Р Е Ш Е Н И Е
№43
гр. Пловдив, 08 януари 2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив, ІІІ-ти състав, в открито заседание на дванадесети
декември, две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,
при секретаря Ваня Петкова, като разгледа административно дело №2241 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка със Закона за лова и опазване на дивеча (ЗЛОД) и Правилника за прилагане на Закона за лова и опазване на дивеча (ППЗЛОД).
Сдружение “Ловно-рибарско сдружение Съединение - 1906“ (“ЛРС Съединение – 1906“), със седалище и адрес на управление: гр. Съединение, област Пловдив, пл. “Съединение” №2, ЕИК ***, представлявано от адвокат П.Г.- пълномощник, обжалва мълчалив отказ на директора на Териториално поделение “Държавно ловно стопанство - Тракия“ (ТП“ДЛС- Тракия“) на Държавно предприятие “Южноцентрално държавно предприятие“ (ДП“ЮДП“), за започване на процедура по реда на чл.29, ал.10 от ППЗЛОД- “процедура по пряко договаряне за стопанисване на дивеча в ловностопанския район (ЛСР) на село Скобелево“, по заявление с Вх.№2831 от 14.06.2019г.
Претендира се отмяна на оспорения акт поради незаконосъобразност, осъждане на ответника да издаде заповед за провеждане на преговори на основание чл.29, ал.10 от ППЗЛОД за сключване на договор с жалбоподателя за стопанисване на ЛСР- с. Скобелево, както и присъждане на направените по делото разноски в общ размер от 510,00 лева, за което по делото е приета нарочна справка (лист 278). На 19.12.2019г. по делото постъпват писмени бележки с Вх.№23435 (листи 280-284) от адвокат Г., с подробно изложени съображения в посочения смисъл.
Ответникът- директор на ТП“ДЛС- Тракия“ на ДП“ЮДП“, чрез юрисконсулт Д. М. И.- пълномощник (лист 120), заявява, че оспорва жалбата.
Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.
По допустимостта на жалбата съдът констатира следното:
Процесното заявление с Изх.№19 от 14.06.2019г. (листи 21-22, 42-43) постъпва в ТП“ДЛС- Тракия“ на 14.06.2019г., според поставения Вх.№2831 (лист 42). До изтичане на 14-дневен срок, считано от 14.06.2019г., или до 28.06.2019г. (петък, присъствен ден) няма изрично постановен акт по заявлението на жалбоподателя, поради което подаването на жалбата (листи 3-7) чрез ответната администрация на 19.07.2019г. се явява направено в рамките на едномесечния срок по смисъла на чл.149, ал.2 от АПК. Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Според приетото по делото заверено копие на Протокол от извънредно общо събрание на ловна дружина (ЛД) с. Скобелево от 12.06.2019г. (листи 9-16, 44-51), е взето решение последната да напусне ловно-рибарско дружество (ЛРД) “Сокол“, гр.Пловдив, където членува до момента, и да се присъедини към “ЛРС Съединение - 1906“ заедно с ловностопанския си район.
Според приетото по делото заверено копие на Протокол от извънредно заседание на управителния съвет (УС) на “ЛРС Съединение - 1906“ с Изх.№18 от 14.06.2019г. (листи 17-19, 56-58), е взето решение ЛД- с. Скобелево да бъде приета в състава на “ЛРС Съединение - 1906“.
Предвид посоченото, на 14.06.2019г. е подадено процесното заявление с което заявление, на основание чл.29, ал.10 от ППЗЛОД, е заявено искане ловната дружина (ЛД- с. Скобелево) да бъде регистрирана като член на “ЛРС Съединение - 1906“, което обстоятелство да бъде отразено в SISTEM IAG (информационна система на Изпълнителна агенция по горите (ИАГ)), както и да се стартира процедурата по пряко договаряне за стопанисване на дивеча в ЛСР на село Скобелево.
В писмо Изх.№3156 от 03.07.2019г. (лист 23, 65) на директора на ТП“ДЛС- Тракия“, адресирано до председателя на УС на “ЛРС Съединение - 1906“, се изразява становище, че по база данни на ИАГ, при приемане на ЛД- с. Скобелево, с оглед на (броя) на нейните редовни членове и ловната ѝ площ по ЛУП (лесоустройствен проект), “ЛРС Съединение - 1906“ няма да отговаря на законовата норма по чл.22, ал.2 от ЗЛОД (изискуема норма за ловна площ от 70 хектара за един ловец) и максималния брой на ловците в ловното сдружение.
От страна на жалбоподателя се твърди, че в писмо с Изх.№3156 от 03.07.2019г. на ответника по делото няма направено посочване открита ли е процедурата за сключване на допълнително споразумение за стопанисване на дивеча по реда на чл.29, ал.10 от ППЗЛОД или се отказва откриването на такава процедура, съответно подписване на договор, което по своята същност представлява мълчалив отказ.
Настоящият състав на съда намира възражението на жалбоподателя за основателно.
Съгласно разпоредбата на чл.1 от ППЗЛОД с правилника се уреждат условията и редът за прилагане на ЗЛОД относно организацията и управлението на ловното стопанство, правото на лов, стопанисването, ползването и опазването на дивеча, търговията с дивеч и дивечови продукти, организирането и провеждането на организирания ловен туризъм и редът за определяне на щетите, нанесени от дивеча.
Разпоредбите на чл.29 от ЗЛОД предвиждат българските граждани, придобили право на лов, да се обединяват в ловна дружина, за сформиране на която са необходими най-малко 20 човека, като един ловец може да членува само в една дружина. Според чл.30 от ЗЛОД, лицата (придобили право на лов), обединени в ловни дружини, могат да учредяват ловно сдружение на територията на едно или повече от едно съседно държавно горско стопанство (ДГС) и/или държавно ловно стопанство (ДЛС) с цел осъществяване на дейности, свързани с възпроизводство, стопанисване, опазване и ползване на дивеча. Една ловна дружина може да учредява и/или да членува само в едно сдружение. Съответно, един ловец може да членува само в едно ловно сдружение. Ловното сдружението е юридическо лице, като регистрацията му се извършва по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ). Ловното сдружение осъществява дейността по стопанисване и ползване на дивеча в съответните ЛСР въз основа на сключен договор между него и директора на държавното горско/ловно стопанство. Договор се сключва след провеждане на процедура, регламентирана в чл.29 от ППЗЛОД, във връзка с чл.36, ал.3 и ал.4 от ЗЛОД.
В нормата на чл.29, ал.10 от ППЗЛОД е предвидено подписване на допълнително споразумение към договора за стопанисване на ЛСР в случай на преминаване на ловна дружина от едно сдружение към друго. Изисква се представяне на протокол от събрание на дружината с решение за преминаване и протокол от ръководния орган на приемащото сдружение с решение за приемане на дружината, какъвто е настоящият случай.
Мълчалив отказ по смисъла на чл.145, ал.2, т.1, във връзка с чл.58, ал.1 от АПК е налице при неизпълнение в сроковете по чл.57 от АПК на задължение на административния орган да разгледа по същество отправено до него искане. Целта, с която нормата на чл.58, ал.1 от АПК въвежда правната фигура на мълчаливия отказ, е решаването в предвидения от закона срок на въпроса, с който е сезиран административният орган, в случай на бездействие. С него той едностранно прегражда пътя за настъпване на правните последици, които са търсеният правен резултат. Мълчалив отказ ще е налице, ако компетентният административен орган е бил задължен да издаде съответния административен акт или е бил задължен да извърши поисканата административна услуга.
Директорът на ТП“ДГС- Тракия“ има задължение да изследва редовността и законността на решението на събранието за преминаване на ловната дружина и протокола от ръководния орган на приемащото сдружение с решение за приемане на дружината и след като се запознае с цялата документация да сключи допълнително споразумение или да откаже сключването му. След като законът изисква изрично произнасяне на административния орган, то мълчаливият отказ се явява незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен, а преписката да се изпрати на ответника, предвид естеството на въпроса, което не позволява решаването му по същество от съда, за постановяване на акт по заявление с Вх.№2831 от 14.06.2019г. на жалбоподателя.
С оглед очерталия се изход на делото, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски до размера, в който са доказано направени по делото или в общ размер от 510,00 лв., от които 10,00 лв.- внесена държавна такса за образуваното съдебно производство (лист 74), както 500,00 лв.- ½ от 1 000,00 лв., заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 16.07.2019г. (лист 8). За разноските следва да се осъди юридическото лице на бюджетна издръжка, в чиято структура е органът, издал оспорения акт, каквото в случая се явява ТП“ДЛС- Тракия“, съгласно чл.2 от Правилника за устройството и дейността на държавните ловни стопанства (ПУДДЛС).
Така мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ мълчалив отказ на директора на Териториално поделение “Държавно ловно стопанство - Тракия“ на Държавно предприятие “Южноцентрално държавно предприятие“ за започване на процедура по реда на чл.29, ал.10 от ППЗЛОД- “процедура по пряко договаряне за стопанисване на дивеча в ЛСР на село Скобелево“, по заявление с Вх.№2831 от 14.06.2019г. на Сдружение “Ловно-рибарско сдружение Съединение - 1906“.
ИЗПРАЩА преписката на директора на Териториално поделение “Държавно ловно стопанство - Тракия“ на Държавно предприятие “Южноцентрално държавно предприятие“ за постановяване на изричен акт по заявление с Вх.№2831 от 14.06.2019г. на Сдружение “Ловно-рибарско сдружение Съединение - 1906“.
Определя срок за изпълнение на решението от 14 дни, считано от датата на влизането му в сила.
ОСЪЖДА Териториално поделение “Държавно
ловно стопанство - Тракия“ на Държавно предприятие “Южноцентрално
държавно предприятие“, ЕИК ***, да
заплати на Сдружение “Ловно-рибарско сдружение Съединение - 1906“, със
седалище и адрес на управление: гр. Съединение, област Пловдив, пл. “Съединение”
№2, ЕИК ***, сумата от общо 510,00 (петстотин и десет) лева, представляваща
направените по делото разноски.
Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Адм. съдия:.........................
/Н.Бекиров/