Решение по дело №3547/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 330
Дата: 28 януари 2020 г. (в сила от 21 февруари 2020 г.)
Съдия: Дафина Николаева Арабаджиева
Дело: 20195330103547
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 330

 

гр. Пловдив, 28.01.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, V-ти  гр. състав, в публично съдебно заседание на  двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: ДАФИНА АРАБАДЖИЕВА

 

при секретаря  Петя Мутафчиева, като разгледа докладваното от съдията гр. д. № 3547 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството по делото е образувано въз основа на искова молба от „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, бул. „Шести септември” № 250 против И.Й.К., ЕГН: **********,***  с правно основание чл.422 ГПК във връзка с чл. 79 и чл. 86  ЗЗД, с която се иска да бъде установено, че ответникът – И.Й.К. дължи на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД суми в размер на 750,24 лв. – главница за период от 21.07.2015 г. до 21.09.2018 г., както и сумата в размер от 87,95 лв. – мораторна лихва към главницата за периода от 30.09.2015 г. до 30.09.2018 г., за които суми е издадена Заповед за изпълнение на парично задължение № 9256/25.10.2018 г. по чл. 410 ГПК по ч. гр. дело № 16673 по описа за 2018 г. на ПРС. Претендира се и за законната лихва върху посочената сума от датата на депозиране на заявлението за издаване на заповед за изпълнение- 24.10.2018 г. до окончателното й изплащане. Претендират се и сторените в настоящото производство съдебно – деловодни разноски и юрисконсултско възнаграждение, както и разноски в заповедното производство.

Ищецът посочва, че за периода от 21.07.2015 г. до 21.09.2018 г. по партидата на И.Й.К. има натрупани задължения към „Водоснабдяване и канализация" ЕООД – гр. Пловдив за предоставени от експлоатационното дружество услуги по доставка на питейна вода и отвеждане на канална вода, в размер на  750,24 лв. – главница, както и мораторна лихва към главницата за периода от 30.09.2015 г. до 30.09.2018 г., в размер на  87,95 лв., за водоснабден имот, находящ се в ***. За потребените за посочения период количества вода са издадени фактури за главници, подробно описани в исковата молба.

Съгласно чл. 198 о от Закона за водите, предоставянето на ВиК услуги на потребителите се извършва от ВиК оператора срещу заплащане и по реда на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (ЗРВКУ). И.Й.К. има качеството на   потребител на ВиК услуги по смисъла на ЗРВКУ, като в тази връзка фигурира в базата данни на оператора като потребител с № *** за водоснабдения имот, посочен по-горе. Към настоящия момент отношенията между потребителя и експлоатационното дружество се сочи, че се уреждат от публично известни Общи условия, приети и влезли в сила по реда на ЗРВКУ, като същите са общодостъпни на сайта на дружеството ***. Сочи се, че тъй като водомерът в процесния имот не отговарял на Закона за измерванията, месечното количество изразходвана вода в имота било определено съгласно чл. 25 от действащите през процесния период Общи условия.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 203 от Закона за водите ищецът е подал заявление за издаване на заповед за изпълнение по реда на чл. 410 от  ГПК срещу И.Й.К. за натрупаните по партидата на абоната задължения, които до момента на подаване на заявлението за издаване на заповед за изпълнение, не са заплатени.  Заповедта е връчена при условията на чл. 47 ГПК, което е обусловило правния интерес от установяване на задълженията по нея.

Ответникът, чрез особен представител, в законноустановения едномесечен срок е подал отговор, с който се оспорват предявените искове, като неоснователни и недоказани. Сочи се, че липсва облигационно отношение между ищеца и ответника, поради липсата на доказателства за качеството потребител на ответника. Оспорват се изцяло справките за неплатени задължения и преписи от карнети. Счита се, че приложените карнети не са редовно водени, тъй като видно от тяхното съдържание липсва графа „подпис“, а при липса на подпис на съответния потребител или негов представител относно отчетените данни за водомера, не може да се приеме, че служебното начисляване на посоченото количество вода е извършено законосъобразно. Твърди се, че липсвали достоверни данни ответникът или някой от домашните му да в живял или обитавал процесния имот за процесните периоди и да е ползвал услугите по доставка на питейна вода и отвеждане на канална вода. Посочва се, че съгласно чл. 7, т. 4 и т. 8 от Общите условия В и К има задължение да поддържа в изправност изградената В и К система и монтираните измервателни устройства. Изрично се предвиждало, че срокът за подмяната на неизправно измервателно устройство не можел да бъде по-дълъг от 30 календарни дни, считано от датата отбелязана в документа за установяване на повредата. Сочи се, че в конкретния случай ищецът не представял доказателства, от които да е видно кога е констатирана повреда на водомера, в какво се изразява и поради какви причини не е отстранена в срока по чл. 19 ОУ. Прави възражение за погасяване по давност на претендираните суми с настъпил падеж преди 20.01.2016 г. Посочва се съдебна практика в подкрепа на твърдението, съгласно която вземанията за предоставяне на услуги по доставяне на вода, пречистване и отвеждане на канални води попадат в обхвата на понятието „ периодични плащания“ по смисъла на чл. 111, б. „в“ от ЗЗД, за които се прилага кратката тригодишна давност, като с погасяването на главното вземане се погасяват и акцесорните претенции за лихви съгласно чл. 119 ЗЗД. Моли исковете да се отхвърлят.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

          Безспорно е, че ищцовото дружество е „ВиК оператор” по смисъла на чл.198 „о”, ал.1 от Закона за водите и предоставя ВиК услуги на потребителите срещу заплащане за територията на гр. Пловдив. Съгласно чл.11, ал.7 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/, ВиК операторите публикуват одобрените от ДКЕВР общи условия на договорите за предоставяне на ВиК услуги най-малко в един централен и един местен ежедневник. Те влизат в сила в едномесечен срок от публикуването им.

Съгласно чл. 8 от действащата Наредба № 4/ 14.09.2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и  канализационни системи, получаването на ВиК услугите се осъществява при публично известни общи условия, предложени от оператора и одобрени от собственика на ВиК системите, като в конкретния случай отношенията между страните по предоставяне на ВиК услуги са уредени от одобрени от ДКЕВР общи условия. Предвид посочената нормативна уредба, сключването на индивидуален писмен договор между субектите не се изисква. Според чл. 3 от посочената Наредба, потребители на ВиК услуги са собствениците или притежателите на вещно право на строеж или право на ползване на водоснабдени имоти, която постановка е залегнала и в чл. 2, ал. 1 точки 1 и 2 от общите условия на оператора. Тази разпоредба регламентира няколко основни групи потребители: собственици, носители на ограничено вещно право на ползване, предприятия, препродаващи непитейна вода след обработката й, субекти по чл. 2 ЗРВКУ – наематели.

За да възникне задължението за заплащане на ВиК услуги, за който и да е субект, той на първо място трябва да има качеството на “потребител” на тези услуги, по смисъла на чл. 2, ал.1 ОУ за предоставяне на ВиК услуги на потребителите от ВиК оператор - Пловдив. Доказателства за това, че ответникът е потребител на услуги, предоставени от ищеца за процесния период, не се представиха по делото, като от приетото по делото, като доказателство писмо от Община Пловдив – отдел „МДТ“ се установява, че за имота не е подадена декларация по чл. 14 ЗМДТ. 

Не може да се приеме и, че съвпадането на постоянния и настоящ адрес с адреса посочен, като такъв на водоснабден имот, представлява доказателство за качеството потребител на ответника. Съгласно действащата към датата на регистрацията на постоянния адрес през 2002 г. разпоредба на чл. 92 от ЗГР адресната регистрация се извършва от общините и кметствата при заявяване от лицето т.е. не е било необходимо представяне на документи, удостоверяващи, че това лице е собственик или ползвател или съответно наемател или друго лице, допуснато от собственика да живее в имота.

Ищецът не установи, че именно ответникът е материалноправно легитимиран да отговаря по исковете. По делото не са ангажирани доказателства същият да е собственик или ползвател /носител на ограничено право на ползване/ на посочения в исковата молба имот, каквото качество изисква горепосоченият нормативен акт по отношение потребителя. Лицето не е намерено и на посочения адрес, като именно поради тази причина е назначен особен представител, поради и което не може да се приеме, че лицето не оспорва, че е собственик на имота.

Отделно е налице и друго основание за отхвърляне на иска, т.к. ищецът не доказа, че е бил изправна страна и, че е доставял твърдените услуги, които са правилно начислени и определени по размер. Според ОУ, количествата доставена вода се отчитат посредством показания на водомер, в присъствието на потребителя или негов представител, който подписва показанията. Подобна е разпоредбата на чл.32, ал.4 от Наредбата. По делото не се установява в карнета за процесния период да има подпис на ответника или негов представител. Не се установяват и твърденията на ищеца, че водомерът в имота е бил неизправен, при което да са били налице предпоставки за начисляване по тарифа. В хипотезата на чл. 23, ал. 5 ОУ, ищецът е следвало да процедира по реда, предвиден в чл.33, ал.2 от Наредбата, според който - при установяване на повреда в индивидуалните водомери на потребителите, представителят на оператора прави предписание за отстраняването й и определя срок за това, като демонтира пломбата на холендъра. В случая нито се твърди, нито установява, подобно предписание за смяна на СТИ да е дадено, още по - малко потребителят /дори да се приеме, че това е ответникът/ да е бил уведомяван за повредата и необходимостта от подмяна. Само след изпълнение на горните задължения, ищецът има право да начислява служебни количества вода според броя на обитателите. В приложените карнети предписание няма, а и те не могат да обвържат ответника със съдържанието си, тъй като не са подписани от него и са изрично оспорени от особения представител на ответника. След като няма дадено предписание за отстраняване на повредата, операторът е следвало да процедира по реда на чл.20, ал.1 и ал.3 и чл.26, ал.2 ОУ, като определи срок за изправяне на повредата, в рамките на който да определя месечното количество изразходвана вода по средномесечен разход за съответния период от предходната година, и едва след изтичането на срока или подмяна на водомера, ако повредата не е отстранена, да таксува по реда на чл. 25, ал. 8 ОУ – по 6 куб.м. за топлофицирано и по 5 куб.м. за нетоплофицирано жилище за всеки обитател. В случая няма данни тази поредност да е била спазена.

С оглед изложеното, съдът намира, че ищецът не е доказал наличието на предпоставки за начисляване на количества вода, без същите да са отчитани през процесния период от време в имота, съответно не доказва за него да е доставяна и изразходвана вода или да са ползвани други ВиК услуги от ответника и той да е материалноправно легитимиран да отговаря за твърдените вземания. 

Ето защо, предявеният главен иск е неоснователен и следва да бъде отхвърлен, ведно с искането за законна лихва. С оглед неоснователност на главния иск, като неоснователен следва да се отхвърли и искът за обезщетение за забава.

С оглед изхода на спора при настоящото му разглеждане, разноски се дължат само в полза на ответника на основание чл. 78, ал.3 ГПК, но същият не претендира и не представя доказателства за сторени такива.

Мотивиран от горното, съдът 

                       

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ предявените от „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, бул. „Шести септември” № 250 против И.Й.К., ЕГН: **********,***  с правно основание чл.422 ГПК във връзка с чл. 79 и чл. 86  ЗЗД, с която се иска да бъде установено, че ответникът – И.Й.К. дължи на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД суми в размер на 750,24 лв. – главница за период от 21.07.2015 г. до 21.09.2018 г., ведно със законната лихва върху посочената сума от датата на депозиране на заявлението за издаване на заповед за изпълнение- 24.10.2018 г., както и сумата в размер от 87,95 лв. – мораторна лихва към главницата за периода от 30.09.2015 г. до 30.09.2018 г., за които суми е издадена Заповед за изпълнение на парично задължение № 9256/25.10.2018 г. по чл. 410 ГПК по ч. гр. дело № 16673 по описа за 2018 г. на ПРС.  

Решението подлежи на обжалване пред ОС Пловдив в двуседмичен срок от връчването му на страните.                       

  Препис от решението да се връчи на страните по делото.                                                             

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

Вярно с оригинала!ВГ