Решение по дело №84/2010 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 107
Дата: 16 юли 2010 г. (в сила от 17 август 2010 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20107130700084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 април 2010 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 16.07.2010 година

                                        

                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав на седемнадесети юни две хиляди и десета година в публично заседание в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: Д.Ц., като разгледа  докладваното от   ПРЕДСЕДАТЕЛЯ  адм. дело84 по описа за 2010 година на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

                  Производството е по реда на чл.49, ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/, във вр. с чл.145 от Административно-процесуалният кодекс.

             Образувано е по жалба на М.С.Г.,***, против Заповед № РД-18-8/15.02.2010г. на изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър – гр.София /обнародвана ДВ, бр.24 от 26.03.2010г./, относно имот с идентификатор № 36912.501.42 по кадастралната карта на с.Киркова махала, Община Угърчин, област Ловеч. Твърди, че съществуващото й дворно място по дял втори от делбен протокол от 15.06.1980г., придобито в наследство от Стоян Илиев Георгиев, б.ж. на гр.Перник, починал на 04.09.1995г., представляващ част от дворно място в махала Киркова с площ от 2900 кв.м., неправилно е заснето. Счита, че е допусната грешка при определяне на границата на махалата със земеделски земи, която е материализирана със съществуващо дере на място. Иска изменение на оспорваната заповед, в частта, с която не е заснет имота по дял втори от делбен протокол от 15.06.1980г., като същият влезе като съществуващ на място такъв в кадастралния план на Киркова махала, община Угърчин, като част от съществуващото дворно място с къщата на наследодателите й.

            В съдебно заседание оспорващата, редовно призована, не се явява и представлява. 

            Ответникът Агенция по геодезия картография и кадастър-гр.София, редовно призован, не се явява, не се представлява, не изразява становище по оспорването.

            По делото са събрани писмени доказателства, назначена е съдебно-техническа експертиза.

            Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, обсъди оплакванията по жалбата и служебно провери законосъобразността на обжалвания административен акт, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            Жалбата е подадена от лице, легитимирано за това, с правен интерес от оспорването по чл.49, ал.2 от ЗКИР, в законоустановения срок, пред родово и местно компетентния съд и отговаряща на формалните изисквания за реквизити, което я прави допустима за разглеждане по същество.  

            С оспорваната Заповед № РД-18-8/15.02.2010г., изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър-гр.София /обнародвана ДВ, бр.24 от 26.03.2010г./, на основание чл.49, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър е одобрил кадастралната карта и кадастрални регистри за територията в строителните граници на с.Голец и с.Киркова махала, община Угърчин, област Ловеч, приети с протокол от 23.07.2007 г. на Службата по геодезия, картография и кадастър – Ловеч, в частта досежно поземлен имот с идентификатор 36912.501.42. Този индивидуален административен акт е издаден от оправомощения орган, в кръга на неговата компетентност - на основание чл.49, ал.1 от ЗКИР, при спазване процедурата по чл.35, ал.3 от ЗКИР.    

              Безспорно е, че жалбоподателката е собственик на поземлен имот с идентификатор 36912.501.42, придобит в наследство от Стоян Илиев Георгиев, б.ж. на гр.Перник, починал на 04.09.1995г., за което се лигитимира с Протокол за делба от 15 юни 1980г., дял втори, Скрито саморъчно завещание от 26.03.1971г. и Протокол за обявяване на саморъчно завещание от 29.09.1995г. на нотариус при ПРС. Този имот е част от имота по дял втори от делбения протокол, находящ се в границите на махала Киркова, община Угърчин, област Ловеч.  

             Видно от административната преписка, със Заповед №РД-16-48 от 05.09.2006г., издадена от Изпълнителният директор на АК-гр.София, на основание чл.35, ал.1 и ал.2 от ЗКИР е открито производство по създаване на кадастралната карта и кадастрални регистри за землищата на изброените села, сред които фигурира и това на селата Голец и Киркова махала, община Угърчин, област Ловеч, обявена в ДВ, бр.77, стр.34 от 29.09.2009г. /л.22 от делото/.

              С изпращането на административната преписка по делото е вписано, че в срока по чл.46, ал.2 от ЗКИР няма подадено възражение за процесният имот.        

              Съгласно писмо изх.№2170 от 03.05.2010г. на Община Угърчин, кметът на общината заявява, че за село Киркова махала, община Угърчин, област Ловеч няма предходен план и разписен лист към него и изработената кадастрална карта е първият картен материал за населеното място. 

              Във връзка с наведените в жалбата оплаквания и по искане на оспорващата, по делото е назначена съдебно-техническа експертиза, чието заключение, вкл. изготвеното и по поставените допълнителни въпроси съдът кредитира, като обективно и безпристрастно дадено и неоспорено от страните.  

              От  заключението се установява, че кадастралната карта на с.Киркова махала с ЕКАТТЕ 36912 по Единния Класификатор на Административно - Териториалните и Териториалните Единици е изработена в рамките на кадастрален номер 32 по КВС за землището на с.Голец с ЕКАТТЕ 15552, под който кадастрален номер са отразени границите на мах.Киркова, която попада в землището на с.Голец. Експерта дава заключение, че по дял II от делбения протокол  имота е с площ от 2900 кв.м, от които 560 кв.м. попадат в обжалваната КК, определена по координатите на описаните гранични точки. Причината да не съобрази и включи цялата площ на процесният имот, а само част от него, експерта намира в обстоятелството, че обжалваната кадастрална карта на с.Киркова махала е изработена само в границите на кадастрален номер 32 по КВС за землището на с.Голец, в който попада част от имота по дял II от делбения протокол от 15.06.1980г. Останалата част остава в КВС за землището на с.Голец и не е предмет на оспорваната кадастрална карта на с.Киркова махала. За северна, западна и южна граници на процесния ПИ с идентификатор 36912.501.42 по КК на с.Киркова махала са приети границите на махалата от одобрената КВС за землището на с.Голец. Източната граница на процесния ПИ с идентификатор 36912.501.42 представлява материализирана на място телена ограда, която е нанесена грешно в обжалваната кадастрална карта. При  изработване  на  кадастралната  карта  не  са  използвани общинските регистри, т.к. за с.Киркова махала, община Угърчин няма предходен план и разписен лист към него. Изработената кадастрална карта е първият картен материал за населеното място, което в КВС за землището на с.Голец представлява бяло петно със статут на населено място. Част от имота по дял втори от делбения протокол е бил в границите на махалата като част от дворното място на наследодателите на жалбоподателката. Същото се отнася и за дяловете на съсобствениците на имота,  предмет на делбения протокол,  като за дял първи е нанесен ПИ 36912.501.1, а за дял трети е нанесен ПИ 36912.501.2. Описаният имот в дял втори по делбения протокол представлява дворно място и част от нива до него и овощна сливова градина, като целият описан имот е със смесено предназначение, тъй като дворното място попада в махалата /населено място/, а нивата и овощната сливова градина са земеделски земи и попадат в КВС за с.Голец. Махала Киркова е определена за село Киркова махала с актуалното към момента ново съдържание на ЕКАТТЕ, утвърдено от Министески съвет след промяната  в  административно-териториалното устройство  на  България, утвърдена с Указ № 1 на президента на Република България от 05.01.1999г., чиято промяна е извършена с приетия на 15.05.2008г. Закон за регионалното развитие, влязъл в сила на 31.08.2008 г., отнасящ се и за с.Киркова махала.

          При така установената фактическа обстановка, съдът счита оспорването за частично основателно по следните съображения:     

          С процесната заповед, издадена на основание чл.49, ал.1 от ЗКИР е одобрена кадастралната карта и кадастрални регистри за територията в строителните граници на с.Голец и с.Киркова махала, община Угърчин, област Ловеч, приети с протокол от 23.07.2007 г. на Службата по геодезия, картография и кадастър – Ловеч, в частта досежно поземлен имот с идентификатор 36912.501.42.            

           В съответствие с разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗКИР производството по създаване на кадастралната карта е открито със заповед Заповед № РД-16-48 от 05.09.2006г. на изпълнителния директор на Агенцията по кадастъра, /сега Агенцията по геодезия картография и кадастър/, в която са посочени наименованието и границите на района, за който ще се изработят кадастралната карта и регистри, както и правоспособното лице, вписано в регистъра по чл. 12, т. 8 от ЗКИР, на което е възложено изработването на картата. Заповедта е обнародвана в „Държавен вестник” и разгласена чрез средствата за масово осведомяване /чл. 35, ал. 2 и ал. 3 от ЗКИР/. В съответствие с разпоредбата на чл. 46, ал. 1от ЗКИР приетите кадастрална карта и кадастрални регистри са обявени на заинтересованите лица, като в срока по чл.46, ал.2 от ЗКИР не е подавано възражение.       

            Видно от приложените по делото доказателства се установява, че поземлен  имот с идентификатор № 36912.501.42 е с трайно материализирани на място граници.

            Производството в случая е по създаването на нова кадастрална карта и кадастрални регистри. Процедурата по тяхното създаване е установена в Глава пета от Закона за кадастъра и имотния регистър, в която са установени императивни правила, които следва да бъдат съблюдавани както от административния орган, така и от собствениците на поземлените имоти. Последните са длъжни да осигурят свободен достъп в имотите, да означат на свои разноски с регламентирани трайни знаци границите на имота в съответствие с акта, установяващ правото на собственост или друго вещно право и да опазват знаците от унищожаване, да представят при поискване акт за собственост, да опазват поставените в имота геодезични знаци - чл. 38, ал. 1 от ЗКИР. Въз основа на тези данни за поземлените имоти /площ, граници, собственици/, предоставени от и със съдействието на собствениците, административният орган установява и определя границите на имотите съобразно изискванията на чл. 43, ал. 1, т. 5 от ЗКИР и чл. 14, ал. 1 от Наредба № 3 за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, а именно: по чл. 43, ал. 1, т. 5 от ЗКИР от означеното на място състояние в съответствие с актовете по чл. 38, ал. 1, т. 3, от работните материали, изработени по време на определяне на границите, от изображението върху одобрена кадастрална карта, от планове и карти, посочени в чл. 41, ал. 1, т. 1. Преценката за законосъобразност на заповедта по чл. 49, ал. 1 от ЗКИР включва проверка доколко цитираните разпоредби са спазени, респективно доколко участниците в процедурата за създаване на кадастралната карта и кадастралните регистри - собствениците на поземлените имоти и лицето по чл. 35, ал. 2 от ЗКИР са изпълнили задълженията си. Приоритетното подреждане на критериите по чл. 14, ал. 1 от Наредбата означава, че преди всичко границите на имотите се определят съобразно установените от собствениците по реда на чл. 38, ал. 1, т. 2 ЗКИР граници, ако такива липсват, следва да се съобразят съществуващите на място материализирани граници, доколкото тези граници съответстват на действителната права на собствениците на поземлените имоти, а при липса на такива граници - да се ползва действащия кадастрален или регулационен план и карти, създадени по ЗСПЗЗ.

            Целта на първичното кадастрално заснемане, каквото представлява изготвянето на кадастралната карта по реда на глава пета от ЗКИР и в тази връзка оспорването е още при създаването на кадастралната карта и кадастралните регистри те да отразяват вярно и в съответствие с документите за собственост кадастралните граници на обектите на кадастъра, което се постига при спазване на материалноправните и процесуални правила за създаване на кадастралната карта и кадастрални регистри, установени в ЗКИР и подзаконовите нормативни актове по приложението на този закон. Агенцията по геодезия, картография и кадастър освен задължението си за извършването на верни геодезически, фотограметрични и други измервания и изчисления, следва да съобрази данните, съдържащи се в предходните кадастрални планове, както и данните за собствениците и притежателите на ограничени вещни права, съдържащи се в материалните носители, изброени в чл.41, ал.2 ЗКИР, а при отразяване на границите на поземлените имоти да спази изискванията на чл.43, ал.1, т.5 ЗКИР.

