Решение по дело №459/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 409
Дата: 25 ноември 2021 г. (в сила от 25 ноември 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700459
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 409

 

гр. Враца  25.11.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 16.11.2021 г. /шестнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  веселин вътов като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА КАНД № 459 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на В.В.Б. ***, предявена чрез * И.М. ***, против Решение № 260209 от 10.06.2021 г., постановено по АНД №317 по описа за 2021г. на Районен съд Враца, с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 4491652 на ОД на МВР Враца, издаден на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП.

В жалбата се развиват подробни съображения за неправилност на обжалваното решение, като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон, включително поради необоснованост. Релевирани са доводи, че нарушението не е безспорно доказано, тъй като от приложените съгласно чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-552/12.05.2015г. снимки на позиционираното АТСС и разположения на пътното платно знак В26 се установява, че камерата е позиционирана преди знака указващ ограничение на скоростта от 60 км/ч и при движението си в този участък, касаторът не е извършил нарушението, за което е наказан. Като допълнителни аргументи за недоказаност на вмененото административно нарушение се твърди, че поради изключително лошото качество на снимката не може да се установи марката, модела и регистрационния номер на автомобила и липсват материалните предпоставки за ангажиране на административнонаказателната отговорност на касатора. Иска се отмяна на решението и на потвърдения с него ЕФНГ. Претендирани са разноски за двете съдебни инстанции.

            Ответникът по касационната жалба, ОД на МВР – Враца, редовно призован не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по същата.         

Участващият в касационното производство прокурор от ОП – Враца дава заключение за допустимост, но неоснователност на касационната жалба, а решението намира за правилно и законосъобразно и отправя искане към съда да бъде оставено в сила.  

            В настоящото производство от страните не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд – Враца, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена в установения с чл.211, ал.1 АПК 14-дневен срок, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима.  Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на касационнен контрол е Решение № 260209 от 10.06.2021 г., постановено по АНД № 317 по описа на Районен съд – Враца за 2021 г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 4491652 на ОД на МВР Враца, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал.2, т.4 от ЗДвП, на  В.Б.  е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300лв. за нарушение на чл. 21, ал. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от същия закон.

За да постанови този резултат, в мотивите на оспореното решение, въззивният съд е приел, че процесният ЕФ е издаден в съответствие с утвърдения образец на министъра на вътрешните работи и съдържа лимитативно посочените в чл.189, ал.4 ЗДвП реквизити относно териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата и точния час на извършването му, регистрационния номер на МПС и собственика му, описание на нарушението, нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. По съществото на спора районният съд е приел, че с обжалвания електронен фиш правилно е приложен и материалният закон, тъй като е наложено законосъобразно по вид и размер административно наказание за безспорно доказано, извършено от наказаното лице и при сочените обстоятелства нарушение, именно на описаните разпоредби на ЗДвП, не са налице предпоставките за приложение на института за „маловажност на случая“ по чл.28 ЗАНН, поради което санкционният акт е потвърден.   

Решението е валидно, допустимо и правилно. Наведените с касационната жалба доводи са неоснователни.

При постановяване на съдебния си акт районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, нито е допуснал нарушения на  материалния закон, които да са довели до постановяване на неправилно решение. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. Обсъдени са възраженията на оспорващия и са формирани изводи за несъстоятелността на същите, които изводи се подкрепят от доказателствата по делото и изцяло се възприемат от настоящия касационен състав. В тази връзка и за пълнота на изложеното, следва да се отбележи, че мястото на осъществения контрол на скоростта е служебно известно на съда и знак В26, указващ ограничение от              60 км/ч е разположен на около 400 м преди позиционирането на камерата, точно преди лек десен завой на пътя. В съответствие със събраните доказателства и при правилното прилагане на материалния закон, въззивният съд е приел, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство, което е преминало първоначална проверка в Български институт по метрология, видно от Удостоверение БИМ № 17.09.5126 от 07.09.2017 г., със срок на валидност до 07.09.2027 г., съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, като е преминало и последваща проверка, съгласно приложения по делото и Протокол № 71-С-ИСИС/15.10.2020г. В съответствие с този протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол, органът е съобразил допустимата грешка при измерване на скоростта от плюс минус 3 % над 100 км/ч и е редуцирал фактически измерената скорост с 3 км, като при установена скорост от 102 км/ч за наказуема е посочена 99 км/ч, което намаление е в интерес на наказаното лице. 

От друга страна в съответствие с чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, е представен и Протокол за използване на АТСС. Този Протокол с рег. № 967р-741/11.02.2021 г. (л.18 от АНД № 317/2021 г.) е коректно попълнен, с посочена дата, начален и краен час на работа, наименование на пътя – I-1/Е79/ и точно местоположение на контролирания участък – км 141+854 /Биогаз/, въведеното с пътен знак В26 ограничение на скоростта – 60км/ч, брой установени нарушения и е подписан от съставилия го служител. В същия е отразена посоката на движение на контролираните МПС – от *** към ***, а в графата „посока на задействане“ е посочено „П“, като в легендата е пояснено, че „П“ означава приближаващ автомобил. От представената по делото фотоснимка с установена скорост е видно, че автомобилът е заснет отпред, т.е. приближаващ се, което напълно съответства на отразеното в Протокола. На самата фотоснимка са посочени конкретни GPS координати, индивидуализиращи с изключителна точност мястото на нарушението и точния час. Действително снимката е силно затъмнена, но това не е съществено нарушение, тъй като противно на наведените в касационната жалба възражения се установява вида, марката и регистрационният номер на автомобила и в никаква степен не е ограничен обема на защитата.

Предвид изложеното липсва нарушение на изискванията на чл.189, ал. 4 ЗДвП, относно съдържанието на електронния фиш, който се издава в съкратено и специално производство. В това производство голяма част от общите правила на ЗАНН и ЗДвП не намират приложение, което разрешение абсолютно обективно е обосновано от изключително високата степен на обществена опасност на нарушенията, свързани с несъобразяване на правилата на ЗДвП, въвеждащи ограничаване на скоростта на движение при управление на МПС.

Районният съд при правилно установена и основана на доказателствата по делото фактическа обстановка е направил съответни на приложимия към процесното деяние материален закон правни изводи. Като е управлявал МПС със скорост от 99 км/ч, надвишаваща с 39 км/ч позволената от ЗДвП за движение в този участък от 60 км/ч, касаторът е реализирал състав на нарушение именно по чл.21, ал. 2, вр. с ал.1 и чл. 182, ал.2, т.4 ЗДвП. Правилно въззивният съд е приел, че по същество извършеното от касатора деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в несъобразяване на избраната от водача на автомобила скорост с въведеното в закона ограничение. То осъществява фактическият състав на посочената в електронния фиш законова норма на чл.182, ал.2, т.4 ЗДвП и е основание за реализирането на административно-наказателната отговорност, установена в същата разпоредба. Извършена е правилна квалификация на деянието и е наложено съответното за извършеното нарушение наказание, в предвидения от закона абсолютен размер.

Липсват данни, а и не се твърди от страна на оспорващия да  е депозирал декларация, съобразно  чл.189, ал.5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнил правото си да  възрази и  да посочи конкретно  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с който е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с  това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на собственика на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното  административно нарушение, а съгласно представената справка, това е именно касаторът В.В.Б.. Правилно е прието и че нарушението не представлява маловажен случай по чл.28 ЗАНН.

Достигайки до тези изводи и приемайки оспореният пред него ЕФ за законосъобразен, въззивният съд не е допуснал нарушение на материалния закон и е постановил правилен съдебен акт.

Гореизложеното обосновава заключение за правилност на изводите на въззивната инстанция, които след проведено процесуално законосъобразно съдебно производство са мотивирали потвърждаването на процесния електронен фиш с валидно, допустимо и съответно на приложимия материален закон решение, което следва да бъде оставено в сила, а жалбата против него се явява неоснователна.

Предвид изхода на спора, макар и своевременно претендирани не следва да се присъждат направените от касатора разноски по делото.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл.218  АПК  Административен съд  Враца

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260209 от 10.06.2021 г., постановено по АНД №317 по описа на Районен съд – Враца за 2021г., с което е потвърден ЕФНГ серия К, № 4491652 на ОДМВР – Враца.

 

Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

2.