Решение по дело №18/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 29
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700018
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 29/15.3.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на осемнадесети февруари 2021 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                                                          2. ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при Секретаря Стела Гюмлиева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя КАНД № 18 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на община Ямбол, представлявана от кмета на общината В.Р., против Решение № 260012 от 12.01.2021 г. по АНД № 1177/2020 г. на ЯРС, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 842 от 30.09.2020 г., издадено от Заместник-кмета на община Ямбол. Със санкционния акт, на основание чл. 51, ал. 1, т. 11 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на община Ямбол е ангажирана административнонаказателната отговорност на Е.М.М. *** за извършено нарушение на чл. 16, т. 1, п.т. 1.1 от същата наредба, като е наложено наказание „глоба“ в размер на 50 лева.

С доводи за незаконосъобразност на оспореното решение се иска неговата отмяна като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила; твърди се и необоснованост на първоинстанционния съдебен акт. Оспорва се изцяло изводът на решаващия съд, че описаното в процесното НП деяние не представлява неизпълнение на административно нарушение, тъй като към момента на извършването му не е обявено за наказуемо предвид разписаното в § 3 от приетата от ОБС-Ямбол Наредба № 1. Не се претендират разноски.

В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът по касацията – Е.М.М., редовно призована, не се явява и не изпраща представител; не изразява становище по касационната жалба и не заявява претенция за разноски.

Представителят на ЯОП застъпва тезата за неоснователност на касационната жалба. Счита, че установеното нарушение е в гратисния период от месец след влизане в сила на приетата наредба за привеждане на документите в съответствие, т.е. към момента на установяването му не е налице материален закон, който да указва такива задължения на нарушителя, поради което моли съдът да остави в сила първоинстанционното решение като правилно и законосъобразно.

ЯАС, първи касационен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения от закона срок от надлежна страна с право и интерес да обжалва съдебния акт и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, тя се преценя като неоснователна по следните съображения:

С обжалваното решение - предмет на касационна проверка, ЯРС е отменил НП № 842 от 30.09.2020 г., издадено от Заместник-кмета на община Ямбол, с което на основание чл. 51, ал. 1, т. 11 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на община Ямбол е ангажирана административнонаказателната отговорност на Е.М.М. *** за извършено нарушение на чл. 16, т. 1, п.т. 1 от същата наредба, като е наложено наказание глоба в размер на 50 лева.

За да постанови своя съдебен акт, ЯРС е събрал всички необходими доказателства при строго спазване на процесуалните правила; обсъдени са всички гласни и писмени доказателства и са изложени подробни съображения за това кои от доказателствата съдът е кредитирал като безспорни и потвърждаващи законосъобразността на оспореното наказателно постановление. Приетата за установена фактическа обстановка е правилна, напълно се подкрепя от така събраните доказателства, поради което и се споделя от касационната инстанция. При правилно приета фактическа обстановка първоинстанционният съд е направил и обосновани правни изводи, които напълно се споделят от настоящия съдебен състав.

За да отмени атакувания пред него санкционен акт, първоинстанционният съд е приел, че описаното в наказателното постановление деяние не представлява неизпълнение на административно задължение, тъй като към момента на извършването му не е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред, както повелява разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН с оглед разписаното в § 3 от Наредба № 1 на ОбС-Ямбол. Този извод е правилен предвид следното: в конкретния казус отговорността на Е.М. е ангажирана за нарушение на чл. 16, т. 1, п.т. 1.1 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на община Ямбол, тъй като на 12.09.2020 г. около 10.50 часа в гр. Ямбол, Общински пазар „ Автогара“, същата извършвала търговска дейност - продажба на зеленчуци, без да има надлежно издадено разрешение за ползване на общински терен, за което е съставен АУАН № 1679а-4100 от 12.09.2020 г., а въз основа на него впоследствие е издадено и процесното наказателно постановление. Действително, съгласно посочената разпоредба от местната наредба, на територията на община Ямбол се забранява извършване на търговска дейност без надлежно издадено или с изтекъл срок разрешение за ползване на терен общинска собственост, като за пристъпване на тази забрана в чл. 51, ал. 1, т. 11 от подзаконовия нормативен акт е предвидена санкция за физическите лица – глоба в размер от 50 до 500 лева. Същевременно, с § 3 от подзаконовия нормативен акт е предвиден едномесечен срок от влизане в сила на наредбата за собствениците, ползвателите, наемателите на търговски обекти и всички други лица, осъществяващи търговска дейност на територията на община Ямбол, да предприемат необходимите действия по привеждане дейността на търговските обекти, търговската си дейност и работно време в съответствие с визираните изисквания. Видно от разписаното в § 6 от ПЗР на Наредба № 1, (публично достъпна на интернет-адрес https://yambol.bg/uploads/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8/os/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B8%202020/Naredba-1-21-08-2020.pdf), същата е приета с Решение № IX-4/25.06.2020 г. и Решение № X-1/23.07.2020г. на Общински съвет–Ямбол, а според посоченото в § 2 от ПЗР на местната наредба, с нея изцяло се отменя предходната такава. Подзаконовият нормативен акт, съобразно посоченото в самия него, е влязъл в сила на 21.08.2020 г., (което обстоятелство не е и спорно между страните), а крайният срок по § 3 от ПЗР за привеждане на дейността в съответствие с нормативните изисквания по наредбата е до 21.09.2020 г. включително. При това положение, правилно ЯРС е приел, че всички лица, извършващи търговска дейност на територията на община Ямбол, имат едномесечен срок, считано от влизането в сила (21.08.2020 г.), да изпълнят предвидените в Наредба № 1 задължения, като този срок очевидно не е изтекъл за лицето, чиято отговорност е ангажирана, тъй като и в съставения АУАН, и в издадения въз основа на него санкционен акт, е посочена дата на извършване на нарушението 12.09.2020 г., която е преди крайния срок – 21.09.2020 г. Съобразно регламентираното в чл. 6, ал. 1 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. При безспорна установеност в конкретния случай, че към момента на ангажиране на отговорността на М. разписаният в § 3 от ПЗР на Наредба № 1 на ОбС-Ямбол едномесечен срок не е изтекъл, правилен е и изводът на първоинстанционния съд, че описаното в НП деяние не представлява неизпълнение на административно задължение, тъй като към момента на извършването му не е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. По изложените съображения наведените в обратната насока доводи в касационната жалба ЯАС в настоящия си състав намира за неоснователни.

В този смисъл не са налице касационни основания за отмяна на обжалваното решение – същото следва да бъде оставено в сила като валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон.

Поради липса на своевременно направено искане за разноски от страните по делото такива не следва да бъдат присъждани.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260012 от 12.01.2021 г. по АНД № 1177/2020 г. на ЯРС, с което е отменено Наказателно постановление № 842 от 30.09.2020 г., издадено от Заместник-кмета на община Ямбол.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:      1./п/ не се чете

 

 

 

 

2./п/ не се чете