Р Е Ш Е Н И
Е
№ 29.06.2020 г. гр.Ямбол
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД ІІ-ри Въззивен граждански
състав
На 23 юни 2020 година
В открито заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТАГАРЕВА
ЧЛЕНОВЕ:
НИКОЛАЙ ИВАНОВ
ГАЛИНА ВЪЛЧАНОВА
секретар М. К.
като разгледа докладваното от съдия Н.Иванов
възз. гр.дело №182
по описа на 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното
Производството е по реда на чл.258 и сл.
от ГПК.
Делото е образувано по въззивна
жалба на ГД "Гранична полиция" при МВР -
гр.София, против Решение №112/06.01.2020г. постановено по гр.д.№302/2019г. по описа на ЕРС, в частта му с
която ГД "Гранична полиция"МВР - гр.София е осъдена да заплати на В.Д.Д., ЕГН **********,***,
действащ чрез процесуален пълномощник адв. Х.Х. *** сумата от 1416,25 лв., представляваща дължимо допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 02.05.2016г. до
02.05.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в
дневен, ведно със законната лихва върху тази сума от датата на депозиране на
исковата молба – 03.05.2019г., до окончателното й изплащане, както и на основание
чл.86 ал.1 от ЗЗД сумата от 181,97 лв. –
лихва за забава върху главницата от 1416,25лв. за
периода на забавата считано от
01.08.2016г. до датата на подаване на иска в съда - 03.05.2019г., и разноски по делото в размер на 309,06 лв.
В жалбата се твърди, че
решението е неправилно,
незаконосъобразно и необосновано. Твърди се, че за процесния
период ищецът е
изпълнявал служебните си задължения на 12 часови /дневни и нощни/ работни смени, съгласно
месечни графици, като работното време се е изчислявало сумирано и чрез
прихващане на положителните с отрицателните разлики на отработеното време, е
формиран резултат, който при надвишаване на нормата работни часове, му е заплащан като извънреден
труд на основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР. Сочи се, че при изчисляване на времето,
отработено от ищеца и за
компенсиране на положения извънреден труд, е била приложена нормативната уредба по
специалния закон - ЗМВР, като на основание чл.187, ал.9 ЗМВР редът на
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи, като за спорния въпрос,
за времето от 19.08.2014г. до 02.08.2016г. била приложима Наредба №8121з-407/11.08.2014г., а за останалата
част от процесния период - Наредба №8121з-776/29.07.2016г. Според въззивника това е нормативната база, която
изчерпателно урежда основанието и реда за изплащане на възнагражденията за
нощен труд на държавните служители в МВР, като неправилно районният съд бил приел, че по отношение на
държавните служители в МВР са приложими разпоредбите на Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), издадена на основание
КТ. Въззивникът сочи, че за
нощния труд на служителите в МВР била неприложима разпоредбата на чл.9 от НСОРЗ. Претендира отмяна на обжалваното решение и постановяване на
ново решение, с което предявените искове да бъдат отхвърлени, и бъдат присъдени разноските пред двете
съдебни инстанции. Направено е и възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на въззиваемата страна, с оглед фактическата и правна сложност
на делото.
С определение от
09.03.2020г. по в.гр.д. №182/2020г. на ЯОС, е оставена без разглеждане, поради
липса на правен интерес от обжалване, жалбата на
ГД "Гранична полиция" срещу отхвърлителната част на
съд. решение, и е прекратено въззивното производство в тази му част.
В писмен отговор, въззиваемата страна
сочи, че въззивната жалба е неоснователна. Изразява се становище, че решението
на ЕРС е правилно и законосъобразно. Претендира се, жалбата да бъде отхвърлена,
атакуваното решение потвърдено и да се присъдят направените по делото разноски
пред въззивната инстанция.
В с.з., въззивникът не изпраща
представител.
Въззиваемата страна, не се явява в с.з. и не
изпраща представител. Постъпила е молба от пълномощника на въззиваемия, с която се заявява, че се поддържа отговора по въззивната жалба и няма доказателствени искания.
Моли въззивната
жалба да бъде оставена без уважение, а обжалваното решение да са потвърди, и да се присъдят разноски пред въззивната
инстанция. Приложен е списък с разноските.
Въззивната жалба е процесуално
допустима, като подадена от легитимирана страна и в срока по чл.259 ал.1 ГПК,
поради което може да се разгледа по същество.
За да се произнесе, ЯОС извърши
преценка на събраните по делото доказателства, взе предвид доводите на страните
и приема за установено следното:
Не е налице спор
между страните, че
през процесния период -02.05.2016г. до 02.05.2019г., страните са били обвързани от служебно
правоотношение, като В.Д.Д.
е заемал длъжността „ст. полицай“ в 01група „Охрана на държавната граница” в
ГПУ – гр. Елхово към РД
„ГП”-Елхово – на структурно подчинение на ГД
„Гранична полиция“ – София, т.е е бил със статут на държавен служител по
смисъла на чл. 142, ал.1, т.1, предл.1 от ЗМВР. С оглед характера на заеманата
длъжност през процесния период ищецът е полагал труд през нощта (22.00 – 06.00
часа), а отработеното работно време се е изчислявало сумарно, за което
обстоятелство също липсва спор между страните.
Пред ЕРС е била
назначена и изслушана ССЕ, основана на отчетните протоколи за положен труд, нарядни дневници,
счетоводни документи, извлечения, справки и ведомости, предоставени на вещото
лице от ответника, видно от която
за периода от 02.05.2016г. до 02.05.2019г., ищецът е полагал труд на 12 –
часови смени по график, включително и за времето от 22.00 ч. до 06.00 ч., т.е. и през нощта – общо 1543 часа /подробно описани в
колона 6 на Таблица 1, съставляваща Приложение №1 към заключението/. От
заключението ва ВЛ-це се
установява, че положеният от ищеца нощен труд, преизчислен в дневен с
коефициент 1.143 , възлиза на
1763,65 часа /колона 7 на Таблица 1,
съставляваща Приложение №1 към заключението/, като разликата между положеният нощен труд в
часове и приравнения е общо за процесния период в размер на 220,65 часа, която разлика не е
начислена и не е изплатена на ищеца. ВЛ-це е посочило, че допълнителното възнаграждение за
положен от ищеца извънреден труд за процесния период възлиза на сумата от 1416,25 лв., изчислено съобразно
разпоредбата на чл. 187, ал.6 от ЗМВР. ЕРС не е приел заключението на ВЛ-це в частта
му за лихвата по чл.86 ЗЗД /поради неточност на ВЛ-це касаеща периода на
изчисленията/, а е
изчислил дължимата лихва с
електронен калкулатор на НАП,
публикуван на електронната страница на НАП, считано от
момента на изпадане на ответника в забава за възнаграждението за всеки
отчетен период, начиная от 01.08.2016 г. до датата на подаване на иска - 03.05.2019 г., без периода попадащ в последния отчетен периода /01.04.2019г.
- 02.05.2019г./, тъй като
падежът на това вземане е настъпил
след дата 03.05.2019 г. За периода на забавата от 01.08.2016 г.
до 03.05.2019 г.,
лихвата се равнява на сумата
181,97 лв., която е била присъдена със съд. решение. ЕРС е отхвърлил претенцията на В.Д.Д. по чл.86 ЗЗД, за
присъждане на лихва за забава, за периода 30.07.2016 г. – 31.07.2016 г. и за разликата над 181,97 лв. до 193,53 лв.
При тази фактическа обстановка,
съдът прави следните правни изводи:
Въззивната жалба е подадена в
преклузивния срок по чл. 259 ГПК, от надлежна страна и при наличие на правен
интерес от обжалване. Същата е допустима, а разгледана по същество се
преценява, като неоснователна по следните съображения:
Правилно исковете са били квалифицирани от първоинстанционния съд, като такива: с правно основание чл.178, ал. 1, т. 3 вр. чл.187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и с правно основание чл.86 ЗЗД.
По иска
за главница: Съгласно
чл. 176 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения
за извънреден труд (178, ал. 1, т. 3 ЗМВР). Съгласно чл. 143, ал. 1 от
Кодекса на труда (КТ) извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или
със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния
ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно
време. Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в
МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица (чл. 187,
ал. 1 ЗМВР). Работното време на държавните служители се изчислява в работни дни
– подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени – сумирано за
тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период (чл. 187, ал. 3,
изр. 3 ЗМВР). Работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се
компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на
тримесечен период – за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на
сто увеличение върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5, т. 2 вр.
ал. 6 ЗМВР).
Редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи (чл. 187,
ал. 9 ЗМВР). Издадените от
министъра на вътрешните работи и действали Наредби, в рамките на процесния период, които са относими
към спора са, както правилно е посочил в решението си първоинстанционния съд
са, както следва: Наредба
№8121з-407 от 11.08.2014г.,
Наредба №8121з-592 от 25.05.2015г. и Наредба №8121з-776 от 29.07.2016г. Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. е била отменена с Решение
№8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д.
№ 5450/2016 г. (влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С § 4 от заключителните
разпоредби на Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. е била отменена Наредба
№8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 69 от
2014 г.), която е възстановила действието си след отмяната на подзаконовия
нормативен акт, с който е била отменена. Съгласно чл. 195, ал. 1 АПК
подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на влизането в сила на
съдебното решение. Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е била отменена с § 4 от
заключителните разпоредби на Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г.).
Разпоредбите на
чл.3, ал.3 от Наредба №8121з-407/11.08.2014 г., Наредба №8121з-592/25.05.2015 г и Наредба
№8121з-776/29.07.2016 г. са аналогични и гласят, че за държавните служители в
МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. В Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. обаче липсва изрично правило,
аналогично на чл. 31, ал. 2 от Наредба №8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който
при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд
между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото
число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. В разпоредбите на чл. 31 от
Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г. е
предвидено, че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол,
като са посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на
отчитане на броя отработени часове.
При липсата на специално правило, което да
определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при
сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в
МВР, съдът намира, че е налице нормативна празнота, която следва да се
преодолее чрез субсидиарното приложение на чл.9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ). Съгласно това общо
правило при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат
в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място, т. е. приложимият коефициент за
преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,143, получен като частно при деление
на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно
време. Възприемането на обратното становище би поставило държавния служител в
МВР в неравностойно положение спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се регулират от Кодекса на труда и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата. Ето защо съдът намира за
неоснователни изложените във въззивната жалба възражения относно приложимостта
на установения в чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ коефициент към процесното служебно
правоотношение.
Предвид
изложеното, настоящият
състав намира, че исковата претенция за заплащане на извънреден труд, за
процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в
дневен, се явява доказана по основание и по размер, изчислен за процесния период от
ЕРС въз осн. на изслушатната ССЕ общо на 1416,25лв.
Тази сума е
дължима от ответната страна, като представляваща възнаграждение за отчетен
извънреден труд вследствие на разликата между заплатен нощен труд и преизчислен
с коефициент 1,143, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, като по този начин исковата претенция за главница се явява и доказана по
размер.
При уважаване на иска за главница
правилно е уважена и претенцията по чл.86 ЗЗД. За
периода на забавата
от 01.08.2016 г. до 03.05.2019 г., лихвата се равнява на сумата 181,97 лв., която е била присъдена със съд.
решение.
Водим от
изложеното, ЯОС счита, че атакуваното решение, в обжалваната му част, като правилно и
законосъобразно, следва да се потвърди на основание чл.271 ал.1 ГПК. Въззивният съд напълно споделя мотивите към решението на
първоинстанционния съд, и на основание чл.272 ГПК препраща към тях.
При този изход на
делото въззивникът следва да бъде осъден да заплати на насрещната страна,
направените пред въззивната инстанция разноски. В жалбата е направено възражение по чл.78, ал.5 от ГПК
за прекомерност на адвокатското възнаграждение на насрещната страна. При възражение за прекомерност,
в контекста на приложното поле на чл.78 ал.5 от ГПК, съдът е длъжен да прецени
дали размерът на заплатените разноски е адекватен на естеството на
извършените процесуални действия. Институтът на чл.78 ал.5 от ГПК е
насочен към установяване на социална справедливост и недопускане на злоупотреба
с процесуално право. В случая, съобразно цената на общо на уважените по делото искове, минималният размер на адвокатското
възнаграждение, определен по реда на чл.7, ал.2, т.2 от Наредба №1/2004г., възлиза
на 235,89 лв.
Настоящият състав на съда намира за
основателно направеното от ответната страна възражение за прекомерност на
претендираното от ищеца адвокатско възнаграждение в размер на 320лв. С оглед обема на
извършената от процесуалния представител на въззиваемия работа по делото- изготвяне на отговори на жалбата, без явяване
в о.с.з., проведено по делото едно о.с.з., както и обстоятелството,
че делото не е с по-висока от обичайната за подобен род дела
фактическа и правна сложност, възнаграждението следва да бъде намалено на 235,89 лв. , които следва да бъдат присъдени на
въззиваемия.
Водим от изложеното, ЯОС
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение
№112/06.01.2020г. постановено по гр.д.№302/2019г. по описа на ЕРС, в частта му с която
ГД "Гранична полиция"МВР - гр.София е
осъдена да заплати на В.Д.Д., ЕГН **********,***, действащ чрез процесуален пълномощник адв. Х.Х.
*** сумата от 1416,25 лв., представляваща дължимо допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд за периода от 02.05.2016г. до
02.05.2019г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в
дневен, ведно със законната лихва върху тази сума от датата на депозиране на
исковата молба – 03.05.2019г., до окончателното й изплащане, както и на
основание чл.86 ал.1 от ЗЗД сумата от 181,97 лв. –
лихва за забава върху главницата от 1416,25лв. за
периода на забавата считано от
01.08.2016г. до датата на подаване на иска в съда - 03.05.2019г., и разноски по делото в размер на 309,06 лв.
В останалата част решението на
EРС, е влязло в сила.
ОСЪЖДА ГД "Гранична полиция" при МВР - гр.София да заплати на В.Д.Д., ЕГН **********,***,
действащ чрез процесуален пълномощник адв. Х.Х. ***, сумата 235,89лв.-
разноски пред въззивната инстанция.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване,
съгласно разпоредбата на чл.280, ал.3, т.1 пр.1 ГПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.