              Кадастърът, съгласно разпоредбата на чл. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър има за предмет основните данни за един имот - местоположение, граници, размери, принадлежност на правото на собственост, респективно други вещни права, които се поддържат в актуално състояние. Изработването на кадастралната карта и кадастралните регистри е подчинено на целта за актуалност на кадастъра, изискваща тяхното съобразяване с индивидуализацията на имотите по времето на създаването им. Предмет на кадастъра, респективно на кадастралната карта и кадастралните регистри е поземленият имот по смисъла на чл. 24 от Закона за кадастъра и имотния регистър, който се индивидуализира чрез граници и право на собственост. В производството по осъществяване на съдебен контрол върху изработването на кадастралната карта и кадастралните регистри правно значимо е установяването на претендираните права на собственост върху конкретните процесни имоти, индивидуализирани по местоположение, граници и размери от съответните документи, които ги установяват към деня на изработване на картата и регистрите. Предходните отразявания на имотите в кадастрални и регулационни планове следва да бъдат съобразени като данни съобразно чл. 41, ал. 1 от ЗКИР с цел постигане на максимално прецизна актуална информация за съответния имот. Както законът, така и Наредба № 3 от 28.04.2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри не абсолютизират данните по предишни планове. Те следва да бъдат преценявани наред с другите данни, посочени в т. 1 и т. 2 на ал. 1 на чл. 41 от ЗКИР, включително тези по Закона за възстановяване на собствеността и ползването на земеделските земи, като се съобрази тяхното съдържание и точност с оглед изискванията на Наредба № 3/2005 г. Разпоредбата на чл. 14 от Наредба № 3 от 28.04.2005 година за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, въвеждаща приоритетно подреждане на критерии за определяне на границите на имотите, в т. 1 поставя на първо място в приоритетното изброяване означеното по реда на чл. 36, т. 1 и чл. 38, ал. 1 т. 2 от ЗКИР местоположение на границите върху терена. Текста на чл. 38, ал. 1, т. 3 от ЗКИР въвежда задължение за собственика да означи на свои разноски с регламентирани трайни знаци границите на имота си, като това следва да бъде извършено в съответствие с акта, установяващ правото му на собственост или друго вещно право.

               В конкретния случай, съгласно заключението на вещото лице по отношение поземлен имот с идентификатор № 36912.501.42 има материализирани на място граници, които са заснети и нанесени в кадастралната карта неточно, поради което настоящият състав приема, че фактическото положение на процесните имотни граници е различно от установеното и изчертаното от Агенцията по геодезия, картография и кадастър, поради което възражението в тази част е основателно и доказано. От представените по делото доказателства и експертното заключение, безспорно се установява, че за имот с идентификатор 36912.501.42 по КК на с.Киркова махала са налични материализирани граници. Съгласно установеното и изчертано от експерта – геодезист такива са северната, представляваща стара каменна ограда, обозначена в изготвената скица с /Б,В/, която не е отразена в кадастралната карта, въпреки, че същата представлява северна граница и на съседния ПИ 36912.501.1, за който е отразена точно, източната /В,Г/ е материализирана с дървени колове и тел, част откоято грешно е нанесена в КК по точки /3,1/  като граница между ПИ
36912.501.42 и 36912.501.1
, южната /2,1,6/ и западна /6,5,4/ граници на процесния ПИ с идентификатор 36912.501.42 по КК на с.Киркова махала не са материализирани, като същите представляват граници на махалата от предходната КВС-с.Голец. В този смисъл не са спазени изискванията при отразяване в кадастралната карта материализираните граници на процесния имот, както и в кадастралния регистър - записването не съответства на документа за собственост, като в съставеният регистър към кадастралната карта за имот с идентификатор 36912.501.42, неправилно е записан с неидентифициран собственик. Разпоредбите на  чл. 30, ал. 2 от ЗКИР, във връзка с чл. 25, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 3/28.04.2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри изчерпателно определят съдържанието на кадастралния регистър, който се изработва едновременно с кадастралната карта за всяко населено място и землище. В него задължително трябва да се впишат името на собственика, при наличието на данни за такава собственост, въз основа на признат от правото акт, данни за вида на имота, предназначение, адрес, площ по документ, вида на собствеността, данни за акта на собственост, идеалните части /дяловете/ - при съсобственост и пр. В случая не са спазени изискванията при записване в кадастралния регистър, поради това, че в него не са отразени вярно и точно данните за собствениците, за вида собственост, документ за собственост и идеалните части, в противоречие с чл. 30, ал. 2,  т.2 и т.4 от ЗКИР, във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 1, т.4  и т. 5, във вр. с ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 3 и т. 5 от Наредба № 3/2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, съответно в кадастралния регистър - записването не съответства на документите за собственост. В кадастралния регистър записването не съответства на документите за собственост и оспорването се явява основателно и доказано в тази връзка.

             Неоснователно и недоказано е оспорването на процесната заповед за имот с идентификатор 36912.501.42, относно включването в него на цялата площ, по дял втори от представеният делбен протокол, т.к. с процесната заповед Заповед № РД-18-8/15.02.2010г., изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър-гр.София е одобрил кадастралната карта и кадастрални регистри за територията само в строителните граници на с.Голец и с.Киркова махала, община Угърчин, област Ловеч, а с оглед експертното заключение безспорно имота е със смесено предназначение, тъй като дворното място попада в махалата /населено място/, а нивата и овощната сливова градина са земеделски земи и попадат в КВС за с.Голец, съответно извън регламентираните в процесната заповед строителни граници, поради което оспорването в тази част следва да бъде отхвърлено. 

             По изложените съображения и в предвид разпоредбата на  чл.142, ал.1 от АПК съдът намира, че оспорваният административен акт, макар и издаден при спазване на предвидената форма и процедурата е постановен  при  нарушение на чл. 146, т.4 АПК в противоречие с материалноправните разпоредби, поради което обжалваната заповед по отношение на процесният имот следва да бъде отменена и делото върнато като преписка на административния орган за нанасяне на актуалните данни, в частта относно поземлен имот с идентификатор 36912.501.42, при спазване на дадените указания, съобразно действителните права на собственост на жалбоподателя по представените писмени доказателства и при съобразяване на данните от съдебно-техническата експертиза при извършване на действията по чл.41 и чл. 43 от ЗКИР.

            При този изход на процеса разноски не следва да се присъждат, тъй като не са претендирани своевременно.

   Мотивиран така и на основание чл.172, ал.1 и ал.2, предложение второ от АПК, Ловешки административен съд, четвърти състав     

            РЕШИ:

            ОТМЕНЯ Заповед № РД-18-8/15.02.2010г. на изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър – гр.София /обнародвана ДВ, бр.24 от 26.03.2010г./, с която изпълнителният директор на Агенция по кадастъра-гр.София, на основание чл.49, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър е одобрил кадастралната карта и кадастрални регистри за територията в строителните граници на с.Голец и с.Киркова махала, община Угърчин, област Ловеч, приети с протокол от 23.07.2007 г. на Службата по геодезия, картография и кадастър – Ловеч, в частта й за поземлен имот с идентификатор 36912.501.42.

                ВРЪЩА делото като преписка на Агенция по геодезия картография и кадастър-гр.София за нанасяне на актуалните данни, в частта относно поземлен имот с идентификатор 36912.501.42, при спазване на дадените указания, съобразно действителните права на собственост на жалбоподателката по представените писмени доказателства и при съобразяване на данните от съдебно-техническата експертиза при извършване на действията по чл.41 и чл. 43 от ЗКИР.

           ОТХВЪРЛЯ оспорването на М.С.Г.,***, във връзка с искането за заснемане “останалата част” от имота по дял втори, посочен в делбен протокол от 15.06.1980г., и включването му за съществуващ на място такъв в кадастралния план на Киркова махала, община Угърчин, като част от съществуващото дворно място с къщата на наследодателите й. 

            Решението може да се обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

            На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от настоящия акт да се изпрати на страните.

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: