Решение по дело №10558/2024 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 4490
Дата: 12 декември 2024 г.
Съдия: Елена Николова
Дело: 20243110110558
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 4490
гр. Варна, 12.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 30 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и осми ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Елена Николова
при участието на секретаря Антония Анг. Пенчева
като разгледа докладваното от Елена Николова Гражданско дело №
20243110110558 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по искова молба вх. №66841/20.08.2024
г. от Р. Л. Д. ЕГН **********, с адрес: гр. В. срещу ДП „ПРИСТАНИЩНА
ИНФРАСТРУКТУРА" ГРАД СОФИЯ ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. София, ул. „Шипченски проход“ № 69, община Столична, област
София, представлявано от Ивайло Стоянов Иванов - Генерален директор и член на
управителния съвет, с която са предявени в условията на обективно кумулативно
съединяване искове, както следва:
◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.1 от КТ да бъде признато за незаконно и
да бъде отменено уволнението на ищеца Р. Л. Д., на основание чл.328, ал.2 от Кодекса
на труда, извършено Заповед № Ц -176/21.06.2024 г. на Ивайло Стоянов Иванов -
Генерален директор и член на управителния съвет на ДП „ПРИСТАНИЩНА
ИНФРАСТРУКТУРА" ГРАД СОФИЯ ЕИК ********* и да постановите отмяната му;
◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.2 от КТ ищецът Р. Л. Д. да бъде
възстановен на заеманата преди уволнението длъжност „Директор на СП Дирекция
„Опериране и експлоатация на пристанищни терминали“ гр. Варна.
Претендират се и съдебно-деловодни разноски.
Обстоятелства, от които се твърди, че произтича претендираното право:
Ищецът излага, че от 03.05.2022 г. до 24.06.2024 г. е бил в трудово
правоотношение с работодателя Държавно предприятие „Пристанищна
инфраструктура", ЕИК ********* по силата на Трудов договор № С -150/03.05.2022 г.,
както и Длъжностна характеристика към него. Заемал длъжността „Директор на СП
Дирекция „Опериране и експлоатация на пристанищни терминали" гр. Варна, с
месторабота в гр. Варна.
Трудовият му договор бил прекратен със Заповед №С- 176/21.06.2024 г. на
Генералния директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура"
1
Ивайло Иванов, считано от 24.06.2024 г. Заповедта за прекратяване на трудовото
правоотношение, служителят е получил лично.
Твърди, че заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение е
незаконосъобразна, а извършеното с нея уволнение на основание чл.328, ал.2 във
връзка с чл.326, ал.2 от Кодекса на труда, чл.115р, ал.1, т.4 от Закона за морските
пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България
/ЗМПВВППРБ/ и чл.17, ал.3, т.5 от Правилника за устройството, функциите и
дейността на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура" е незаконно.
На първо място, счита, че уволнението му е незаконосъобразно, тъй като е
извършено в период, в който е бил временно неработоспособен, а именно в периода
20.06.2024 г. - 03.07.2024 г., съгласно издаден болничен лист с № Е20232605910 и не е
спазена процедурата по даване на предварително разрешение от Инспекцията по труда
за уволнението.
На второ място счита уволнението за незаконосъобразно, като извършено от
лице, което не притежава компетентност да сключва и прекратява трудовите договори
с работниците и служителите на Държавно предприятие „Пристанищна
инфраструктура", като излага, че генералният директор, на основание чл. 115о, т. 3 от
ЗМПВВППРБ се назначава и освобождава от Министъра на транспорта и
съобщенията. Със Заповед № ПД-75/08.05.2024 г. министърът на транспорта и
съобщенията е назначил Ивайло Стоянов Иванов за генерален директор и член на
управителния съвет на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура", но
назначаването му е извършено в нарушение на изискванията на Закона за публичните
предприятия, тъй като съгласно разпоредбите на Закона за публичните предприятия, е
въведено конкурсно начало при назначаване на всички членове на органите за
управление и контрол на публичните предприятия, като всички органи се назначават
след провеждане на конкурс /чл. 21, ал.1 от Закона за публичните предприятия/.
Твърди, че конкурсна процедура преди назначаването на Ивайло Стоянов Иванов за
Генерален директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура" не е
извършена, което съответно опорочава неговото назначаване за Генерален директор и
впоследствие действията му, извършени в качеството на такъв.
Оспорва, че длъжността Директор на СП Дирекция „Опериране и експлоатация
на пристанищни терминали на Държавно предприятие „Пристанищна
инфраструктура" е ръководна, като се позовава на §1, т.3 от КТ от допълнителните
разпоредби на Кодекса на труда, където е дадена легална дефиниция на понятието
„ръководство на предприятието", а именно „Ръководство на предприятието" е
ръководителят на предприятието, неговите заместници и други лица, на които е
възложено ръководството на трудовия процес, включително и в поделение на
предприятието, както и колективните изборни органи на управление /стопански съвет,
управителен съвет, изпълнително бюро, оперативно бюро и други подобни/. Сочи, че
съгласно Правилника за устройството, функциите и дейността на Държавно
предприятие „Пристанищна инфраструктура, органи на управление на предприятието
са министърът на транспорта и съобщенията, генералният директор и управителният
съвет. Дирекция „Опериране и експлоатация на пристанищни терминали" е
специализирано поделение в структурата на държавното предприятие, но не
представлява част от ръководството на предприятието и подобен извод не може да се
обоснове и от длъжностната характеристика за длъжността и конкретните длъжностни
задължения.
На последно място твърди, че уволнението е незаконно поради неспазване на
2
последната предпоставка, а именно сключен договор за управление, с който на
управляващия предприятието да е поставена задача с конкретни икономически
показатели, която трябва да постигне. Твърди, че с договора за управление, на
генералния директор не е възложено да постигне определен стопански резултат срещу
определено възнаграждение, не му е поставена „бизнес задача", която да е за целия
срок на договора и поотделно за всяка година с конкретни икономически показатели,
които трябва да бъдат постигнати, а именно: производителност, рентабилност, обем на
оборота, печалби и т.н. Твърди, че за времето от назначението му на 08.05.2024 г. до
момента на уволнението на ищеца - 24.06.2024 г., Генералният директор не е
разработил и утвърдил „бизнес програма", която да следва да изпълни по времето на
договора си за управление. Не на последно място, финансовото му възнаграждение в
качеството му на Генерален директор не е обвързано с постигането на стопански
резултати, което от своя страна да обуслови нуждата от избор на нов екип.
В отговора ответникът твърди, че предявеният иск е неоснователен, като
излага следното:
Не оспорва факта, че между страните е било налице трудово правоотношение,
възникнало въз основа на Трудов договор № С-150/03.05.2022 г., по силата на който
ищецът е заемал длъжността „Директор" на СП Дирекция "Опериране и експлоатация
на пристанищни терминали" с място на работа Държавно предприятие „Пристанищна
инфраструктура" /ДППИ/, СП Дирекция "Опериране и експлоатация на пристанищни
терминали", град Варна; че със Заповед № С-176 от 21.06.2024 г. е прекратено
трудовото правоотношение на ищеца, на основание чл. 328, ал. 2 от КТ, считано от
24.06.2024 г., че уволнението на ищеца, на 24.06.2024 г., е извършено в деветмесечния
срок от започване на изпълнението на договора за управление - 08.05.2024 г.
Излага, че в длъжностната характеристика за длъжността - „Директор" на СП
Дирекция "Опериране и експлоатация на пристанищни терминали", основната
функция на длъжността е да ръководи и координира дейностите по опериране и
експлоатация на пристанищни терминали, за предоставяне на пристанищни услуги по
чл. 116, ал. 2, т. 2 и 3 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и
пристанищата на Република България /ЗМПВВППРБ/. Сочи, че в длъжностното
разписание на СП Дирекция "Опериране и експлоатация на пристанищни терминали"
на ДППИ, действало към момента на уволнението - 24.06.2024 г. на пряко подчинение
на ищеца, изпълняващ длъжността „Директор" на СП Дирекция "Опериране и
експлоатация на пристанищни терминали" се намират 75 /седемдесет и пет/
служители. Твърди, че с генералния директор на ДППИ - работодател, е сключен нов
Договор за възлагане на управлението на Предприятието, чието изпълнение е
започнало за генералния директор на дата 08.05.2024 г., съгласно Заповед №
ПП75/08.05.2024 г. на министъра на транспорта.
Счита за неоснователно възражението на ищеца, че работодателят е трябвало да
предприеме процедура за искане на предварително разрешение от Инспекцията по
труда, за да прекрати правоотношението, предвид ползвания от служителя в периода
от 20.06.2024 г. до 03.07.2024 г., към момента на уволнението - 24.06.2024 г., отпуск за
временна нетрудоспособност. Счита, че закрилата, залегнала в разпоредбата на чл.333,
ал.1 от КТ не се отнася до прекратяване на трудовото правоотношение от страна на
работодател, на основание чл. 328, ал. 2 от КТ.
За неоснователно намира и възражението на ищеца, че след като работодателят,
издал уволнителната заповед, е назначен за представител на публичното предприятие
ДП „Пристанищна инфраструктура" без конкурс по реда и условията на Закона за
3
публичните предприятия, не следва да се счита, че са му възложени конкретни цели,
бизнес план и задачи за управление на предприятието, заради което не му се следват и
права да прекратява трудови договори с лицата на ръководни длъжности, с цел
сформирането на по-добър ръководен екип. В действителност генералният директор е
избран да изпълнява длъжността до провеждането на конкурс. Излага, че от това не
следва изводът, че за него не може да съществува необходимост от сформиране на
ръководен екип, респ. че не е могъл да прилага чл. 328, ал. 2 от КТ като основание за
прекратяване на трудовия договор с ищеца, защото не са му възложени цели за
постигането на определени икономически резултати. Позовава се на чл. 5 от Договор
за възлагане на управление и Приложение 4, в който се установява обстоятелството, че
не само е налице възлагане на управление от страна на принципала - министъра на
транспорта, с конкретни цели, но е налице и връзка между постигането на определени
показатели чрез конкретни критерии, съгласно Политика за определяне на
възнаграждението на членовете на управителния съвет на предприятието и на неговия
генерален директор, и размера на възнаграждението, което получава генералният
директор.
Не споделя изводите на ищеца, че по-краткият срок на новия договор за
управление не предполага необходимост от сформиране на ръководен екип. Излага, че
договорът за управление е винаги срочен, но срокът му е без значение за правото на
уволнение. Няма обща трудовоправна, нито специална норма, която да предвижда
изключване на специалното уволнително основание по чл. 328, ал. 2 от КТ за
ръководители, чийто договор за управление е в зависимост от настъпване на
определено условие, напр. до провеждане на конкурс за нов генерален директор.
Оспорва възражението в исковата молба, че ищецът е изпълнявал длъжност,
която не е част от ръководството на предприятието, доколкото на негово подчинение
са 75 служители. Съгласно характеристика за длъжността, заемана от ищеца -
„Директор" на СП Дирекция "Опериране и експлоатация на пристанищни терминали",
длъжността включва ръководство и координиране на дейностите по опериране и
експлоатация на пристанищни терминали, за предоставяне на пристанищни услуги по
чл. 116, ал. 2, т. 2 и 3 от ЗМПВВППРБ. Така основните длъжностни задължения на
ищеца са били свързани с ръководство, организация и контрол на цялостната дейност
на дирекцията, на дейностите по предоставяне на пристанищни услуги по чл.116, ал. 2,
т. 2 и 3 от ЗМПВВППРБ. Така също взаимоотношения с товародатели и други клиенти
на пристанищния терминал, процедури с регистъра на пристанищата и регистъра на
пристанищните оператори - дейности, свързани изцяло с предмета на дейност на
ДППИ, чието управление е възложено на генералния директор, което съответства с
предмета на дейност на работодателя, посочен в чл. 115м, ал. 1 от ЗМПВВППРБ.
В заключение излага, че с оглед на целта на работодателя с извършеното от него
процесно уволнение на основание - на чл. 328, ал. 2 КТ, е реализирана от него
възможност да сформира нов екип за постигане на показателите и критериите,
заложени с Договора за възлагане на управлението.
Претендира присъждане на сторените по делото съдебно -деловодни разноски.
Съдът, като прецени съобразно чл.12 и чл.235 ГПК поотделно и в
съвкупност събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на
страните, и по вътрешно убеждение, приема за установено от фактическа и
правна страна следното:
Предявени са в условията на обективно кумулативно съединяване искове с
4
правно основание чл.344, ал.1, чл.344, ал.1, т.1, т.2 от КТ, вр. чл.328, ал.2 от КТ.
В исковата молба са релевирани доводи за незаконност на уволнението, на
следните основания:
1/ поради извършване на уволнението в период, в който ищецът е бил временно
неработоспособен, съгласно издаден болничен лист,
2/ като извършено от лице, което не притежава компетентност да сключва и
прекратява трудовите договори с работниците и служителите на ДП „Пристанищна
инфраструктура“,
3/ тъй като длъжността Директор на СП Дирекция „Опериране и експлоатация
на пристанищни терминали на ДП „Пристанищна инфраструктура““ не е ръководна и
4/ тъй като със сключения договор за управление на генерални директор не е
възложено постигането на определен стопански резултат срещу определено
възнаграждение, не му е поставена „бизнес задача“, която да преследва постигането на
определени икономически показатели, като не е разработена и утвърдена „бизнес
програма“ и възнаграждението на генералния директор не е обвързано с постигане на
финансови резултати.
По делото е прието за безспорно и ненуждаещо от доказване, че между
страните е било налице трудово правоотношение, възникнало въз основа на Трудов
договор № С150/03.05.2022 г., по силата на който ищецът е заемал длъжността
„Директор" на СП Дирекция "Опериране и експлоатация на пристанищни терминали"
с място на работа Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура" /ДППИ/,
СП Дирекция "Опериране и експлоатация на пристанищни терминали", град Варна; че
със Заповед № С-176 от 21.06.2024 г. на Ивайло Стоянов Иванов - Генерален директор
и член на управителния съвет на ДП „ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА" град
София, ЕИК ********* е прекратено трудовото правоотношение на ищеца, на
основание чл.328, ал.2 от КТ, считано от 24.06.2024 г., че уволнението на ищеца на
24.06.2024 г. е извършено в деветмесечния срок от започване на изпълнението на
договора за управление - 08.05.2024 г. на Ивайло Стоянов Иванов.
При уволнението на ищеца работодателят се е позовал на разпоредбата на чл.
328, ал.2 от КТ, съгласно която освен в случаите по ал. 1 служителите от
ръководството на предприятието могат да бъдат уволнени с предизвестие в сроковете
по чл. 326, ал. 2 и поради сключването на договор за управление на предприятието,
като уволнението може да бъде извършено след започване на изпълнението по
договора за управление, но не по-късно от 9 месеца.
В чл.333 КТ лимитативно са уредени хипотезите, при които работникът или
служителят се ползват от закрила при уволнение. Ищецът твърди, че се ползва със
закрилата по чл.333, ал.1, т.4 КТ. Между страните не е спорно, а и същото се
потвърждава от представения на л. 14 от делото болничен лист №Е20232605910, че
ищецът е ползвал отпуск поради болест в периода от 20.06.2024 г. до 03.07.2024 г., а
оспорваната заповед е издадена и получена на 21.06.2024 г. Съгласно разпоредба на
чл. 333, ал.1, т.4 КТ обаче от закрила се ползват работниците или служителите, чието
трудово правоотношение се прекратява на осн. чл. 328, ал.1, т.1, 3, 5 и 11 и чл. 330,
ал.2, т.6 КТ. Доколкото уволнението на ищеца е извършено на друго основание, то и
същият не се ползва от закрила въобще, поради което и съдът намира наведеното
възражение за незаконосъборазност на заповедта за прекратяване на трудовото
правоотношение на това основание за неоснователно.
По отношение на второто въведено от ищеца възражение съдът намира
5
следното: Съгласно чл. 2 от представения на л.39 от делото договора рег. №ВД-
22/08.05.2024 г. с генералния директор за възлагане на управление на държавно
предприятие „Пристанищна инфраструктура“ договорът се сключва в срок до
провеждане на конкурсна процедура и има действие между страните от датата,
определена в заповедта на Министъра за назначаване на генералния директор.
Генералният директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“ Ивайло Стоянов Иванов
е назначен със Заповед №ПД-75/08.05.2024 г. на Г. Гвоздейков – министър на
транспорта и съобщенията. Съгласно чл.68, ал.1, т.4 от КТ срочен трудов договор се
сключва, за работа на длъжност, която се заема с конкурс - за времето, докато бъде
заета въз основа на конкурс. Съгласно чл.68, ал.2 от КТ работниците и служителите по
срочен трудов договор по ал.1 имат същите права и задължения, каквито имат
работниците и служителите по трудов договор за неопределено време. Доколкото
законът не прави разграничение между правата и задълженията на работниците и
служителите назначени при условията на чл. 68, ал.1, т.4 от КТ и тези назначени на
безсрочен трудов, респ. в настоящия случай след провеждане на конкурсна процедура,
съдът намира, че не е налице основание такова да бъде правено в конкретния случай,
посредством ограничаване на правомощията на генералния директор на това
основание. Доколкото, съгласно чл.115р, ал.1, т.4 от Закона за морските пространства,
вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България назначеният с
конкурс генерален директор има право да сключва и прекратява трудовите договори с
работниците и служителите на ДП „Пристанищна инфраструктура“, това правно не
може да бъде отречено и на временно изпълняващия длъжността до провеждане на
конкурс. (В този смисъл и Решение 443/03.07.2024 г. по гр.д. №4560/2023 г. на ВКС, ІV
г.о.).
По отношение на третото въведено от ищеца възражение за
незаконосъобразност на оспорваната заповед съдът съобразява следното: Съгласно
чл.115м от Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата
на Република България предметът на дейност на ДП „Пристанищна инфраструктура“
включва:
1. изграждане на пристанища и пристанищни терминали – държавна
собственост, както и реконструкция, рехабилитация и поддържане на пристанищните
терминали – държавна собственост, от пристанищата за обществен транспорт, освен в
случаите, когато това е възложено на концесионер или на еднолично търговско
дружество с държавно участие в капитала; тези дейности се съгласуват с министъра на
околната среда и водите;
2. управление на държавната собственост в пристанищата за обществен
транспорт;
3. обезпечаване на достъп до пристанищата по чл. 93, т. 1 - 4;
4. поддържане на съществуващите и изграждане на нови подходни канали,
пристанищни акватории, морски и речни депа за изхвърляне на драгажна маса,
вълноломи, защитни съоръжения, мрежи и съоръжения на общата техническа
инфраструктура, включително инфраструктура за достъп, в пристанищата по чл. 106а
и в пристанищата за обществен транспорт – държавна собственост; тези дейности се
съгласуват с министъра на околната среда и водите;
5. осъществяване на навигационното осигуряване на корабоплаването в
териториалното море, вътрешните морски води, каналите и акваторията на
пристанищата, освен в случаите, в които това е възложено на Министерството на
6
отбраната;
6. определяне, събиране и разходване на пристанищните такси по чл. 103в, ал. 1
и чл. 109а, ал. 3;
7. (отм. - ДВ, бр. 28 от 2013 г.);
8. изготвяне, поддържане и съхраняване на регистър, съдържащ данни за
пристанищната инфраструктура - държавна собственост;
9. подпомагане министъра на транспорта и съобщенията при осъществяване на
контрола по изпълнението на концесионните договори и договорите с едноличните
търговски дружества за извършване на пристанищни услуги и на дейности по чл. 116а,
ал. 1;
10. организиране набирането, поддържането в актуално състояние и
предоставянето на специализирани данни за обектите по чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за
кадастъра и имотния регистър и създаването на специализирани карти, регистри и
информационни системи за пристанищата по чл. 106а и за пристанищата за обществен
транспорт или терминали от такива пристанища, които са държавна собственост;
11. сключване на договори с пристанищни оператори за извършване на
пристанищни услуги по приемане и обработване на отпадъци от кораби;
12. изграждане и поддържане на съоръженията, обслужващи системата за
контрол на движението на корабите и за информация и българската речна
информационна система;
13. предоставяне на услуги чрез Световната морска система за бедствия и
безопасност;
14. предоставяне на далекосъобщителни услуги кораб-бряг и бряг-кораб;
15. предоставяне на услуги по управление на трафика и информационно
обслужване на корабоплаването и предоставяне на речни информационни услуги на
корабния трафик;
16 предоставяне на хидрометеорологична информация;
17. отговорност за наличието, изпълнението и поддържането на плановете за
сигурност на пристанищата по чл. 106а;
18. извършване на съпътстващи дейности по чл. 116а в пристанищата за
обществен транспорт и терминалите от такива пристанища, които са държавна
собственост;
19. поддържане на сили и средства за участие в спасителни и неотложни
аварийно-възстановителни работи, извършвани в акваториите на пристанищата по чл.
106а и на пристанищата за обществен транспорт – държавна собственост в
съответствие с Националния план за защита при бедствия;
20. изграждане, поддържане и администриране на национална система за
електронен обмен на информация в пристанищата за обществен транспорт.
Съгласно чл.23 от Правилника за устройството и дейността на ДП
„Пристанищна инфраструктура“ структурата на предприятието включва: 1. Главно
управление, 2. Клонове – териториални поделения, 3. Специализирано поделение
Дирекция „Ръководство на корабния трафик – Черно море“, 4. Специализирано
поделение Дирекция „Ръководство на корабния трафик – река Дунав“ и 5. СП
Дирекция „Опериране и експлоатация на пристанищни терминали“.
Съгласно чл. 36, ал.4 от Правилника за устройството и дейността на ДП
7
„Пристанищна инфраструктура“, Дирекция "Опериране и експлоатация на
пристанищни терминали" осигурява предоставяне на пристанищните услуги по
обработка на товари (товарене, разтоварване, подреждане, съхраняване, преопаковка
на различни по тип товари) непрекъснато в рамките на определеното работно време,
при сменен режим на работа. Работното време и смените на работа в дирекцията се
утвърждават от генералния директор по предложение на директора на дирекцията.
Освен това съгласно чл. 33в, ал.1 от Правилника за устройството и дейността на ДП
„Пристанищна инфраструктура“ Дирекция "Опериране и експлоатация на
пристанищни терминали" извършва пристанищните услуги по чл. 116, ал. 2, т. 2 и 3 от
ЗМПВВППРБ при предсрочно прекратяване на договор с пристанищен оператор до
сключването на нов договор по предвидения в закона ред и изпълнява следните
функции:
1. отговаря за предоставянето на пристанищните услуги в съответствие с
действащата нормативна уредба и установените на терминала технология и
организация, както и координира и организира осъществяването на съпътстващите
дейности на съответните терминали;
2. изготвя необходимите технологични карти и организира съгласуването и
одобряването им по законоустановения ред;
3. отговаря за събирането на цените за извършването на пристанищните услуги;
4. подготвя и организира сключването на договорите с товародателите и другите
клиенти на терминала;
5. следи, координира, контролира и отговаря за изпълнението на задълженията
по сключените на съответния пристанищен терминал договори с товародателите и
другите клиенти на терминала;
6. подготвя необходимите документи и подава съответните заявления за
вписване на обстоятелства в регистъра на пристанищата и в регистъра на
пристанищните оператори съобразно действаща нормативна уредба;
7. подготвя необходимите документи и организира подаването на съответните
заявления за издаване на удостоверения за експлоатационна годност;
8. изготвя досиета за всеки кораб, посетил съответния пристанищен терминал, и
предоставя на Изпълнителна агенция "Морска администрация" статистически данни с
обхват, съдържание и в сроковете съгласно Наредба № 919 от 2000 г. за събиране на
статистическа информация за дейността на пристанищните оператори и собствениците
на пристанища и пристанищни съоръжения в Република България (ДВ, бр. 106 от 2000
г.);
9. участва в планирането, подготовката, провеждането и възлагането на
обществените поръчки съобразно утвърдените вътрешни правила (в т. ч.: участва в
работни групи за изработването на документации за обществени поръчки и на проекти
на обявления и решения за откриване на процедурите, в комисии, изготвяне на
протоколи от работата на комисиите и на решения за класиране или прекратяване на
процедурата, подготовка на договори с избраните изпълнители, както и в изготвянето
на становища по постъпили жалби) съвместно с други структурни звена в
предприятието.
Видно от представената длъжностна характеристика за длъжността Директор на
СП Дирекция „Опериране и експлоатация на пристанищни терминали на ДП
„Пристанищна инфраструктура““ същият ръководи, организира и контролира
8
цялостната дейност на дирекцията. На негово пряко подчинение са ръководителите на
пристанищните терминали, а съгласно представеното извлечение от щатното
разписание (л. 37 от делото) ръководената от ищеца дирекция има на щат 75 души.
В §1, т.3 от КТ от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда е дадена
легална дефиниция на понятието „ръководство на предприятието", а именно
„Ръководство на предприятието" е ръководителят на предприятието, неговите
заместници и други лица, на които е възложено ръководството на трудовия процес,
включително и в поделение на предприятието, както и колективните изборни органи
на управление (стопански съвет, управителен съвет, изпълнително бюро, оперативно
бюро и други подобни).
С оглед на изложеното съдът намира, че СП Дирекция „Опериране и
експлоатация на пристанищни терминали“ е специално поделение на ДП
„Пристанищна инфраструктура“ и като такова попада в обхвата на дефиницията за
„ръководство на предприятието“. Същото е включено в структурата на предприятието
като негово основно звено, което отговаря за част от основните дейности на
предприятието. Директорът му е на пряко подчинение на генералния директор, а на
негово пряко подчинение са ръководителите на пристанищните терминали и съответно
служителите към тези пристанищни терминали. Поради това съдът намира
възражението на ищеца, че заеманата от него длъжност не е ръководна за
неоснователно.
По отношение на четвъртото възражение на ищеца съдът намира следното:
Съгласно трайната съдебна практика същественото е всеки договор за
управление да съдържа бизнес задача с конкретни икономически показатели, които
управляващият предприятието трябва да постигне, а именно: производителност,
рентабилност, обем на оборота, печалби, поддържане на определен брой работни
места, финансови задължения и инвестиции, а въз основа на бизнес задачата,
управляващият е длъжен да разработи бизнес програма, която да предложи и следва да
изпълни по време на действие на договора. Освен това възнаграждението му следва да
е обвързано от постигнатите финансови резултати, като при неизпълнение на
програмата той носи икономическа отговорност, поради което при сключване на
договора се определя и гаранция. С оглед това, на управителя е предоставена
възможност да сформира управленски екип, поради което му се предоставят правата
по чл. 328, ал. 2 от КТ.
Видно от представения договор рег. №ВД-22/08.05.2024 г. с генералния директор
за възлагане на управление на държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“
в чл.5, ал.1 на същия е уговорено, че за изпълнение на правомощията си по този
договор генералният директор получава възнаграждение в размер, определен с
Политиката за определяне на възнаграждението на членовете на Управителния съвет
на ДП „Пристанищна инфраструктура“ и на Генералния директор на ДП
„Пристанищна инфраструктура“, приета със Заповед №РД-08-35/29.01.2021 г. от
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията на осн. чл. 56,
т.12 от ППЗПП, съгласно приложение неразделна част от договора. Съгласно чл.5, ал.2
от договора общият размер на възнаграждението по ал.1 след преизчисляване по т.3 от
приложението и възнаграждението на лицето като член на Управителния съвет на
предприятието не може да надхвърля осемнадесеткратния размер на минималната
месечна работна заплата, установена за страната за съответния месец.
Съгласно цитираното приложение по чл.5, ал.1 от договора, (приобщено на л.45-
9
46 от делото) възнаграждението на генералния директор се определя тримесечно чрез
бална оценка, образувана въз основа на резултатите на отчетното тримесечие по
показатели и критерии от таблицата по точка 4, при стойност на една бална единица
равна на 1,65 от минималната работна заплата, установена за страната за съответния
месец. Възнаграждението се изчислява и изплаща авансово за първите два месеца за
текущото тримесечие, въз основа на балната оценка от предходното тримесечие. След
приключване на всяко тримесечие, в зависимост от постигнатите през него стойности
на показателите и критериите по таблицата по т.4 се изчислява балната оценка и се
преизчисляват месечните възнаграждения за отчетното тримесечие, като
възнагражденията се определят на основа на изпълнението на икономическите
показатели и критерии по приложената таблица. В таблицата са посочени показатели,
при които генералният директор получава съответната балната оценка въз основа на
постигнатите стойности, по следните показатели: стойност на активите,
средносписъчен брой на персонала, коефициент на обща ликвидност, изпълнение в
обем на заложените в годишната програма обекти и проекти за изграждане,
реконструкция, рехабилитация и поддържана на пристанищата за обществен
транспорт – държавна собственост, изпълнение плана на приходите от пристанищните
такси, задълженията на предприятието.
Съгласно чл.3, ал.1 от договора министърът решава въпросите от отрасловата му
компететност и утвърждава дългосрочна и годишната програма на предприятието,
съгласно чл.115о, т.8 от ЗМПВВППРБ. Съгласно тази разпоредба министърът
утвърждава годишната програма на Държавно предприятие "Пристанищна
инфраструктура" за изграждане, реконструкция, рехабилитация и поддържане на
пристанищата по чл. 106а и на пристанищата – държавна собственост.
Съгласно разпоредбата на чл. 115у, ал. 1 от Закон за морските пространства,
вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България на основата на
одобрената от Министерския съвет Интегрирана транспортна стратегия за периода до
2030 г. Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" изготвя за всяко от
пристанищата по чл. 106а седемгодишна програма за развитие, съдържаща
информация за планираните за програмния период за съответното пристанище
приходи, разходи, инвестиции и финансирания.
На основата на стратегическите документи по ал.1 ежегодно до 31 октомври на
предходната година Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" представя
за утвърждаване от министъра на транспорта и съобщенията годишна програма за
изграждане, реконструкция, рехабилитация и поддържане на пристанищата по чл. 106а
и на другите пристанища – държавна собственост, през следващата календарна година.
Годишната програма съдържа подробна информация за приходите, разходите,
инвестициите и финансиранията.
По делото не са представени доказателства за изготвянето към датата съдебно
заседание на такава програма, но с оглед цитираната законова разпоредба същото
следва да бъде направено. Видно от сайта на Държавно предприятие "Пристанищна
инфраструктура" е, че на него е налична обща програма за периода от 2021-2025 г. В
Решение № 249 от 4.07.2013 г. на ВКС по гр. д. № 1358/2012 г., IV г. о., ГК е прието, че
при сключване на нов по време договор за управление, независимо дали той е с ново
лице или такова, което е имало предходен договор за управление, дали бизнес
програмата следва да е нова, сходна или идентична като съдържание, е без значение.
Същественото е всеки договор за управление да съдържа бизнес задача с конкретни
икономически показатели, които управляващият предприятието трябва да постигне, а
10
именно: производителност, рентабилност, обем на оборота, печалби, поддържане на
определен брой работни места, финансови задължения и инвестиции, а въз основа на
бизнес задачата, управляващият е длъжен да разработи бизнес програма, която да
предложи и следва да изпълни по време на действие на договора. Освен това
възнаграждението му следва да е обвързано от постигнатите финансови резултати,
като при неизпълнение на програмата той носи икономическа отговорност, поради
което при сключване на договора се определя и гаранция. С оглед това, на управителя
е предоставена възможност да сформира управленски екип, поради което му се
предоставят правата по чл. 328, ал. 2 от КТ. Бизнес задачата с конкретни икономически
показатели, които управляващият предприятието трябва да постигне, може да бъде
поставена и с други актове и документи, стоящи извън самия договор за управление,
стига да е налице връзка между тях.
В светлината на изложеното по-горе съдът намира, че настоящият управител за
периода от 2021-2025 г. е постъпил на работата при вече утвърден бизнес план с
поставени конкретни задачи, поради което не може да се отрече наличието на такъв,
доколкото е ирелевантно дали планът е изготвен от новоназначения управител или от
предходен такъв. Съгласно приложението към трудовия му договор, трудовото му
възнаграждение е уговорено с оглед постигането на определени стопански резултати,
поради което следва да се приеме, че същият разполага с правото по чл.328, ал.2 от КТ.
С оглед на изложеното съдът намира, че уволнението на ищеца, извършено със
Заповед № Ц -176/21.06.2024 г. на Ивайло Стоянов Иванов - Генерален директор и
член на управителния съвет на ДП „ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА" ГРАД
СОФИЯ ЕИК ********* е законосъобразно, поради което предявените искове се
явяват неоснователни и като такива следва да бъдат отхвърлени.
По разноските:
Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.2 от ГПК от ищеца се заплащат направените
от ответника съдебно-деловодни разноски и възнаграждение за едни адвокат. От
ответника е представено доказателство за платено адвокатско възнаграждение в
размер на 2300,00 лв., която сума следва да му бъде присъдена.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Р. Л. Д. ЕГН **********, с адрес: гр. В. срещу ДП
„ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА" ГРАД СОФИЯ ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Шипченски проход“ № 69, община
Столична, област София, представлявано от Ивайло Стоянов Иванов - Генерален
директор и член на управителния съвет, в условията на обективно кумулативно
съединяване искове, както следва:
◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.1 от КТ да бъде признато за незаконно и
да бъде отменено уволнението на ищеца Р. Л. Д., на основание чл.328, ал.2 от Кодекса
на труда, извършено Заповед № Ц -176/21.06.2024 г. на Ивайло Стоянов Иванов -
Генерален директор и член на управителния съвет на ДП „ПРИСТАНИЩНА
ИНФРАСТРУКТУРА" ГРАД СОФИЯ ЕИК ********* и да постановите отмяната му;
◄ с правно основание чл. 344, ал.1, т.2 от КТ ищецът Р. Л. Д. да бъде
възстановен на заеманата преди уволнението длъжност „Директор на СП Дирекция
11
„Опериране и експлоатация на пристанищни терминали“ гр. Варна.
ОСЪЖДА Р. Л. Д. ЕГН **********, с адрес: гр. В. ДА ЗАПЛАТИ на ДП
„ПРИСТАНИЩНА ИНФРАСТРУКТУРА" ГРАД СОФИЯ ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. София, ул. „Шипченски проход“ № 69, община
Столична, област София, представлявано от Ивайло Стоянов Иванов - Генерален
директор и член на управителния съвет сумата от 2300 (две хиляди и триста) лв.,
представляваща направени разноски по делото за адвокатско възнаграждение, на осн.
чл.78,ал.1 от ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Варненски
окръжен съд в двуседмичен срок, считано от 12.12.2024 г. - датата на обявяването му.
ПРЕПИС от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
12