РЕШЕНИЕ
номер 260138, 19.02.2021г.,
гр.Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският
районен съд, осми наказателен състав,
на десети
февруари, две хиляди двадесет и първа година,
в публичното
заседание в следния състав :
Председател : Петя Георгиева
Секретар :
Златка Калоянова
Прокурор :
………………….
като разгледа
докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер дело номер
5319 по описа на съда за 2020 година за да се произнесе взе предвид следното :
Производството по делото е образувано по повод жалбата
на Д.Д.С., с ЕГН ********** и адрес *** против
наказателно постановление № 251а-673/26.10.2020г., издадено от директора на ОД
на МВР-гр.Бургас, с което за нарушение по чл.209а, ал.1 от Закона за здравето
/ЗЗ/, във вр. чл.63, ал.1 от ЗЗ на жалбоподателя е
наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева. Жалбоподателят
моли съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното наказателно
постановление, като незаконосъобразно.
Жалбата е подадена в преклузивния
срок за обжалване от легитимирано да обжалва лице и е допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност
представените по делото доказателства и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намери за установено от фактическа и правна
страна следното :
На 26.04.2020г. на жалбоподателя е
съставен акт за установяване на административно нарушение, за това че на същата
дата 26.04.2020г. в 18:10 часа в гр.Бургас, ж.к.“******“ до бл.46 е установен
на открито обществено място, без поставена защитна маска за лице в нарушение на
т.I, подточка 9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г.,
допълнена със заповед № РД-0-197/11.04.2020г., изменена със заповед №
РД-01-236/24.04.2020г. на министъра на здравеопазването противоепидимична
мярка по чл.63, ал.1 от ЗЗ, а именно: „Всички
лица, които се намират на закрити или открити обществени места…………..са длъжни
да имат поставена защитна маска за лице……… или друго средство, покриващо носа и
устата“., с което виновно е нарушил чл.209а, ал.1 във вр.
с чл.63, ал.1 от ЗЗ, във вр. с т.I, подточка 9 от
заповед № РД-01-124/13.03.2020г., допълнена със заповед №
РД-01-197/11.04.2020г., изменена със заповед № РД-01-236/24.04.2020г. на
министъра на здравеопазването.
Актът за установяване на административно
нарушение не е подписан от жалбоподателя, като отказът му е бил надлежно удостоверен от свидетел. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не е депозирано писмено
възражение.
Административнонаказващият орган, след като се е запознал с преписката е приел, че е осъществено установеното с акта нарушение, поради което на основание чл.209а, ал.4 от ЗЗ за нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ, във вр. чл.63, ал.1 от ЗЗ е наложил на жалбоподателя административно наказание глоба в размер на 300 лева. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган и в сроковете на чл.34 от ЗАНН.
Бланкетната норма на чл.63, ал.1 от ЗЗ предвижда, че при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл.61, ал.1 от ЗЗ, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите се обявява извънредна епидемична обстановка.
С решение
Народното събрание на Република България бе обявено извънредно положение
върху цялата територия на Република България, считано от 13 март 2020г. до 13
април 2020г.. Със същото решение е възложено на Министерския съвет да
предприеме всички необходими мерки за овладяване на извънредната ситуация във
връзка с пандемията от COVID-19 и в съответствие с чл.57, ал.3 от Конституцията
на Република България. В
тази връзка здравният министър, в рамките на дадените му от закона правомощия
по чл.63,
ал.4 от ЗЗ е въвел с множество заповеди временни противоепидемични мерки. С
първата от тези тях - заповед №РД-01-124 от
13.03.2020г. са въведени в т.І седем противоепидемични мерки, като е посочено,
че тези мерки се въвеждат на територията на Република България до 29.03.2020г..
В т.V от заповедта е указано, че срокът и обхвата на мерките по т.І може да
бъде променян в зависимост от развитието на епидемичната ситуация в страната.
Това именно е сторено с втората заповед - заповед с №РД-01-197 от 11.04.2020г.
на министъра на здравеопазването, с която е допълнена предходната заповед, като
е създадена т.9 към т. І. С т.9 е въведена още една противоепидемична мярка,
като е разпоредено, че всички лица, които се намират
в закрити или открити обществени места са длъжни да имат поставена маска за
лице за еднократно или многократна употреба или друго средство, покриващо носа
и устата (в т. ч. кърпа, шал и др.), като в същата точка от заповедта е
указано, кои места се считат за обществени за целите на тази мярка. В т.2 от
тази заповед №РД-01-197 от 11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, изрично
е указано, че заповедта е в сила от 12.04.2020г. до 26.04.2020 г. включително.
Установената с акта фактическа обстановка се доказа по несъмнен начин от събраните по делото доказателства. Така описаното в акта за установяване на административно нарушение деяние не съставлява нарушение на чл.63, ал.1 от ЗЗ, така както е посочено в него, тъй като не нарушава бланкетната норма на чл.63, ал.1 от ЗЗ, доколкото самата тя не налага конкретни ограничителни мерки. Такива мерки следват от издадената по реда на чл.63, ал.4 от ЗЗ заповед № РД-01-143/20.03.2020г. на министъра на здравеопазването. По този начин е нарушена разпоредбата на чл.42, т.4 от ЗАНН, тъй като нарушението не е описано точно и в съответствие с цитираните като нарушени законни разпоредби и чл.42, т.5 от ЗАНН, поради неправилно посочване на законните разпоредби, които са нарушени.
В конкретния случай е нарушена разпоредбата на чл.63, ал.4 вр. 1 от ЗЗ и вр. "с т.І, т.9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г., допълнена със заповед № РД-0-197/11.04.2020г., изменена със заповед № РД-01-236/24.04.2020г. на министъра на здравеопазването. При издаването на наказателното постановление са нарушени разпоредбите на чл.57, ал.1, т.5 и 6 от ЗАНН, със същите мотиви, както тези при акта. Отново е посочено, че жалбоподателят е нарушил чл.209а, ал.1 вр. чл.63, ал.1 от ЗЗ. Санкционната норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ не съдържа материално правни разпоредби, въвеждащи ограничения, забрани и правило за поведение, които субектите са длъжни да спазват. Отделно от това разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ визира, че се санкционират нарушения или неизпълнеине на въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки единствено по чл.63, ал.4 или 7 и чл.63а, ал.1 или 2. Разпоредбата на чл.63, ал.1 от закона не съдържа каквито и да е норми, адресирани към гражданите, което допълнително внася неяснота при описание на нарушението, а самото описание не отговаря на изискванията на закона. При неправилно определена правната квалификация е налице нарушение на чл.42, т.5 и от ЗАНН. Тази нередовност не е преодоляна по реда на чл.53, ал.2 от ЗАНН от административнонаказващият орган, като по този начин е пренесена и в обжалваното наказателно постановление, като нарушение на чл.57, т.6 от ЗАНН. Това нарушение води до неговата незаконосъобразност, респективно до неговата отмяна тъй като
Предвид гореизложените съображения на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаски районен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №
251а-673/26.10.2020г., издадено от директора на ОД на МВР-гр.Бургас, с което за нарушение по
чл.209а, ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/, във вр.
чл.63, ал.1 от ЗЗ на Д.Д.С. ЕГН ********** с адрес *** е наложено административно
наказание глоба в размер на 300 /триста/ лева.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд- Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните.
Председател:/П/
Вярно
с оригинала:З.К.