О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 230
гр.Габрово, 24.03.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД .... колегия в закрито съдебно
заседание на двадесет и четвърти март
........... през две хиляди двадесет и първа година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ
при секретаря …..…. и в присъствието
на прокурора ....... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№ 55 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното :
Жалбоподателят Д.П.К. ***
е обжалвал Акт за установяване на задължение №*/21.03.2018г. на Ст. експерт в
Дирекция “Местни данъци и такси” при Община Габрово.
В жалбата си Д.П.К. твърди, че оспорения Акт бил неправилен.
Следвало размера на дължимия данък да бъде редуциран. Излага подробни мотиви
като описва тежкото си финансово състояние и влошено здраве на съпруга си, за
когото трябвало да полага грижи..
Претендира се отмяна на обжалвания административен акт
като незаконосъобразен и неправилен.
Административният съд като извърши цялостна служебна
проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в съдебно
заседание пред настоящата инстанция доводи, както и тези в жалбата, намира
същата за недопустима.
С оспорения акт Акт
за установяване на задължение №*/21.03.2018г. на Ст. експерт в Дирекция “Местни
данъци и такси” при Община Габрово са установени публични задължения на
жалбоподателя към датата на издаването му с произход- годишен патентен данък за
2016г. и 2017г., деклариран с данъчна декларация №*/29.01.2016г. и №*/30.01.2017г.,
както и ДНИ и ТБО за 2017г. от Д.П.К..
Изискана е информация
от дирекция „Местни данъци и такси“ при
Община Габрово в резултат на което с писмо №*/12.03.2021г. е отговорено, че *21.03.2018г.
на Ст. експерт при Община Габрово Д МДТ не е оспорен по реда на чл. 107, ал. 4
от ДОПК.
Съгласно разпоредбата
на чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните
данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК.
Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Според чл. 4,
ал. 3 и 4 от този нормативен акт в производствата по ал. 1 служителите на
общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите.
Тези служители се определят със Заповед на Кмета на общината. Съгласно ал. 5 на
чл. 4 от ЗМДТ Кмета на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК,
а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община- на
териториален директор на Националната агенция за приходите.
В процесния АУЗ
правилно като орган, пред който може да се обжалва същият по административен
ред, е посочен директора на териториалната дирекция. Съгласно разпоредбата на
посочения чл. 107, ал. 4 от ДОПК когато органът по приходите
установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на
подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в
срока, предвиден в съответния закон. Актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването
му пред директора на териториалната дирекция. В тези случаи чл. 154 не се прилага.
Съгласно чл. 4, ал. 5
от ЗМДТ тази функция се изпълнява от ръководителя на звеното по приходите. В
случая актът подлежи на задължителен административен контрол, като за случаите,
при които задължението е установено с декларация по чл. 107, ал. 1 ДОПК
компетентният горестоящ орган е ръководителят на звеното за местни приходи в
съответната община. На обжалване пред съда подлежи първоначалният
административен акт в частта, в която е обжалван по административен ред и е
потвърден.
При задължения,
установени по декларация, каквото е процесното, решаващ орган е “ръководителят
на звеното за местни приходи в съответната община”. Издаденият акт подлежи на обжалване пред ръководителя на
териториалната дирекция, с оглед на изричната разпоредба на чл.
4, ал. 5 от ЗМДТ. Едва след като този ред бъде
изчерпан и компетентният горестоящ административен орган се произнесе, а
жалбоподателят не е удовлетворен от неговото решение, за него ще е налице
правна възможност да оспори акта по съдебен ред- чл.107,
ал.4 от ДОПК.
В конкретния случай
жалбата на Д.П.К. срещу АУЗ не е разгледана от компетентен по закон орган, по
указания от закона задължителен административен ред. По изложените по- горе
съображения съдът следва да прекрати производството и да изпрати делото на
компетентния административен орган /ръководителя на звеното за местни приходи в
Община Габрово/ за произнасяне по Жалбата на жалбоподателя Д.К. против АУЗ № *от
21.03.2018 г. на Ст. експерт в Дирекция “ПМДТ” при община Габрово .
В случая изискуемият
от закона ред за административен контрол по отношение на процесния акт не е
спазен. Нарушаването му е абсолютна процесуална пречка за разглеждане на делото
от съда.
С оглед
гореизложеното настоящата съдебна инстанция намира, че жалбата против процесния
АУЗ да се остави без разглеждане и производството пред ГАС да бъде прекратено
като недопустимо, а преписката да се изпрати на Директор Дирекция “Местни
данъци и такси” на Община Габрово за произнасяне по подадената от Д.П.К. жалба
срещу АУЗ № * от 21.03.2018г. на Ст. експерт в Дирекция “МДТ” при община
Габрово, поради което Административен съд Габрово.
РЕШИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалба на Д.П.К. *** против Акт изх. №* от 21.03.2018г. на Ст. експерт в
Дирекция “МДТ” при Община Габрово.
ПРЕКРАТЯВА производството по
Адм.д. № 55 от 2021г. по описа на АС Габрово..
ИЗПРАЩА преписката на
Директор Дирекция “Местни данъци и такси” на Община Габрово за произнасяне по
подадената от Д.П.К. жалба.
Определението подлежи
на обжалване в 7- дневен срок от съобщаването му до страните чрез
Административен съд Габрово пред Върховен административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :