АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 278-РЗ |
|||||||||
Гр.
Видин, 03.08.2021 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен съд – Видин, |
Трети административен състав |
||||||||
в закрито заседание
на |
трети август |
||||||||
през две хиляди двадесет и първа година в
състав: |
|||||||||
Председател: |
Николай Витков |
||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
|||||||
Административно дело № |
163 |
по описа за |
2021 |
година |
|||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
|||||||||
Делото е образувано по жалба
на областен управител на област Видин против разпореждане за допускане на
предварително изпълнение на решение № 91, взето с протокол № 7/26.07.2021 г. на
общински съвет Видин, като се иска да бъде спряно допуснатото предварително
изпълнение на решението, да бъде отменено разпореждането за допускане на
предварително изпълнение, като бъде разпоредено възстановяване на положението,
съществувало преди изпълнението. Претендират се разноски за юрисконсултско
възнаграждение. Представени са относими към спора писмени доказателства.
Съдът намира, че жалбата е
допустима, с оглед спазването на тридневния срок за обжалване от съобщаването й
на оспорващия. Видно от приложеното уведомително писмо рег.№ 2803-4953, същото
е връчено на областен управител на област Видин на 28.07.2021 г., като срокът
за оспорване е изтекъл на 02.08.2021 г., когато именно е входена жалбата в
деловодството на Административен съд Видин.
Съгласно разпоредбата на чл.60, ал.1 от АПК в
административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение,
когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да
се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че
може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от
закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима
вреда. Искането за отмяна, за разлика от искането за спиране, поставя в тежест
на административния орган да докаже наличието на едно, повече или всички от
условията, посочени в чл.60, ал.1 от АПК (докато при искане за спиране
жалбоподателят е този, който следва да докаже, че предварителното изпълнение,
независимо дали е допуснато по силата на закон или с разпореждане на
административен орган, би му причинила значителна или трудно поправима вреда).
В настоящия случай административният орган не е изложил конкретни фактически
обстоятелства, които да обосноват извода, че съществува особено важен обществен
интерес, чиято защита зависи от незабавното изпълнение на процесното решение,
респ., че от закъснението на изпълнението на акта може да възникнат сериозни
вреди. В разглеждания случай предварителното изпълнение на оспорения акт е
допуснато от административния орган, като просто е цитирана разпоредбата на
чл.60, ал.1 от АПК, без да са изложени каквито и да било мотиви или
обстоятелства, обосноваващи прилагането й, с изключение на твърде общото
твърдение „осигуряване на нормалното функциониране на община Видин”. Не са
представени никакви доказателства относно наличието на конкретен обществен
интерес или за настъпването на конкретни вреди, респ. за наличието на което и
да било от условията за допускане на предварително изпълнение, посочени в
разпоредбата на чл.60, ал.1 от АПК.
Необходимостта от допускане на
предварително изпълнение следва да се прецени във всеки отделен случай, като се
постави в зависимост от обстоятелствата, които го характеризират конкретно,
точно и ясно.
С оглед на изложеното съдът
счита, че жалбата е основателна и следва да се отмени решението в частта, с
която с разпореждане е допуснато предварително изпълнение, на основание чл.60,
ал.1 от АПК.
С оглед изхода на
производството следва да се присъдят разноски за процесуално представителство на
жалбоподателя, определени
съобразно чл.37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК. На
основание чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ на оспорващия
следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на
по 100.00 лева.
Воден от горните мотиви,
съдът
О П Р Е Д Е Л И:
СПИРА допуснатото
предварително изпълнение на решение № 91, взето с протокол № 7/26.07.2021 г. на
общински съвет Видин.
ОТМЕНЯ разпореждане за
допускане на предварително изпълнение на решение № 91, взето с протокол №
7/26.07.2021 г. на ОбС-Видин, в частта, с която е допуснато предварително
изпълнение, като ЗАДЪЛЖАВА общински съвет гр. Видин да възстанови положението,
съществувало преди изпълнението.
ОСЪЖДА община Видин да
заплати от бюджета на административния орган на областен управител на област Видин,
направените в производството по делото съдебни разноски в размер на 100.00 (сто)
лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба в седем дневен срок от съобщаването му на страните
пред Върховния Административен съд.
Препис от определението да
се изпрати на страните.
Съдия: