Решение по дело №25/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 47
Дата: 7 април 2022 г. (в сила от 7 април 2022 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20227280700025
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 47/7.4.2022 г.                                            

 

гр.Ямбол

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЯМБОЛ, ПЪРВИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ

На седемнадесети март 2022 год.

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :   ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                                                           ЧЛЕНОВЕ :   ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 СТОЯН ВЪЛЧЕВ

                                                                                                                                                                       

Секретар   Кр.Юрукова-Стоянова

Прокурор   Р.Лефтерова

 

като разгледа докладваното от  съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

КАНД №25 по описа за 2022 г.

За да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството пред Административен съд - Ямбол е образувано по касационна жалба от Национална агенция за приходите чрез юрисконсулт Илиева-Колева, срещу Решение № 240 от 30.12.2021г. постановено по АНД № 20212330200779 по описа за 2021година на Районен съд гр. Ямбол, с което е отменено Наказателно постановление № 564350-F586208 от 13.07.2021г., издадено от началник на отдел „Оперативни дейности“ - Бургас в Централно управление на НАП, с което е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. на „Й. - ОЙЛ“ ООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление с. ******, представлявано от Р.П.Й..Санкцията е наложена за това, че в качеството си на данъчно задължено лице - получател по доставки на течни горива съгл. чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, дружеството не е изпратило съобщение за доставка на гориво на датата на получаването в обекта по АДД с УКН 0000000005497166/26.08.2020г. - 1644,00кг. Пропан-бутан, по изградената дистанционна връзка с НАП, чрез наличната в обекта ЕСФП.Счита се, че решаващият състав на ЯРС неправилно е приложил разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, в резултат на неправилен съвкупен анализ на събрания по делото доказателствен материал, което от своя страна е довело до постановяване на незаконосъобразен и необоснован съдебен акт. Според касатора началото на срока по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН се поставя тогава, когато необходимата информация, включително и всички писмени документи обосноваващи съответната стопанска операция са станали известни на органите по приходите.Иска се отмяна на решението и постановяване на ново за потвърждаване на наказателното постановление.Претендира се юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

В съдебно заседание касаторът НАП, се представлява от главен юрисконсулт Д.И.-К., която поддържа касационната жалба, по изложените в нея съображения.

Ответникът по касацията „Й.О.“ ООД, ЕИК : ********* се представлява от адв. Т.С.. Моли съдът да постанови решение, с което решението на контролираната инстанция да бъде оставено в сила.Претендира и присъждане на разноски пред настоящата инстанция.

Участващият по делото прокурор от ЯОП счита, че касационната жалба е основателна и следва да бъде уважена, по съображения, че противно на приетото от първоинстанционното решение счита, че е изтекъл давностният срок, установен в ЗАНН.

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване. Разгледана по същество е неоснователна.

Санкцията е наложена на дружеството за това, че в качеството си на данъчно задължено лице - получател по доставки на течни горива съгл. чл. 118, ал. 10 от ЗДДС, не е изпълнило задължението си да подаде данни за документалната доставка в НАП, чрез наличната в обекта ЕСФП на датата на получаването на горивото в търговския обект по АДД с УКН 0000000005497166/26.08.2020г.  Съдът е изложил мотиви за това, че в конкретния случай нарушението е извършено на 26.08.2020г., когато е получено горивото и на тази дата жалбоподателят е бил длъжен да подаде по електронен път в НАП данни за доставката. Данните са подадени по-късно на 03.09.2020г., на която дата е приел, че органите по приходите са узнали за бездействието на задълженото лице. В тази връзка е приел, че от тази дата 03.03.2021г. е започнал да тече и срокът по чл.34, ал.1 от ЗАНН за съставяне на акт за нарушението- тримесечен срок от откриване на нарушителя. Съставянето на АУАН на 15.01.2021г. ЯРС след изтичане на този срок е приел за процесуално нарушение.

Решението на Ямболски районен съд е съответно на събраните по делото писмени и гласни доказателства. При съставянето на АУАН не е спазен срока по чл.34,ал.1 от ЗАНН, съгласно която норма не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен АУАН в продължение на три месеца от откриването на нарушителя.По делото не е спорно, че на 26.08.2020г. в търговския обект е получено гориво  - 1644,00кг. Пропан-бутан, за което е бил издаден АДД с УКН 0000000005497166/26.08.2020г.Не е спорно също,  че в търговския обект функционират нивомерна измервателна система и ЕСФП, които подават данни по дистанционна връзка с НАП – това е видно от протокола за извършена проверка на място в търговския обект, както и от представените като част от преписката бонове с данни от нивомерната система и  с данни за АДД със статус „ОК“ в НАП .Следователно в НАП са разполагали с достатъчно данни, които да сочат за нарушението и неговото авторство – конкретно, че е налице разминаване между данните от нивомерната система за полученото гориво на 26.08. 2020г. с тези по въведените данни за АДД за същата дата.Предвид това, правилно ЯРС е счел, че нарушителят за открит на 03.09.2020г., на която дата са били подадени данни към НАП за АДД с УКН 0000000005497166/26.08.2020г., с който в обекта е било доставено горивото по-рано. В този смисъл са и свидетелските показания по делото, които сочат, че в момента на фактическото зареждане НАП вече има информация, че е заредено гориво, в рамките на 6 часа информацията постъпва в НАП и АДД следва да се въведат физически в системата в деня на получаване на количеството гориво, т.е. данни за невъвеждане на АДД е имало в системата на НАП. С подаването на данните за АДД в същата система се вижда кое е лицето нарушител, с индивидуализиращите му данни, което е видно от приложения по преписката служебен бон.

С оглед на изложеното, касационният състав споделя крайния извод на ЯРС, че от 03.09.2020г. до датата на съставяне на АУАН №F586208 – 15.01.2021г., е изтекъл тримесечният срок от откриване на нарушителя, което препятства провеждането на административно-наказателно  производство. Решението като правилно следва да бъде оставено в сила. Изходът на спора обуславя неоснователност на претенцията за разноски на касатора, съответно основателност на искането за присъждане на разноски в полза на ответника по касацията – пред касационната инстанция такива са направени за заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 100(сто) лева.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 240 от 30.12.2021г. постановено по АНД № 20212330200779 по описа за 2021година на Районен съд гр. Ямбол.

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователно искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в полза на Национална агенция за приходите.

 

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на „Й.О.“ ООД, ЕИК *********, представляван от Р.П.Й., разноски за касационната инстанция в размер на 100(сто) лева.

 

 

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                       ЧЛЕНОВЕ:  1. /п/ не се чете 

 

 

 

                                                                                                        2. /п/ не се чете