Протокол по дело №19573/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 18834
Дата: 25 август 2023 г. (в сила от 25 август 2023 г.)
Съдия: Неделина Димитрова Симова Митова
Дело: 20231110119573
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 18834
гр. София, 25.08.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 56 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и втори август през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Н. Д. С. М.
при участието на секретаря П. Н. Н.
Сложи за разглеждане докладваното от Н. Д. С. М. Гражданско дело №
20231110119573 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 13:30 часа се явиха:
На именното повикване, на първо четене в 13.30 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ В. Н. С., редовно призован, явява се лично, представлява се от
адв. Н., надлежно упълномощена.
ОТВЕТНИКЪТ „Ф. Ю.“ ЕООД, редовно призован, представлява се от
адв. С., надлежно упълномощена.
Страните /поотделно/:Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ, след като намери, че не са налице пречки за даване ход на
делото

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
ДОКЛАДВА молба от 27.06.2023 г. от ищеца, в която се изразява
становище по същество. Представят се писмени доказателства и се оспорва
доказателствената стойност на представените към отговора на исковата молба
писмени доказателства. ВРЪЧВА препис от молбата на ответната страна.

Адв. Н.: Поддържам исковата молба.
Адв. С.: Поддържам отговора на исковата молба.
1

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:

ОБЯВЯВА доклада за окончателен.
УКАЗВА на ищеца, че приложената към исковата молба длъжностна
характеристика за длъжността „Анализатор на операциите по управление на
риска“ не е представена в цялост.

Адв. Н.: Представям длъжностната характеристика в цялост.
Адв. С.: Да се приеме.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА като писмени доказателства по делото докладваните и
представените в днешното заседание такива.

В залата влезе свидетелят, доведен от ищеца.
ПРИСТЪПВА към разпит на свидетеля.
СНЕМА самоличността на свидетеля, както следва:
П. Х. С., 33 г.- неосъждан, притежаващ лична карта № *********,
издадена от МВР гр. София. Без родство със страните, съпруг на адвоката на
ищеца, води трудово дело с ответника.

Съдът предупреди свидетеля за наказателната отговорност по чл. 290,
ал.1 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
РАЗПИТАН, каза – Познавам В. от предишната ми работа, преди тази
във „Ф. Ю.“ ЕООД. Работехме заедно общо около 4-5 години. Длъжността и
на двамата във „Ф. Ю.“ ЕООД ни беше „Аналитик на риска“. Бяхме екип в
нощната смяна. Имаше и дневен екип. Нощната смяна беше разделена на две
2
групи, тъй като 24 часа в денонощието трябва да има аналитици.
Задълженията на В. бяха свързани с разглеждане на заявки за извършени
финансови престъпления. Получаваме по електронен път заявка за дадена
финансова транзакция, било то чрез кредитна карта, банкова сметка или друг
финансов инструмент и решаваме дали транзакцията не е опасна и дали да
бъде допусната. Трудовите функции на В. включваха окачествяване на такъв
тип транзакции и затваряне на клиентски сметки. В началото нощната смяна
беше от трима души. Впоследствие се разшири на 9-10 души на група. Общо
20 души на нощна смяна. Дневната смяна изпълняваше същата функция, но
през деня. В началото нямаше толкова много транзакции, тъй като
компанията беше нова и не беше толкова натоварено. Тъй като компанията се
разрастваше, се увеличи и натовареността ни и трябваше да се назначат още
хора. Естеството на работа е такава, че имаше месеци с повече работа и
такива с по-малко. Работата не беше намаляла като цяло. Всеки месец
работата е различна. Има месеци с много продажби, тъй като имаме
промоции и т.н., както и летни месеци, които са по-леки. Има и силни месеци
без промоции. В началото, когато започнахме работа, мисля, че имаше около
1 милион потребители. Ако трябва да взема коментарите на собственика на
фирмата, както и от лични наблюдения, преди да напусна фирмата имаше
вече 50-60 милиона потребители. Нонстоп искахме да назначат нови хора,
тъй като се разрастваха и продуктите във фирмата. В началото работехме
само с кредитни карти, но в един момент започнахме да обработваме и други
инструменти за плащане. Други инструменти за плащане са например „ACH
депозит“, който е американски банков депозит, който е високо рисков, тъй
като ако не е верифициран чрез система, може много лесно да се употребят
средствата на незнаещ човек. В един момент трябваше да правим много
дълбок анализ на банковата сметка, да звъним на човека, да правим обстоен
анализ на неговото поведение. Просто се усложни работата. С клиентите се
свързваме чрез тикет система, чрез имейл, но имаше период, в който сме се
свързвали и по телефон. Клиентите са от цял свят. Започнахме да получаваме
заявки за взимане на всички направени транзакции и да ги разглеждаме по
критерии, зададени от ръководството, което е доста трудоемко. Наеха се
други хора на няколко пъти. Първо по 1 човек, после два пъти по 2-ма човека.
Накрая, мисля преди година, бяхме 9 души аналитици и по един мениджър.
Преди да ни съкратят бяха наети 2-ма души на същата позиция и в същата
3
смяна. Не мога да кажа на каква заплата са наети те, но по информация на
колегите, с които поддържам връзка са започнали на по-ниска заплата от
нашата. В. се справяше много добре с работата. Аз съм се допитвал до него
много пъти. В. беше отличен експерт, тъй като има предишен опит в тази
сфера. В. работеше най-добрe от всички. В. има висше образование в
икономическата сфера. Това обстоятелство е известно на всички във фирмата.
Да, чувал съм, че В. е поставен на план за подобряване на представянето. Аз
също бях поставен на този план. Не мен ми беше разяснено защо ме поставят
на този план, но не знам причината, поради която и В. е бил поставен. Когато
бях поставен на този план, нямах идея какво се изисква от мен. Беше ми
обяснено бегло какво трябва да се прави. Беше ми разяснено, че трябва да ми
се дава ежеседмично информация как върви този план. Така и не се случи
изпълнението на този план. Не получих оценка от този план. Беше ни казано,
ако мога да следя подбора по-внимателно. Моят главен пряк ръководител
следеше изпълнението на този план, но той беше зададен от неговия
мениджър. По време на изпълнението на този план ми беше казано да следя
нашия отбор по-внимателно за изпълнение на задълженията, както и да
калибрирам усилията така, че да се свърши максимално много работа с
минимални усилия. Указанията бяха дадени онлайн и не са разписани.
Длъжностната ми характеристика съвпада с длъжностната характеристика на
В.. Аз бях старши анализатор. Разликата е единствено в заплатата. Направиха
ме старши като вид повишение, тъй като си вършех добре работата.
Инициативата за повишението ми дойде от работодателя. В началото
полагахме труд в офиса, около година и половина – две. След това по време
на ковид кризата, минахме на домашни условия, а след това една година
преди да ме уволнят работехме от вкъщи и от офис. Бюрата ни с Васко бяха
едно до друго, но можеше да седим където искаме, тъй като си носехме
лаптопите. С В. сме сядали много пъти заедно. За останалите мои колеги не
получавам справка за изработени задачи, но като цяло за смяната получавам
справка, но не кой колко е свършил. Черно на бяло отработени задачи съм
виждал. Можех да видя за всеки от колегите си колко отработени заявки са
извършени и колко отработени тикети, както и други микро задачи. Това
можех да го проверя и на дневна база. Системата пази данни от началото за
всеки един аналитик. Не е вярно, че отделните членове на екипа нямат достъп
до отработените задачи на другите от екипа. Този достъп беше лесен. Задаваш
4
името на работника, задаваш периода, за който искаш да провериш колко
задачи има с неговия маркер и ти излиза списък, в който се вижда колко
заявки е прегледал.
Адв. С.: Моля да се отбележи, че свидетелят носи наказателна
отговорност за казаното в последното от него изречение. Нямам повече
въпроси към свидетеля.
Адв. Н.: Нямам повече въпроси към свидетеля.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:

След разпита на свидетеля, СЪДЪТ освободи същият.

В залата влезе свидетелят, доведен от ответника.
ПРИСТЪПВА към разпит на свидетеля.
СНЕМА самоличността на свидетеля, както следва:
Д. В. Ц., 35 г.- неосъждан, без родство и дела със страните, притежаващ
лична карта № *********, издадена от МВР гр. София.
Съдът предупреди свидетеля за наказателната отговорност по чл. 290,
ал.1 НК. Свидетелят обеща да каже истината.
РАЗПИТАН, каза – Работя за „Ф. Ю.“ ЕООД в отдел „Рискови
операции“ от 5 години. Като ръководител на отдел „Рискови операции“
задълженията са ми свързани с внедряването на цялостна рамка за
предотвратяване на риска и разработването за политики и процедури за
управление на риска. Аз не съм бил пряк ръководител на В., аз съм
ръководителя на неговия пряк мениджър. Работя с диверсифициран екип от
специалисти, в който екип влизат и анализаторите на операции по управление
на риска. Познавам В. и имам преки наблюдения върху работата му. Работата
на В. се състои в мониторинг на транзакциите, които се случват на крипто
борсата. Всички финансови транзакции на клиентите в платформата, в
частност на физическите лица, се оценяват за риск. Задачите са свързани с
това транзакцията да бъде одобрена или отказана. Ако бъде отказана, се
5
свързваме с клиента, ако е необходимо, и се изисква допълнителна
верификация, за това как се използва сметката. Изискват се допълнителни
документи и когато бъдат предоставени тези документи, те се преглеждат от
риск анализаторите в отдела. Това, което се получава като месечен отчет за
натовареност, се изпраща на всеки служител, както и оценка на качеството.
Анализаторите не могат да направят справка за натовареността на своите
колеги. Това, което се получава ежемесечно и индивидуално, се изготвя от
друг екип в отдел „Рискови операции“. Служителят получава информацията
индивидуално за извършената работа, както и за качеството на база на
произволно избрани задачи и обработени сигнали, които биват оценени
съгласно процедурата за качество на работата в отдела. Това е един вид
оценка на работата му и служителят се уведомява лично за това, като има
информация какъв е бенчмарка на екипа като коефициент на качествена на
работа, заедно с поставения таргет и коефициент на производителност, и къде
се намира той спрямо бенчмарка на екипа. Това е процес въведен в екипа от 2
години и се прави ежемесечно. Към днешна дата се прави на тримесечие.
Информацията, която имат колегите, е от тези отчети основно, плюс това
което виждат в отчетите на смените, в които се вижда какво се е свършило и
какво остава за следваща смяна. Няма как някой да види месечната
натовареност на определен човек, тъй като се работи с 3 или 4 системи и част
от рипортите и функционалностите не са достъпни за ролите на
анализаторите, а именно там където се ескалират случаи и сигнали за
подозрителни сметки и транзакции, и в така наречените „Тикет системи“. С
няколко клика може да се види каква е натовареността на другите колеги, в
системата не може всеки да прави справка. Основната система генерира
сигналите, тази система може да се прегледа от служителите. „Тредметикс“ е
основната система, която оценява рисковите транзакции, която генерира и
сигналите, и там може да бъде прегледана от анализаторите една част от
подадените сигнали като бройка, а не пълният обем на работа. Предметът на
дейност на фирмата е крипто валути. Да, спад в обема на работа има. Спадът
е на ниво компания, така и в отдел „Рискови операции“, в частност засяга и
анализаторите. Видимо от справките е, че от м.05.2022 г. до днешна дата,
работата е намаляла 10 пъти в световен мащаб. Също така бяха засегнати от
спада в дейността на търговията и активните клиентски сметки. От справката
може да се види броят на регистрираните потребители. Броят на
6
потребителите не е толкова важен, а тяхната активност, т.е. транзакциите,
които извършват, крипто покупките, които правят с банкови сметки и
банкови карти. Тази активност генерира сигнали за проверка на транзакции.
През м.05.2022 г. е имало 60 милиона транзакции, които са преминали през
системата, а към м.01.2023 г. те са 15 милиона. В частност сигналите, които са
преминали за обработка към м.05.2022 г., ако са били 60 хиляди, то към
м.01.2023 г. са малко под 30 хиляди.
СЪДЪТ КОНСТАТИРА , че при посочване на цифри, свидетелят си
служи със записки.
Свидетелят Цветков: По отношение на работата, този спад се отрази,
тъй като нямаше достатъчно работа за всички служители. Обемът на работа
във всички отдели намаля много сериозно и трябваше да се разделим с не
малка част от колегите за съжаление. Случвало се е да варира работата в
месеците. Зависи от поведението на клиентите и тяхната активност и интерес
към крипто валутите, т.е. цените на крипто пазара са двигателят, който
подбужда клиентите да търгуват по-активно, но в приложените справки е
налице тренд, който е отчетен по месеци и е намаляващ. Като цяло има
вариация, но няма предвидимост. В крипто търговията, летните месеци не
биха имали значение. Активността на потребителите има значение от цената
на биткойните. Подбор на служители се извърши между 27 човека на
длъжност „Риск анализатори“ на 10.01.2023 г. Подборът се случи в рамките
на един ден. Бях призован като член на комисията за подбор. С останалите
колеги, които бяха членове, прегледахме наличната информация, с която
разполагаме. Другите членове бяха П. К., който е оперативен мениджър и Д.
В., която е от отдел „Човешки ресурси“. Тежестта на критериите дойде от
работодателя. За ръководителите от отдел „Риск операции“ е важно не само
професионалната квалификация на колегите, но също така и тяхната
мотивация и работна етика. Критерият „квалификация“ го оценявахме
съобразно това, което имаме като дипломи за завършено образование. Не
мисля, че всички бяха с диплома за завършено висше образование. Не сме
имали критерии висшето образование да е в една или друга сфера. Не, не ми е
известно В. да има висше образование, не и според досието му в човешки
ресурси. Може да има и да е завършил, но това е информацията от досието.
Когато се наблюдава незадоволително представяне на служител, в
продължение на 1-2-3 месеца, а не временен спад, служителят се поставя на
7
план за подобряване на резултатите. За незадоволително представяне се
позоваваме на тези ежемесечни отчети. В случая при В. се наблюдаваше един
спад в качеството на изпълняваните от него задачи и това беше причината да
стигнем до този план. Спадът при В. се наблюдаваше в период от няколко
месеца последователно. На този план беше поставен в началото на м.12.2022
г., като се акцентира на какво трябва да се наблегне. Прекият ръководител
има за цел да комуникира със служителя и да съблюдава прогреса в
продължение на повече от един месец. Този план, при недостигане на
поставените таргети, може да бъде удължен за подобряване на резултатите. В
случая не беше удължен срокът от един месец, предвид обстоятелството, че
следваше да направим подбор с кои колеги ще се разделяме. Планът не беше
завършен докрай с комуникирано становище минат ли е този план или не.
Наблюдаваше се прогрес. Мисля, че и самият план е приложен като
доказателство по делото. Наблюдаваше се прогрес в подобряване качеството
на работа, но недостигане на таргета, който е заложен за екипа. Резултатът от
подбора съгласно правилата на комисията и подбраните критерии е, че
общият резултат на В. беше най-нисък от тези на всички. Разликата между
анализатор и старши анализатор е, че старшите анализатори обработват
ескалации, които са по-сложни и са свързани с финансови операции, които са
свързани с прилагането на така наречения принцип „четири очи“ и
възстановяване на финансови средства по клиентски сметки, за които има
съмнение, че са неправомерни. Това е разписано във вътрешните процедури
за транзакционен мониторинг, и във вътрешната база, която се следва от
екипа, т.е. самата система работи така, че няма как един човек
самосиндикално да оторизира връщане и изпращане на средства, каквато и да
е клиентската сметка. Съответно анализаторите обработват заявката и я
изпращат на старши анализатора, който има правата да извършва чисто
финансовата операция. Това разграничение на работата между анализатор и
старши анализатор е описано вътрешните правила. Старши анализаторите
обработват сигналите, които генерират системите за потенциален
неправомерен достъп в клиентски сметки на институционалните клиенти, в
частност на платформата. Експозицията в тези сметки е милиони и затова е
вменено като отговорност на старши анализатора. Те са тези, които
преценяват дали трябва да се заключи акаунтът или сигналът е фалшив.
Сметките не са ограничени, достъпни са и за анализаторите и за старши
8
анализаторите, както и сигналите, които се генерират в тях. Старши
анализаторите имат ангажимент да обработват сигнала. Старши
анализаторите също, ако има нов колега, който е минал през теоретично
обучение, го обучават вече в практическата работа. При отсъствие на
ръководителя на смяната, старшите имат задачата да погледнат какво
заварват при поемане на смяната и да разпределят задачите за смяната,
колегите, съобразно техните приоритети. Доста често се налагат рокади.
Например, ако някой си вземе почивка, друг трябва да поеме друга задача,
тъй като част от сигналите изискват навременна намеса, в рамките на минути.
Загубите при не бърза реакция може да са много сериозни. Да, знам, че В. има
опит в специалността от друга компания. Преди това работеше в „П. С.“,
където работех и аз, знаехме се, но тогава нямах преки наблюдения върху
работата му. Нямам спомен кой е интервюирал В. при постъпването му,
допускам, че може да съм бил и аз. При провеждане на интервюто, се
извършва проверка на човека, както и какъв опит има. Да, следва В. да е
попитан дали има висше образование, но нямам спомен. Моята позиция към
днешна дата е вицепрезидент в отдел „Риск операции“. На тази позиция съм
от м.05.2020 г. и работя предимно в дневните часове. На база обратната
връзка, която получавам от прекия ръководител на смяната, въпросните
отчети и колегите, разбирам за работата на В. – основно от прекия
ръководител и от отчетите. Отчетите ги извършват отдел „Качество“, който е
независим от работата на анализаторите. Те на свое място се оценяват от мен
и старши вицепрезидента на цялото управление на риска. Не е възможно да се
проверят всички задачи на В.. Прави се извадка на произволни сигнали.
Минимумът, който трябва да се прегледа, е поне 50 обработени сигнала за
месец. Съвкупно се обработват около 1000 сигнала месечно на анализатор.
Проверката се прави от 50 сигнала на база 1000. Ако има несъгласие с
дадената оценка, се дава възможност на всеки един да възрази и съответно в
2-седмичен срок, може да се направи среща и да се прегледа и преразгледа
отчетът. Имало е случаи, в които сме ревизирали някой-друг резултат. Този
план за подобрение е поне от 2 години. Този план продължава минимум 1
месец, като може да бъде удължен с още 1 месец по преценка на
ръководителя. Всичко е описано в целите на плана. Там ясно се казва на какво
трябва да се наблегне и какви резултати трябва да бъдат постигнати. Тези
резултати се определят от прекия ръководител, съгласувани са с мениджъра
9
на отдела, на база на целта на екипа. Т.е. имаме зададена цел за екипа, зададен
коефициент на работа и гледаме от къде идват съответните грешки. В
частност в плана очакваме да видим градация, т.е. ако имаме коефициент на
качество на работа 70 %, а таргетът е 85 %, ние очакваме колегата, който е
поставен на такъв план да подобри качеството си на работа. Таргетът е за
всички служители. На този план се поставят служители, които повече от
месец показват ниски резултати, неследване и неспазване на процедурите. В
такъв случай, с обратна връзка съобщаваме на човека какво не е наред и какво
трябва да се промени. В началото на м.01.2023 г., действително взехме 2-ма
човека на същата длъжност, които заеха 3 овакантени места в този отдел,
непосредствено в предходните месеци, което няма общо с обема на работа.
Наемането им бе обособено от неотложното изпълнението на част от
задачите. Трябва да имаме определен състав от хора, за да можем да
посрещнем сроковете и ангажиментите. Няма как да има смяна с по-малко от
3-4 човека. Подборът беше започнал от края на м.11.2022 г. Новопостъпилите
колеги също бяха в подпора от тези 27 човека, но реално тях нямаше какво да
ги оценяваме, тъй като те нищо не са изработили като задачи. Този отчет дава
информация за всички колеги. В отчета от смяната не може да се види
работата на определен човек, а само общата работа на екипа. В тази справка,
която се изпраща по имейл, не може да се търси по име. В системата за
транзакции, вероятно може да се търси по име. В останалите системи – не.
Случвало се е В. да помага на нови колеги. В. беше един от опитните колеги в
отдела. В един момент В. загуби мотивацията да се справя добре със задачите.
Съответно като продуктови познания, които всички ние трябва да
надграждаме, във В. го нямаше този интерес. Това се наблюдаваше при него в
последните месеци. С В. сме говорили и за развиване в други отдели, но
самият той загуби мотивация да учи и да се развива. Това беше констатирано
в последното тримесечие на миналата година. При загуба на мотивация се
търсят причините за резултатите. Провеждат се и лични срещи със
служителите. С Васко също е провеждана такава среща с прекия му
ръководител, може би м.11.2022 г. При него се наблюдаваха закъснения за
смени без предупреждение с по 30 мин. и отгоре и то системно. Мотивацията
при В. избяга. При постъпването на В. през 2019 г., потребителите в
платформата бяха около 5-6 милиона. Служителите тогава бяха около 6-7
човека за нощната смяна. Броят на потребителите към днешна дата е 50
10
милиона, но за съжаление това не са активни потребители.

Страните /поотделно/: Нямам други въпроси към свидетеля.


СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:

След разпита на свидетеля СЪДЪТ освободи същият.

Страните /поотделно/: Нямам други доказателствени искания.

С оглед процесуалното поведение на страните, СЪДЪТ счете делото за
изяснено от фактическа страна, поради което

О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ

Адв. Н.: Моля да уважите предявените от доверителя ми искове. Моля
да ми бъде предоставен срок за писмени бележки. Претендирам разноски, за
което представям списък по чл. 80 ГПК.
Адв. С.: Считам, че от представените по делото доказателства се доказа
безспорно законосъобразността на уволнението, а именно прекратяване на
договора на В. С., поради активно настъпило намаляване обема на работа, и
след предварително проведена от работодателя вътрешна процедура по
подбор. Твърдим, че уволнението е законосъобразно, заповедта е издадена от
упълномощено лице при спазване изискванията на КТ, и на ищеца са
изплатени дължимите обезщетения. Поради изложеното считаме исковете за
недоказани и неоснователни, като моля да бъдат отхвърлени изцяло като
такива. Моля да ми бъде предоставен срок за писмени бележки. Претендирам
разноски, за което представям списък по чл. 80 ГПК.
11
Адв. Н.: Правя възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение на ответната страна.

СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:

ПРЕДОСТАВЯ на страните 1-седмичен срок за писмени бележки.

След приключване на устните състезания съдът обяви, че ще се
произнесе с решение на 05.09.2023 г.

Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 14.43 часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
12