Решение по дело №133/2018 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 април 2019 г. (в сила от 2 юли 2020 г.)
Съдия: Албена Стефанова Стефанова
Дело: 20187250700133
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

48                  05.04.2019 г.                 град Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр.Търговище,                   

на пети март                                   две хиляди и деветнадесета година ,

в публично съдебно заседание, в следния  състав:

                    

                                                                Председател -  Албена Стефанова

 

Секретар- Янка Ганчева,

като разгледа докладваното от председателя административно дело № 133 по описа за 2018 г. на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на Глава десета, Раздел І от АПК, във връзка с чл.41, ал.1 от Наредба №12/25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура” от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ по Програма за развитие на селските райони /ПЗСР/ за периода 2014-2020г.

Образувано е по жалба на Община Омуртаг, представлявана от Кмета  на Общината против Заповед №03-РД/2601 от 27.06.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”/ДФЗ/-Разплащателна агенция / РА/, с която на основание чл.20а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, чл.41, ал.1, чл.38, ал.1,т.5, във връзка с чл.36, ал.1,т.1, чл.40, ал.1 и ал.2 от Наредба №12/25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура” от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони по Програма за развитие на селските райони /ПЗСР/ за периода 2014-2020г. е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на проект ИД №25/07/2/0//00727 на стойност 5 866 952.83 лева.

 В жалбата като основания се навеждат противоречие с материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и  несъответствие с целите на закона. Излагат се подробни доводи, обосноваващи, че оценяването на проекта, за който се иска финансиране е извършено не по критериите по т.5 от Приложение №11 към Наредба №12/25.07.2016г., а въз основа на внесени изменения в тези критерии с издадени Насоки за доказване на съответствие с изискванията/условията за критериите за подбор по подмярка 7.2. Моли се оспорената Заповед да бъде отменена като незаконосъобразна и преписката да се върне на компетенния административен орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на нормативната уредба за ново произнасяне. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат Р.М. ***, която поддържа жалбата на изложените в нея основания и доводи. Моли оспорената Заповед да бъде отменена и преписката да се изпрати на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне по заявлението на Община Омуртаг, съобразно критериите, утвърдени като Приложение №1 към протокола на Комитета за наблюдение. Представя писмена защита в която излага становище за липса на мотиви в оспорения акт относно критериите за оценка, които административния орган е приложил. Излагат се подробни доводи, обосноваващи неправилно оценяване на проектното предложение на Община Омуртаг по критерий 5 относно броя на населението от населените места, което ще се възползва от инвестицията.

Ответникът по оспорването – Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”/ДФЗ/-Разплащателна агенция  в съдебно заседание не се явява лично. Представлява се от ст.юрисконсулт Т.С., който излага доводи, обосноваващи законосъобразност на оспорената Заповед. Моли жалбата да бъде оставена без уважение като неоснователна. Представя писмена защита, в която излага подробни доводи, обосноваващи  че оспорената заповед е издадена при спазване на процесуалните правила,  при наличие на мотиви и при правилно приложение на материалния закон. Моли жалбата да бъде оставена без уважение. Претендира присъждане на разноски.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

На 03.10.2016г. Община Омуртаг е подала пред ДФ „Земеделие“ заявление за подпомагане на проект „Рехабилитация на общински пътища Община Омуртаг“ по подмярка 7.2 г. в период за прием на заявления по мярката, открит на основание чл. 34, ал. 1, 2, 3 от Наредба № 12 от 25.07.2016г. със Заповед № РД 09-552 от 02.08.2016г. на Министъра на земеделието и храните. Съгласно заповедта, приемът е започнал на 02.09.2016г. и приключил на 03.10.2016г.

Бюджетът за финансиране на заявленията за подпомагане, подадени в цитирания период на прием, определен със Заповед № РД 09-552 от 02.08.2016г. за дейност „Строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища и съоръжения и принадлежностите към тях“, е определен по т. 2.2. от същата заповед, и е в размер на левовата равностойност на 150 000 000, 00 евро, или 293 370 000.00 лева. Не се спори по делото, че в този период на прием са подадени 188 броя проектни предложения, със заявена субсидия на обща стойност 941 625 168.08 лева, както и че общата сума на подадените заявления многократно надхвърля наличния за референтния период на прием бюджет за съответната дейност.

Със Заповед № РД 09- 166 от 20.02.2018г. на Министъра на земеделието храните й горите финансовата помощ от т. 2.2. от Заповед № РД 09 - 552 от 02.08.2016г. е увеличена до левовата равностойност на 33 234 482, 05 евро, които следва да се използват само за заявления за подпомагане, получили 55 т. по критериите за оценка и са допустими за подпомагане съгласно Наредба № 12 от 25.07.2016г.

Подадените в периода на прием заявления за подпомагане са били обработени, при условията на чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредба № 12 от 25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2. "Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура", като заявленията за подпомагане са разгледани в низходящ ред според броя на получените при предварителната оценка точки до размера на бюджета, определен в заповедта за откриване на приема, след извършване на класиране, съгласно критериите за подбор, посочени в Приложение № 11 към чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредба № 12 от 25.07.2016г.

Заявлението за подпомагане, подадено от Община Омуртаг е получило 50 бр. точки при класирането. Посоченият брой точки е формиран като сбор от точките, присъдени по проекта на кандидата, за които ДФ „Земеделие“ е счел, че е налице съответствие с критериите за подбор, въз основа на резултатите от извършени в процедурата по разглеждане на заявлението  административни проверки.

По критерия за подбор, посочен в точка 5 от приложение № 11 към чл. 36, ал.1, т.1 от Наредбата „брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториалното въздействие“ от  претендираните от жалбоподателя 20 точки в заявлението, Фондът е присъдил 15 точки, като е приел, че е налице подкритерий 5.2 - „инвестицията се изпълнява на територията на населено място/населени места, с общо население от 1001 до 2000 души“.

Процедурата е приключила с издаването на оспорената Заповед №03-РД/2601 от 27.06.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”. В мотивите на заповедта са развити съображения относно начина на оценяване на проекта и определените му точки, съобразно приложение № 11 от Наредба № 12, като е посочен наличният бюджет по мярката за дейност по т. 1.2. "Строителство, реконструкция и/или рехабилитация на нови и съществуващи общински пътища и съоръжения и принадлежностите към тях", определен със Заповед № РД 09-552/02.08.2016 г., достатъчен за финансиране на заявления за подпомагане, получили при класирането най-малко 56 точки при оценяването, като е налице частично разполагаем бюджет по смисъла на чл. 40, ал. 3 от Наредба № 12 за финансиране на заявления за подпомагане, получили най-малко 55 точки.

В Заповедта като фактически констатации е посочено че на проекта на Община Омуртаг по критерий 5 от Приложение № 11 към чл. 36, ал.1, т.1 от Наредбата се присъждат 15 точки поради това, че най-дългата реконструирана пътна отсечка по заявлението - Път TGV3074 /Ш-706, с. Величка -с. Ябланово/ - Звездица - Врани кон от КМ 0+00 до КМ 2+018, обслужва с. Звездица и с. Врани кон и е с общо население от 1448 души.

С огледа на това и на определените 50 точки за проекта на Община Омуртаг с оспорената Заповед е постановен на основание чл. 38, ал. 1, т. 5 във връзка с чл. 40, ал. 1 и ал. 2 и чл. 36, ал. 1 от Наредба № 12 пълен отказ за финансиране на ИД №25/07/2/0/00727 поради недостатъчен бюджет по подмярката, за финансиране на проекти с по-малко от 56 точки.

Заповед №03-РД/2601 от 27.06.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е съобщена на Община Омуртаг на 02.07.2018г., съгласно приложената по делото обратна разписка. Жалбата на Община Омуртаг против посочената заповед е подадена  до Административен съд-Търговище на 17.07.2018г., по пощата на 16.07.2018г чрез административния орган.

 Не се спори по делото, че по проекта  на Община Омуртаг най-дългата реконструирана пътна отсечка е –Път TGV3074/III-706 с.Величка-с.Ябланово-с.Звездица-с.Врани кон от КМ 0+000 до КМ 2+18, измерена в мерна единица 2018 л.м.

Съгласно представеното по делото Писмо с изх.№07-071/08.01.2019г. на Председателя на Националния статистически институт  по делото се установи че към 31.12.2015г. населението в населено място- с.Врани кон, общ.Омуртаг обл.Търговище е от 689 бр., а в населено място - с.Звездица, общ.Омуртаг обл.Търговище е от 759 бр.

Така установената фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото писмени доказателства.

При така установеното, съдът намира жалбата за допустима по следните съображения:

 Жалбата е подадена в срок, срещу акт, подлежащ на съдебно оспорване от надлежна страна - адресат на оспорения акт и при наличие на правен интерес.

При разглеждане на жалбата по същество, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 41, ал. 1,  от Наредба № 12 /26.07.2016г. Изпълнителният директор на РА /Разплащателната агенция/ се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявлението за подпомагане. В същия смисъл е и нормата на чл. 38, ал. 1 от същата Наредба № 12/26.07.2016г, според която Изпълнителният директор на РА издава заповед за пълен или частичен отказ за финансиране при наличие на някое от изброените в разпоредбата основания. Съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП Изпълнителният директор на фонда (ДФЗ) е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. По изложените съображения съдът намира оспорената Заповед за издадена от материално компетентен орган.

Административният акт е издаден под формата на писмена заповед, с което са изпълнени изискванията на чл. 38, ал. 1 и чл.41, ал.1 от горепосочената Наредба. Заповедта съдържа както правни, така и фактически основания, който дават възможност да се установи точната воля на органа. В Заповедта ясно като фактически основания са посочени наличният бюджет по мярката, наличието на подадени заявления, със заявена субсидия чиято обща сума многократно надхвърля наличния бюджет за съответната дейност, критериите по които проекта на Община Омуртаг е оценяван, както и конкретната причина на същия да се поставят 15 точки по критерии 5, а не 20.

По изложените съображения съдът намира оспорения акт за издаден при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание.

При извършване на проверка относно спазване на процесуалните правила в хода на проведеното административно производство, съдът не установи да са допуснати съществени процесуални нарушения.

По отношение на съответствието на оспорената Заповед с материалния закон съдът намира следното:

Съгласно чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредба № 12 /26.07.2016г в срок до три месеца от крайната дата за съответния период на прием, определен в заповедта по чл. 34, ал. 1, РА извършва предварителна оценка по критериите за подбор, посочени в приложение № 11, в случаите, при които размерът на заявената финансова помощ на всички подадени заявления надхвърля разполагаемия бюджет, определен в заповедта на министъра на земеделието и храните за съответния период на прием. Страните по делото не спорят, че в процесния случай подадените заявления за финансова помощ надхвърлят по размер определения разполагаем бюджет, което налага извършването на оценка на подадените заявления по критериите за подбор, регламентирани в Приложение № 11 към чл. 36, ал. 1, т.1 от Наредба № 12/26.07.2016г.

По делото се оспорва  оценката по критериите по т.5 от Приложение №11 към Наредба №12/25.07.2016г., като оспорващия счита че административния орган при оценката на проекта е следвало да приложи т.5.3, а не т.5.2 от Приложението.

Проектното предложение на Община Омуртаг е оценено от административния орган съгласно критериите за подбор, регламентирани в нормативен акт-Приложение № 11 към чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредба № 12 като оценяването е извършено съгласно издадено от МЗХГ  Задължително тълкуване на чл. 36, ал. 1, т. 1 във връзка с Приложение № 11 към чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредба № 12 от 2016 г. за прилагане на подмярка 7.2. "Инвестиции в създаването, подобряването и разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура" от мярка 7 "Основни услуги и обновяване на селата в селските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 –2020 г. Задължителното тълкуване е обнародвано- ДВ, бр. 51/27.06.2017 г. Посоченото Задължително тълкуване е самостоятелен подзаконов административен акт по смисъла на чл. 50 и чл. 51 от ЗНА, който към датата на издаване на оспорената заповед, а и към настоящия момент не е отменен и намира приложение. Освен това в конкретния случай следва да се съобрази и разпоредбата на чл. 50, ал. 1 от ЗНА, според която тълкуването има действие от деня, когато е влязъл в сила актът, който се тълкува. В случая това е Наредба № 12/26.07.2016г, която е в сила от 02.08.2016 г. Горепосоченото Задължително тълкуване следва да намери приложение и към обществените отношения, уредени с Наредбата от датата на влизането й в сила, което обхваща оценяването на подадените проектни предложения в кампанията открита със Заповед № РД 09-552/02.08.2016 г.,в т.ч. и подаденото от Община Омуртаг заявление за подпомагане.

Съгласно горецитираното Задължително тълкуване точките по критерий 5 от Приложение № 11 към чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредбата се определят, като се отчита броя на населението на населеното място/населените места, обслужвани от най-дългата реконструирана/рехабилитирана пътна отсечка, измерена в мерни единици за дължина от съответния общински път.

По делото не се спори че по проекта  на Община Омуртаг най-дългата реконструирана пътна отсечка е –Път TGV3074/III-706 с.Величка-с.Ябланово-с.Звездица-с.Врани кон от КМ 0+000 до КМ 2+18, измерена в мерна единица 2018 л.м. Отсечката обслужва с.Звездица и с.Врани кон с общо население от 1448 души, което е под 2000 души. Предвид това съдът намира за недоказано по делото че по отношение на Община Омуртаг са били налице всички предпоставки по т. 5.3 от Критерии 5 на Приложение № 11 към чл. 36, ал. 1, т. 1 от Наредбата за прилагането на посочената норма и оспорената Заповед се явява постановена при правилно приложение на материалния закон.

Съдът намира Заповедта за постановена и в съответствие с целта на закона. В случая целта на закона е средствата от европейските фондове и в частност по ПРСР, които безспорно са ограничени по размер, да бъдат изразходвани за проекти, които в най-голяма степен способстват за подобряване на инфраструктурата в селските райони като именно за постигане на тази цел на проектните предложения се извършва оценяване и класиране.

На основание всичко гореизложено съдът намира жалбата на Община Омуртаг против Заповед №03-РД/2601 от 27.06.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”/ДФЗ/-Разплащателна агенция за неоснователна и като такава следва същата да бъде отхвърлена.

С оглед на този резултат от оспорването на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в тежест на жалбоподателя са своевременно претендираните от ответника разноски за юрисконсултско възнаграждение. Последното съдът определя в размер на 100 лева на основание чл. 144 АПК вр. чл. 78, ал. 8 ГПК и чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно АПК, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  Община Омуртаг, представлявана от Кмета  на Общината против Заповед №03-РД/2601 от 27.06.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”-Разплащателна агенция,  с която на основание чл.20а, ал.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, чл.41, ал.1, чл.38, ал.1,т.5, във връзка с чл.36, ал.1,т.1, чл.40, ал.1 и ал.2 от Наредба №12/25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура” от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ по Програма за развитие на селските райони /ПЗСР/ за периода 2014-2020г. е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане на проект ИД №25/07/2/0//00727 на стойност 5 866 952.83 лева.

 

ОСЪЖДА Община Омуртаг, представлявана от Кмета  на Общината да заплати на Държавен фонд „Земеделие”-Разплащателна агенция разноски по делото в размер на 100 /сто / лева. 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от неговото получаване.

 

   Препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                Председател: