Р
Е Ш Е Н И Е № 29/15.3.2021 г.
гр.
Ямбол
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на осемнадесети
февруари 2021 г. в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ:
1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ
2. ВАНЯ СТОЯНОВА
при
Секретаря Стела Гюмлиева и с участието на прокурора Димитринка
Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя КАНД № 18 по описа за 2021
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и
сл. от АПК.
Образувано е по
касационна жалба на община Ямбол, представлявана от кмета на общината В.Р.,
против Решение № 260012 от 12.01.2021 г. по АНД № 1177/2020
г. на ЯРС, с което е отменено Наказателно постановление
(НП)
№ 842 от 30.09.2020 г., издадено от Заместник-кмета на община Ямбол. Със
санкционния акт, на основание чл. 51, ал. 1, т. 11 от Наредба № 1 за опазване
на обществения ред и поддържане на приветлив вид на община Ямбол е ангажирана административнонаказателната отговорност на Е.М.М. *** за извършено нарушение на чл. 16, т. 1, п.т. 1.1 от
същата наредба, като е наложено наказание „глоба“ в размер на 50 лева.
С доводи за
незаконосъобразност на оспореното решение се иска неговата отмяна като
постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени
нарушения на съдопроизводствените правила; твърди се
и необоснованост на първоинстанционния съдебен акт.
Оспорва се изцяло изводът на решаващия съд, че описаното в процесното
НП деяние не представлява неизпълнение на административно нарушение, тъй като
към момента на извършването му не е обявено за наказуемо предвид разписаното в
§ 3 от приетата от ОБС-Ямбол Наредба № 1. Не се претендират разноски.
В съдебно
заседание касаторът, редовно и своевременно призован,
не се явява и не изпраща представител.
Ответникът по
касацията – Е.М.М., редовно призована, не се явява и
не изпраща представител; не изразява становище по касационната жалба и не
заявява претенция за разноски.
Представителят
на ЯОП застъпва тезата за неоснователност на касационната жалба. Счита, че
установеното нарушение е в гратисния период от месец
след влизане в сила на приетата наредба за привеждане на документите в съответствие,
т.е. към момента на установяването му не е налице материален закон, който да
указва такива задължения на нарушителя, поради което моли съдът да остави в
сила първоинстанционното решение като правилно и
законосъобразно.
ЯАС, първи
касационен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на
наведените в жалбата отменителни основания и относно
валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон,
приема за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в предвидения от закона срок от надлежна страна с право и
интерес да обжалва съдебния акт и като такава се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество, тя се преценя като неоснователна по следните
съображения:
С обжалваното
решение - предмет на касационна проверка, ЯРС е отменил НП № 842 от 30.09.2020
г., издадено от Заместник-кмета на община Ямбол, с което на основание чл. 51,
ал. 1, т. 11 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на
приветлив вид на община Ямбол е ангажирана административнонаказателната
отговорност на Е.М.М. *** за извършено нарушение на
чл. 16, т. 1, п.т. 1 от същата наредба, като е наложено наказание глоба в
размер на 50 лева.
За да
постанови своя съдебен акт, ЯРС е събрал всички необходими доказателства при
строго спазване на процесуалните правила; обсъдени са всички гласни и писмени
доказателства и са изложени подробни съображения за това кои от доказателствата
съдът е кредитирал като безспорни и потвърждаващи законосъобразността на
оспореното наказателно постановление. Приетата за установена фактическа
обстановка е правилна, напълно се подкрепя от така събраните доказателства,
поради което и се споделя от касационната инстанция. При правилно приета
фактическа обстановка първоинстанционният съд е
направил и обосновани правни изводи, които напълно се споделят от настоящия
съдебен състав.
За да отмени
атакувания пред него санкционен акт, първоинстанционният
съд е приел, че описаното в наказателното постановление деяние не представлява
неизпълнение на административно задължение, тъй като към момента на
извършването му не е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано
по административен ред, както повелява разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН с оглед разписаното
в § 3 от Наредба № 1 на ОбС-Ямбол. Този извод е
правилен предвид следното: в конкретния казус отговорността на Е.М. е
ангажирана за нарушение на чл. 16, т. 1, п.т. 1.1 от Наредба № 1 за опазване на
обществения ред и поддържане на приветлив вид на община Ямбол, тъй като на
12.09.2020 г. около 10.50 часа в гр. Ямбол, Общински пазар „ Автогара“, същата
извършвала търговска дейност - продажба на зеленчуци, без да има надлежно
издадено разрешение за ползване на общински терен, за което е съставен АУАН №
1679а-4100 от 12.09.2020 г., а въз основа на него впоследствие е издадено и процесното наказателно постановление. Действително,
съгласно посочената разпоредба от местната наредба, на територията на община
Ямбол се забранява извършване на търговска дейност без надлежно издадено или с
изтекъл срок разрешение за ползване на терен общинска собственост, като за
пристъпване на тази забрана в чл. 51, ал. 1, т. 11 от подзаконовия нормативен
акт е предвидена санкция за физическите лица – глоба в размер от 50 до 500
лева. Същевременно, с § 3 от подзаконовия нормативен акт е предвиден
едномесечен срок от влизане в сила на наредбата за собствениците, ползвателите,
наемателите на търговски обекти и всички други лица, осъществяващи търговска
дейност на територията на община Ямбол, да предприемат необходимите действия по
привеждане дейността на търговските обекти, търговската си дейност и работно
време в съответствие с визираните изисквания. Видно от разписаното в § 6 от ПЗР
на Наредба № 1, (публично достъпна на интернет-адрес https://yambol.bg/uploads/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8/os/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B8%202020/Naredba-1-21-08-2020.pdf), същата е
приета с Решение № IX-4/25.06.2020 г. и Решение № X-1/23.07.2020г. на Общински
съвет–Ямбол, а според посоченото в § 2 от ПЗР на местната наредба, с нея изцяло
се отменя предходната такава. Подзаконовият нормативен акт, съобразно
посоченото в самия него, е влязъл в сила на 21.08.2020 г., (което обстоятелство
не е и спорно между страните), а крайният срок по § 3 от ПЗР за привеждане на
дейността в съответствие с нормативните изисквания по наредбата е до 21.09.2020
г. включително. При това положение, правилно ЯРС е приел, че всички лица,
извършващи търговска дейност на територията на община Ямбол, имат едномесечен
срок, считано от влизането в сила (21.08.2020 г.), да изпълнят предвидените в
Наредба № 1 задължения, като този срок очевидно не е изтекъл за лицето, чиято
отговорност е ангажирана, тъй като и в съставения АУАН, и в издадения въз основа
на него санкционен акт, е посочена дата на извършване на нарушението 12.09.2020
г., която е преди крайния срок – 21.09.2020 г. Съобразно регламентираното в чл.
6, ал. 1 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние (действие или
бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление,
извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано
по административен ред. При безспорна установеност в конкретния случай, че към
момента на ангажиране на отговорността на М. разписаният в § 3 от ПЗР на
Наредба № 1 на ОбС-Ямбол едномесечен срок не е
изтекъл, правилен е и изводът на първоинстанционния
съд, че описаното в НП деяние не представлява неизпълнение на административно
задължение, тъй като към момента на извършването му не е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. По изложените
съображения наведените в обратната насока доводи в касационната жалба ЯАС в
настоящия си състав намира за неоснователни.
В този смисъл
не са налице касационни основания за отмяна на обжалваното решение – същото
следва да бъде оставено в сила като валидно, допустимо и постановено в
съответствие с материалния закон.
Поради липса
на своевременно направено искане за разноски от страните по делото такива не
следва да бъдат присъждани.
Водим от
горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №
260012 от 12.01.2021 г. по АНД № 1177/2020 г. на ЯРС, с което е отменено
Наказателно постановление № 842 от 30.09.2020 г., издадено от Заместник-кмета
на община Ямбол.
Решението е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
не се чете
ЧЛЕНОВЕ:
1./п/ не се чете
2./п/
не се чете