Решение по дело №195/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 232
Дата: 18 ноември 2020 г.
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20207270700195
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ..........., град Шумен, 18.11.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на пети октомври две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Росица Цветкова

                                                                          Членове:  Снежина Чолакова

                                                                                              Бистра Бойн

                                                                          

при секретаря Р. Хаджидимитрова и с участие на прокурор П. Вълчев от ШОП, като разгледа докладваното от административния съдия Сн. Чолакова КАНД № 195 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на Областна дирекция по безопасност на храните, гр. Шумен, депозирана чрез юрисконсулт В.Й., срещу Решение № 298/23.07.2020г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 712/2020г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е отменено Наказателно постановление № КХ-8/09.04.2020г. на директора на Областна дирекция по безопасност на храните гр. Шумен, с което, на основание чл. 48, ал. 2 от Закон за храните /ЗХ/, на „Й.“ ООД, *** е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв. /хиляда лева/, за нарушение по чл.15, ал. 1, вр. чл. 12 от Закона за храните.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Счита, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а приписаното на търговеца неизпълнение е установено по безспорен начин. Поради това отправя искане за отмяна на съдебното решение и за потвърждаване на наложената имуществена санкция.

Ответната страна, „Й.“ ООД, депозира писмено становище, в което поддържа становището за неоснователност на касационната жалба. Отправя претенция за присъждане на адвокатско възнаграждение. В съдебно заседание, редовно и своевременно призован, ответникът се представлява от адвокат З. от Адвокатска колегия – Шумен.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

На 25.02.2020г. била извършена проверка от служители на ОДБХ – Шумен, в Павилион за търговия на храни с рег. № *********, с адрес: гр. Шумен, ул. „Алеко Константинов“ – спирка.

В хода на проверката, по информация от касов бон, издаден в обекта, проверяващите установили, че „Й.“ ООД,  в качеството си на собственик, не е уведомил писмено ОДБХ - Шумен, в деня на настъпила промяна в обстоятелствата, подлежаща за вписване в удостоверението за регистрация по ЗХ.

Констатирали, че управлението на фирмата е с адрес: гр. Шумен, ул. „Съединение“ № 109, приземен етаж, офис № 3, което се потвърдило  с направената справка в ТР. В издаденото Удостоверение от ОДБХ - Шумен, с № 2727/19.12.2011г.,  адресът на управление ***.

Въз основа на констатациите на 09.03.2020г., в присъствие на представителя на дружеството, бил съставен и предявен АУАН  № **********, като в същия било посочено, че е нарушен чл.15, ал.1, вр. чл. 12 от ЗХ, посочена е дата на проверката - 25.02.2020г. В АУАН представляващият посочил, че ще представи писмени обяснения.

На 11.03.2020г. от представителя на фирмата били депозирани писмени възражения, в законовия 3-дневен срок. В същите било посочено, че промяна в адреса на обекта Павилион за търговия на храни, с рег. № *********, няма. Има промяна само в адреса на управление на търговското дружество „Й.“ ООД, към 06.03.2019г., като се твърди, че към датата на съставяне на АУАН - 09.03.2020г., е изтекъл 1 - годишният срок за това, респ. за образуване на административно наказателно производство. Изложени били твърдения за това, че ако се приеме извършеното за нарушение, то е маловажен случай.

Въз основа на съставения акт и на материалите по преписката, административнонаказващият орган издал обжалваното НП, като възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН.

При така установената фактическа обстановка съдебният състав формирал извод, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи санкционната процедура, като актът за установяване на административно нарушение не съдържа коректно посочени дата и място на извършване на простъпката. Съдът посочил, че доколкото в случая се касае за нарушение, при което има промяна в обстоятелства, които следва изрично да се декларират пред ОДБХ, то следва в АУАН и в НП да бъде посочено кога именно са настъпили тези обстоятелства и кога те е следвало да бъдат обявени в ОДБХ. Това е от значение по казуса за определяне на датата на извършване на нарушението, каквато не е посочена в АУАН и НП. Воден от тези съображения съдебният състав отменил оспореното пред него наказателно постановление.

Така постановеното решение настоящата инстанция намира за правилно и законосъобразно, доколкото са налице допуснати съществени процесуални нарушения. Прочитът на атакуваното НП налага извод за наличие на вътрешно противоречие досежно времето и мястото, които контролните органи са приели  за индивидуализиращи неизпълнението на законовото задължение. Това е така, защото АНО е посочил, че дружеството на 25.02.2020г. в павилион за търговия с храни, в качеството си на собственик, не е уведомило ОДБХ – Шумен за настъпила промяна в обстоятелствата, подлежаща на вписване в удостоверението за регистрация по Закона за храните, като същевременно с това е отразил, че уведомяването не е извършено в деня на настъпилата промяна. Моментът на констатиране на нарушението и времето на настъпване на промяната не съвпадат, като при това положение се поражда неяснота относно реквизита дата на извършване на простъпката. Посочено е, че търговецът не е изпълнил задължението си писмено да уведоми ОДБХ - Шумен за настъпилата промяна в обстоятелствата, но не е посочено нито кога е настъпила тази промяна, нито кога е следвало да бъде заявена тя. Според възприетата за нарушена разпоредба на чл. 15, ал. 1 от Закона за храните /в отменената редакция/, производителите и търговците на храни са длъжни писмено да уведомяват ОДБХ, съответно РЗИ, при промяна на обстоятелствата, които подлежат на вписване по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 5, 6 и 7, в деня на настъпването на промяната. Следователно задължението по чл. 15, ал.1 от ЗХ е обвързано с конкретен момент /деня на настъпване на промяната по някои от обстоятелствата, подлежащи на вписване/, с изтичането на който неизправните субекти осъществяват състава на нарушението и подлежат на санкциониране по реда и при условията на чл. 34 от ЗАНН. Цитираната норма предвижда като задължителна предпоставка за законосъобразното развитие на производството по реализиране на административнонаказателната отговорност на нарушителя същото да бъде инициирано в рамките на законовоопределения тримесечен срок от откриване на нарушителя или в рамките на една година от извършване на нарушението. В случая в АУАН и в НП е посочена единствено датата на извършване на проверката, без обаче да става ясно дали това е датата, която контролните органи възприемат за момент на извършване на простъпката. А това несъмнено засяга правото на защита на лицето. Нещо повече, в акта и в НП липсва и коректно посочване на мястото на извършване на нарушението. В констативно-съобразителната част е отразено, че дружеството в павилион за търговия с храни, с адрес гр. Шумен, ул. „Алеко Константинов“ – спирка, не е уведомило писмено ОДБХ за настъпилата промяна. Павилионът не е мястото на извършване на сочената простъпка и контролните органи е следвало да прецизират индивидуализирането на този реквизит. В обобщение на изложеното, касационната инстанция намира, че са налице допуснати съществени нарушения на чл. 42, т. 3 и 4 от ЗАНН, както и на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Налице е още едно съществено опущение. На търговеца се вменява деяние, изразяващо се в липса на активно поведение по уведомяване на ОДБХ за настъпила промяна в обстоятелства, подлежащи на вписване в удостоверение за регистрация по ЗХ. Това фактическо описание АНО е отнесъл спрямо нормите на чл. 15, ал. 1 от ЗХ, и чл. 12 от ЗХ. Правилото на чл. 15, ал. 1 от ЗХ вменява задължение на производителите и търговците на храни писмено да уведомяват ОДБХ, съответно РЗИ, при промяна на обстоятелствата, които подлежат на вписване по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 5, 6 и 7, в деня на настъпването на промяната. Препращането към разпоредбата на чл. 14 от същия закон е изчерпателно и АНО и актосъставителят са били длъжни да обозначат към кое от посочените обстоятелства в чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 5, 6 и 7 от отменения от ЗХ се числи промяната на адресът на управление на търговеца. Волята на контролните органи не може да бъде извлечена по тълкувателен път. Вместо това, АНО е обвързал правната квалификация на простъпката с правилото на чл. 12 от закона, разписващо в единадесет алинеи условията по регистрация на обектите за производство и търговия с храни. По този начин е допуснат неотстраним порок по отношение на законовите изисквания за прецизно индивидуализиране на нормативните разпоредби, които са били нарушени, а това несъмнено е рефлектирало върху правото на защита на лицето.

Гореизложеното мотивира касационния съд да приеме наличието на редица съществени процесуални нарушения, налагащи отмяната на правораздавателния акт. До аналогичен извод е достигнал и районният съд, отменяйки атакуваното пред него постановление. Поради това касационната жалба не следва да бъде уважена.

С оглед изхода на спора и основателната претенция на ответника за присъждане на адвокатско възнаграждение, за заплащането на което са представени и съответните доказателства, то в полза на „Й.“ ООД, ***, следва да се присъдят направените деловодни разноски за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева, като същите следва да се възложат в тежест ОДБХ - Шумен.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 298/23.07.2020г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 712/2020г. по описа на съда.

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните гр. Шумен да заплати на „Й.“ ООД, *** сума в размер на 300 /триста/ лева, представляваща направените деловодни разноски за адвокатско възнаграждение пред касационната инстанция.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................            ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 18.11.2020г.