Р Е Ш Е Н И Е
№
196/28.4.2016г.
гр. Пазарджик, 28.04.2016 г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик – І – административен
състав, в открито съдебно заседание на тридесет и първи март, две хиляди и шестнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
МАРИАНА ШОТЕВА |
|
|
при секретар |
Антоанета Метанова |
и
с участието |
на прокурора |
|
изслуша
докладваното |
от съдия |
МАРИАНА ШОТЕВА |
|
по адм. дело № 818 по описа на съда за 2016 г. |
Производството е по реда на чл. 145 от АПК и е
образувано по жалбата на Фондация „Ракитово“ с ЕИК ********* – земеделски
производител, със седалище и адрес на управление гр. Ракитово 4640, ул.
„Цепина“ № 6 А, представлявана от председател И.П.Д. против Уведомително писмо
за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за
директни плащания за кампания 2012 г. на вр.и.д. Изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция с изх. №
02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г., в частта с която е отказано финансово
подпомагане на жалбоподателя.
Административен
съд Пазарджик е разгледал делото и е
постановил Решение № 408/16.07.2014г. по адм.дело № 98/14г., като е отменил
Уведомително писмо с изх.№ 02-130-2600/5137 от 20.09.2013г. за извършена
оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012г.
издадено от вр.и.д. изпълнителен директор на ДФЗ , в частта с която е отказано
финансово подпомагане на фондация Ракитово и преписката е изпратена на
ответника за ново произнасяне в едномесечен срок от влизане на решението в сила
и ДФЗ е осъден да заплати на жалбоподателя направените разноски по делото в
размер на 960 лева. С решение № 11726/05.11.2015 г. постановено по АД №
10656/2014 г. по описа на ВАС е отменено изцяло решение № 408/16.07.2014 г.
постановено по АД № 98/2014 г. на АС Пазарджик, като вместо него е постановено
ново ,с което е отхвърлена предявената жалба от фондация „Ракитово“ гр.Ракитово
срещу уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г. за извършена
оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012 г.,
издадено от изпълнителния директор на ДФЗ, в частта относно „парцел /БЗС
62004-14-2-2/, а в останалата част делото е върнато за ново разглеждане от друг
състав на съда. С оглед на така постановеното решение настоящият съдебен състав
следва да се произнесе относно жалбата на фондация „Ракитово“ гр.Ракитово срещу
Уведомително писмо с изх. № 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г. за извършена
оторизация по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2012 г.,
издадено от изпълнителния директор на ДФЗ, в частта относно парцел /БЗС
62004-245-13-1 и 62004-814-1-1/.
В
жалбата относно тези два парцела се твърди, че уведомителното писмо е
неправилно и незаконосъобразно постановено с оглед всички събрани
доказателства, т.к. парцел № 62004-814-1-1 отговаря на всички изисквания и би
следвало да попада в допустимия слой за подпомагане в цялост. Относно другия
парцел № 62004-245-13-1 твърденията са само бланкетни, без да се посочват
каквито и да било доказателства, че този парцел отговаря на изискванията за
подпомагане. Представят се доказателства. Претендират се направени по делото
разноски. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. К., който
моли съда да уважи подадената жалба в цялост, като отмени уведомителното писмо
и в частта относно посочените парцели/БЗС.
Ответникът
по жалбата изпълнителния директор на ДФЗ гр. София се представлява от юриск.
Г., като съответно се моли да бъде оставена без уважение жалбата и да се
потвърди обжалвания акт, като правилен и законосъобразен. Претендират се
разноски по делото, включително и юрисконсултско възнаграждение.
Административен
съд Пазарджик като прецени събраните по делото доказателства в тяхната
съвкупност и обсъди доводите на страните приема за установено следното от
фактическа страна:
Началото
на административното производство е поставено с подаване на заявление за
плащане на площ с УИН 13/290512/63824 за кампания 2012 г. от фондация
„Ракитово“ гр. Ракитово, като същият е кандидатствал по схемата за единно
плащане на площ /СЕПП/, схемата на националните доплащания /НД/ и заплащания на
земеделски стопани в райони с ограничения различни от планинските. Към
заявлението е приложена таблица за използваните парцели, като е посочен номер на
всеки блок на земеделското стопанство /БЗС/ и землището в което се намират
недвижимите имоти. Представени са карти на БЗС. След подаване на заявлението от
страна на жалбоподателя на 08.05.2012 г. е извършена автоматична проверка на
въведени данни от страна на общинска служба „Земеделие“ гр. Велинград от
потребител стартирал проверката И.Х.И.. Видно от разпечатката от резултати от
автоматични проверки на въведените данни /л.85 от приложено по делото АД №
695/2014 г. по описа на АС София-град/ е видно, че БЗС 62004-814-1 е със
съответно 6.40062 ха площ извън площите подходящи за подпомагане за ДПП, а
парцел № 62004-245-13 с 0.00739 ха излиза извън площите подходящи за
подпомагане за ДПП. С оглед на резултатите от тази автоматична проверка, от
която е видно, че по два от заявените парцели има площи, които излизат извън
площите подходящи за подпомагане за ДПП е извършена специализирана теренна
проверка на място от служители на областна дирекция „Земеделие“ гр. Пазарджик
/л.66-л.77 от делото/. Проверката е извършена от И.И. – мл. експерт в общинска
служба „Земеделие“ гр. Велинград и от Мери Синапова – общинска служба
„Земеделие“ гр. Велинград и двамата от офис Ракитово. За извършената проверка е
съставен протокол № PAZ-1-II-489/18/09/2012 за
специализирана теренна проверка на място на физически блокове от 28.08.2012 г.
в землището на Ракитово. Протоколът е утвърден от директора на ОД“З“ Пазарджик
и от главен експерт при ОД“З“ Пазарджик. С оглед извършената теренна проверка
на място се е установило, че БЗС 62004-814-1-1 следва да образува нова
допустима площ в размер на 1.14 ха, а останалата част от парцела с площ 5.26 ха
е изключена от площта за подпомагане, поради констатирани загуби и липса на
част от лавандуловите насаждения. Относно БЗС 62004-245-13-1 е установено, че
недопустимата площ е в размер на 0,01 ха.
Съгласно
заповед № РД09-4/03.01.2013 г. на министъра на Земеделието и храните е била
открита процедура за подаване на възражения срещу обхвата на проекта на
специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние за кампания 2012 г.“ със
срок от 14.01.2013 г. до 14.02.2013 г. Чрез ОД“З“ Пазарджик жалбоподателят е
подал възражение относно констатацията, че парцел № 62004-814-1-1 не попада с
цялата си площ от 6,4 ха в специализирания слой „Площи в добро земеделско
състояние за кампания 2012 г.“. Във връзка с така подаденото възражение
жалбоподателят е получил писмо с изх. № 62-200/17.04.2013 г. /л.41 от АД №
695/2014 г. по описа на АССГ/ с което е уведомен, че възражението му е
неоснователно.
Окончателният
вариант на специализирания слой „ Площи в добро земеделско състояние“ е одобрен
със заповед № РД 09-148/28.02.2013 г. на министъра на Земеделието и храните и е
предаден на ДФ“Земеделие“ – РА за извършване на окончателна оторизация по
заявленията за директни плащания за кампания 2012 г. Тази заповед
жалбоподателят не я е обжалвал пред ВАС. Спрямо него същата е влязла в законна
сила.
Последвало
е издаване на обжалваното уведомително писмо за извършена оторизация по схемите
и мерките за директни плащания, с което по схемата за единно плащане на площ за
декларираните в заявлението за подпомагане площи и след прилагането на
процедурата по чл. 58 от Регламент /ЕО/ № 1122 от 2009 г. на комисията от
30.11.2009 г. е оторизирана сума от 5815.12 лева. Констатирани са несъответствия
с изискванията за подпомагането, като е отказано финансово подпомагане на
основание чл. 43, ал. 4 от ЗПЗП въз основа на нормативни изисквания посочени в
табличен вид за имоти с идентификатор №№ 62004-14-2-2, 62004-245-13-1 и
62004-814-1.
За
декларираните в заявлението за подпомагане за кампания 2012 г. площи по НР1 и
след прилагане на процедурата по чл. 16 от Регламент /ЕО/ № 65/2011 г. на
комисията от 27.01.2011 г. е оторизирана сумата от 5591.05 лева. Отказано е
финансово подпомагане на основание чл. 14 от Наредба № 11 от 03.04.2008 г. за
условията и реда за прилагане на мярка 2011 „Плащания на земеделски стопани за
природни ограничения в планинските райони“ и мярка 2012 „Плащания на земеделски
стопани в райони с ограничения различни от планинските райони“. От програмата
за развитие на селските райони за периода 2007 г. – 2013 г. за имоти с
идентификатори с №№ 62004-14-2-2, 62004-245-13-1 и 62004-814-1. Неразделна част
от уведомителното писмо е приложената по делото таблица за формиране на общата
оторизирана сума за финансово подпомагане на база площи заявени за подпомагане.
За
изясняване на фактическата обстановка по делото са назначени съдебно-технически
експертизи, агрономически експертизи, както и след връщане на делото от ВАС за
ново разглеждане е назначена и допълнителна съдебно-техническа експертиза.
Съдът,
с оглед задължителните указания на ВАС ще следва да изследва единствено
въпроса, защо е налице отказ за финансово подпомагане относно парцел/БЗС
62004-245-13-1 и 62004-814-1-1, т.к. ВАС се е произнесъл относно отказа за
финансово подпомагане относно парцел/БЗС 62004-14-2-2.
Видно
от писмо на министъра на Земеделието и храните до фондация „Ракитово“ / стр. 41
от АД № 695/2014 г. на АССГ София /с изх. № 62-200/17.04.2013 г. жалбоподателят
е възразил единствено за парцел № 62004-814-1-1 относно изключването на 5,26 ха
от специализирания слой „Площи в добро земеделско състояние“. С посоченото
писмо министърът на Земеделието и храните е отговорил, че възражението е
неоснователно. От приетата по делото съдебно-техническа експертиза, както и
допълнителна такава се установява, че още при регистрацията и очертанията на
земеделските парцели за кампания 2012 г. парцел/БЗС 62004-814-1-1 не е бил в
допустимия слой за подпомагане. Това е видно и от резултатите от автоматичната
проверка на въведените данни, находяща се на л. 85 от АД № 695/2014 г. по описа
на АССГ- по делото. От тази разпечатка е видно, че и парцел/БЗС 62004-245-13
излиза извън площите за подпомагане за ДПП с 0,00739 ха. Това обстоятелство се
потвърждава и от приетия по делото протокол за специализирана теренна проверка
на място на физически блокове от 28.08.2012 г. в землището на Ракитово, като
след извършената проверка се е установило, че недопустимата площ с оглед
обстоятелството, че същата не е в добро земеделско състояние за 2012 г. е в
размер на 0,01 ха.
Съдът
счита, че не следва да коментира изготвените съдебно-агрономически експертизи,
както и обстоятелството свързано с проверките от сертифицираното дружество с
което жалбоподателят е сключил договор, а именно „Балкан биосерт“ ООД, т.к.
посочените два парцела видно от приетите по делото писмени доказателства –
протокол за извършена теренна проверка на място от ОС“З“ Велинград, разпечатка
за резултати от автоматични проверки на въведени данни ,от изготвената
съдебно-техническа експертиза по АНД № 98/2014 г. и допълнителната
съдебно-техническа експертиза по настоящето дело, както и от писмо с изх. №
62-200/17.04.2013 г. се установява, че отказът за финансово подпомагане относно
парцел/БЗС №№ 62004-245-13-1 и 62004-814-1-1 е затова, че двата парцела съответно с площ от 5,26 ха и 0,01 ха попадат извън специализирания слой
„Площи допустими за подпомагане“ /преди „Площи в добро земеделско състояние“/,
който специализиран слой е одобрен със Заповед № РД 09-148/28.02.2013 г. на
министъра на Земеделието и храните и е предаден на ДФ“З“-РА за извършване на
окончателна оторизация по заявленията за директни плащания за кампания 2012 г.
Посочената заповед не е обжалвана от жабоподателя фондация „Ракитово“ пред ВАС.
Съгласно
Тълкувателно решение № 8 /19.12.2015 г. условията и редът за създаване,
поддържане, достъп и ползване на системата за идентификация на земеделските
парцели са регламентирани в глава 3-та от Наредба № 105. Създаването и поддържането
на СИЗП е поредица от технически дейности по създаване, поддържане и обновяване
на цифрова ортофото карта за територията на цялата страна, дигитализиране на
физическите блокове и на БЗС, създаване и поддържане на регистър на ползваните
земеделски земи. В действителност по конкретното дело се установи, че за
стопанска година 2012 г. няма изготвена нова орто-фото карта, но с оглед
обстоятелството, че още при заявяване на процесните парцели се е установило, че
има площи които попадат извън специализирания слой е извършена теренна проверка
на място от ОС“З“. Никъде в законодателството не е предвидено задължително
присъствие на жалбоподателя при извършване на тази теренна проверка на място. С
оглед на което съдът счита, че възраженията на жалбоподателя, че не е
присъствал и не е уведомен за тази проверка са неоснователни. Документът –
протокол за специализирана теренна проверка е изготвен от служители на ОС“З“
Велинград, офис Ракитово които са положили подписите си, като съответно е
утвърден от директора на ОС“З“ Пазарджик и съгласуван с гл. експерт от ОД“З“
Пазарджик. Същият не е оспорен пред съда по съответния ред, поради което има
доказателствена стойност на официален документ. Съдът счита, че този протокол
би могъл да бъде оспорен в друго производство – производство по обжалване на
заповедта на министъра на Земеделието и храните за одобряване на окончателния
слой площи допустими за подпомагане пред ВАС. Установяването дали дадени площи
попадат в допустимия за подпомагане слой или извън него е част от една сложна
процедура от издаване на посочената по-горе заповед на министъра на Земеделието
и храните.
За
да се използва от разплащателната агенция за административни проверки на
подадени заявления за подпомагане по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП и за да улесни земеделските
стопани при заявяването на земеделските парцели за подпомагане в системата за
идентификация на земеделските парцели се създава именно този специализиран слой
„Площи допустими за подпомагане“. Както се спомена по-горе в изложението,
производството по създаването и одобряването на окончателния специализиран слой
се провежда от министерството на Земеделието и храните и представлява сложен
фактически състав от административно-процесуални действия на администрацията,
която подпомага земеделските стопани да заявят своите парцели, с които искат да
участват в съответната кампания за подпомагане. За земеделския производител е
от решаващо значение дали стопанисваната от него земя е включена в
специализирания слой или не, т.к. от една страна това обуславя правото му да
получи субсидии, а от друга да не наруши изискването за коректно заявяване на
площите за подпомагане и свързаното с това евентуално санкциониране. Всеки
заинтересован каквато е и фондация „Ракитово“ може да се запознае с включените
в специализирания слой физически блокове или части от тях и да установи дали
стопанисваните от него земеделски площи са включени. По силата на чл. 16 В, ал.
3 от Наредбата земеделският производител може да подава предложения и
възражения до министъра на Земеделието и храните по одобрен образец за
включване на определени физически блокове или на части от тях в специализирания
слой, ако констатира пропуски и грешки в слоя. Видно е от приетите по делото
писмени доказателства, а не се спори и от жалбоподателя, че такова възражение е
направено на 13.02.2013 г. с вх. № ПО-03-427/13.02.2013 г. С оглед полученото
възражение е извършена проверка, като с писмо от 17.04.2013 г. фондация
„Ракитово“ е уведомена, че относно възражение за парцел № 62004-814-1 площи
извън ПДЗС след възражението остават 5,26 ха недопутими. Относно другия парцел
няма данни фондация „Ракитово“ да е подала възражение. Изрично с писмото от
17.03.2013 г. министърът на Земеделието и храните е уведомил фондация
„Ракитово“, че окончателния вариант на специализирания слой площи в добро
земеделско състояние е одобрен със заповед № РД 09-148/28.02.2013 г. на
министъра на Земеделието и храните. Тази заповед не е била обжалвана от
фондация „Ракитово“ пред ВАС.
С
тази заповед пряко се засягат правата на фондация „Ракитово“ във връзка с
включването в допустимия слой на всички заявени от фондацията земи, респективно
с неуважаването на направеното от нея възражение по заповедта на основание чл.
16 Б, ал. 1 от Наредба № 105. Именно тази заповед се явява окончателният завършващ
акт на проведената процедура пред министъра на Земеделието и храните, поради
което тя е подлежала на съдебен контрол за законосъобразност. С оглед
обстоятелството, че фондация „Ракитово“ не е обжалвала заповедта, то спрямо нея
същата е влязла в законна сила.
От
разпоредбата на чл. 16 г, ал. 5 от Наредба № 105 се прави извода, че въз основа
на одобрения от министъра на Земеделието
и храните специализиран слой разплащателната агенция извършва
окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и приема
заявления за подпомагане през следващата година. Видно от нея разплащателната
агенция действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши
окончателна оторизация и плащания на площ за съответната година и да приеме
заявление за подпомагане през следващата година, ако парцелът на съответното
лице не е включен в заповедта по чл. 16 г, ал. 4 от Наредба № 105. Видно е, че
5,26 ха от парцел/БЗС 62004-814-1-1 не са включени в заповедта за одобряване на
специализирания слой за стопанската 2012 г., както и 0,01 ха от парцел №
62004-245-13-1. С оглед на което за същите е отказано финансово подпомагане,
както по СЕПП, така и по НР1, като е оторизирана по-малка сума от исканата
такава, видно от приложеното по делото уведомително писмо за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни
плащания за кампания 2012 г. /стр. 35/.
С
оглед на гореизложеното, съдът счита, че след като жалбоподателят е имал
възможност да обжалва заповедта на министъра на Земеделието и храните пред ВАС,
а не го е сторил то няма как разплащателната агенция да контролира и да
извършва отново проверки дали съответните парцели/БЗС следва да бъдат включени
в специализирания слой или не, т.к. става въпрос за отделно административно
производство. Съдът счита, че правилно ДФ“З“-РА е отказал оторизиране на суми
за цялата площ на парцелите/БЗС №№ 62004-814-1-1 и 62004-245-13-1 с оглед на
което предявената жалба на фондация „Ракитово“ срещу уведомително писмо с изх.
№ 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г. за извършена оторизация по схемите и
мерките за директни плащания за кампания 2012 г. издадено от ВРИД изпълнителен
директор на ДФ“Земеделие“ в частта относно парцел/БЗС №№ 62004-814-1-1 и
62004-245-13-1 също следва да бъде отхвърлено.
С оглед изхода на делото и
предвид направеното искане от ответника, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК,
Фондация „Ракитово“ гр.Ракитово ще следва да бъде осъдена да заплати сторените
по делото разноски общо в размер 800 лева, от които сумата от , 200 лева – за
вещо лице и 600 лв. – възнаграждение за юрисконсулт.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК,
Административен съд – Пазарджик
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
предявената жалба от Фондация „Ракитово“гр.Ракитово срещу Уведомително писмо с изх.
№ 02-130-2600/5137 от 20.09.2013 г., за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2012 г.
на вр.и.д. Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна
агенция, в частта с която е отказано финансово подпомагане на Фондация
„Ракитово“ с ЕИК ********* гр. Ракитово, представлявана от председател И.П.Д.
,в частта относно парцел/БЗС №№ 62004-814-1-1 и 62004-245-13-1 .
ОСЪЖДА
Фондация „Ракитово“ гр.Ракитово да заплати на ДФ“Земеделие“РА,
представлявана от Изпълнителния директор – Порожанов , направените по делото разноски в
размер на 800 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република
България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ:
/п/
РЕШЕНИЕ
№8210/18.06.2018 Г. ПО АД№8161/2016 Г.
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 196 от 28.04.2016 г. на
Административен съд –
Пазарджик, I административен състав, постановено по
адм. дело № 818/2015 г.
(погрешно
написана 2016 година).
РЕШЕНИЕТО е окончателно.