтересована страна по смисъла на чл. 149, ал. 2, т. 1, предл. първо от ЗУТ,
имаща правен интерес да обжалва издаденото разрешение за строеж и одобрените
инвестиционни проекти.
Следователно, оспорващият
разрешението за строеж не разполага с изискуемата активна процесуална
легитимация. В този смисъл – Определение
№ 3539 от 13.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 3094/2022 г., Определение
№ 6069 от 19.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 4528/2021 г., Определение
№ 9862 от 20.07.2020 г. на ВАС по адм. дело № 6336/2020 г.
Правният интерес е абсолютна
процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването и за нея съдът следи
служебно. Липсата на качеството заинтересована страна по смисъла на чл.
149, ал. 2 от ЗУТ елиминира правния интерес от обжалване на процесното разрешение
за строеж. Поради липса на правен интерес оспорването е недопустимо и на
основание чл.
159, т. 4 от АПК жалбата следва да се остави без разглеждане, а образуваното
съдебно производство да се прекрати.
Следва да се посочи, че разпоредбата на
чл. 216 от ЗУТ е отменена от законодателя (отм., ДВ - бр. 25 от 2019 г.),
поради което издаденото разрешение за строеж заедно
със съгласуваните и одобрени инвестиционни проекти не подлежи на
оспорване по административен ред. В случая административната проверка от
органите на РДНСК се извършва служебно. Съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 5
от ЗУТ, органите, издали разрешение за строеж, уведомяват писмено съответните
органи на Дирекцията за национален строителен контрол по местонахождение на
строежа за издадените разрешения за строеж и заповеди за допълването им по чл. 154, ал. 5 и изпращат копия
от тях в 7-дневен срок от издаването им. Към тях се прилагат копия от
текстовата и графичната част на действащия подробен устройствен план и копие от
визата за проектиране, когато такава се изисква. Съгласно чл. 156, ал. 1 от ЗУТ, в 14-дневен срок от уведомяването им по реда на чл.
149, ал. 5
органите на Дирекцията за национален строителен контрол извършват служебна
проверка за законосъобразност на издадените разрешения за строеж и заповедите
за допълването им по чл.
154, ал. 5
заедно с одобрените инвестиционни проекти, както и разрешенията за строеж в
случаите по чл.
147, ал. 1.
Ал. 5 на същия член гласи, че при констатиране на нарушения по ал. 2 и 3, както
и на други нарушения, водещи до незаконосъобразност на издадените строителни
книжа, отразени в констативния протокол, съставен по ал. 4, началникът на
Дирекцията за национален строителен контрол или оправомощено от него длъжностно
лице отменя с мотивирана заповед разрешението за строеж или заповедта за
допълване по чл.
154, ал. 5,
заедно с одобрените инвестиционни проекти, с изключение на издадените и
одобрени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, като
съгласно ал. 7, заповедите на началника на Дирекцията за национален строителен
контрол по ал. 5 могат да се обжалват по реда на чл. 215 от ЗУТ. В обобщение на посочените разпоредби следва да се
посочи, че след отмяната на чл. 216 от ЗУТ, оспорването по административен ред
на издаденото РС и одобрените инвестиционни проекти пред органите на ДНСК не е
задължителна процесуална предпоставка за подаване на жалбата до съда. Според
действащото законодателство, проверката от ДНСК се извършва служебно, като
издадените РС и одобрените проекти се обжалват по общия ред, уреден в чл.215 от ЗУТ.
По отношение на втората подадена жалба с
вх. № ТСУ-1751/22.08.2023 г. по описа на община Поморие, следва да се посочи,
че същата е недопустима като просрочена, тъй като е подадена след изтичане на
законоустановения 14-дневен срок от поставяне на обявление № Об-205/01.08.2023
г. (л.20). В тази връзка жалбата следва да се остави без разглеждане на осн.
чл. 159, т. 5 от АПК.
Предвид изложеното и на
основание чл.
159, т. 4 и т. 5 от АПК, Административен съд – Бургас, XXV-ти
състав
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбите
на Т.Т.Т., ЕГН: **********, против разрешение за строеж № 130/21.07.2023 г.
издадено от главния архитект на община Поморие и одобрените инвестиционни
проекти.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 1543/2023 г. по описа на Административен съд – Бургас.
Определението подлежи на
обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването.
Съдия: |
||