Решение по дело №818/2015 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 196
Дата: 28 април 2016 г. (в сила от 18 юни 2018 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20157150700818
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 196/28.4.2016г.

 

гр. Пазарджик, 28.04.2016 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – І административен състав, в открито съдебно заседание на тридесет и първи март, две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

МАРИАНА ШОТЕВА

 

 

 

 

при секретар

Антоанета Метанова

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

МАРИАНА ШОТЕВА

по адм. дело № 818 по описа на съда за 2016 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК и е образувано по  жалбата на Фондация „Ракитово“ с ЕИК ********* – земеделски производител, със седалище и адрес на управление гр. Ракитово 4640, ул. „Цепина“ № 6 А, представлявана от председател И.П.Д. против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2012 г. на вр.и.д. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г., в частта с която е отказано финансово подпомагане на жалбоподателя.

Административен съд Пазарджик е разгледал делото и  е постановил Решение № 408/16.07.2014г. по адм.дело № 98/14г., като е отменил Уведомително писмо с изх.№ 02-130-2600/5137 от 20.09.2013г. за извършена оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012г. издадено от вр.и.д. изпълнителен директор на ДФЗ , в частта с която е отказано финансово подпомагане на фондация Ракитово и преписката е изпратена на ответника за ново произнасяне в едномесечен срок от влизане на решението в сила и ДФЗ е осъден да заплати на жалбоподателя направените разноски по делото в размер на 960 лева. С решение № 11726/05.11.2015 г. постановено по АД № 10656/2014 г. по описа на ВАС е отменено изцяло решение № 408/16.07.2014 г. постановено по АД № 98/2014 г. на АС Пазарджик, като вместо него е постановено ново ,с което е отхвърлена предявената жалба от фондация „Ракитово“ гр.Ракитово срещу уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г. за извършена оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012 г., издадено от изпълнителния директор на ДФЗ, в частта относно „парцел /БЗС 62004-14-2-2/, а в останалата част делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда. С оглед на така постановеното решение настоящият съдебен състав следва да се произнесе относно жалбата на фондация „Ракитово“ гр.Ракитово срещу Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г. за извършена оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012 г., издадено от изпълнителния директор на ДФЗ, в частта относно парцел /БЗС 62004-245-13-1 и 62004-814-1-1/.

В жалбата относно тези два парцела се твърди, че уведомителното писмо е неправилно и незаконосъобразно постановено с оглед всички събрани доказателства, т.к. парцел № 62004-814-1-1 отговаря на всички изисквания и би следвало да попада в допустимия слой за подпомагане в цялост. Относно другия парцел № 62004-245-13-1 твърденията са само бланкетни, без да се посочват каквито и да било доказателства, че този парцел отговаря на изискванията за подпомагане. Представят се доказателства. Претендират се направени по делото разноски. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. К., който моли съда да уважи подадената жалба в цялост, като отмени уведомителното писмо и в частта относно посочените парцели/БЗС.

Ответникът по жалбата изпълнителния директор на ДФЗ гр. София се представлява от юриск. Г., като съответно се моли да бъде оставена без уважение жалбата и да се потвърди обжалвания акт, като правилен и законосъобразен. Претендират се разноски по делото, включително и юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Пазарджик като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство е поставено с подаване на заявление за плащане на площ с УИН 13/290512/63824 за кампания 2012 г. от фондация „Ракитово“ гр. Ракитово, като същият е кандидатствал по схемата за единно плащане на площ /СЕПП/, схемата на националните доплащания /НД/ и заплащания на земеделски стопани в райони с ограничения различни от планинските. Към заявлението е приложена таблица за използваните парцели, като е посочен номер на всеки блок на земеделското стопанство /БЗС/ и землището в което се намират недвижимите имоти. Представени са карти на БЗС. След подаване на заявлението от страна на жалбоподателя на 08.05.2012 г. е извършена автоматична проверка на въведени данни от страна на общинска служба „Земеделие“ гр. Велинград от потребител стартирал проверката И.Х.И.. Видно от разпечатката от резултати от автоматични проверки на въведените данни /л.85 от приложено по делото АД № 695/2014 г. по описа на АС София-град/ е видно, че БЗС 62004-814-1 е със съответно 6.40062 ха площ извън площите подходящи за подпомагане за ДПП, а парцел № 62004-245-13 с 0.00739 ха излиза извън площите подходящи за подпомагане за ДПП. С оглед на резултатите от тази автоматична проверка, от която е видно, че по два от заявените парцели има площи, които излизат извън площите подходящи за подпомагане за ДПП е извършена специализирана теренна проверка на място от служители на областна дирекция „Земеделие“ гр. Пазарджик /л.66-л.77 от делото/. Проверката е извършена от И.И. – мл. експерт в общинска служба „Земеделие“ гр. Велинград и от Мери Синапова – общинска служба „Земеделие“ гр. Велинград и двамата от офис Ракитово. За извършената проверка е съставен протокол № PAZ-1-II-489/18/09/2012 за специализирана теренна проверка на място на физически блокове от 28.08.2012 г. в землището на Ракитово. Протоколът е утвърден от директора на ОД“З“ Пазарджик и от главен експерт при ОД“З“ Пазарджик. С оглед извършената теренна проверка на място се е установило, че БЗС 62004-814-1-1 следва да образува нова допустима площ в размер на 1.14 ха, а останалата част от парцела с площ 5.26 ха е изключена от площта за подпомагане, поради констатирани загуби и липса на част от лавандуловите насаждения. Относно БЗС 62004-245-13-1 е установено, че недопустимата площ е в размер на 0,01 ха.

Съгласно заповед № РД09-4/03.01.2013 г. на министъра на Земеделието и храните е била открита процедура за подаване на възражения срещу обхвата на проекта на специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние за кампания 2012 г.“ със срок от 14.01.2013 г. до 14.02.2013 г. Чрез ОД“З“ Пазарджик жалбоподателят е подал възражение относно констатацията, че парцел № 62004-814-1-1 не попада с цялата си площ от 6,4 ха в специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние за кампания 2012 г.“. Във връзка с така подаденото възражение жалбоподателят е получил писмо с изх. № 62-200/17.04.2013 г. /л.41 от АД № 695/2014 г. по описа на АССГ/ с което е уведомен, че възражението му е неоснователно.

Окончателният вариант на специализирания слой „ Площи в добро земеделско състояние“ е одобрен със заповед № РД 09-148/28.02.2013 г. на министъра на Земеделието и храните и е предаден на ДФ“Земеделие“ – РА за извършване на окончателна оторизация по заявленията за директни плащания за кампания 2012 г. Тази заповед жалбоподателят не я е обжалвал пред ВАС. Спрямо него същата е влязла в законна сила.

Последвало е издаване на обжалваното уведомително писмо за извършена оторизация по схемите и мерките за директни плащания, с което по схемата за единно плащане на площ за декларираните в заявлението за подпомагане площи и след прилагането на процедурата по чл. 58 от Регламент /ЕО/ № 1122 от 2009 г. на комисията от 30.11.2009 г. е оторизирана сума от 5815.12 лева. Констатирани са несъответствия с изискванията за подпомагането, като е отказано финансово подпомагане на основание чл. 43, ал. 4 от ЗПЗП въз основа на нормативни изисквания посочени в табличен вид за имоти с идентификатор №№ 62004-14-2-2, 62004-245-13-1 и 62004-814-1.

За декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2012 г. площи по НР1 и след прилагане на процедурата по чл. 16 от Регламент /ЕО/ № 65/2011 г. на комисията от 27.01.2011 г. е оторизирана сумата от 5591.05 лева. Отказано е финансово подпомагане на основание чл. 14 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 2011 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“ и мярка 2012 „Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения различни от планинските райони“. От програмата за развитие на селските райони за периода 2007 г. – 2013 г. за имоти с идентификатори с №№ 62004-14-2-2, 62004-245-13-1 и 62004-814-1. Неразделна част от уведомителното писмо е приложената по делото таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово подпомагане на база площи заявени за подпомагане.

За изясняване на фактическата обстановка по делото са назначени съдебно-технически експертизи, агрономически експертизи, както и след връщане на делото от ВАС за ново разглеждане е назначена и допълнителна съдебно-техническа експертиза.

Съдът, с оглед задължителните указания на ВАС ще следва да изследва единствено въпроса, защо е налице отказ за финансово подпомагане относно парцел/БЗС 62004-245-13-1 и 62004-814-1-1, т.к. ВАС се е произнесъл относно отказа за финансово подпомагане относно парцел/БЗС 62004-14-2-2.

Видно от писмо на министъра на Земеделието и храните до фондация „Ракитово“ / стр. 41 от АД № 695/2014 г. на АССГ София /с изх. № 62-200/17.04.2013 г. жалбоподателят е възразил единствено за парцел № 62004-814-1-1 относно изключването на 5,26 ха от специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние“. С посоченото писмо министърът на Земеделието и храните е отговорил, че възражението е неоснователно. От приетата по делото съдебно-техническа експертиза, както и допълнителна такава се установява, че още при регистрацията и очертанията на земеделските парцели за кампания 2012 г. парцел/БЗС 62004-814-1-1 не е бил в допустимия слой за подпомагане. Това е видно и от резултатите от автоматичната проверка на въведените данни, находяща се на л. 85 от АД № 695/2014 г. по описа на АССГ- по делото. От тази разпечатка е видно, че и парцел/БЗС 62004-245-13 излиза извън площите за подпомагане за ДПП с 0,00739 ха. Това обстоятелство се потвърждава и от приетия по делото протокол за специализирана теренна проверка на място на физически блокове от 28.08.2012 г. в землището на Ракитово, като след извършената проверка се е установило, че недопустимата площ с оглед обстоятелството, че същата не е в добро земеделско състояние за 2012 г. е в размер на 0,01 ха. 

Съдът счита, че не следва да коментира изготвените съдебно-агрономически експертизи, както и обстоятелството свързано с проверките от сертифицираното дружество с което жалбоподателят е сключил договор, а именно „Балкан биосерт“ ООД, т.к. посочените два парцела видно от приетите по делото писмени доказателства – протокол за извършена теренна проверка на място от ОС“З“ Велинград, разпечатка за резултати от автоматични проверки на въведени данни ,от изготвената съдебно-техническа експертиза по АНД № 98/2014 г. и допълнителната съдебно-техническа експертиза по настоящето дело, както и от писмо с изх. № 62-200/17.04.2013 г. се установява, че отказът за финансово подпомагане относно парцел/БЗС №№ 62004-245-13-1 и 62004-814-1-1 е затова, че двата парцела  съответно с площ от 5,26 ха и  0,01 ха попадат извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ /преди „Площи в добро земеделско състояние“/, който специализиран слой е одобрен със Заповед № РД 09-148/28.02.2013 г. на министъра на Земеделието и храните и е предаден на ДФ“З“-РА за извършване на окончателна оторизация по заявленията за директни плащания за кампания 2012 г. Посочената заповед не е обжалвана от жабоподателя фондация „Ракитово“ пред ВАС.

Съгласно Тълкувателно решение № 8 /19.12.2015 г. условията и редът за създаване, поддържане, достъп и ползване на системата за идентификация на земеделските парцели са регламентирани в глава 3-та от Наредба № 105. Създаването и поддържането на СИЗП е поредица от технически дейности по създаване, поддържане и обновяване на цифрова ортофото карта за територията на цялата страна, дигитализиране на физическите блокове и на БЗС, създаване и поддържане на регистър на ползваните земеделски земи. В действителност по конкретното дело се установи, че за стопанска година 2012 г. няма изготвена нова орто-фото карта, но с оглед обстоятелството, че още при заявяване на процесните парцели се е установило, че има площи които попадат извън специализирания слой е извършена теренна проверка на място от ОС“З“. Никъде в законодателството не е предвидено задължително присъствие на жалбоподателя при извършване на тази теренна проверка на място. С оглед на което съдът счита, че възраженията на жалбоподателя, че не е присъствал и не е уведомен за тази проверка са неоснователни. Документът – протокол за специализирана теренна проверка е изготвен от служители на ОС“З“ Велинград, офис Ракитово които са положили подписите си, като съответно е утвърден от директора на ОС“З“ Пазарджик и съгласуван с гл. експерт от ОД“З“ Пазарджик. Същият не е оспорен пред съда по съответния ред, поради което има доказателствена стойност на официален документ. Съдът счита, че този протокол би могъл да бъде оспорен в друго производство – производство по обжалване на заповедта на министъра на Земеделието и храните за одобряване на окончателния слой площи допустими за подпомагане пред ВАС. Установяването дали дадени площи попадат в допустимия за подпомагане слой или извън него е част от една сложна процедура от издаване на посочената по-горе заповед на министъра на Земеделието и храните.

За да се използва от разплащателната агенция за административни проверки на подадени заявления за подпомагане по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и за да улесни земеделските стопани при заявяването на земеделските парцели за подпомагане в системата за идентификация на земеделските парцели се създава именно този специализиран слой „Площи допустими за подпомагане“. Както се спомена по-горе в изложението, производството по създаването и одобряването на окончателния специализиран слой се провежда от министерството на Земеделието и храните и представлява сложен фактически състав от административно-процесуални действия на администрацията, която подпомага земеделските стопани да заявят своите парцели, с които искат да участват в съответната кампания за подпомагане. За земеделския производител е от решаващо значение дали стопанисваната от него земя е включена в специализирания слой или не, т.к. от една страна това обуславя правото му да получи субсидии, а от друга да не наруши изискването за коректно заявяване на площите за подпомагане и свързаното с това евентуално санкциониране. Всеки заинтересован каквато е и фондация „Ракитово“ може да се запознае с включените в специализирания слой физически блокове или части от тях и да установи дали стопанисваните от него земеделски площи са включени. По силата на чл. 16 В, ал. 3 от Наредбата земеделският производител може да подава предложения и възражения до министъра на Земеделието и храните по одобрен образец за включване на определени физически блокове или на части от тях в специализирания слой, ако констатира пропуски и грешки в слоя. Видно е от приетите по делото писмени доказателства, а не се спори и от жалбоподателя, че такова възражение е направено на 13.02.2013 г. с вх. № ПО-03-427/13.02.2013 г. С оглед полученото възражение е извършена проверка, като с писмо от 17.04.2013 г. фондация „Ракитово“ е уведомена, че относно възражение за парцел № 62004-814-1 площи извън ПДЗС след възражението остават 5,26 ха недопутими. Относно другия парцел няма данни фондация „Ракитово“ да е подала възражение. Изрично с писмото от 17.03.2013 г. министърът на Земеделието и храните е уведомил фондация „Ракитово“, че окончателния вариант на специализирания слой площи в добро земеделско състояние е одобрен със заповед № РД 09-148/28.02.2013 г. на министъра на Земеделието и храните. Тази заповед не е била обжалвана от фондация „Ракитово“ пред ВАС.

С тази заповед пряко се засягат правата на фондация „Ракитово“ във връзка с включването в допустимия слой на всички заявени от фондацията земи, респективно с неуважаването на направеното от нея възражение по заповедта на основание чл. 16 Б, ал. 1 от Наредба № 105. Именно тази заповед се явява окончателният завършващ акт на проведената процедура пред министъра на Земеделието и храните, поради което тя е подлежала на съдебен контрол за законосъобразност. С оглед обстоятелството, че фондация „Ракитово“ не е обжалвала заповедта, то спрямо нея същата е влязла в законна сила.

От разпоредбата на чл. 16 г, ал. 5 от Наредба № 105 се прави извода, че въз основа на одобрения от министъра на Земеделието  и храните специализиран слой разплащателната агенция извършва окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема заявления за подпомагане през следващата година. Видно от нея разплащателната агенция действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и да приеме заявление за подпомагане през следващата година, ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105. Видно е, че 5,26 ха от парцел/БЗС 62004-814-1-1 не са включени в заповедта за одобряване на специализирания слой за стопанската 2012 г., както и 0,01 ха от парцел № 62004-245-13-1. С оглед на което за същите е отказано финансово подпомагане, както по СЕПП, така и по НР1, като е оторизирана по-малка сума от исканата такава, видно от приложеното по делото уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2012 г. /стр. 35/.

С оглед на гореизложеното, съдът счита, че след като жалбоподателят е имал възможност да обжалва заповедта на министъра на Земеделието и храните пред ВАС, а не го е сторил то няма как разплащателната агенция да контролира и да извършва отново проверки дали съответните парцели/БЗС следва да бъдат включени в специализирания слой или не, т.к. става въпрос за отделно административно производство. Съдът счита, че правилно ДФ“З“-РА е отказал оторизиране на суми за цялата площ на парцелите/БЗС №№ 62004-814-1-1 и 62004-245-13-1 с оглед на което предявената жалба на фондация „Ракитово“ срещу уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г. за извършена оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012 г. издадено от ВРИД изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ в частта относно парцел/БЗС №№ 62004-814-1-1 и 62004-245-13-1 също следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от ответника, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, Фондация „Ракитово“ гр.Ракитово ще следва да бъде осъдена да заплати сторените по делото разноски общо в размер 800 лева, от които сумата от , 200 лева – за вещо лице и 600 лв. – възнаграждение за юрисконсулт.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявената жалба от Фондация „Ракитово“гр.Ракитово срещу Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2012 г. на вр.и.д. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, в частта с която е отказано финансово подпомагане на Фондация „Ракитово“ с ЕИК ********* гр. Ракитово, представлявана от председател И.П.Д. ,в частта относно парцел/БЗС №№ 62004-814-1-1 и 62004-245-13-1 .

ОСЪЖДА Фондация „Ракитово“ гр.Ракитово да заплати на ДФ“Земеделие“РА, представлявана от Изпълнителния директор – Порожанов , направените по делото разноски в размер на 800 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                 

 

         СЪДИЯ:    /п/

РЕШЕНИЕ №8210/18.06.2018 Г. ПО АД№8161/2016 Г.

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 196 от 28.04.2016 г. на Административен съд –

Пазарджик, I административен състав, постановено по адм. дело № 818/2015 г.

 (погрешно написана 2016 година).

РЕШЕНИЕТО е окончателно.