Решение по дело №55/2020 на Районен съд - Мездра

Номер на акта: 28
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 7 октомври 2020 г.)
Съдия: Анелия Ангелова Димитрова
Дело: 20201450200055
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

    

Година

06.03.2020

Град

М.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Мездренски районен

съд

 

І-ви наказателен

Състав

На

Четвърти март

 

Година

2020

В публичното заседание в следния състав:

Председател

АНЕЛИЯ ДИМИТРОВА

 

Съдебни заседатели

 

 

Секретар

Е.Г.

 

Прокурор                                                                     

 

 

като разгледа докладваното от

Съдия ДИМИТРОВА

 

АНХ

дело номер

55

по описа за

2020

година

 

ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:

 

                           Р       Е       Ш       И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Е-НП-21/03.12.2019 год. на Т.П.П.- Министър на енергетиката, с което на нарушителя „М.“ АД, със седалище и адрес на управление гр.С., представлявано от Изп.Директор Г.М.Ш., е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 50 000 /ПЕТДЕСЕТ ХИЛЯДИ/ ЛЕВА за нарушение на чл.77, вр. с чл.87 ал.1 и ал.2 т.2, вр. с чл.88 т.3 и т.4 от ЗПБ като законосъобразно на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните пред ВрАС.

 

 

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: 

 

 

 

 

МОТИВИ:

„М.“ АД, със седалище и адрес на управление гр.С.,  представлявано от Изп.Директор Г.М.Ш. е обжалвал в срок Наказателно постановление № Е-НП-21/03.12.2019 год. на Т.П.П.- Министър на енергетиката.

Жалбоподателят редовно призован, не се явява, нито пък се представлява. Депозираната по делото жалба е бланкетна и единствено е посочено, че атакуваното НП е неправилно и незаконосъобразно, постановено в противоречие на материалния и процесуалния закон. Доводи обаче в тази насока изобщо не са изложени.

Ответникът се представлява от държавен инспектор в Министерство на енергетиката с юридическо образование и придобита юридическа способност, в лицето на П.Й.. Последната взема становище да бъде потвърдено изцяло обжалваното Наказателно постановление и съответно жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна и недоказана. Акцентува се, че Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, при спазване на материалния закон и на установените процедурни правила. Подчертава се, че с представения от Концесионера отчет от 15.03.2019 г. е отчетено добито количество подземни богатства в размер на 205,76 куб.м. подземни богатства от находище „Г.К.”, добити през м.февруари 2019 г., като Концесионера не е имал представен пред Министерство на енергетиката и съгласуван годишен работен проект за добив от находището, като безспорно извършването на добив без съгласуван годишен работен проект за 2019 г. представлява административно нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя.

По делото е изпратена цялата административнонаказателна преписка.

 Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН.

 Анализирайки събраните по делото доказателства,  преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и е допустима. В тази насока следва да се отбележи, че атакуваното Наказателно постановление е получено лично от Изп.Директор на „М.” АД Г.Ш. на 20.01.2020 г. Съответно жалбата е постъпила в Министерство на енергетиката по куриер и е регистрирана с вх.№ Е-26-М-92/28.01.2020 г. Видно от Справка под вх.№ 744/17.02.2020 г. от опис на Куриерска фирма „Е.П.капан” гр.П., относно обстоятелството на коя дата е изпратена пратка под № 5300166015227, подадена в офис „П.-капан” на „Е.” от М.Д.К.от гр.П. се установява, че пратката е приета на 27.01.2020 г. в 14.46 часа и безспорно е в срок. По делото е отстранена неяснота, относно обстоятелството от кого е депозирана жалбата, като видно от молба под вх.№ 1077/02.03.2020 г. е посочено, че жалбата е подадена от юридическото лице „М.” АД, със седалище и адрес на управление гр.С., чрез неговия Изп.Директор и представляващ дружеството Г.М.Ш.. С посочената молба е отстранен допуснатия пропуск, подробно изложен в Разпореждане № 128/20.02.2020 г. на съдебния състав и по този начин жалбата отговаря на изискванията по чл.323 ал.1 т.1 от НПК, който субсидиарно се прилага по силата на чл.84 от ЗАНН.

По делото са събрани гласни и писмени доказателства и  доказателствени средства, а именно: НП № Е-НП-21/03.12.2019 г. на Министъра на енергетиката, писмо под вх.№ Е-26-М-173/15.03.2019 г. на Изп.Директор на „М.” АД гр.С., писмо под вх.№ Е-26-М-222/17.04.2019 г. на Изп.Директор на „М.” АД гр.С., Годишен работен проект за добив на варовик в находище „Г.К.”, годен за производство на блокове за скално-облицовъчни плочи за 2019 г., ведно с План за развитие на минните работи през 2019 г. с напречни профили, Договор за предоставяне на концесии за подземни богатства – скално-облицовъчни материали – варовици, чрез добив от находище „Г.К., област В. на „М.” АД гр.М.от 18.05.2000 г., Акт № 248 за държавна собственост за недвижим имот, находящ се в област М., община М. от 24.06.1997 г., Находище „Г.К.”, координатна система 1970 г. - Приложение 2, Минимална производствена програма за срокът на концесията, определяща минималното годишно концесионно възнаграждение на находище „Г.К.” – Приложение 3, Минимална инвестиционна програма за първия петгодишен период на концесията на находище „Г.К.”, Социална програма находище „Г.К.” – Приложение 5, Допълнително споразумение № 1/12.03.2007 г. към Договор за предоставяне на концесия за подземни богатства – скално-облицовъчни материали – варовици, чрез добив от находище „Г.К.”, област В. на „М.” АД гр.М., сключен на 18.05.2000 г., писмо под изх.№ Е-26-М-242/08.05.2019 г. на Директора на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол”, Известие за доставяне с клеймо от 16.05.2019 г., Акт за установяване на административно нарушение № 14/05.06.2019 г., Възражение под рег.индекс № Е-26-М-276/10.06.2019 г. на Изп.Директор на „М.” АД гр.С., писмо под изх.№ 91/07.06.2019 г. на Изп.Директор на „М.” АД гр.С., ведно със Справка под изх.№ 88/07.06.2019 г., Справка под изх.№ 89/07.06.2019 г., описание на възникнала корекция, писмо под рег.индекс Е-26-М-467/25.11.2019 г. на Изп.Директор на „М.” АД гр.С., Отчет за действително добитите количества блокове, свързани с обекта на концесията за периода от 01.01.2018 г. - 31.12.2018 г., Отчет за нетния размер на приходите от продажби на крайния продукт, свързани с обекта на концесията за периода от 01.01.2018г. - 31.12.2018 г., Отчет за действително реализираните количество блокове, свързани с обекта на концесията за периода от 01.01.2018г. - 31.12.2018 г., писмо под изх.№ Е-26-М-3/06.01.2020 г. на Директора на Дирекция „ПРКК”, Известие за доставяне с клеймо от 10.01.2020 г., Заповед № Е-РД-16-220/15.02.2017 г. на Министъра на енергетиката, Заповед № Е-РД-16-77/31.01.2019 г. на Министъра на енергетиката, Справка под вх.№ 744/17.02.2020 г. от опис на Куриерска фирма „Е.П.капан” гр.П., относно обстоятелството на коя дата е изпратена пратка под № 5300166015227, подадена в офис „П.-капан” на „Е.” от М.Д.К.от гр.П.,съответно са разпитани свидетелите Е.Г., А.З. и С.Б., всички работещи като главни инспектори, респективно младши инспектори в Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол” към Министерство на енергетиката гр.С.. От показанията на всички разпитани по делото свидетели по безспорен, категоричен и непротиворечив начин се установява така отразената в акта, респективно в Наказателното постановление фактическа обстановка. От показанията на свидетеля Е.Г., който е актосъставител по делото, се установява, че последният извършва проверки, във връзка със служебните му задължения по Концесионни договори, като тези проверки се извършват веднъж годишно, съгласно утвърден от Министъра на енергетиката график. На процесната концесия „Г.К.” с Концесионер „М.” АД, със седалище и адрес на управление гр.С. свидетелят Г. извършил проверка през 2019 г., съобразно посочения график на 16 март. Проверката обхващала цялата документация по концесията за периода от извършената проверка през 2018 г. до 16.05.2019 г. Било установено следното:

В Министерство на енергетиката било получено писмо под вх. № Е-26-М-173/15.03.2019 г. от „М.“ АД, на месечен отчет за действително добитите количества блокове, както и справка за приходите от продажби, от находище „Г.К.“, през месец февруари 2019 г., като било установено, че дружеството е извършвало добив от находището в размер на 205,76 куб.м., без представен от Концесионера „М.“ АД и съгласуван от Министъра на енергетиката годишен работен проект за добив и първична преработка за 2019 г., което представлява нарушение на законовите разпоредби Концесионерът да съгласува с Министъра на енергетиката работните проекти за добив и първична преработка на подземни богатства, както и да спазва утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и околната среда.

От представените по делото доказателства е видно, че на 18.05.2000 г. между Министерски съвет на Р.Б.– Концедент и „М.“ АД – Концесионер, е сключен Договор за предоставяне на концесия за подземни богатства – скалнооблицовъчни материали - варовици, чрез добив от находище „Г.К.“, област В.. Концесионният договор е сключен за срок от 35 години и е влязъл в сила от момента на прехвърляне на правото на собственост по приватизационния договор, съгласно чл. 37 ал.1 от Правилника за прилагане на Закона за концесиите – 11.03.1999 г.

Съгласно чл.1 от Концесионния договор концедентът предоставя концесия с предмет особено право на ползване на подземни природни богатства - скалнооблицовъчни материали - варовици за облицовка, представляващи изключителна държавна собственост, чрез добив от находище "Г.К.", индивидуализирано с координатите на точки с номера от 1 до 15 на контура на запасите (Приложение № 2), в координатна система 1970 г. Съгласно чл.6 т.4 от Концесионния договор Концесионерът се задължава да извършва добива, като осъществява свързаните с концесията дейности, съобразно утвърдените със съответните проекти ред на изземване на запасите, ограничения и мерки за опазване и възстановяване на земните недра и околната среда, ред и етапност за рекултивация на нарушени терени. Съгласно чл.7 от Концесионния договор основно право и задължение на Концесионера е да добива подземни природни богатства - варовици от находище "Г.К.", съгласно клаузите на концесионния договор. Съгласно чл.7 ал.2 т.11 от Концесионния договор Концесионерът е длъжен да съгласува с Концедента и с компетентните държавни органи всеки годишен работен проект до 30 януари на настоящата година. След съгласуване с Концедента работния проект и годишните инженерни проекти стават неразделна част от Концесионния договор, а Концесионерът е длъжен да изпълнява задълженията, произтичащи от тях. Основно задължение на концесионера „М.“ АД съгласно чл.7 ал.2 т.5 от Концесионния договор е да представя на Концедента месечни отчети за действително добитите количества блокове, както и справка за приходите от продажби до петнадесет дни след изтичане на съответния месец. През 2019 г. с писмо под вх.№ Е-26-М-222/17.04.2019 г. от Изпълнителния директор на „М.“ АД бил внесен годишен работен проект за 2019 г. за находище „Г.К.“. Преди това, с писмо под вх.№ Е-26-М-173/15.03.2019 г. Концесионерът бил представил месечен отчет за действително добитите количества блокове, както и справка за приходите от продажби от находище „Г.К.“ за месец февруари 2019 г. С това писмо концесионерът бил отчел добив от находището през месец февруари 2019 г. в размер на 205,76 куб.м., без да е имал представен и съгласуван от Министър на енергетиката годишен работен проект за 2019 г. Съгласно чл.82 от Закона за подземните богатства търсенето, проучването, добивът и първичната преработка на подземни богатства, техническата ликвидация и/или консервация на геологопроучвателни и миннодобивни обекти се осъществяват, въз основа на цялостни и/или годишни работни проекти, утвърдени от титулярите на разрешения за търсене и проучване и за проучване и от концесионерите след съгласуване от Министъра на енергетиката. В срока по чл.7 ал. 2 т. 11 от Концесионния договор /до 30 януари на настоящата година/, „М.“ АД не бил представил за съгласуване от Министъра на енергетиката годишен работен проект за добив и преработка за 2019 г. Годишният работен проект за добив и първична преработка от находище „Г.К.“ бил представен в Министерство на енергетиката от Концесионера на 17.04.2019 г. Концесионерът  „М.“ АД бил извършил добив от находище „Г.К.“ през месец февруари 2019 г., в размер на 205,76 куб.м., без да е представил и да е имал съгласуван от Министъра на енергетиката годишен работен проект за добив и първична преработка за 2019 г. Видно от представен с писмо под вх.№ Е-26-М-173/15.03.2019 г. от Концесионера месечен отчет за действително добитите количества блокове, както и справка за приходите от продажби от находище „Г.К.“, през месец февруари 2019 г. се установило, че от „М.“ АД е извършен добив от находището, в размер на 205,76 куб.м., без представен от Концесионера и съгласуван от Министъра на енергетиката годишен работен проект за добив и първична преработка за 2019 г. С писмо под изх.№ E-26-М-242/08.05.2019 г. от Директор на Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“ към Министерство на енергетиката,до „М.“ АД била отправена покана за явяване за съставяне и връчване на Акт за установяване на административно нарушение в сградата на Министерство на енергетиката в гр.С., ул.”Триадица” № 8, на 05.06.2019 г. в 14.00 часа, която видно от обратната разписка е била получена на 16.05.2019 г. На 05.06.2019 г. в Министерство на енергетиката бил съставен в присъствието на Изпълнителния директор на „М.“ АД Г.Ш., АУАН № 14/05.06.2019 г. от Е.И.Г., на длъжност „главен инспектор“ в Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол“,  към Министерство на енергетиката. Актът бил връчен на 05.06.2019 г. лично на Изпълнителния директор и представляващ „М.“ АД  Г.Ш.. При съставяне на акта не са направени конкретни възражения, като в самия акт е вписано от представителя на нарушителя, че писмени възражения ще бъдат внесени в законовия срок. В законоустановения срок по чл.44 ал.1 от ЗАНН срещу съставения АУАН № 14/05.06.2019 г. от страна на „М.“ АД било подадено Възражение с вх. № Е-26-М-276/10.06.2019 г. Във Възражението се твърдяло, че констатациите, съдържащи се в АУАН са неверни. Посочено било, че действително с писма изх. № 100/14.03.2019 г. за месец февруари и изх. № 103/12.04.2019 г. за месец март има посочени количества, които са отразени в месечните отчети като нов добив. Същевременно обаче ставало въпрос не за добив през цитираните месеци на 2019 г. на подземни богатства, а за реализиране на приходи от добити такива през предходната година и находящи се на склад – обстоятелство, което би могло да се установи. Във възражението било посочено, че след констатиране на така допуснатата грешка в подадените към Министерство на енергетиката месечни отчети, по нареждане на Изпълнителния директор на концесионера  „М.“ АД, грешката веднага била отстранена, като са били съставени коректни и верни месечни отчети за месеците февруари и март 2019 г., копия, от които били приложени към възражението. Към възражението било приложено писмо изх.№ 91/07.06.2019 г. /вх. № Е-26-М-275/10.06.2019 г./ от „М.“ АД, към което били приложени Справка изх. № 88/07.06.2019 г., Справка изх. № 89/07.06.2019 г. и Описание на възникналата корекция. Справка изх. № 88/07.06.2019 г. съдържала информация, че през месец февруари 2019 г. от находище „Г.К.“ няма добито количество блокове. В описанието на възникналата корекция се твърдяло, че „с настоящото писмо Ви уведомяваме, че в отчета за м.февруари с изх. № 100/14.03.2019 г. е допусната грешка, като е посочено добито количество блок.“ Тук е мястото да се отбележи, че Справка изх.№ 88/07.06.2019 г. и описание на възникналата корекция /без рег.№ на дружеството и в МЕ/ са представени почти три месеца след подаване на първоначалния отчет за добити количества за м. февруари, с изх. № 100/14.03.2019 г., както и след съставяне на АУАН № 14/05.06.2019 г. и не е ясно на какво се дължи посочената грешка и има ли в действителност такава, като това обстоятелство не бе установено и на съдебното следствие. Освен това във възражението по съставения АУАН е посочено, че в случая „става въпрос не за добив през цитираните месеци на 2019 г. на подземни богатства, а за реализиране на приходи от добити такива през предходната година и находящи се на склад – обстоятелство, което би могло да се установи“, като не са предоставени никакви доказателства, с цел евентуално установяване. Във връзка с постъпилото възражение били разгледани постъпилите в Министерство на енергетиката с вх.№ Е-26-М-467/25.11.2019 г. от „М.“ АД отчети за находище „Г.К.“, както следва: Отчет за действително добити количества блокове, свързани с обекта на концесията за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2018 г., Отчет за нетния размер на приходите от продажби на крайния продукт, свързан с обекта на концесията,  за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2018 г. и Отчет за действително реализираните количества блокове, свързани с обекта на концесията, за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2018 г. Тези отчети били представени от „М.“ АД, във връзка със задължението на Концесионера, съгласно чл.16 ал.3 от Концесионния договор да заплаща годишно парично концесионно възнаграждение, в размер на 5 на сто от стойността на добитите и реализирани количества варовикови блокове, изчислена от Концедента на база реализираните количества блокове и средно претеглената продажна цена. При анализа на Отчета за действително добити количества блокове и на Отчета за действително реализираните количества блокове, за периода 01.01.2018 г. – 31.12.2018 г. се установило, че разликата между добити и реализирани количества блокове през предходната 2018 г. е в размер на 93,67 куб.м. /1802,90 куб.м. добити блокове – 1709,23 куб.м. реализирани блокове/. От това се установява, че разликата между добити и реализирани количества блокове през предходната 2018 г. от находище „Г.К.“, в размер на 93,67 куб.м. е по-малко от отчетения добив на блокове през м.февруари 2019 г. в размер на 205,76 куб.м., за което количество се твърдяло във възражението, че е такова, което е добито и не е реализирано през предходната година. Останалото нереализирано количество от предходната 2018 г. е било в размер на 93,67 куб.м. и към месец февруари 2019 г. концесионерът не е имал на склад добити блокове от находище „Г.К.“ през предходната година в размер на 205,76 куб.м., поради което изложените твърдения във възражението не се потвърждават, както правилно е установил административнонаказващия орган. Концесионерът е запознат с изискванията на ЗПБ, относно проектите за добив и първична преработка на подземни богатства от находище „Г.К.“, както за цялостния, така и за всеки годишен работен проект за добив и първична преработка, които следва да бъдат съгласувани. Съгласно разпоредбата на чл.88 т.3 от ЗПБ за спазване изискванията по опазване на земните недра, чрез рационално използване на подземните богатства, всеки Концесионер е длъжен да съгласува с Министъра на енергетиката работните проекти за търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства. Допълнително, Концесионерът „М.“ АД е длъжен да знае и спазва задълженията и условията, подробно описани в Концесионния договор за добив от находище „Г.К.“ /чл.6 т.4 и чл.7 ал.2 т.11 от Концесионния договор/, които също изискват Концесионерът да има съгласуван от Министъра на енергетиката годишен работен проект за съответната година, за да извършва добив от находището. Видно от представеното в Министерство на енергетиката писмо под вх.№ Е-26-М-173/15.03.2019 г. „М.“ АД е представил месечен отчет за действително добитите количества блокове, както и справка за приходите от продажби, от находище „Г.К.“, през месец февруари 2019 г., като по този начин е установено, че дружеството е извършвало добив от находището в размер на 205,76 куб.м., без представен от Концесионера „М.“ АД и съгласуван от Министъра на енергетиката годишен работен проект за добив и първична преработка за 2019 г., което представлява нарушение на законовите разпоредби Концесионерът да съгласува с Министъра на енергетиката работните проекти за добив и първична преработка на подземни богатства, както и да спазва утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземни богатства, за първичната им преработка, както и мерките за опазване и възстановяване на земните недра и околната среда. Безспорно е налице нарушение  на чл.77, вр. с чл.87 ал.1 и ал. 2 т. 2, вр. с чл.88 т. 3 и т.4 от Закон за подземните богатства.

При обсъждане на събраните по делото доказателства и установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Съдът счита, че не са допуснати процесуални нарушения при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на процесното наказателно постановление, които да водят до отмяната му. Съгласно чл.95 ал.1 от Закон за подземните богатства нарушенията се установяват с актове на длъжностни лица от Министерството на енергетиката. Актосъставителят Е.Г. работи на длъжност главен инспектор в Дирекция „Природни ресурси, концесии и контрол” към Министерство на енергетиката, като същият е упълномощен със Заповед № Е-РД-16-220 от 15.02.2017 г. на Министъра на енергетиката да съставя актове за установяване на административни нарушения, а атакуваното Наказателно постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл.95 ал.3 от Закон за подземните богатства - Министъра на енергетиката. Спазени са изискванията на чл.42 и чл.43 от ЗАНН, като е посочено качеството на свидетелите, описание на нарушението, с оглед неговата специфика и законовите разпоредби, които са нарушени. Съответно не са нарушени и разпоредбите на чл. 57 от ЗАНН.  Не са налице формални предпоставки за отмяна на Наказателното постановление, тъй като при реализирането на административнонаказателната отговорност на дружеството жалбоподател не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството, поради което неоснователно се явява възражението на жалбоподателя в тази насока. Нарушения при съставяне и връчване на АУАН не се установиха, напротив от приложените доказателства се установи, че са спазени строго формалните изисквания на закона. Акта е съставен в присъствие на законния представител на дружеството, връчен и предявен му лично. Пред наказващия орган са направени възражения, че констатираното не представлява нарушение, които правилно според съда са приети за неоснователни. На следващо място разпоредбите, които се сочат да са нарушени гласят следното: чл.77. (Изм. - ДВ, бр. 100 от 2010 г.) Опазването на земните недра чрез рационалното използване на подземните богатства е основно задължение на всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират минно строителство, подготвят експлоатацията и добиват подземни богатства; чл.87. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г., бр. 100 от 2010 г.) (1) Опазването на земните недра при търсенето, проучването, добива и първичната преработка на подземни богатства се осигурява чрез рационалното им използване. (2) Рационалното използване на подземните богатства при търсенето, проучването, добива и първичната им преработка включва: т.2 спазване на утвърдения с работните проекти ред за усвояване на запасите на подземни богатства; чл. 88. (Изм. - ДВ, бр. 70 от 2008 г., бр. 100 от 2010 г.) За спазване на изискванията по опазването на земните недра, чрез рационалното използване на подземните богатства всеки титуляр на разрешение за търсене и проучване и за проучване и концесионер е длъжен да: 3. (изм. – ДВ, бр. 14 от 2015 г.) съгласува с министъра на енергетиката работните проекти за търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства и работните проекти за техническа ликвидация и/или консервация на геологопроучвателните и миннодобивните обекти; ", респективно т.4 – спазване утвърдения с работните проекти ред за промишлено усвояване на запасите и ресурсите на подземни богатства за първичната им преработка, както и мерките за опасване и възстановяване на земните недра и околната среда. Съгласно §1 т.16 от Закон за подземните богатства "Опазване на земните недра" е спазване на определените с нормативните актове изисквания и ред за ползването на земните недра, както и на изискванията за разумното и рационалното използване на подземните богатства при проучването, добива и първичната им преработка. От посочените разпоредби се установява, че същите касаят опазването на земните недра, което съгласно легалната дефиниция в закона се изразява в спазването на реда и изискванията за рационалното използване на подземните богатства. Неизпълнение на задълженията по опазване на земните недра представлява административно нарушение по смисъла на чл.94 ал.1 от Закон за подземните богатства, което е скрепено със санкция за нарушителя. Описаната в АУАН и Наказателното постановление фактическа обстановка е установена безпротиворечиво в хода на проведеното съдебно следствие и уличава жалбоподателя в неизпълнение на задължението му по чл.77, вр. с чл.87 ал.1 и ал.2 т. 2, вр. с чл.88 т.3 и т.4 от Закон за подземните богатства. Фактическото описание на деянието съдържа съставомерните признаци на отговорността по чл.94 ал.1 от Закон за подземните богатства, поради което удовлетворява изискването за съдържание на актовете по чл.42 ал.4 и чл.57 ал.1 т. 5 от ЗАНН. Разпоредбата на чл.77 от Закон за подземните богатства въвежда задължение за субектите, осъществяващи дейности по проучване и ползване на подземните богатства да ги опазват, чрез рационалното им използване. Във връзка с посоченото задължение е въведено изискване за спазването на утвърдения с работните проекти ред за усвояване на запасите на подземните богатства - чл.87 ал.1 и ал.2 т.2, вр. с чл.88 т.3 и т.4 от Закон за подземните богатства, като отклонения от тях не се допускат, ако не са утвърдени по надлежния ред. Следователно, изискването за спазване на утвърдения с работните проекти ред е задължителен не само за реален добив на подземни богатства, а и при тяхното проучване, като част от операциите по разработване на находището. Правилно административнонаказващият орган е приложил и санкционната норма на чл.94 ал.1 от Закон за подземните богатства, която предвижда налагане на имуществена санкция от 50 000 до 500 000 лева на всеки, който не изпълнява задълженията по опазване на земните недра чрез рационално използване на подземните богатства по чл.77 от Закон за подземните богатства. И доколкото в настоящия случай на дружеството е наложена имуществена санкция в минимален размер от 50 000 лева, то същата не подлежи на изменение, съгласно критериите по чл.27 от ЗАНН. Доколкото в случая се касае за нарушение извършено от жалбоподателя, чиято отговорност по аргумента на чл.83 ал.1 от ЗАНН е невиновна, а обективна такава, деянието не следва да се изследва от субективна страна.

Съдебният състав намира, че не е налице приложение на чл.28 от ЗАНН, доколкото деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид. Изискванията на закона за спазване на утвърдените с работните проекти ред за усвояване на запасите са гаранция за опазването на земните недра чрез рационалното им използване и в съответствието с целите на ЗПБ за защита обществените интереси във връзка с опазване на подземните богатства на страната и предотвратяване неблагоприятните последици, които могат да настъпят вследствие неправилното им експлоатиране. Доколкото извършването на пробивно - взривни работи е част от процеса на добив на подземни богатства, включващо всички дейности, провеждани в концесионната площ, неспазеното от жалбоподателя изискване за осъществяване на дейността под контрола на Концедента – Министерство на енергетиката, чрез съгласуване на работните проекти води до извода, че извършеното от дружеството нарушение не представлява "маловажен случай", поради което не са налице материалноправните предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

Ето защо, настоящият съдебен състав мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, ПОТВЪРДИ Наказателно постановление № Е-НП-21/03.12.2019 год. на Т.П.П.- Министър на енергетиката.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

 

 

 

                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: