Решение по дело №149/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 май 2021 г. (в сила от 18 октомври 2021 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20217200700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр.Русе, 19.05.2021 г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Русе, 7 състав, в открито заседание на деветнадесети април, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                                 СЪДИЯ: Йълдъз Агуш

при участието на секретаря Мария Станчева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 149 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

                Производството е по реда на чл. 27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), вр. чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на ЕТ „С.В.“***, представляван от С.В., срещу решение от 28.08.2020 г. за отказ предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност"  2014-2020, по проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-11577, по процедура за подбор на проекти № BG16RF0P002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, в частта му по т. 110, отнасяща се до ЕТ „С.В.“***.

Жалбоподателят твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, като издаден в противоречие с материалния закон и в противоречие с утвърдените от УО на ОПИК условия за кандидатстване по процедурата.

Твърди, че при установяване на несъответствие между информацията по подадената декларация за финансови данни (Приложение 2 от проектната документация) и информацията, предоставена от Националната агенция за приходите, административният орган е следвало да укаже на търговеца наличието на това несъответствие, съответно да му даде срок за неговото отстраняване.

Счита, че обжалваното решение не само е постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но противоречи и на целта на закона, доколкото целта на проведената процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, видно и от самото й наименование, е подпомагане на микро и малки предприятия, чиято икономическа дейност е била засегната неблагоприятно в резултат на пандемията от COVID-19. След като оспорващият попада в кръга на засегнатите от пандемията икономически субекти, то с лишаването му от претендираната от него финансова помощ категорично не била постигната основната цел на проведената процедура.

Твърди, че Ръководителят УО на ОПИК е постановил незаконосъобразен административен акт, който се претендира да бъде отменен, а преписката да бъде върната за ново произнасяне. Претендира разноски.

Ответникът - Ръководителят на управляващия орган Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 и Главен директор на ГД"Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, представя писмен отговор, в който оспорва твърденията в жалбата, сочи, че решението в оспорената му част е законосъобразно и изцяло съобразено с условията за кандидатстване по процедурата.

Прави се искане жалбата да се отхвърли, като неоснователна. Претендира разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение. Възразява срещу размера на адвокатското възнаграждение, присъждането на което е поискано от жалбоподателя.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, които обсъди в тяхната съвкупност, приема за установени следните факти, релевантни за правния спор, предмет на делото:

ЕТ „С.В.“***, представляван от С.В., е кандидатствал за безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, по процедура за подбор на проекти предложения BG16RF0P002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията C0VID-19", с проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-11577, което е включено в проверката на оценителната комисия по дванадесета оценителна сесия, ведно с приложенията към него, включително и декларация за финансови данни - приложение №2.

Съгласно чл. 26, ал. 1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал. 6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор.

Със заповед № РД-16-5/06.01.2020г. на министъра на икономиката и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 е определена Смилена Костова – главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритетни оси 1,2,3 и 4 на ОПИК, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения.

Процесните условия са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „ Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК, със Заповед № РД-16-375/12.05.2020г. на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове и конкурентноспособност" и Ръководител на Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020.

Със Заповед № Р-16-381/14.05.2020г- на РУО на ОПИК са утвърдени опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия.

Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020г.на РУО на ОПИК е определен състава на оценителната комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка за това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по процедурата на подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19", по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК.

Подаденото от ЕТ „С.В." проектно предложение, с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-11577, е включено в проверката на оценителната комисия по дванадесета оценителна сесия.

При извършване на проверката е установено, че проектното предложение не отговаря на Критерия за допустимост по т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване).

Съгласно т. 11.1, подт, 5 от Условията за кандидатстване допустими по настоящата процедура са кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. съгласно данните в представената от кандидата Декларация за финансовите данни (Приложение 2 към формуляра за кандидатстване) стойността на нетните приходи от продажби за месец април 2020 г. е 8560.94 лева, а нетните приходи от продажби за 2019 г., съгласно предоставена информация от Националната агенция по приходите (НАП) са 0 (нула) лева. Прието е, че не е налице спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. Съгласно приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения", стр. 9: „при несъответствие с изискванията по т. 13 - 23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля".

Също така е установено, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване). Съгласно т. 9 от Условията за кандидатстване: „безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби", декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби")" и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30000 лв. „нетни приходи от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г.

Съгласно предоставената информация от НАП нетните приходи от продажби за 2019 г. са 0 (нула) лева.

Проектното предложение с № BG16RFOP002-2.073- 11577 на кандидата ЕТ „С.В." е включено в списъка с предложените за отхвърляне проектни предложения и основанията за отхвърлянето им.

С решение от 28.08.2020 г. е постановен отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, издадено от Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност"  2014-2020, по проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-11577, по процедура за подбор на проекти № BG16RF0P002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, в частта му по т. 110, отнасяща се до ЕТ „С.В.“***.

Списъкът е приложен към Доклад с № 93-00-1564/28.08.2020 г. от председателя на оценителната комисия относно работата на комисията по дванадесета оценителна сесия.

Съгласно т. 2.14 и т. 2.15 от Опростените процедурни правила списъкът е одобрен от Ръководителя на УО на 28.08.2020 г. и на същата дата е публикуван на интернет страницата на УО на ОПИК. Кандидатът е уведомен посредством ИСУН 2020, като му е изпратен утвърдения от Ръководителя на УО на ОПИК списък с предложените за отхвърляне проектни предложения.

Видно от Приложение № 2 към приложената по делото ГДД вх.№ 1800И0304502/21.03.2020г. по чл.50 от ЗДЦФЛ, в част III на ред 1 „общо приходи" с шифър 2-3001 едноличният търговец е посочил сумата от 151 236.22 лв.

На ред 1.1 „в т.ч. нетни приходи от продажби" с шифър 2-3011 фигурира сумата 0.00 лева.

По делото е приложена коригираща декларация вх.№ 1800И0334841 от 31.08.2020г. Видно от тази декларация, на ред 1.1. от част III с шифър 2-30011 е посочена сумата 151236.22 лв., представляваща размер на нетните приходи от продажби, в съответствие и с подадения отчет за приходите и разходите за 2019г.

От приложените оборотни ведомости и от отчета за приходите и разходите, подаден в НСИ на 21.03.2020г., представляващ част от годишния финансов отчет на търговеца за 2019г., с вх.№ 14392204/21.02.2020г. на НСИ, е видно, че нетните приходи от продажби за 2019г. са декларирани в размер на 151 в хил.лв.

Съдът, при така установените релевантни факти, прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл.27 ал.1 във връзка с чл.38 т.1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя.

Административният акт е връчен на жалбоподателя чрез ИСУН на 01.09.2020г., жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149 ал.1 от АПК на 02.09.2020г. / и същата е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Относно компетентността на органа, издал оспореното решение. Съгласно чл.38 т.1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36 ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3; В конкретната хипотеза, както вече бе посочено със Заповед № РД-16-381/14.05.2020г. на РУО на ОПИК са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия.

Съгласно т.2.14 от тези правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т.2.18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Съгласно чл.9 ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО - Министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-5/06.01.2020г. същият е определил Смилена Костова - Главен Директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП"ИК".

Оспореният административен акт, а именно решение от 28.08.2020г. на РУО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по първа оценителна сесия, в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено от оспорващия проектно предложение № BG16RFOP002-2.073- 11577 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RF0P002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията C0VID-19", по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК е издадено от компетентен орган.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл.59 ал.2 от АПК. Съдържа фактически и правни основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка е приложен протоколът за определяне на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения по първа оценителна сесия. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя.

Относно спазване на административнопроизводствените правила и материалната законосъобразност на акта и съответствието му с целта на закона, съдът приема следното:

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно чл.21 ал.1 т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците /O6н., ДВ, бр. 28 от 24.03.2020г., в сила от 13.03.2020г., изм. и доп., бр. 34 от 9.04.2020г., в сила от 9.04.2020г., доп., бр. 38 от 24.04.2020г., в сила от 24.04.2020г., изм. и доп., бр. 44 от 13.05.2020г., в сила от 14.05.2020г., доп., бр. 55 от 19.06.2020г., в сила от 1.07.2020г., изм., бр. 60 от 7.07.2020г., изм. и доп., бр. 64 от 18.07.2020г., в сила от 18.07.2020г./ /Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т.2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т.2.8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020.

В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения, спазен е и тридневния срок за одобрение от страна на РУО на представените списъци от оценителната комисия. Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Процедурата по разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл. 26, ал. 2 - 9 от ЗУСЕСИФ.

Предвид горното и доколкото оспореният акт е издаден в изискуемата от закона писмена форма, следва да се направи извод, че не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

 Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура е осъществено изцяло в съответствие с утвърдените опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия и съобразно опростените условия за кандидатстване, които правила и условия са в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г. и за преодоляване на последиците. Според тази разпоредба управляващите органи на ЕСИФ имат право да отпускат безвъзмездна финансова помощ по опростени правила, вкл. без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая и съгласно опростените правила за работа на комисията по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на всяко проектно предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка по отношение това, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент.

Тази проверка се извършва от един оценител, на когото е разпределено конкретно предложение, като резултатите от нея се обективират в оценителен лист. Не се твърдят, а при извършената служебна проверка, съдът не констатира допуснати нарушения в проведената дванадесетата оценителна сесия и в частност в производството по разглеждане и извършване на оценка, на предложение рег. BG16RFOP002-2.073- 11577.

Спорен между страните е въпросът дали проектното предложение на ЕТ „С.В.“ отговаря на предварително зададените критерии за допустимост и останалите изисквания за предоставяне на финансова помощ.

Утвърдената документация по процедурата, в която са включени и условията за кандидатстване, утвърдени по съответния ред от УО са със задължителен характер спрямо кандидатите, чиито проектни предложения подлежат на допускане и оценка, т. е. актът, с който те се утвърждават обективира в себе си изрично волеизявление на административен орган, с което се създават конкретни права и задължения. Съобразно т. 11. 1, подт. 5 от Условията за кандидатстване, кандидатите следва да са регистрирали поне 20 % спад в оборота /нетни приходи от продажби за месец април 2020 г. спрямо средния месечен оборот за 2019 г. /. Ясно е разписано, както в условията за участие, така и в Приложение № 4 към тях - одобрените критерии и методология за оценяване /всички те като част от документацията по процедурата/, че посочените изходни данни ще се извличат от представената към проектното предложение Декларация за финансови данни /Приложение № 2/, както и чрез служебна проверка в НАП, относно нетните приходи от продажби за 2019 г., като данните ще се извличат на база подадена декларация по чл. 92 от ЗКПО. В Приложение № 4 недвусмислено е посочено, че при несъответствие с изискванията по т. 13-23 и т. 27, проектното предложение ще бъде отхвърлено, като в контекста на това следва да се посочи, че коментираният критерии за допустимост в конкретния случай е подведен в т. 16. В т. 9 от условията за кандидатстване – Минимален и максимален размер на финансовата помощ е посочено, че същата може да бъде заявена в размер до 10 % от нетните приходи от продажби, декларирани от лица, които се облагат с корпоративен данък в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. Същото изискване е заложено в т.25 от Приложение № 4.

От описаните по-горе доказателства, в т. ч. и представеният оценителен лист се установява, че при извършената проверка са установени несъответствия на проектното предложение с описаните изисквания на т. 16 и т. 25.

Неизпълнението на тези изисквания е установено след изискана служебна справка от НАП, която представя данните, посочени от кандидата в подадената от него ГДД за 2019 г. при условие, че кандидатите са подали такава декларация към датата на подаване на проектното предложение – т. 27 от Приложение № 4.

Независимо от декларираното, както бе посочено по-горе при извършване на оценка на проектните предложения, съобразно одобрените правила, имащи задължителен характер е необходимо извършването и на служебна проверка в НАП по отношение данните от подадената ГДД за 2019 г. В случая тази проверка, извършена съответно в хода на сформираната дванадесета оценителна сесия е установила, че декларирания размер на нетните приходи от продажби за участника през 2019 г. е 0. 00 лв. Този факт не се оспорва от жалбоподателя.

Оспорващият твърди, че видно от Приложение № 2 към приложената по делото ГДД вх.№ 1800И0304502/21.03.2020г. по чл.50 от ЗДЦФЛ, в част III на ред 1 „общо приходи" с шифър 2-3001 едноличният търговец е посочил сумата от 151 236,22 лв. Безспорно на ред 1.1 „в т.ч. нетни приходи от продажби" с шифър 2-3011 фигурира сумата 0,00 лева.

Твърди, че в административният орган следвало да се появи най-малкото съмнение, ако не и убеждение, че не е възможно при декларирани общо приходи в размер 151 236.22 лв., след като от тях бъдат извадени търговските отстъпки и данъците, да се получи нулев размер на нетните приходи от продажби.

Така декларираните от оспорващия суми сочели на извода, че при попълването на декларацията е допусната техническа грешка, която, видно от приложеното по делото съобщение изх.№ 1800И0334841/31.08.2020г. на НАП била отстранена на 31.08.2020г., а именно в законоустановения срок до 30.09.2020г., посредством приета декларация за корекция на основание чл.53, ал.2 от ЗДДФЛ.

Изводът за наличието на техническа грешка се потвърждавал от приложените оборотни ведомости и от отчета за приходите и разходите, подаден в НСИ на 21.03.2020г. с посочен вх.номер в част III - приложения към декларацията, до който Националната агенция по приходите има достъп и от който е видно, че нетните приходи от продажби за 2019г. са 151 в хил.лв.

Съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че извършващият проверката е следвало да изпрати до кандидата уведомление, с цел отстраняване причините за това противоречие. От една страна, за оценителя не е съществувало такова задължение, тъй като формално не е установена каквато и да било нередовност - липса на данни или документи. За проверяващия е била налична достатъчно информация, получена по служебен ред от НАП /какъвто е и разписаният ред/. От друга - отново следва да се подчертае, че комисията работи по приетите опростени правила, като се извършва документална проверка и проверка на декларираните данни, чрез служебен обмен на информация с НАП, като в т. 21. 2 от Условията за кандидатстване изрично е посочено, че в съответствие с чл. 21, ал. 1, т. 2 от Законът за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020 г., по процесната процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка. Т. е. за оценителят не е съществувало и задължение да проверява допълнително или да съпоставя данните, които сам кандидатът е посочил в декларацията с тези, които служебно са предоставени от приходната агенция, дори и да се наблюдава разлика между тях, тъй като в условията за кандидатстване и критериите и методологията за оценка ясно е посочено, че за декларираните от кандидата данни се извършва служебна проверка за потвърждение от компетентен държавен орган, в чиято основна сфера на действие и регулация попада администрирането, обработването и контрола върху декларираната от задължените субекти данъчно-осигурителна информация.

Несъответствието на декларираното с данните от проверката, е достатъчно основание да се приеме, че проектното предложение не отговаря на Условията за кандидатстване, по аргумент и на т. 27 от същите.

 При подаване на формуляра за кандидатстване, жалбоподателят е декларирал, че е запознат с условията и заложените критерии и е съгласен с тях, в т. ч. и с изследване на посочените от него в заявлението обстоятелства. В този смисъл следва да се приеме, че служебната проверка в НАП е надлежно извършена и при същата е събрана актуална и достоверна информация за декларирани обстоятелства, към датата на справката. 

Представената от жалбоподателя коригираща декларация, с която са декларирани нетни приходи в размер на 151 236.22 лв., вместо първоначално декларираните такива от 0. 00 лв., не води до различен извод и не следва да се взема предвид, при условията на чл.142, ал. 2 от АПК. Това е така поради следното:

Съгласно т. 27 от Критериите за оценка /Приложение № 4/ кандидатите следва да са подали ГДД към датата на проектното предложение. Т. е. информацията, с която се кандидатства и която е предмет на проверката при оценяване, следва да е налична към тази дата. Коригиращата декларация е подадена на 31.08.2020 г., т.е. след като е изтекъл срокът за кандидатстване, след датата на извършване на проверката в НАП, както и след издаване на оспореното решение на 28.08.2020г.

Същата по никакъв начин не е сведена до знанието на оценителната комисия или на РУО, поради това и оспореният акт е постановен с оглед информацията от извършената служебна проверка.

Няма спор, че към датата на кандидатстване ЕТ „С.В.“ е декларирало в ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ за 2019 г. общо приходи в размер на 151236.22 лв. По смисъла на закона обаче "общо приходи от дейността" не са равнозначни /равностойностни/ на "нетни приходи". Според легалното определение за "нетни приходи от продажби", съдържащо се в § 1, т. 11 от ЗР на ЗСч, нетни приходи от продажби" са сумите от продажба на продукция, стоки и услуги, намалени с търговските отстъпки, данъка върху добавената стойност и други данъци, пряко свързани с приходите.

В коригиращата ГДД обаче са декларирани "нетни приходи" в размер идентичен с този на посочен като "общо приходи от дейността" за 2019 г. Т. е. установява се пълна идентичност на двете стойности, което както беше посочено, счетоводно не е възможно, т. к. няма как при декларирани "общо приходи" в размер на 151236.22 лв. и след приспадане на съотв. търговски отстъпки, ДДС и други данъци, пряко свързани с приходите, в действителност да се получава размер на "нетните приходи от продажби" в същия размер от 151236.22лв.

Напротив, този размер следва да е по-нисък, вкл. и може да е равен на 0, 00 лв.

С оглед по-гореизложеното, съдът намира, че в конкретния случай, административният орган правилно е приложил относимия регламент по процедурата, като към момента на извършваната от него проверка и въз основа на служебната справка от НАП, отразяваща данните от подадена ГДД за 2019 г., е приел, че жалбоподателят не отговаря на условията и поради това същият е недопустим за финансиране кандидат.

Решението му в оспорваната част е издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административно-производствените правила и при правилно приложение на материалния закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора и своевременно заявената претенция, на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено в съответствие с чл.143 от АПК и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

          По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „С.В.“***, представляван от С.В., срещу решение от 28.08.2020 г., за отказ предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност"  2014-2020, по проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-11577, по процедура за подбор на проекти № BG16RF0P002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19" по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, в частта му по т. 110, отнасяща се до ЕТ „С.В.“*** В.“***, представляван от С.И.В., с адрес ***, да заплати на Министерство на икономиката сумата юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

                         

                                                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: