Решение по дело №487/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 345
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 6 април 2020 г.)
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20191420200487
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№……

гр. В., 24.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, НО, 1-ви състав, в публично заседание на двадесет и четвърти септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВЕРОНИКА БОЗОВА

 

при участието на секретаря М. С.

като разгледа докладваното от съдията

н.а.х.д. №487/2019 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН.

Образувано е по жалба от „ДМВ“ ЕООД, гр. С., против НП №2318/19.04.2019 г., издадено от председателя на ДА „ДРВЗ“, гр. С., с което за нарушение по чл.34, пр.1 ЗЗНН, на основание чл.64, ал.1 ЗЗНН, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 200 000 лв.

В жалбата се излагат доводи, че наказващият орган е наложил прекомерна по размер имуществена санкция и се формулира искане за нейното намаляване.

В с.з. жалбоподателят се представлява от адв. М., която поддържа жалбата и заявявайки, че наказващият орган не е взел предвид всички доказателства, събрани в хода на производството пред него и неоснователно е игнорирал някои от тях, поради което наказателното постановление не се позовава на установени значими за правния спор факти, моли за отмяна на санкционния акт. Излагат се и доводи за множество допуснати в хода на административно-наказателното производство нарушения, при което и на това основание се формулира искане за отмяна на постановлението.

Въззиваемата страна – ДА „ДРВВЗ“, се представлява от юрк. П., която оспорва жалбата и лансирайки теза за неоснователност на същата и за правилност и законосъобразност на НП, моли за неговото потвърждаване.

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

„ДМВ” ЕООД, в качеството си на съхранител по смисъла на §1, т.12 от Допълнителните разпоредби на ЗЗНН, е вписан в Регистъра на лицата-съхранители под №28 със регистриран по реда на чл.38 от ЗЗНН склад с peг. №0124, находящ се на територията на гр. В., община В., област В., ул. „***” **.

 

На основание и в изпълнение на Заповед №РД-10-235/22.11.2018 г. на Директора на ТД „Държавен резерв“ гр. П., комисия от служители на ТД ДР гр. П., упълномощени със Заповед №РД-10-157/27.04.2018 г. на Председателя на ДА ДРВВ, извършила в периода от 22.11.2018 г. до 24.11.2018 г. на място в гр. В., община В., област В., ул. „***” **, проверка по изпълнението на задълженията по чл.34, пр.1 ЗЗНН от страна на съхранителя „ДМВ” ЕООД. Извънплановата проверка на съхранителя „ДМВ“ ЕООД била извършена без присъствието на законен или упълномощен представител на дружеството, единствено в присъствието на П.К.Х.на длъжност пълнач в „ДМВ“ ЕООД. По време на проверката, проверяващите отваряли крановете на резервоарите и най-вече този на трасе R11/0124, който е обвързан с трасе **, което трасе ** е част от една обща контролируема технологично тръбопроводна мрежа, включваща резервоарите от ***. При това при пускане на резервоара към трасе **, проверяващите създали възможност за променя на нивата в резервоарите, които са общо свързани. След това, проверяващите пристъпили към измерване и изчисляване на наличните количества ЗИС, съхранявани в проверяваните складове с peг. №0088, 0090, 0108, 0109, 0110, 0111, 0113, 0124, 0125, 0174, 0175 и 0176. При направеното замерване установили общо 187 233 тона дизелово гориво в повече в проверените общо 12 складове по ЗЗНН, а в склад №0124 установили дизелово гориво в по–малко количество - с 463 106 тона по-малко, при количества ЗИС, които следва да се съхраняват по ЗЗНН в склад с peг. №0124 общо в размер на 3323,810 тона.

За фактическото замерване бил съставен Протокол с peг. №1595/23.11.2018 г. и в него проверяващите стигнали до извод, че в склад с peг. №0124 е налице спад в нивото на запълване. С оглед това, те предприели действия за временно запечатване на входния и изходния колектор на склад с peг. №0124, във връзка с недопускане движение на гориво към и от него, до пристигането на представители на „Булгарконтрола“ АД, за извършване от тях на стоков контрол - замерване на нивото на налив на горивото в склада, пробовземане и изпитването на пробата по показател „плътност“ в акредитирана лаборатория, както и изчисляване на действително установените количества ЗИС, налични към 23.11.2018 г. в склад с peг. №0124. За запечатването бил изготвен протокол с №18BG9999A042699 от 23.11.2018 г. от Агенция Митници и на кран „вход“ към съд R11 /склад с peг. №0124/ била поставена акцизна пломба с №0059376, а на кран „изход“ към съд R11 /склад с peг. №0124/ била поставена акцизна пломба с №0059396.

 

С писмо с изх. №1595-2/23.11.2018 г., ТД „Държавен резерв“ гр. П., по силата на сключен Договор №ДД-24/02.04.2018 г., възложила на „Булгарконтрола” АД, в качеството му на орган за контрол от вид А, да извърши стоков контрол за установяване на действителните съхранявани на 23.11.2018 г. количествата ЗИС по ЗЗНН, в склад с peг. №0124.

 

На 24.11.2018 г., след пристигането на представители на „Булгарконтрола” АД в базата на съхранителя „ДМВ“ ЕООД в гр. В., същите в присъствието на представители на Агенция Митници и комисията, не били допуснати до складовете в базата от охраната на обекта, поради неявяването на представители на съхранителя „ДМВ“ ЕООД. С цел извършването на замерването на склад с peг. №0124 и поради липса на представители на „ДМВ” ЕООД било поискано съдействие от Община В., като на място в ПБ В. бил изпратен И.К.П.- дежурен в Община В.. След извършване на проверка на акцизните пломби се установило, че същите са с ненарушена цялост, което е описано в Протокол за извършена проверка с №18BG9999A042739 от 24.11.2018 г. на Агенция Митници а именно: на кран „вход“ към съд R11 /склад с peг. №0124/ е поставена акцизна пломба с №0059376, а на кран „изход“ към съд R11 /склад с peг. №0124/ е поставена акцизна пломба с №0059396.

 

След допускане в базата, представителите на „Булгарконтрола“ АД“, в присъствието на представители на Агенция Митници, комисията и представителя на Община В., извършили действия за установяване на фактическата наличност на съхраняваните ЗИС в склад с peг. №0124, а именно: измерване на височината на налив и температурата и вземане на проби за изпитване по показател „плътност“. За извършването на стоковия контрол, представителите на „Булгарконтрола” АД използвали следните средства за измерване на височината на налив и температурата на наличностите на съхраняваните ЗИС в склад с peг. №0124 -  Ролетка с лот „Richter” тип 464MS-IPM8/25m, с идентификационен №5.869 и цифров термометър, тип ТР-5С, с идентификационен №5С-1187. За отчитане на обема на наличностите на съхраняваните ЗИС в склад с peг. №0124 е използвана калибровъчна таблица №ЛИК 306/25.03.2016 г. За установяването на действителната плътност на съхраняваните ЗИС в складове с peг. №0124 представителите на „Булгарконтрола” АД извършили пробовземане. За взетите проби са съставени Актове за вземане и разработване на средни проби, които на 26.11.2018 г. са предоставени на Изпитвателна лаборатория за ГСМ към „Булгарконтрола“ АД за изпитване по показател „плътност“.

На 24.11.2018 г. „Булгарконтрола” АД определили фактическата наличност на съхраняваните ЗИС в склад с peг. №0124 и резултатите от извършения стоков контрол представили със съпроводително писмо от 27.11.2018 г. и вх. №1595/28.11.2018 г. на ТД ДР гр. П., със следните документи: Сертификат за инспекция №02/2349 от 26.11.2018 г., за установеното количество ЗИС от гориво за дизелови двигатели, съхранявано на 24.11.2018 г. в склад с per. №0124, ведно с Акт №02/3234 от 24.11.2018 г. за вземане и разработване на средна проба, издаден от „Булгарконтрола“ АД и Протокол от изпитване №2354/26.11   от ИЛ за ГСМ на „Булгарконтрола“ АД. 

Комисията направила съпоставка на данните за вложените съгласно уведомленията за влагане/изтегляне видове и количества ЗИС, на база извадка от Регистъра на създадените и поддържаните запаси, с установените на 24.11.2018 г. при фактическото замерване от „Булгарконтрола“ АД наличности на ЗИС в склад с peг. №0124, както и с данните от складовите регистри и договорите за влог, като констатирала липса на количества ЗИС от гориво за дизелови двигатели в размер на 488,065 тона – при необходимо количество 3323,810, комисията констатирала налично такова 2835,745 тона.

Във връзка с констатацията на комисията, че на 24.11.2018 г. „ДМВ” ЕООД в качеството си на съхранител по ЗЗНН, съхранява в склад с peг. №0124, находящ се в гр. В., количество ЗИС от гориво за дизелови двигатели в размер на 2835,745 тона, комисията извършила проверка за наличие или отсъствие на издадено писмено разрешение/разпореждане от председателя на ДА ДРВВЗ за преместване/освобождаване на количества ЗИС от гориво за дизелови двигатели, в размер на 488,065 тона, но не установила наличието на издадено писмено разрешение/разпореждане от председателя на ДА ДРВВЗ за преместване/освобождаване на количества ЗИС от гориво за дизелови двигатели.

С оглед установеното, на дружеството жалбоподател била изпратена покана за съставяне на АУАН, която била адресирана до известния на наказващия орган адрес в гр. С., ул. Проф. *** ***. Поканата била оформена като неполучена поради промяна в адреса на дружеството и липсата на данни за новия му адрес и без да изпраща други покани, на 07.12.2018 г., в отсъствието на представител на дружеството, св. А. Н. съставил АУАН №1595. В АУАН е посочено, че като на 23.11.2018 г., „ДМВ” ЕООД в качеството си на съхранител, съхранява в склад с peг. №0124, находящ се в гр. В., с 488,065 тона по-малко от количеството гориво, за което съхранителят е поел като задължение и е длъжен по всяко време да държи и съхранява по ЗЗНН в склад с peг. №0124, а именно: в размер на 3323,810 тона, ДМВ” ЕООД е нарушил разпоредбата на чл.34, пр.1 ЗЗНН. Актът е връчен на представител упълномощен представител на 07.03.2019 г., като същият в графа възражения е отразил, че не е съгласен с констатациите.

На 19.04.2019 г., въз основа на съставения АУАН №1595/07.12.2018 г. е издадено НП №2318/19.04.2019 г., в което е посочено, че като на 23.11.2018 г., „ДМВ” ЕООД в качеството си на съхранител, съхранява в склад с peг. №0124, находящ се в гр. В., с 488,065 тона по-малко от количеството гориво, за което съхранителят е поел като задължение и е длъжен по всяко време да държи и съхранява по ЗЗНН в склад с peг. №0124, а именно: в размер на 3323,810 тона, „ДМВ” ЕООД е нарушил разпоредбата на чл.34, пр.1 ЗЗНН. При това на основание чл.64, ал.1 ЗЗНН, на дружеството е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 200 000 лв.

 

Въз основа на така същия АУАН №1595/07.12.2018 г. било издадено и НП ***24/07.05.2019 г. на Председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ за нарушение по чл.17, ал.2 вр. чл.23 ЗЗНН, с което за описаното нарушение на дружеството жалбоподател на основание чл.62, ал.1 от ЗЗНН, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 1 252 257,65  лева. 

 

Изложената фактическа обстановка съдът възприе въз основа на събраните по делото гласни и писмени доказателства, а именно: показанията на свидетелите А. Н. и И. Е., заключението на съдебно-техническа експертиза, покана с изх. №1595/03.12.2018 г. за съставяне на АУАН ведно с товарителница №22041135; Справка актуално състояние на „,ДМВ” ЕООД от Търговския регистър към 21.11.2018 г.; Копие на нотариално заверено пълномощно на С.Г.с рег. №3123/2016 г. на А.А.- нотариус в район РС Р., с рег. №304 на НК, Заповед №РД-10-157/27.04.2018 г. на Председателя на ДА ДРВВЗ, Заповед №РД-10-235/22.11.2018 г. на директора на ТД „ДР” П.; Справка актуално състояние на „ДМВ” ЕООД от Търговски регистър към Агенция по вписванията; Заверени копия от Констативен протокол №1595-1/29.11.2018 г., Констативен протокол №1595/29.11.2018 г., Протокол за фактическо замерване на запаси за извънредни ситуации от гориво за дизелови двигатели и автомобилни бензини към констативен протокол №1595/23.11.2018 г., Извлечение от регистър на създадените и поддържаните запаси за извънредни ситуации, Сертификат за инспекция №02/3249 от 26.11.2018 г., Протокол за изпитване №2354/26.11.2018 г., Акт №02/3234 за вземане и разработване на средна проба от 24.11.2018 г., Сертификат за акредитация; Свидетелство за калибриране №3-Д127/17.02.2017 г., Свидетелство за калибриране №0238 от 21.02.2017 г., Складов запис за влог на крайни нефтопродукти складов регистрационен №00020280, Уведомление за влагане по чл.36, ал.2 от 33НН, Протокол за запечатване на обект от 23.11.2018 г. ведно възражение срещу него, Протокол за извършена проверка на Агенция ,,Митници” от 24.11.2018 г., Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-8/27.03.2018 г., Заповед №РД-10-257/09.07.2018 г. на Председателя на ДА ДРВВЗ, Разрешение за съхраняване на запаси за извънредни ситуации на друга държава-членка на Европейския съюз №РЕС-12-2 от 18.04.2018 г., Справки за цени на горива на едро - 4 броя, пълномощни, както и останалите писмени доказателства приложени с административно наказателната преписка и в хода на съдебното следствие.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е депозирана от легитимна страна, в предвидения от законодателя преклузивен срок и срещу наказателно постановление от категорията на обжалваемите, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Разглеждайки я по същество, по аргумент на чл.314, ал.1 НПК, вр. чл.84 ЗАНН, независимо от посочените от жалбоподателя основания, съдът изследва правилното приложение на материалния и процесуалния закон. При тази проверка настоящата инстанция констатира, че АУАН и НП са издадени в предвидената от закона писмена форма, от компетентни орган и е налице редовна процедура по връчването им на жалбоподателя. Съдът обаче установи, че в хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване правото на защита на нарушителя, а именно:

Видно е, че на дружеството-жалбоподател е била изпратена покана за съставяне на АУАН, която е била адресирана до известния на наказващия орган адрес в гр. С., ул. Проф. ******. Видно е също, че поканата е оформена като неполучена поради промяна в адреса на дружеството и липсата на данни за новия му адрес. По делото, обаче, няма данни наказващият орган да е направил дори минимален опит да потърси нов актуален адрес на фирмата или пък да я призове по местонахождение на адреса на проверката в гр. В., Петролна база, ул.“***” **, който адрес е бил известен на наказващия орган. Това, съвкупно с обстоятелството, че и проверката на базата е извършена в отсъствието на представител, навежда на съждение, че наказващият орган съвсем тенденциозно не е положил усилия за уведомяване на представител на дружеството за съставянето на АУАН и по този начин жалбоподателят „ДМВ“ ЕООД е бил в невъзможност да се яви в указаният в писмото-покана срок до 07.12.2018г. за съставяне на АУАН в негово присъствие. С това съдът приема, че е допуснато нарушение на предвидения в ЗАНН ред и неправилно е приложена нормата на чл.40, ал.2 ЗАНН, тъй като не е била налице нито една от предвидените в нормата хипотези - нарушителят да е известен, но да не може да бъде намерен или да е поканен, но да не се е явил за съставяне на акта. Това е основание за отмяна на атакуваното постановление, тъй като води до порочност на строго формалното административно-наказатено производство и нарушава правото на защита на санкционираното лице.

На следващо място е допуснато смесване на разписаните в закона качества на ДМВ ЕООД, като дружеството е третирано едновременно като "съхранител" и като "задължено лице", което води до неяснота в атакуваното НП какво именно нарушение му се вменява и дали то е извършено в качеството му на "Съхранител" или пък в качеството му на "Задължено лице. А съгласно параграф 1 от ДР на ЗЗНН, т.11. "Задължено лице" е икономически оператор, който по силата на чл.22, ал.2 - 5 или чл.23, ал.2 и 3 е длъжен да създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България“, а съгласно т.12. "Съхранител" е юридическо или физическо лице, което е регистрирало склад по реда на чл.38 на територията на страната и/или има необходимата правоспособност за осъществяване на съхраняване на нефт и нефтопродукти в други държави - членки на Европейския съюз“. Действително, дружеството има задължения както като съхранител, така и като задължено лице. При това е възможно проверката да установи неизпълнение на задължения от него и в двете му качества. Съгласно чл.47 ал.3 от Наредба №1 от 28.07.2014 г. за проверките, извършвани от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" по ЗЗНН /Наредбата/, обаче, която регулира този вид отношения и урежда конкретно реда за съставяне на актове и издаване на наказателни постановления при констатиране на нарушения, ако при проверка на съхранител, който е и задължено лице, се установят липси на запаси, се изготвят отделни констативни протоколи и АУАН за неизпълнение на чл.17 ал.2 ЗЗНН относно липсите, засягащи индивидуално определените му нива като задължено лице, и за неизпълнение на чл.34 ЗЗНН относно липсите, засягащи съхраняваните от него за други лица, чиито интереси са били засегнати от установеното нарушение. В случая това не е сторено и се е стигнало до там, че въз основа на един и същ АУАН, се издават две наказателни постановления - едното е обжалваемото НП №2318/19.04.2019 г. за нарушение по чл.34, пр.1 ЗЗНН, а другото е НП ***24/07.05.2019 г. за нарушение по чл.17, ал.2 ЗЗНН. Констатираното е абсолютно недопустимо според предвидените строго формални правила на административно наказателното производство и е самостоятелно основание за отмяна на атакувания санкционен акт, тъй като безспорно води както до неяснота каква е действителната воля на наказващия орган, така и до двойно санкциониране за едно вменено нарушение, което е напълно изключено.  А това нарушение е самостоятелно основание за отмяна на санкционния акт.

На следващо място трябва да се посочи също, че твърдяната липса на част от определените нива на запаси за извънредни ситуации в размер на 488,065 тона, не се доказва по категоричен начин. За тези си изводи съдът отчита, че от събраните доказателства се установява, че R11/0124 е обвързан с трасе **, а трасе ** е част от една обща контролируема технологично тръбопроводна мрежа, включваща резервоарите от ***. При това при пускане на резервоара към трасе **, каквото се е случило по време на проверката, е напълно възможно да се променят нивата в резервоарите, които са общо свързани. Установява се също, че при направеното замерване на 23.11.2018 г. са установени общо 187 233 т. дизелово гориво в повече в проверените общо 12 складове по ЗЗНН, собственост на дружеството жалбоподател, като само в процесния склад №0124 е установено дизелово гориво в по–малко, а именно 463 106 тона. На 24.11.2018 г. при направеното повторно замерване от независим сървей, обаче, е замерен единствено процесния резервоар с №0124 и е документирана само липса в размер на 488,065 тона, без да се провери, какво е било състоянието в останалите съдове и дали в другите складове количеството не е било в повече. Това дава на съда основание да приеме, че проверката не е изпълнена обективно и всеобхватно и не може да се достигне до извод за действителна липса, а от тук и да се затвърди извода на наказващия орган, че административно нарушение е безспорно доказано. Това е още едно основание за отмяна на атакувания санкционен акт, тъй като недоказаността на вмененото нарушение е абсолютна пречка за пораждане на законните правни последици на акта, с който твърдения нарушител се санкционира.

Предвид дотук изложените съображения, съдът достига до извод, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

Водим от горното, Врачански районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №2318/19.04.2019 г., издадено от председателя на ДА „ДРВЗ“, гр. С., с което за нарушение по чл.34, пр.1 ЗЗНН, на основание чл.64, ал.1 ЗЗНН, на ДМВ ЕООД, гр. С., е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 200 000 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. В. в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

                                

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: