Решение по дело №804/2010 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 974
Дата: 2 декември 2010 г. (в сила от 15 март 2011 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20103230200804
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2010 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 76

 

 

гр. Д., 02.12.2010г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Районен съд – гр. Д., Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно заседание на втори ноември две хиляди и десета година в състав:

 

 

Председател: Мариана Момчева

 

при участието на секретаря М.А.

разгледа докладваното от съдия Момчева н.а.х.д. № 804 по описа на Д.кия районен съд за 2010г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „Винпром - Алвина” ООД БУЛСТАТ ********, седалище и адрес на управление гр. В., ул. „...” № ** срещу НП № 08 - 004/14.01.2010г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Д., с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 14 ал. 1 и ал. 2 от Закона за здравословните и безопасни условия на труд във връзка с чл. 9 от Наредба № 10 от 07.12.2004г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с електрокари и мотокари на основание чл. 416 ал. 5 във вр. с чл. 413 ал. 2 от КТ е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 10 000лв.

С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено, като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна изразява становище, че жалбата е неоснователна, а наказателното постановление е правилно и законосъобразно.

Д.кият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното:

В административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице, в присъствие на двама свидетели и на нарушителя и му е надлежно връчен, като съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Наказателното постановление е издадено в рамките на преклузивния срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН от компетентния за това орган съобразно разпоредбата на чл. 416 ал. 2 от КТ и съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН.

По същество на визираното нарушение, съдът съобрази следното:

Като нарушение на жалбоподателя е вменено следното:

При извършена проверка на 23.11.2009г. от Т.А. и Р.С. – инспектори в Дирекция „ИТ” Д. в предприятие за производство и бутилиране на вино и спиртни напитки, находящо се в гр. Д., бул. „...” № **, стопанисвано от жалбоподателя по повод трудова злополука, станала на 21.11.2009г. с Н.А.Г. ЕГН ********** – заварчик в дружеството от извършения оглед и взетите сведения е установено, че на 21.11.2009г. около 13.30 часа Н.Г. е управлявал мотокар с товар на вилката след употреба на алкохол, без да притежава изискващата се правоспособност и без да е упълномощен за това от работодателя си, в резултат на което преобръща мотокара и същият затиска краката му.

С оглед направените констатации „Винпром – Алвина” ООД В., в качеството си на работодател не е изпълнило задължението си да осигури здравословни и безопасни условия на труд на работещите в предприятието като не е взело всички необходими предпазни мерки за недопускане на неправоспособни работници да управляват по време на работа намиращия се в двора на предприятието мотокар.

Извършеното нарушение се потвърждава от Констативен протокол от 23.11.2009г., Протокол на ТП на НОИ, Протокол № 1697/15.12.2009г., Заповед № 1092/20.11.2009г.

С посоченото жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл. чл. 14 ал. 1 и ал. 2 от Закона за здравословните и безопасни условия на труд във връзка с чл. 9 от Наредба № 10 от 07.12.2004г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с електрокари и мотокари.

Съгласно чл. 14 ал. 1 от Закона за здравословните и безопасни условия на труд юридическите и физическите лица, които самостоятелно наемат работещи, юридическите и физическите лица, които ползват работещи, предоставени им от предприятие, което осигурява временна заетост, както и лицата, които за своя сметка работят сами или в съдружие с други, са длъжни да осигурят здравословни и безопасни условия на труд във всички случаи, свързани с работата, както на работещите, така и на всички останали лица, които по друг повод се намират във или в близост до работните помещения, площадки или места.

Според ал. 2 от същия член лицата по ал. 1 носят отговорност за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд независимо от задълженията на работещите по този закон, както и от това дали тази дейност се осъществява от техни органи или е възложена на други компетентни служби или лица.

Съобразно чл. 9 от НАРЕДБА № 10 от 7.12.2004 г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с електрокари и мотокари, издадена от министъра на труда и социалната политика, обн., ДВ, бр. 112 от 23.12.2004 г., в сила от 24.06.2005г. за управление на кари /мотокари/ се допускат само: 1. правоспособни лица, които са придобили правоспособност за работа с кари и притежават свидетелство за работа с кари; 2. оправомощени с писмена заповед на работодателя лица.

Нарушението се потвърждава, както от показанията на актосъставителя и свидетелите по АУАН, които съдът кредитира като последователни, логични и непротиворечиви, така и от констатациите при извършената проверка, обективирани в приложените писмени доказателства по делото.

Законосъобразно за извършеното нарушение е наложено административно наказание имуществена санкция на нарушителя, съобразно чл. 413 ал. 2 от КТ.

Съгласно чл. 413 ал. 2 от КТ /действаща към момента на извършване на деянието/ работодател, който не изпълни задълженията си за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 10 000 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба в размер от 2500 до 10 000 лв.

Наказващият орган е наложил предвидената в закона санкция, като се е съобразил с тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите обстоятелства, имащи значение за отговорността на жалбоподателя.

Съдът счита, че конкретното нарушение не би могло да бъде квалифицирано по чл. 28 от ЗАНН, с оглед значимостта на охраняваните обществени отношения с нарушената материално правна разпоредба. Обект на защита са обществените отношения по охрана по едни от най-важните конституционни права на гражданите - трудовите права.  От друга страна съдът не разполага с правомощия да намали размера на административното наказание под минималния размер, предвиден в закона за извършеното нарушение. В този смисъл не може да се приеме, че случаят е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН с оглед значимостта на охраняваните обществени отношения.

При определяне на административните наказания следва да се имат предвид целите на административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията на чл. 27 от ЗАНН – да се отчетат тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства и имотното състояние на нарушителя, а също така и обществената опасност на съответния вид административни нарушения.

Наложеното наказание на жалбоподателя е в границите на предвиденото в разпоредбата на чл. 413 ал. 2 от КТ. При определяне размера на имуществената санкция административнонаказващият орган е отчел както характера и вида на нарушението, така и вината на нарушителя, като е взел предвид всички смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства.

Наложеното наказание в размер на 10 000.00 лв. е в минималния  предвиден в кодекса размер, поради което и не подлежи на преразглеждане от съда. В тази връзка наложеното наказание е справедливо и съответства на извършеното нарушение.

Същото е от естеството да окаже достатъчно превъзпитателно въздействие както върху нарушителя, така и върху останалите членове на обществото, в изпълнение целите на административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН.

Предвид горното, обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено.

По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

          

ПОТВЪРЖДАВА НП № 08 - 004/14.01.2010г., издадено от Директора на Дирекция “Инспекция по труда” гр. Д., с което на „Винпром - Алвина” ООД БУЛСТАТ ********, седалище и адрес на управление гр. В., ул. „...” № ** за нарушение по чл. 14 ал. 1 и ал. 2 от Закона за здравословните и безопасни условия на труд във връзка с чл. 9 от Наредба № 10 от 07.12.2004г. за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с електрокари и мотокари на основание чл. 416 ал. 5 във вр. с чл. 413 ал. 2 от КТ е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 10 000лв.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Д. в 14 – дневен срок от уведомяването на страните.

                  

 

Районен съдия:

/М. Момчева/