Решение по дело №157/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 август 2020 г. (в сила от 7 август 2020 г.)
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20207060700157
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

190

гр. Велико Търново, 07.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, VII - ми адм. състав в открито съдебно заседание на девети юли две хиляди и двадесета година в състав:

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНКА ДАБКОВА

 

с участието на секретаря в.г.                             

разгледа адм. дело № 157/2019г. по описа на АСВТ. При това, за да се произнесе взе предвид следното:

 

         Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.40 от Закона за достъп до обществена информация/ЗДОИ/.

Образувано е по Жалба  вх. №992/09.03.2020г. в АСВТ, подадена от К.И.И. ***. Търново, действащ чрез упълномощения адвокат.

Във връзка с уточняваща молба на жалбоподателя съдът прие, че  се оспорва Решение № 1070/31.01.2020г. на гл. директор на ГД ”Изпълнение на наказанията” София, с което се отказва достъп до обществена информация по подадено от Кр. И. Заявление с № ДОИ-25/04.07.2019г. по описа на ГДИН, в частта относно информацията, свързана с точки 1, 3, 5, 7, 8,  9 и 10 на същото Заявление.

Жалбоподателят сочи, че оспореното  Решение не отговаря на изискванията на чл.59, ал.2 от АПК. Смята, че при постановяването му са допуснати съществени процесуални нарушения. Не е съобразено с указания на АСВТ по влезли в сила съдебни актове по АД № 468/2019г. и №768/2019г. Отказът противоречи на чл.6 от ЗДОИ. Иска отмяна на оспореното Решение както и да бъде задължено лицето по чл.3, ал.1 от ЗДОИ да предостави исканата информация. Претендира разноски за производството.

В открито с.з. жалбоподателят не се явява и не се представлява.

Ответникът – гл. директор на ГДИН, чрез упълномощеният процесуален представител ангажира становище за неоснователност на жалбата. Счита, че от една страна се касае за неуточнено заявление. От друга с Решения с № 3510, 3512 и 3513 на ГДИН вече е предоставен достъп до исканата информация през предходните 6 месеца, както частичен, така и пълен. Предвид предходните съдебни производства намира настоящото обжалване за безпредметно. Претендира за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Възразява за прекомерност на поисканите от жалбоподателя разноски.

Жалбата е подадена в срока по чл.140, ал.1 от АПК, т.к. видно от съдържанието на оспореното решение в него не е посочено, че подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой орган. Оспорва се изричен писмен отказ за предоставяне на обществена информация, който е годен предмет на съдебен контрол, съгласно чл.40 от ЗДОИ. Последният е иницииран от лицето, подало заявлението за достъп до обществена информация.

С оглед горното, жалбата е допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С определението за насрочване на делото съдът указа на ответника, че на ответника, че негова е доказателствената тежест  да установи, че исканата информация в частта по точки 1, 3, 5, 7, 8,  9 и 10 от Заявление с № ДОИ-25/04.07.2019г. по описа на ГДИН е предоставена на заявителя в предходните 6 месеца, т.к. се е позовал в оспореното решение на чл.37, ал.1, т.3 от ЗДОИ, за да откаже предоставянето й.

В тази връзка ответникът представи административната преписка и посочи, че ще се ползва от събраните доказателства. В хода на съдебното следствие нови доказателства не се представиха.

 Съдът като анализира доказателствата по делото и взе предвид доводите на страните, намери за установено следното:

Със Заявление за достъп до обществена информация рег. № ДОИ-25/04.07.2019 г./вж. л.86/, изпратено по електронна поща от К.И. до главен директор на ГДИН, е поискано следното:

1. пълен списък на издадените актуални актове на главния директор на ГДИН и неговите заместници във връзка с техните правомощия;

2. копия на всички текстове на нормативни и общи административни актове, издадени от главния директор на ГДИН неговите заместници във връзка с техните правомощия;

3. пълен списък на всички актуални актове, издадени от началника на затвора в Ловеч и неговите заместници в изпълнение на техните правомощия;

4. копия на всички текстове на общи административни актове, издадени от началника на затвора в Ловеч и неговите заместници във връзка с техните правомощия;

5. пълен списък на всички актуални актове, издадени от началник сектор ЗОЗТ „Атлант“ – гр. Троян и неговите заместници в изпълнение на техните правомощия;

6.  копия на всички текстове на общи административни актове, издадени от началник сектор ЗОЗТ „Атлант“ гр. Троян и неговите заместници във връзка с техните правомощия;

7.  пълен списък на всички актуални актове, издадени от началник сектор ЗООТ „Полигона“ гр. Ловеч и неговите заместници в изпълнение на техните правомощия;

8.  копия на всички текстове на общи административни актове, издадени от началник сектор ЗООТ „Полигона“ гр. Ловеч и неговите заместници във връзка с техните правомощия;

9. пълен списък на всички актуални актове, издадени от началник сектор ЗООТ „Велико Търново“ гр. Велико Търново и неговите заместници в изпълнение на техните правомощия; 

10. копия на всички текстове на общи административни актове, издадени от началник сектор ЗООТ „Велико Търново“ гр. Велико Търново и неговите заместници във връзка с техните правомощия;

11. копия на всички специализирани програми за индивидуална и групова работа, утвърдени от главния директор на ГДИН на основание чл. 157, ал. 4 от ЗИНС.

В заявлението е посочено, че И. желае да получи исканата от него информация на посочена електронна поща.

С Решение № Л-3513/02.08.2019г. на ВПД гл. директор на ГДИН на жалбоподателя е предоставен частичен достъп до обществена информация, като са му предоставени Програма за адаптация на новопостъпили нарушители в МЛС, съгласно чл. 153 от ЗИНС; Програма за подготовка живот на свобода; Правила за вътрешния оборот на електронни документи и документи на хартиен носител в ГДИН, утвърдени със Заповед Л-4630/01.11.2018г. на Главен директор на ГДИН; Вътрешни правила за организацията на административното обслужване в ГДИН към МП, утвърдени от Главен директор на ГДИН; Правила за условията и реда за образование, обучени и квалификация на лишените от свобода, обвиняемите и подсъдимите, настанени в места за лишаване от свобода с приложения; Правила за работа на самодейните органи на лишените от свобода; Заповеди № 941/03.07.2017г., № 876/21.06.2017г., № 1326/27.09.2017г., № 2210/12.12.2017г. на Началника на затвора Ловеч; Правила за приемане и движение на парични средства, ценности и вещи на лишените от свобода, утвърдени от Началника на затвора Ловеч, с приложение и заповеди № 330/13.03.2019г., № 1692/19.12.2017г. и № 859/20.06.2017г. година на Началника на затвора Ловеч. А по отношение на „нормативните документи“/цитирам/ е указано, че същите са публикувани в сайта на ГДИН на адрес  - www.gdin.bg.

Недоволен К.И. е сезирал Административен съд Велико Търново с жалба, подадена чрез ГДИН вх. № Ж-621/24.07.2019г., въз основа на която е образувано административно дело № 468/2019г. по описа на Административен съд Велико Търново.

С Решение по горепосоченото дело съдът е отменил мълчаливия отказ на главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ по заявление от К.И.И. за предоставяне на достъп до обществена информация рег. № ДОИ-25/04.07.2019г., в частта му, в която липсва произнасяне с Решение № Л-3513/02.08.2019г. на ВПД Главен директор на ГДИН преписката изпратена на ответника за произнасяне съобразно дадените в мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона по заявлението за предоставяне на достъп до обществена информация на К.И.И. рег. № ДОИ-25/04.07.2019г., в частта му, необхваната от Решение № Л-3513/02.08.2019г. на ВПД Главен директор на ГДИН. В останалата част жалбата на К.И.И. против мълчалив отказ на главния директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ е отхвърлена. Решението, като необжалваемо, е влязло в сила.

След получаване на съдебното решение, ГДИН с писмо рег. № 9983/24.10.2019г. в изпълнение на горепосоченото съдебно решение, на основание чл. 29 от ЗДОИ, предвид общата формулировка на исканията от К.И. е поискано да уточни по наименования исканите от него актове. ГДИН приел, че с отговор с вх. № Г-530/06.11.2019г. предметът на искането не е конкретизиран. Издадено е Решение рег. № 10675/14.11.2019 г. на главен директор на ГД „Изпълнение на наказанията“, с което е оставено без разглеждане заявление от 03.07.2019г., в частта му, необхваната от Решение № Л-3513/02.08.2019г. на ГДИН, на основание чл. 29, ал. 2 ЗДОИ. Във връзка с това е образувано АД №768/2019г. по описа ан АСВТ. С Определение от 18.12.2019г. жалбата е уважена като Решение № 10675/2019г. на ГДИН е отменено и преписката изпратена на ГДИН за произнасяне по същество в 14-дневен срок.

С оглед изложеното в жалбата, становището на  ответника/вж. л.102/ и съдържанието на административната преписка съдът приема, че оспореното Решение № 1070/31.01.2020г. е отговор на ГДИН/дължимото произнасяне в изпълнение на актове на съда/, във връзка със заявление за достъп до общестевена информация с рег. № ДОИ -17/18.06.2018г. и рег. № ДОИ-25/04.07.2019г. в ГДИН, т.е. процесното заявление, в съответната му част, в която АСВТ по АД № 468/19г. е приел, че не е налице произнасяне.

На л.108 от делото е заявление от 18.06.2019г., по което ГДИН се е произнесъл с Решение № Л-5096/21.11.2019г./л.13/  като е предоставил пълен достъп до поисканите копия на всички нормативни и общи административни актове, издадени от директора на  ГДИН, на началника на затвора гр. Ловеч, на началник сектор ЗОЗТ „Атлант” Троян, на началник сектор ЗОоТ „Полигона”Ловеч и на началник сектор ЗООТ”Велико Търново”. Вида и съдържанието им се проследява от приложените в АП на л.16 до 79 вклч. Налице са например заповед на ГДИН  в периода от 2017г. до 2019г., а именно: за разпределение на лишените от свобода по затвори, поправителни домове и затворнически общежития; Специализирани програми за групова и индивидуална работа с ЛС; Правила за вътрешния оборот на документи на електронен и хартиен носител; Правила за образованието, обучението и квалификацията на ЛС; Правила за работата ан самодейните органи на ЛС.  Представени са и Заповеди на началника на Затвора Ловеч, издадени в периода 2017г.-2019г./вж. л.59 и сл./

Видно е, че в по-късното заявление от 04.07.2019г. вече е разширен обхвата на данните като са посочени актовете на съответните заместници на посочените органи на ГДИН и ТЗ, а исканите  списъци касаят актуалните актове, без да е уточнено какво разбира заявителя, употребявайки израза „актуални”. Въпреки , че в случая с рег. № 6619/15.07.2019г. е поискано уточнение, но такова не е получено.

В обобщение след двете посочени съдебни дела по заявление с вх. № ДОИ-25/04.07.2019г., в частта му, която не е удовлетворена, т.е. извън информацията, предоставена с Решение № Л-3513/02.08.2019г., е формиран изричен отказ, основан на разпоредбата на чл.37, ал.1, т.3 от ЗДОИ, обективиран в Решение рег. № 1070/31.01.2020г. Именно това Решение е предмет на настоящото производство.

При тези фактически установявания, съдът формира следните изводи по правото:

От изложеното в жалбата, уточняващата молба  и приетото за установено между страните с Определение по АД № 768/19 и Решение по АД № 468/2019г., настоящият състав приема за установено, че на практика К.И. е поискал информация, която задълженият субект по чл. 3 от ЗДОИ трябва да изготвя, актуализира и публикува служебно на интернет страницата си на основание чл. 15, ал. 1, т. 2 от ЗДОИ, във връзка с чл. 15а от ЗДОИ. Безспорно е, че заявителят е претендирал да получи чрез индивидуално заявление по ЗДОИ информация, до която достъпът е предвиден да се извършва по специален ред чрез публикуването й. Поискана е актуална обществена информация по смисъла на чл.15 от ЗДОИ, за която законодателят е преценил, с цел осигуряване на прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт периодично да публикува актуална информация, със съдържанието посочено в чл.15, ал.1 от ЗДОИ, на интернет страницата на съответните административни структури на изпълнителната власт, съгласно чл.15а от ЗДОИ.

За съда е несъмнено и между страните не е спорно, че ГДИН е задължен по чл.3, ал.1 от ЗДОИ субект, а търсената със заявлението е официална обществена информация по смисъла на закона. Несъмнено е за съда  и това, че до поисканата информация е бил предоставен достъп през предходните 6 месеца спрямо произнасянето с Решение № 1070/31.01.2020г. Съответно на 02.08.2019г. и на 21.11.2019г., с цитираните по-горе две решения. Тоест категорично е налице хипотезата на чл.37, ал.1, т.3 от ЗДОИ.

 Установи се след запознаване със АП и при служебна проверка на интернет сайта на ГДИН на адрес: https://justice.government.bg/home/index/e38c0810-572f-4ff6-8420-c49dd7c8c675?top=1, че всъщност има публикувана актуална обществена информация по смисъла на чл.15 от ЗДОИ. Дали същата е с необходимия вид и  обем е въпрос на изпълнение на задължение за фактическо действие, възложено по силата на нормативен акт, а именно с чл.15 от ЗДОИ. Настоящият състав на съда счита, че ако това е факт, то редът за защита е друг/чл.256 от АПК/ и е свързан с изпълнението, а не чрез индивидуално заявление за достъп до същата информация. Аргументите:

С цел да се осигури прозрачност в дейността на администрацията и за максимално улесняване на достъпа до обществена информация всеки ръководител на административна структура в системата на изпълнителната власт периодично публикува актуална информация, описана неизчерпателно в т. 1-17 от разпоредбата на чл.15, ал.1 от ЗДОИ.

 Според практиката на ВАС, целта на чл. 15, ал. 1 от ЗДОИ е да се създаде лесен и масов ред за достъп до обществена информация, която законодателят е преценил, че по своя вид ще допринесе за главната цел на правото на достъп до обществена информация, посочена в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Задължително публикуване на информацията по чл. 15 от ЗДОИ, т. е. служебното й довеждане до знанието на обществото, е проводник на принципа за откритост при предоставяне на информацията. Така въведеният специфичен механизъм за получаването й, чрез публикуване, е основан на най-достъпното и масово ползвано средства за намиране на информация - интернет пространството.   В този ред на мисли се оказва, че  достъпът до обществена информация по реда на чл. 15 от ЗДОИ е най-свободния, бърз и ефективен ред за достъп, уреден в ЗДОИ. Това е така, защото: достъпът се предоставя ex lege, респ. не е необходимата административната санкция за да бъде получена информацията; не е обвързан от заплащането на нарочни такси за предоставянето на информацията; заявителят има неограничен времеви и пространствен достъп до информацията и нейната обработка; преодоляна е обективната необходимост за административно и техническо разглеждане, характерно за индивидуално търсената информация.

Правото на достъп до информацията по реда на чл. 15 от ЗДОИ следва пряко от закона и е по отношение на всеки субект. Поради това и предвид изложеното, нарочното и индивидуално заявено търсене по реда на чл. 24 и сл. от ЗДОИ се явява недопустимо, тъй като е безпредметно. Нещо повече, да се приеме, че задължените субекти чрез решението си по чл. 34 от ЗДОИ имат правомощието да "решават" съществували субективно и индивидуално заявено право на достъп до обществена информация, предметно съвпадаща с публикувана такава по реда на чл. 15 от ЗДОИ, при условие, че самият законодател вече е установил по презумпция наличието на такова право на конкретния заявител като част от обществото, то на практика би се допуснало задължените субекти по ЗДОИ да "пререшават" в индивидуален контекст, решението на законодателя за масов и публичен достъп до информацията по чл. 15 от ЗДОИ. Така е прието от касационната инстанция в Решението по АД № 9993/2018г. на ВАС.

 В тази връзка в конкретния случай, макар публикуването по чл.15 от ЗДОИ на информацията да не е изрично посочено като основание за отказ в чл.37 от ЗДОИ, то специалният ред за достъп до информацията по чл.15 от ЗДОИ изключва приложението на чл.34 и чл.37 от ЗДОИ. Предвид това, решението на АО е правилно като краен резултат и съответства на приложимия материален закон и неговата цел. Решение № 1070/31.01.2020г. на ГДИН е постановено от оправомощено да замества гл. директор лице, в писмена форма и съдържа фактически и правни основания, наличието на които се потвърждава от приложената АП. В изпълнение на съдебно потвърденото си задължение да се произнесе, АО е постановил изричен акт при спазване на процедурата за това. Разпоредените с Решението правни последици са обусловили резултат съответен на тълкуването и приложението на чл.15, ал.1 от ЗДОИ, в смисъла изяснен по-горе. Това определя оспореният ИАА като законосъобразен. Жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

При този изход на делото разноски се следват на ответната страна, която е защитаван от юрисконсулт, който своевременно е поискал такива. Същите с оглед фактическата и правна сложност на делото както и процесуалната активност на страната са в размер на 100лв., съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и чл. 144 от АПК .

Воден от горните мотиви, на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК, VII - ми адм. състав на Административен съд - Велико Търново

 

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ оспорването, заявено по жалба на К.И.И. ***, срещу Решение № 1070/31.01.2020г. на гл. директор на ГД ”Изпълнение на наказанията” София.

ОСЪЖДА  К.И.И. с ЕГН… да заплати на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ гр. София, разноски по делото в размер на 100, 00лв. /сто лева/.

Решението не подлежи на обжалване, на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

Препис от решението да се връчи на страните по делото.

 

                                       

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: