Определение по дело №1543/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2412
Дата: 25 септември 2023 г.
Съдия: Тодор Андреев Икономов
Дело: 20237040701543
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

2412

Бургас, 25.09.2023 г.

Административният съд - Бургас в закрито заседание в състав:

Съдия:

ТОДОР ИКОНОМОВ

Като разгледа докладваното от съдия ТОДОР ИКОНОМОВ административно дело № 20237040701543 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ), във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от Т.Т.Т., ЕГН: **********, против разрешение за строеж (РС) № 130/21.07.2023 г., издадено от главния архитект на община Поморие. В жалбата се излагат твърдения за незаконосъобразност и нищожност на издаденото разрешение за строеж и одобрените проекти. Претендира се прогласяване на нищожност, при условията на евентуалност, отмяна на оспорения административен акт като незаконосъобразен.

Ответникът главен - архитект на община Поморие, изпраща административната преписка по издаване на оспорения акт.

По делото е установено следното от фактическа страна.

Със заявления вх. № ТСУ-11/06.01.2021 г. (л. 160) и вх. № ТСУ-11#1/06.01.2021 г.(л.159) Славея Тошкова Балакчиева, Емил Михайлов Гарипов, Красимир Михайлов Гарипов и Георги Иванов Лазаров са заявили съгласуване и одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение за строеж за изграждане на жилищна сграда в собствения им ПИ 57491.503.30 по КККР на гр. Поморие, УПИ VII-746, кв. 9 по плана на гр. Поморие.

С решение № ТСУ-11#5/31.03.2021 г. на главния архитект на община Поморие е отказано одобряване на техническия проект във връзка с подаденото заявление.

С Решение №133/07.02.2022 г. по адм. д. № 921/2021 г. по описа на Административен съд – Бургас (л.469) е отменено решение № ТСУ-11#5/31.03.2021 г. на главния архитект на община Поморие и преписката е върната на органа за ново произнасяне. Така постановеното решение е оставено в сила с решение на ВАС по адм. д. № 3298/2022 г.

В последствие е издадено оспореното в настоящето производство РС № 130/21.07.2023 г. на главния архитект на община Поморие.

Жалбоподателят Т.Т.Т. се легитимира като собственик на УПИ V-743, кв. 9 по плана на гр. Поморие, с нов идентификатор 57491.503.27 по КККР на гр. Поморие, съгласно представен НА № 172, том I, рег. № 0666, дело № 154/2009 г. (л.22), съседен на поземления имот, за който е издадено оспореното РС. От община Поморие е изготвено обявление № ОБ-205/01.08.2023 г. (л. 20) с което на осн. чл. 149, ал. 1 от ЗУТ е съобщено за одобрения инвестиционен проект и издаденото РС, като е посочено, че проектът и разрешението подлежат на обжалване в 14-дневен срок от датата на обявяването пред съответния административен съд по местонахождението на имота на осн. чл. 215, ал. 1 от ЗУТ.

Видно от приложената адм. преписка, Т.Т. първоначално е подал жалба с рег. № РС-ОП-2007 03-462/11.08.2023 г. до РДНСК – Бургас, с която е оспорил издаденото РС № 130/21.07.2023 г. на главния архитект на община Поморие и одобрените инвестиционни проекти. С писмо изх. № РС-ОП-2007-00-386/14.08.2023 г. подадената жалба е изпратена до Административен съд – Бургас, като е посочено, че издадените разрешения за строеж и одобрените инвестиционни проекти се обжалват по общия ред уреден в чл. 215, ал. 1 от ЗУТ – чрез главния архитект на общината пред АС – Бургас, след отмяната на чл. 216 от ЗУТ (отм. – ДВ, бр. 25 от 2019 г.)

На 22.08.2023 г. Т.Т. е подал жалба чрез главния архитект на община Поморие до АС – Бургас с вх. № ТСУ-1751/22.08.2023 г. по описа на община Поморие, с която отново е оспорил РС № 130/21.07.2023 г. на главния архитект на община Поморие и одобрените инвестиционни проекти. Видно от жалбата същата е с идентично съдържание като подадената жалба до РДНСК - Бургас.

При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав на АС – Бургас прави следните правни изводи.

Съгласно чл. 149, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, заинтересувани лица, които могат да обжалват разрешението за строеж, в случаите на нов строеж, пристрояване или надстрояване на заварен строеж са възложителят, собствениците и носителите на ограничени вещни права в поземления имот, лицето, което има право да строи в чужд имот по силата на специален закон, а в случаите на строежи в квартали и имоти по чл. 22, ал. 1 са възложителят и собственикът на земята. Видно от съдържанието на оспорения акт, в случая е разрешено да се извърши строителство на жилищна сграда находяща се в УПИ 57491.503.30 по КККР на гр. Поморие, т. е. предвижда се изграждане на нов строеж разположен в имота на възложителите.

Жалбоподателят следва да докаже, че попада в хипотезата на чл. 149, ал. 2, т. 1 от ЗУТ. Видно от приложените по преписката доказателства, по делото не са налице данни, въз основа на които да се приеме, че г-н Т. притежава право на собственост или ограничени вещи права или е инвеститор или притежава други релевантни за спора права по силата на специален закон върху процесния УПИ, в който е разрешено строителството. В този смисъл жалбоподателят не е заинтересована страна по смисъла на чл. 149, ал. 2, т. 1, предл. първо от ЗУТ, имаща правен интерес да обжалва издаденото разрешение за строеж и одобрените инвестиционни проекти.

Следователно, оспорващият разрешението за строеж не разполага с изискуемата активна процесуална легитимация. В този смисъл – Определение № 3539 от 13.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 3094/2022 г., Определение № 6069 от 19.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 4528/2021 г., Определение № 9862 от 20.07.2020 г. на ВАС по адм. дело № 6336/2020 г.

Правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на оспорването и за нея съдът следи служебно. Липсата на качеството заинтересована страна по смисъла на чл. 149, ал. 2 от ЗУТ елиминира правния интерес от обжалване на процесното разрешение за строеж. Поради липса на правен интерес оспорването е недопустимо и на основание чл. 159, т. 4 от АПК жалбата следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати.

Следва да се посочи, че разпоредбата на чл. 216 от ЗУТ е отменена от законодателя (отм., ДВ - бр. 25 от 2019 г.), поради което издаденото разрешение за строеж заедно със съгласуваните и одобрени инвестиционни проекти не подлежи на оспорване по административен ред. В случая административната проверка от органите на РДНСК се извършва служебно. Съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 5 от ЗУТ, органите, издали разрешение за строеж, уведомяват писмено съответните органи на Дирекцията за национален строителен контрол по местонахождение на строежа за издадените разрешения за строеж и заповеди за допълването им по чл. 154, ал. 5 и изпращат копия от тях в 7-дневен срок от издаването им. Към тях се прилагат копия от текстовата и графичната част на действащия подробен устройствен план и копие от визата за проектиране, когато такава се изисква. Съгласно чл. 156, ал. 1 от ЗУТ, в 14-дневен срок от уведомяването им по реда на чл. 149, ал. 5 органите на Дирекцията за национален строителен контрол извършват служебна проверка за законосъобразност на издадените разрешения за строеж и заповедите за допълването им по чл. 154, ал. 5 заедно с одобрените инвестиционни проекти, както и разрешенията за строеж в случаите по чл. 147, ал. 1. Ал. 5 на същия член гласи, че при констатиране на нарушения по ал. 2 и 3, както и на други нарушения, водещи до незаконосъобразност на издадените строителни книжа, отразени в констативния протокол, съставен по ал. 4, началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или оправомощено от него длъжностно лице отменя с мотивирана заповед разрешението за строеж или заповедта за допълване по чл. 154, ал. 5, заедно с одобрените инвестиционни проекти, с изключение на издадените и одобрени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, като съгласно ал. 7, заповедите на началника на Дирекцията за национален строителен контрол по ал. 5 могат да се обжалват по реда на чл. 215 от ЗУТ. В обобщение на посочените разпоредби следва да се посочи, че след отмяната на чл. 216 от ЗУТ, оспорването по административен ред на издаденото РС и одобрените инвестиционни проекти пред органите на ДНСК не е задължителна процесуална предпоставка за подаване на жалбата до съда. Според действащото законодателство, проверката от ДНСК се извършва служебно, като издадените РС и одобрените проекти се обжалват по общия ред, уреден в чл.215 от ЗУТ.

По отношение на втората подадена жалба с вх. № ТСУ-1751/22.08.2023 г. по описа на община Поморие, следва да се посочи, че същата е недопустима като просрочена, тъй като е подадена след изтичане на законоустановения 14-дневен срок от поставяне на обявление № Об-205/01.08.2023 г. (л.20). В тази връзка жалбата следва да се остави без разглеждане на осн. чл. 159, т. 5 от АПК. Органите, издали разрешение за строеж, уведомяват писмено съответните органи на Дирекцията за национален строителен контрол по местонахождение на строежа за издадените разрешения за строеж и заповеди за допълването им по чл. 154, ал. 5 и изпращат копия от тях в 7-дневен срок от издаването им. Към тях се прилагат копия от текстовата и графичната част на действащия подробен устройствен план и копие от визата за проектиране, когато такава се изисква.

Предвид изложеното и на основание чл. 159, т. 4 и т. 5 от АПК, Административен съд – Бургас, XXV-ти състав

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбите на Т.Т.Т., ЕГН: **********, против разрешение за строеж № 130/21.07.2023 г. издадено от главния архитект на община Поморие и одобрените инвестиционни проекти.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1543/2023 г. по описа на Административен съд – Бургас.

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването.

Съдия: