Решение по дело №1041/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 354
Дата: 9 юли 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20204430201041
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   ............

 

09.07.2020 г., гр.Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесет и шести юни през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТЕОДОРА НАЧЕВА

 

            При секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора .......... като разгледа докладваното от съдия Начева АНД № 1041 по описа на същия съд за 2020 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Постъпила е жалба от Д.Н.В. ***, с ЕГН **********,  против НП № 11-01-8272018/22.02.2019г. на ***а на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София, с което на жалбоподателя като *** на гр. Червен бряг за нарушение на чл.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП, обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; доп. ДВ, бр. 34 от 03.05.2016г./, и на основание чл.247, ал.1 от ЗОП /обн. ДВ, бр. 13/2016г., ред. ДВ, бр. 34/2016г./, във вр. с чл.261, ал.2 от ЗОП  /обн. ДВ, бр. 13/2016г., ред. ДВ, бр. 34/2016г./ и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017г. на *** на финансите е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2863,28 лв. /две хиляди осемстотин шестдесет и три лева и двадесет и осем стотинки/. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. В заключение се моли съда за отмяна на издаденото НП.

В съдебно заседание жалбоподателят, не се явява, не се представлява и не ангажира становище.

            Ответникът по жалбата – *** на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София, редовно призован, се представлява от гл.юрк. М.Т., която ангажира подробно становище по съществото на жалбата, в което моли за потвърждаване на НП.

 

Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:

 

            ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

            РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

            На жалбоподателя Д.Н.В. ***, с ЕГН ********** е съставен АУАН № 11-01-827/22.10.2018г. за това, че на 15.06.2017г. в гр. Червен бряг, инж. Д.Н.В. в качеството си на *** на *** и публичен възложител по смисъла на чл.5, ал.2, т.9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016 г„ в сила от 15.04.2016 г.), с Решение № РД-09-354/15.06.2017 г. за откриване процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на чл.18, ал.1, т.12 от ЗОП, с предмет: „Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***, финансиран от „Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане“, съфинансирана от Фонда за европейско подпомагане на нуждаещите се лица. По обособени позиции: Обособена позиция 1: Приготвяне и доставяне на храна „ Топъл обяд “в гр. Червен бряг; Обособена позиция 2: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Койнаре е одобрил обявлението и документацията за участие в обществената поръчка, като в т.Ш.1.3 „Технически и професионални възможности“ от обявлението, в т.2.3 на Раздел V „Изисквания към участниците“ от документацията за участие и в техническата спецификация към документацията, е включил изискване към участниците: „При подписване на договор избрания участник да разполага с кухня на територията на гр. Червен бряг за позиция 1 и на територията на гр. Койнаре за позиция 2, за целия срок на договора“, което дава необосновано предимство на едни лица и в същото време необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка и не е съобразено с предмета и количеството или обема на обществената поръчка.

С гореустановеното е посочена като нарушена разпоредбата на чл.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки (обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; доп. ДВ, бр. 34 от 03.05.2016г.).

Горното установил актосъставителят И.И.Н. – длъжностно лице при А.з.д.ф.и. *** в присъствие на свидетелите Е.П.Н. и С.Ц.Г. *** при извършена проверка с начална дата 02.07.2018 г. и крайна дата 10.08.2018г., възложена със заповед № ФК-10-638/28.06.2018г. на ***а на АДФИ на основание чл.10, ал.1, т.3 и чл.5, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция, във връзка с постъпил сигнал вх.№26-Г-2/18.05.2018г. и Решение №99-ИИД2/29.05.2018г. на комисията по чл.5, ал.1 от ППЗДФИ.

От извършената финансова инспекция длъжностните лица установили следното:    

*** е юридическо лице, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление:***.

По смисъла на чл.11, ал.3 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/, ***ът на *** е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на общината.

*** на *** към момента на административното нарушение е инж. Д.Н.В., който съгласно чл.5, ал. 2, т.9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016г.) към същия момент е публичен възложител на обществени поръчки.

С решение № РД-09-354/15.06.2017 г., по смисъла на чл.22, ал.1, т.1 от ЗОП, ***ът на *** инж. Д.В. е открил процедура за възлагане на обществена поръчка, с предмет: „Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***, финансиран от „Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане“, съфинансирана от Фонд за европейско подпомагане на нуждаещите се лица. По обособени позиции: Обособена позиция 1: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Червен бряг; Обособена позиция 2: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Койнаре“.

Обекта на поръчката е услуги по чл.3, ал.1, т.3 от ЗОП, с посочен основен код от Общия терминологичен речник – 15000000 „Хранителни продукти“, а вида на процедурата е „Публично състезание“, съгласно чл.18, ал.1, т.12 от ЗОП. Общата прогнозна стойност на поръчката е 120 588,13 лв. без ДДС.

В съответствие с чл.22, ал.2 от ЗОП, с Решение № РД-09-354/15.06.2017 г. за откриване на процедурата, ***ът на *** е одобрил обявлението за обществената поръчка и документацията за участие в поръчката.

Решението за откриване на процедурата и обявлението за поръчката са публикувани на 15.06.2017г. в Регистъра на обществените поръчки и на профила на купувача на общината, като на 15.06.2017 г. в профила на купувача е публикувана и документацията за участие в обществената поръчка.

Съгласно Техническа спецификация за изпълнение на поръчката – част от одобрената документация за участие, услугата включва предоставяне на храна „Топъл обяд” (супа, основно ястие и хляб) на територията на *** за 641 потребители през периода от 01.08.2017г. до 30.11.2017г., в рамките на 86 работни дни, разделена на две обособени позиции, както следва:

- обособена позиция 1: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Червен бряг за 368 потребители, в т.ч. за: 47 лица от гр. Червен бряг, 60 лица от V-ти квартал на гр. Червен бряг, 115 лица от с. Горник, 80 лица от с. Реселец, 52 лица от с. Сухаче и 14 лица от с. Бресте;

- обособена позиция 2: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Койнаре за 273 потребители, в т.ч. за: 53 лица от гр. Койнаре, 23 лица от с. Глава, 19 лица от с. Чомаковци, 20 лица от с. Девенци, 110 лица от с. Радомирци, 25 лица от с. Рупци и 23 лица от с. Ракита.

Мястото на изпълнение на поръчката, посочено в обявлението и в документацията за участие, е територията на ***, съответно за обособена позиция 1 – гр. Червен бряг и за обособена позиция 2 – гр. Койнаре, с конкретизиране в техническата спецификация, че участникът трябва да доставя конкретно заявените количества до крайния получател.

С разпоредбата на чл.2, ал.2 от ЗОП е регламентирано, че при възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка.

Проверката е установила, че в т.Ш.1.3 „Технически и професионални възможности“ от обявлението за обществената поръчка, в т.2.3 на Раздел V „Изисквания към участниците“ от документацията за участие и в Техническата спецификация към документацията, възложителят е включил следното изискване към участниците: „При подписване на договор избрания участник да разполага с кухня на територията на гр. Червен бряг за позиция 1 и на територията на гр. Койнаре за позиция 2, за целия срок на договора“.

В случая възложителят е нарушил според АУАН разпоредбата на чл.2, ал.2 от ЗОП, като е ограничил конкуренцията чрез включването на цитираното изискване към участниците, което дава необосновано предимство на едни лица и в същото време необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка и не е съобразено с предмета и количеството или обема на обществената поръчка, тъй като:

- според обявлението, документацията и техническата спецификация за поръчката, доставката на храна „Топъл обяд“ е предвидено да се извършва в относително малък в териториално отношение район, а именно територията на *** и в частност 13-те населени места, където следва да се доставя храната на потребителите от същите, които населени места са с неголяма отдалеченост помежду си (отразени по разстояния и времетраене на пътуване между тях в извадка от сайта на ***), поради което е допустимо необходимата кухня за приготвяне на топлия обяд да се намира на територията на всяко едно от 13-те населени места по поръчката или на територията на други населени места в близост (напр. гр. Луковит, с. Телиш, е. Лепица и др.);

- поставеното изискване за наличие на кухни на териториите на гр. Червен бряг и на гр. Койнаре, дава необосновано предимство на участници, разполагащи с кухни в тези градове и същевременно необосновано ограничава участието на стопански субекти, които разполагат с кухня само в единия от двата града или с кухни извън териториите на същите градове, без по същество това да оказва пряко влияние върху възможностите за качествено изпълнение на предмета и количеството или обема на обществената поръчка;

- същото изискване е функционално свързано с условията на възложителя за годност (правоспособност) за упражняване на професионална дейност, отразени в т.Ш.1.1 от обявлението за поръчката, в т.2.1 на Раздел V „Изисквания към участниците“ от документацията за участие и в техническата спецификация към документацията, а именно: заинтересованото лице да има /да се представи/ Удостоверение за регистрация на обект по реда на чл. 12 от Закона за храните, издадено от Областна дирекция по безопасност на храните, по местонахождение на обекта или еквивалентен документ;

-           така поставените условия за годност задължават потенциалните участници в процедурата да имат регистриран обект за приготвяне на топлия обяд, в частност кухня на територията на гр. Червен бряг за позиция 1 и кухня на територията на гр. Койнаре за позиция 2, което изключва възможността участниците да ползват мобилна кухня, както и да използват капацитета на трети лица по смисъла на чл. 65 от ЗОП, които разполагат с кухни в двата града.

В резултат на поставеното изискване за наличие на кухни на териториите на гр. Червен бряг и на гр. Койнаре, отново според АУАН и НП е ограничена конкуренцията между стопанските субекти при възлагането на обществената поръчка, доказателство за което са и постъпилите за участие в процедурата две оферти: peг. № 38-00-972/26.06.2017 г. от „***“ ЕООД – гр. София (за участие по обособена позиция 2 от поръчката) и peг. № 38-00-973/26.06.2017 г. от „***“ ЕООД – гр. Червен бряг (за участие по обособена позиция 1).

С Решение № РД-09-410/11.07.2017 г. на ***а на общината, единствените участници по двете обособени позиции на обществената поръчка са обявени за изпълнители и с тях са сключени съответно договор peг. № 98-00-599/31.07.2017 г. с „***“ ЕООД за възлагане изпълнението на обособена позиция 1: „Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Червен бряг“ (на стойност 81 651,84 лв. с ДДС) и договор peг. № 98-00-598/31.07.2017 г. с „***“ ЕООД за възлагане изпълнението на обособена позиция 2: „Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Койнаре“ (на стойност 61 512,36 лв. с ДДС).

 

При извършеният анализ на всичко изложено длъжностните лица констатирали, че на 15.06.2017 г. в гр. Червен бряг, инж. Д.Н.В. в качеството си на *** на *** и публичен възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП, обн. ДВ, бр.13/16.02.2016 г.), с Решение № РД-09-354/15.06.2017 г. за откриване процедура за възлагане на обществена поръчка, с предмет: „Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в ***, финансиран от „Оперативна програма за храни и/или основно материално подпомагане“, съфинансирана от Фонда за европейско подпомагане на нуждаещите се лица. По обособени позиции: Обособена позиция 1: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Червен бряг; Обособена позиция 2: Приготвяне и доставяне на храна „Топъл обяд“ в гр. Койнаре одобрил обявлението и документацията за участие в обществената поръчка, като в т.II 1.1.3 „Технически и професионални възможности“ от обявлението, в т.2.3 на Раздел V „Изисквания към участниците“ от документацията за участие и в техническата спецификация към документацията, е включил изискване към участниците: „При подписване на договор избрания участник да разполага с кухня на територията на гр. Червен бряг за позиция 1 и на територията на гр. Койнаре за позиция 2, за целия срок на договора“, което дава необосновано предимство на едни лица и в същото време необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка и не е съобразено с предмета и количеството или обема на обществената поръчка.

 

Длъжностното лице – актосъставител съставил АУАН № 11-01-827/22.10.2018 г., с който вменил на жалбоподателя инж. Д.В. нарушение на чл.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки (обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; доп. ДВ, бр. 34 от 03.05.2016г.).

Въз основа на съставения АУАН ***ът на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София издал оспореното НП.

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от събраните по делото доказателства – кредитираните от съда като обективни, безпристрастни и логически последователни показания на актосъставителя И.И. Нониски, а така също и на свидетелите Е.Н. и С.Г., които въпреки че са работели като длъжностни лица в община гл.Червен бряг във времето когато В. е бил *** не проявиха признаци на заинтересованост от изхода на делото. Показанията на тримата свидетели кореспондират с приложените към делото и ценени от съда писмени доказателства и в частност – АУАН № 11-01-827/22.10.2018 г., както и от приложените писмени доказателства: Заповеди № ФК-10-638/28.06.2018 г., № ФК-10-750/30.07.2018 г., № ФК-10- 868/27.08.2018 г. и № ФК-10-902/05.09.2018 г. на ***а на АДФИ; Справка изх.№ 11-00-169/04.07.2018 г. за отговорните длъжностни лица при общината; Решение № РД-09-354/15.06.2017 г. на възложителя за откриване на процедурата; Обявление за поръчката; Документация за участие и Техническа спецификация за изпълнение на поръчката; Извадка от сайта на ***; Входящ регистър на постъпилите оферти за участие в процедурата; Решение № РД-09-410/11.07.2017 г. на ***а на общината, за обявяване изпълнителите на поръчката; Договор per. № 98-00-599/31.07.2017 г. с „***“ ЕООД; Договор per. № 98-00-598/31.07.2017 г. с „***“ ЕООД, всичките неоспорени.

           

            Наказателното постановление е издадено в шестмесечния срок по чл.34, ал.3 от ЗАНН. АУАН е съставен, а наказателното постановление е издадено, от компетентни длъжностни лица, видно от приетата по делото заповед. АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетели, присъствал при установяване на нарушението. Жалбоподателят се е запознал със съдържанието на процесния АУАН в същия ден на съставяне на акта, като в графата бележки и възражения не направил такива, както и в срока по чл.44 от ЗАНН не са направени възражения  пред АНО.

Съдът не констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от  ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са и законовите разпоредби, които са нарушени. Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя – трите имена, адрес и ЕГН.

Спазено е от страна на административно-наказващия орган изискването на чл.57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение.

При съобразяване на описаните по-горе и ценени писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намира че ж-лят е нарушил разпоредбата на чл.2, ал.2 (обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; доп. ДВ, бр. 34 от 03.05.2016г.) от ЗОП, съгласно която „При възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка”.

Съобразно разпоредбата на чл.247, ал.1 от ЗОП (обн. ДВ, бр. 13/2016г., ред. ДВ, бр. 34/2016г.) „Възложител, който наруши забраната на чл. 2, ал. 2, чл. 11, ал. 5, чл. 16, чл. 21, ал. 14, 15 или 17, чл. 149, ал. 8 или чл. 150, ал. 4, се наказва с глоба в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв.“.

В конкретния случай определеното и наложено от административнонаказващия орган на жалбоподателя наказание е при съобразяване на абсолютния размер на санкцията предвидена в разпоредбата на чл.247, ал.1 от ЗОП, поради което съдът счита, че същото е наложено законосъобразно.

Съдът не намира, че нарушението представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Извършеното нарушение, с оглед характера му и степента на обществената му опасност, е засегнало обществени отношения, регулирани от нормите на ЗОП. При служебно извършената проверка съдът намери че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

          Поради описаните по-горе съображения НП № 11-01-8272018/22.02.2019г. на ***а на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София се явява законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено..  

 

          Водим от горното и на основание чл.63 ал.І от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

        

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление 11-01-8272018/22.02.2019г. на ***а на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София, с което на жалбоподателя Д.Н.В. ***, с ЕГН **********, в качеството му на *** на гр.Червен бряг за нарушение на чл.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП, обн. ДВ, бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; доп. ДВ, бр. 34 от 03.05.2016г./, и на основание чл.247, ал.1, във вр. с чл.261, ал.2 /обн. ДВ, бр. 13/2016г., ред. ДВ, бр. 34/2016г./ от ЗОП  и Заповед № ЗМФ-458/11.05.2017г. на *** на финансите е наложено административно наказание глоба в размер на 2863,28 лв. /две хиляди осемстотин шестдесет и три лева и двадесет и осем стотинки/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред Административен съд – гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от страните.

                  

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: