Решение по дело №173/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 януари 2023 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20227220700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 311

 

гр. Сливен 05.01.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на деветнадесети декември,  две  хиляди двадесет и втора година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 173/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с  чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от М.П.Б., ЕГН **********, с адрес ***, УРН ******, подадена чрез адв. П.Н. ***, против Заповед № РД-09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, с която е одобрен окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г., В ЧАСТТА й, в която извън специализирания слой са останали части от парцели с идентификатори: 72480-180-1 -1 с декларирана площ от 0,11 ха, от които определени като недопустими 0,08 ха; 72480-23-3-2 с декларирана площ от 0,12 ха, определени като недопустими 0,12 ха; 72480-475-4-1 с декларирана площ от 0,11 ха, от които определени като недопустими 0,01 ха и  29283-62-1-1 с декларирана площ от 1,52 ха, от които определени като недопустими 0,23 ха.

В жалбата се твърди, че заповедта в оспорената част е материално и процесуално незаконосъобразна, постановена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби, както и в несъответствие с целта на закона. Посочва, че оспорената Заповед не съдържа мотиви или посочване на конкретни доказателства, от които да е видно на какво фактическо или правно основание определените части от площите не попадат, респ. не са включени в обема на окончателните специализирани слоеве „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 год. Иска се отмяната й в обжалваната част. Претендират се и разноски.

В съдебно заседание оспорващият, чрез п. си адв. Н. поддържа жалбата. Твърди, че липсата на ясни констатации в административната преписка относно фактическите основания за изключване на площите от съответния слой водили до необоснованост на административния акт, и оттам и до незаконосъобразност. Моли съда да отмени заповедта в съответната й част, и да присъди направените по делото разноски, за което представя списък.

Административният орган – Министър на земеделието, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа изцяло представения по делото писмен отговор на жалбата, в който е заявено искане за присъждане на разноски.

Административен съд Сливен, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

От данните по делото се установява, че М.П.Б., е регистрирана като земеделски стопанин с УРН ******, като е заявила 98 парцела за подпомагане за стопанската 2021г. Предмет на обжалване са 4 от тях. При определяне границите на слоя „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. за три от процесните парцели има извършено сателитно заснемане на 10.07.2021 г., а за парцел 29283-62-1-1 няма облитане и въздушно заснемане - няма актуална за 2021 г. ЦОФК. Същият попада във физически блок, за който е извършена теренна проверка.

Съгласно таблица с данни за УРН ****** за :

Парцел 29283-62-1-1, който е със заявена площ от 1,52 ха, 0,23 ха са определени като недопустими за подпомагане, съгласно протокол от извършена теренна проверка Протокол № 1 / ФБл: 29283-62 от 30.09.2021 г., като причина за недопустимост е посочен чл. 4 и чл. 10, ал. 2, т. 1 - площта е неизползвана/пустееща земя; чл. 8, ал. 2, т. 2 - по-голям от допустимия процент недопустими елементи; чл. 10, ал. 2, б. б) и в) - по-голяма височина на тревостоя от допустимия; чл. 8, ал. 2, т. 1 - повече от допустимите дървета/храсти от Наредба № 2 от 26.03.2018 год. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /по-нататък Наредба № 2.

Парцел 72480-23-3-2, общо заявена площ 0,12 ха, определен целия за недопустим за подпомагане, съгласно ЦОФК/дешифрация целият парцел не попада в специализирания слой ПДП на основание чл. 8, ал. 2, т. 1 и т.3 и чл.10 ал. 1, т.1 и т.2 и ал. 2, т.1 и т.2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - преобладаваща храстовидна растителност, тръни, неподържани, пустеещи площи, без следи от земеделска дейност.

Парцел 72480-180-1-1, общо заявена площ 0,11 ха, от които са определени за недопустими за подпомагане 0,08 ха, съгласно ЦОФК/дешифрация, части от парцела са извън обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал.1, т.1 и 2 и чл.10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - захрастени територии и дървета; неподържани участъци.

Парцел 72480-475-4-1, общо заявена площ 0,11 ха, от които са определени за недопустими за подпомагане 0,01 ха, съгласно ЦОФК/дешифрация, погранични части от парцела попадат извън обхвата на специализиран слой ПДП на основание чл. 3, ал.1, т.2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. - територии заети от дървета; части от гори.

  Със заповед № РД09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието одобрява проекта на специализирани слоеве „Физически блокове“ и ПДП за кампания 2021 г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2021 г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки през годината от страна на областните и общински структури на МЗ, съгласно чл. 15, ал.2, т. 1 и 2 от Наредба № 105 от 2006 г. Предоставена е възможност в срок до 07.01.2022 г. на земеделските стопани да подадат възражения, относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадане на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализирания слой „ПДП“ за кампания 2021 г.  Жалбоподателката е подала възражение вх. № РД 12-05-21 от 06.01.2022 г. срещу заповедта на министъра, с която е одобрен проектът на специализирания слой. Във възражението си е посочила процесните 4 броя парцели с идентификационните им номера. Възражениета й срещу проекта на специализирания слой е било частично уважено.

С оспорената Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 20 от 11.03.2022г.

По делото са разпитани по искане на оспорващия свидетелите Р. Т. П. и Т. Ж. Т.. В показанията си свидетелите са категорични, че всички парцели на жалбоподателя са изчистени, окосени, обработени съгласно изискванията.

По делото е назначена, изслушана и приета неоспорена съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. А.К. със с. „Г. и к.“, чиито заключение съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице е констатирало за всеки един от процесните парцели следното :

За парцел 29283-62-1-1, след анализ на снимките от теренни проверки, вещото лице установява недопустимост 0.08 ха от целия заявен за подпомагане парцел, тъй като категорично на снимките се виждат следи от косене. Това означава, че площта недопустима за подпомагане се редуцира до 0.08 ха, а за този деклариран парцел се получава общо допустима площ за подпомагане 1.44 ха.

За парцел 72480-23-3-2– вещото лице посочва, че на ЦОФК ясно се вижда декларирания парцел в участъка извън слоя ПДП и разположение на дървесната растителност с възможност за паша с проходимост. В не по-малко от 50% от площа има мозаечно разположение на дървета и храсти. От резолюцията на картния материал не е възможно да се дефинират площите дали са тръни, неподдържани, пустеещи площи без следи от земеделска дейност. Теренна проверка би била приложима, но няма данни за такава. Изчислената площ на участъка за допълване към слоя ПДП в цифрова среда е не по-малко от 0.06 ха. Заключава, че площта недопустима за подпомагане се редуцира най-много до 0.06 ха, а за този деклариран парцел се получава общо допустима площ за подпомагане 0.06 ха.

За парцел 72480-180-1-1 посочва, че на ЦОФК ясно се вижда декларирания парцел в участъка извън слоя ПДП и разположение на дървесната растителност с възможност за паша с проходимост. В не по-малко от 50% от площа има мозаечно разположение на дървета и храсти. От резолюцията на картния материал не е възможно да се дефинират площите дали са захрастени територии, неподържани участъци. Теренна проверка би била приложима, но няма данни за такава. Изчислената площ на участъка за допълване към слоя ПДП в цифрова среда е не по-малко от 0.06 ха. В заключение счита, че площта недопустима за подпомагане се редуцира най-много до 0.05 ха, а за този деклариран парцел се получава общо допустима площ за подпомагане 0.06 ха.

За парцел 72480-475-4-1- На ЦОФК ясно се вижда декларирания парцел в участъка извън слоя ПДП е разположен в пояс с дървесна растителност, а не в горски масив. Възможна е паша с проходимост. В декларирания парцел са разположени мозаечно дървета и храсти. Изчислената площ на участъка за допълване към слоя ПДП в цифрова среда е допустимо да се възприеме, както е определен, но с по-прецизно очертаване се достига редуциране до 0.006 ха и след закръгляне до втората цифра след запетаята се потвърждава 0.01 ха. Това означава, че няма промяна в определените площи. Допустимата площ, която е определена, е коректна.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 11.03.2022 г. Жалбата срещу заповедта е подадена по пощата на 25.03.2022 г. и следователно е в срок. Същата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Оспорената заповед е обективирана в писмена форма и е издадена от административен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност.

Според чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Член 33а, ал. 1 от ЗПЗП регламентира правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП – Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за заплащане на площ. В ал. 2 на чл. 33а от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП.

При така извършения преглед на нормативната уредба, обжалваната заповед се явява валидно издадена, при спазване на изискванията за форма и на административнопроизводствените правила.

Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието е подписана с електронен подпис, валиден към датата на подписване от самия министър, поради което се явява и издадена от компетентен орган.

На следващо място е необходимо да бъде посочено, че предвид спецификата на административния акт, а именно с него да бъде одобрен окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна, обективно не е възможно в самата заповед да бъдат излагани детайлни аргументи по отношение на всеки отделен парцел. Съгласно Тълкувателно решение № 16/75 г. на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт. Издаването на заповедта за одобряване на слоя „ПДП“ не се извършва по искане на заинтересовано лице, а по силата на закона, поради което за мотивирането е достатъчно административната преписка да съдържа проверими данни и доказателства за начина, по който е определен специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", от които да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея, а именно в дешифрираните самолетни снимки на процесните площи и в придружаващите ги снимки, както и в протоколите от извършените теренни проверки. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о./.

 При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая предвидените административнопроизводствени правила са спазени, като видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл. 16б, ал. 1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Жалбоподателката е упражнила правото си да подаде възражение. Последвало е издаване на заповед по чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., която в оспорената си част е определила, че процесните парцели изцяло или частично не попадат в обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане". Същата е обнародвана в "Държавен вестник". Поради което неоснователно е възражението на оспорващия за допуснати съществени нарушения в процедурата по издаване на заповедта.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон.

Съгласно чл. 2 ал.1 от Наредба № 2, като земеделски площи се класифицират тези части от територията на страната,  които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност. В чл.3 ал.1 са изброени териториите, които не са земеделски площи, като според т.1 това са необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки. Съгласно ал.2 и ал.3 от този текст от закона, тези площи се включват в СИЗП, но като трайно неподходящи за подпомагане не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане". Според чл.4 ал.1 т.1 от Наредба № 2 площите допустими за подпомагане се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9. Съгласно чл.8 ал.2 от наредбата допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Съгласно чл. 10 ал.1 от Наредба № 2, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Според чл.10 ал.2 т.1 от Наредба № 2 временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност.

По делото, въз основа на  заключението на вещото лице, което съдът кредитира като компетентно изготвено и неоспорено от страните, по отношение на следните площи: част от 0,08 ха от парцел № 29283-62-1-1; част от 0,06 ха от парцел № 72480-23-3-2 и част от 0,06 ха от парцел № 72480-180-1-1, е установено, че не се наблюдават повече от допустимите дървета и/или храсти на хектар, ясно се виждат почистване чрез косене и премахване на дървета и следователно тези части са поддържани в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., са допустими за подпомагане и следва да бъдат включени в специализирания слой ПДП. Общият размер на тези площи е 0,2 ха. В тази част заповедта следва да бъде отменена, като противоречаща на материалния закон.

По отношение на всички други площи от процесните парцели, които са останали извън одобрения специализиран слой ПДП, оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона, тъй като по делото е установено, въз основа на заключението на вещото лице, че тези площи са неподходящи за подпомагане, поради наличие на повече от допустимите дървета/храсти, неподдържана площ - група храсти, надвишаващи 100 кв.м, по-голям от допустимия процент недопустими елементи и част от площите са необработваеми, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, полски пътища, поради което и съгласно  чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3, чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 2 и ал. 2, т. 1 и т. 2 и чл. 3, ал.1, т. 1 и т. 2 от Наредба № 2 от 26 март 2018 г. правилно не са били включени в специализирания слой ПДП.

Общият размер на площите, които правилно не са били включени в специализирания слой ПДП е 0,24 ха.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени: част от 0,08 ха от парцел № 29283-62-1-1; част от 0,06 ха от парцел № 72480-23-3-2 и част от 0,06 ха от парцел № 72480-180-1-1, с общ размер на необосновано изключените площи: 0,2 ха. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда.

Заповедта в частта й относно: част от 0,15 ха от парцел № 29283-62-1-1; част от 0,06 ха от парцел № 72480-23-3-2 и част от 0,02 ха от парцел № 72480-180-1-1и част от 0,01 ха от парцел № 72480-475-4-1, с общ размер на площите: 0,24 ха, е законосъобразна, а подадената срещу нея в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е частично основателна. Действително направените от оспорващия разноски по делото са в общ размер на 1058,50 лева, от които: 10 лева– внесена държавна такса, платено адвокатско възнаграждение – 500 лева и 548,50 лева – внесен депозит за вещо лице. Съразмерно на уважената част от жалбата, претенцията е основателна в размер на 481 лева /0,2 ха : 0,44 ха = 0,45 х 1058,50 лева = 481 лева/, която сума следва да бъде присъдена на оспорващия.

С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на разноски - юрисконсултско възнаграждение е частично основателна. Размерът на юрисконсултското възнаграждение е 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Съразмерно на отхвърлената част от жалбата, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна в размер на 55 лева /(0,24 ха : 0,44 ха = 0,55 х 100 лева= 55 лева/, която сума следва да бъде присъдена на Министерство на земеделието.

Следователно по компенсация Министерство на земеделието следва да бъде осъдено да заплати на оспорващия разноски по делото в размер на 426 лева.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г., издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са останали следните площи: част от 0,08 ха от парцел № 29283-62-1-1; част от 0,06 ха от парцел № 72480-23-3-2 и част от 0,06 ха от парцел № 72480-180-1-1.

ИЗПРАЩА преписката в отменената част на Министъра на земеделието за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.П.Б., ЕГН **********, с адрес ***, УРН ******, подадена против Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г., издадена от Министъра на земеделието, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 са останали следните площи: част от 0,15 ха от парцел № 29283-62-1-1; част от 0,06 ха от парцел № 72480-23-3-2 и част от 0,02 ха от парцел № 72480-180-1-1и част от 0,01 ха от парцел № 72480-475-4-1.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на М.П.Б., ЕГН **********, с адрес ***, разноски по делото в размер на 426 /четиристотин двадесет и шест / лева, определени след компенсация.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: