Определение по дело №7/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 февруари 2022 г. (в сила от 11 април 2022 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20227210700007
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   №15

17.02.2022 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Силистра, в закрито съдебно заседание на  седемнадесети февруари, две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ПАВЛИНА ГЕОРГИЕВА-ЖЕЛЕЗОВА

                                   ЧЛЕНОВЕ:               ВАЛЕРИ РАДАНОВ

                                                                       ЕЛЕНА ЧЕРНЕВА

изслуша докладваното от съдия П.Георгиева-Железова АНХД № 7 по описа на съда за 2022 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното при произнасяне:

 

Повод за производството е искане за възобновяване на административно-наказателно производство,подадено на 16.11.2021 г.,т.е преди влизане в сила на изменението на ЗАНН / ДВ,бр.109 от 2020 г./

Административно-наказателното производство е приключило с решение № 16 от 15.02.2021 г. по КАНД № 2/2021 г.по описа на АС-Разград, подадено от санкционираното лице -чл.70 и сл. от ЗАНН.

Съдебното производство по чл. 70 от ЗАНН е образувано по искане на Р.К., чрез адв.Ч., за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно постановление,издадено на 03.07.2020 г. за налагане на глоба на искателя за извършено нарушение по закона за публичното предлагане на ценни книжа, издадено от Заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, което НП е влязло в сила на 15.02.2021 г. чрез приключване на касационния контрол.

Чрез искането се поддържа, че сезирането е допустимо предвид факта, че в хода на висящото производство е приета нова процесуална норма, която предвижда процесуална легитимация на санкционираните лица, която норма е с обратно действие.

По отношение на основанията за възобновяване въвежда оплаквания, които съдът цитира:„Съществени нарушения на процесуалните правила ,свързани с:

-              пълно необсъждане на основанията за неправилност на наказателното постановление;

-              всички искания за събиране на доказателства бяха оставени без уважение, което е прецедент по съдебни производства;

-              пълно несъобразяване с относимите факти и обстоятелства, свързани с административнонаказателната отговорност на Р.К. „.

Развива подробни съображения, относими за преценката за законосъобразност на наказателното постановление.

Моли се за отмяна на двете съдебни решения и на наказателното постановление.

Административно-наказващият орган, чрез писмено становище на юрисконсулт С., оспорва допустимостта на искането. Счита че молбата е подадена преждевременно, около месец преди влизане в сила на изменението на ЗАНН. В тази връзка молителят не е процесуално легитимиран да сезира съда като лице, понесло административно-наказателната санкция.

На следващо място акцентира, че искането е недопустимо и поради пропускане на срока за иницииране на производството. Подадено е на 16.11.2021 г., а шестмесечният срок от влизане в сила на решението на административния съд е изтекъл на 15.08.2021 г., поради което производството следва да се прекрати. Претендира за прекратяване на производството и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

За да прецени допустимостта на съдебното производство, съдът съобразява следните обстоятелства:

С решение № 16 от 15.02.2021 г. по КАНД № 2/2021 г.по описа на АС-Разград е оставено в сила решение № 386 от 30.10.2020 г. на РС - Разград, с което е потвърдено НП № Р-10-348 от 03.07.2020 г. на Заместник-председателя на КФН.

На 16.11.2021 г. санкционираното лице е подало искане по чл. 70 от ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното производство, по което е било образувано съдебно производство, изпратено подсъдност на АС-Силистра с определение на ВАС по АД № 12 498 / 2021 г.

На 23.12.2021 г. са влезли в сила измененията на ЗАНН /ДВ,бр.109 / 2020 г./, на част от които се позовава искателят.

Относно активната процесуална легитимация на Р.К.:

Съдебното производството по чл. 70 от ЗАНН е образувано с подаване на искане с вх. № 261 880 от 16.11.2021 г. до Административен съд – Разград. В хода на производството е настъпила нормативна промяна като с процесуални норми се преуреждат отношенията по възобновяване на производството. Нормативните факти, които са процесуални, имат обратно действие и се съобразяват и прилагат от съда, който разглежда делото. При това положение към момента на произнасяне – 16.02.2022 г. лицето, което е понесло административно-наказателната отговорност по влязло в сила наказателно постановление, се явява активно процесуално легитимирано до сезира Административния съд с искане за възобновяване по чл. 70 от ЗАНН.

Преценка за допустимост на производството по отношение на предвидена в закона хипотеза:

Искателят твърди, че има право да задължи съда да възобнови административно-наказателното производство, тъй като Административен съд-Разград, чието решение стабилизира наказателното постановление, е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, изразяващи се в цитираните по-горе твърдения: „пълно необсъждане на основанията за неправилност на наказателното постановление; всички искания за събиране на доказателства са били оставени без уважение, което било прецедент по съдебни производства; и пълно несъобразяване с относимите факти и обстоятелства, свързани с административно-наказателната отговорност на Р.К..“

Такава хипотеза не е включена в обхвата на допустим извънреден контрол чрез възобновяване по ЗАНН. Предвидената в ЗАНН, но несъществуваща по процесното дело хипотеза, имаща връзка със съществени нарушения на производствените правила от страна на касационната инстанция, предвижда вследствие нарушаване на процесуалните правила страната да е била лишена от възможност да участва в административнонаказателното производство или да е била ненадлежно представлявана, респ. ако не е могла да участва по причина на препятствие, което не е могла да отстрани. Заявените от искателя процесуални нарушения в случая не се свързват от самия заявител с твърдения за неучастие на искателя в съдебното производство. При това положение искането се явява недопустимо и производството следва да се прекрати.

На последно място - Преценка за допустимост на производството по отношение срочността на сезирането:

Общата хипотеза за възобновяване на административнонаказателно производство, приключило с решение на административен съд, при която не е налице неучастие на страната в съдебното производство /чл.70,ал.2,т.7 от ЗАНН/, предвижда срок за сезиране – 6 месеца от влизане в сила на касационното решение.В процесния случай касационно решение № 16 от 15.02.2021 г. по КАНД № 2/2021 г.по описа на АС-Разград е влязло в сила на датата на постановяването му – 15.02.2021 г. Шестмесечният срок по чл.71,ал.2 от ЗАНН,в приложимите му точки, е изтекъл на 15.08.2021 г.При това положение искането, подадено на 16.11.2021 г. ,т.е. три месеца след допустимия период,се явява просрочено, а пропуснатият преклузивен срок,се явява основание за прекратяване на производството.

Неоснователна е поддържаната от молителя теза, че правнозначимият срок в случая е 3-месеца от уведомяването му за постановеното касационно решение. Този срок е предвиден при заявен порок – съществено процесуално нарушение, довело до неефективно участие на страната, каквато не е процесната хипотеза. В светлината на чл.71, ал.1, т.3 от ЗАНН касационното решение на първо място не се връчва като постановено от касационна инстанция, а знанието се осигурява чрез необорима презумпция чрез публикуване в интернет пространството.Открити възможности са неконституиране на страната, при което постановеното решение не я обвързва и на следващо място – конституиране и обвързване на страната, но липса на ефективно и реално участие  поради обективни обстоятелства,които обективно не са могли да бъдат отстранени.В тези случаи, според настоящия съдебен състав,действително е относим  3-месечен срок от уведомяването за постановеното съдебно решение.

В обобщение , въз основа на гореизложеното, съдът намира че искането за възобновяване се явява недопустимо и производството по него следва да се прекрати.

В полза на ответника следва да се присъди претендираното юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 лева.

Водим от гореизложеното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане на Р.С.К., ЕГН:********** *** за възобновяване на административно-наказателното производство по влязло в сила наказателно постановление № Р-10-348 от 03.07.2020 г. за налагане на глоба на искателя за извършено нарушение по закона за публичното предлагане на ценни книжа, издадено от Заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, което НП е влязло в сила на 15.02.2021 г.  чрез приключване на касационния контрол.

ПРЕКРАТЯВА съдебното производство по АНД № 7 / 2022 г. по описа на АС-Силистра.

ОСЪЖДА Р.С.К., ЕГН: ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на Комисия за финансов надзор, с административен адрес: гр. София, ул. „Будапеща“ 16, юрисконсултско възнаграждение в размер на 150 (сто и петдесет) лева.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен съд на Р България.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                           ЧЛЕНОВЕ: 1.                                 2.