Решение по дело №519/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2020 г. (в сила от 14 ноември 2020 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20207160700519
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№480

гр. Перник, 28.10.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на осми октомври две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                               СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря Н.С., като разгледа административно дело № 519/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 -  чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 215, във вр. с чл. 196, ал. 6 от ЗУТ.

         Образувано е по жалба, подадена от С.К.С., ЕГН ********** *** против Заповед № 311/10.03.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание чл. 195, ал. 5, пр. 1-во, във вр. с чл. 196, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат доброволно строеж: „Неплътна ограда“, като неподходящ по местонахождение, намиращ се в предвидената в плана улица, северно от УПИ – V-908, кв. 62 по плана на с. Д., с административен адрес: ул. ****.

         В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на оспорения акт, поради съществени нарушения на административно-производствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Сочи се, че на жалбоподателя не е осигурена възможност да се запознае с протокол от 21.08.2018 г. Твърди се, че процесната ограда е изградена по имотната граница на УПИ V-908, кв. 62, тъй като отчуждителната процедура за отреждане на част от него за улица не е завършена, поради неплащане на дължимото обезщетение. Искането към съда е да отмени оспорената заповед.

         В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощника му – негов син – С.К.С. поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорения административен акт по посочените в нея аргументи.

         В съдебно заседание ответникът – кмет на община Перник, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Е., оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по повод подадена от Е.С.К.до кмета на община Перник жалба, с вх. № 17/ТР-4290/01.11.2017 г., в която е посочено, че улицата водеща към собствения и имот – УПИ ІV-910, в кв. 62 по плана на с. Д., общ. Перник е заградена с ограда от собственика на съседния имот. Във връзка с жалбата служебно са извършени справки и са събрани писмени доказателства. Установено е, че съседен на УПИ ІV-910, кв. 62 е УПИ V-908, кв. 62 по плана на с. Д., собствен на С.К.С./решение № 685/01.07.2015 г., постановено по гр. д. № 202/2011 г. по описа на Пернишки районен съд/. От приобщените нотариален акт № 126, том ІІ, дело № 1133/94 г., нотариален акт № 12, том І, дело № 17/84 г., декларация от 05.05.1983 г., заповед № 1588/27.10.1986 г. и протокол към нея, копие от план на с. Д. и при извършена проверка на място от служители от отдел ИПКС в община Перник е установено, че в северната част на УПИ V-908, кв. 62 по плана на с. Д., продължаваща в улица с осови точки 256 и 257, е изградена неплътна ограда до края на УПИ ІV-910.

Със заповед № 1173/13.07.2018 г. на кмета на община Перник е назначена комисия в състав от служители на отдел ИПКС и УТ при община Перник за изясняване на фактите по случая. Разпоредено е да се извърши оглед на строежа на 21.08.2018 г. от 09.30 ч. в присъствието на неговия собственик. Копие от заповедта е изпратена на жалбоподателя на регистрирания му постоянен и настоящ адрес, който е установен чрез извършване на служебна справка в регистъра на населението. Разписката е върната без да е отразено извършено връчване. Със служебна бележка от 14.08.2018 г. служители на община Перник са констатирали, че заповедта е залепена на мястото на строежа и са приложени четири броя снимки удостоверяващи това обстоятелство. До жалбоподателя е изпратено и писмо изх. № 17/ТР-4290-2/17.07.2018 г., в което е посочена датата извършване на оглед на строежа. Обратната разписка се е върнала, с отразяване, че пратката не е потърсена.

На 20.08.2018 г. жалбоподателят е подал възражение с вх. № 17/ТР-4290-3/20.08.2018 г., в което е посочил, че оградата на имота му не е изградена в улица, тъй като отчуждителната процедура по силата на заповед № 1588/27.10.1986 г. не е приключила, поради неизвършено плащане. Оспорена е и редовността на връчване на заповед № 1173/13.07.2018 г., като от изложеното във възражението става ясно, че жалбоподателят се е запознал с нея.

На 21.08.2018 г. комисията, назначена със заповед № 1173/13.07.2018 г., изменена със заповед № 1352/20.08.2018 г., в присъствието на жалбоподателя и на лицето, сезирало административния орган, е извършила оглед на строежа. Констатациите от проверката на място са отразени в съставения констативен протокол № 2-17/ТР-4290 от 21.08.2018 г. В него е отразено, че северно от имота, собствен на жалбоподателя – УПИ V-908, кв. 62 по плана на с. Д., общ. Перник е изградена неплътна ограда от мрежа, монтирана върху дървени колове. Оградата е разположена в предвидената в действащия план улица, която не е реализирана на място, като частта от нея е приобщена към урегулирания поземлен имот и продължава северно пред УПИ ІV-910, кв. 62 по плана на селото. Проверяващите са направили извод, че процесният строеж – неплътна ограда е неподходящ по местоположение. Препоръчали са представяне на геодезическо заснемане на изградените на място огради. Протоколът е подписан от членовете на комисията, от жалбоподателя и Е.К., като и двамата са отразили, че са съгласни с констатациите.

Възражението на жалбоподателя от 20.08.2018 г. е разгледано от комисията, за което е съставен протокол от 05.11.2018 г. Същото е оставено без уважение и е предложено на кмета на община Перник да издаде заповед за премахване на строежа, като неподходящ по местоположение.

С констативен протокол № 3-17/ТР-4290/01.10.2019 г.  по преписката са приети писмени доказателства, представени от Е.С.К., част от които не са били налични по нея до този момент, а именно: писмо изх. № 18/ТР4687/29.11.2018 г., скица изх. № 18/ТР 4687/29.11.2018 г., удостоверение изх. № 11/ТР-3232/31.05.2011 г.

В писмо изх. № 17/ТР 4290-7/11.10.2019 г. е изложена установената в хода на административното производство фактическа обстановка и е посочено, че предстои издаване на заповед за премахване на процесната ограда по реда на чл. 195, ал. 5 от ЗУТ. Писмото е връчено на началника на РДНСК – Перник, във връзка с искана от него информация за хода на преписката/писмо изх. № П-445-18-00-479/01.10.2019 г./ и на Е.С.К.. Изпратено е с пощенска пратка и на постоянния и настоящ адрес на жалбоподателя, но разписката се е върнала с отбелязване „непотърсено“.

На 04.03.2020 г. назначената от кмета на община Перник комисия, в отсъствие на жалбоподателя и без да бъде уведомен, е извършила повторен оглед на място. Констатациите са обективирани в протокол № 4-17/ТР-4290/04.03.2020 г. Отразено е, че местонахождението на оградата, северно от УПИ V-908, кв. 62 по плана на с. Д., е същото като при предишната проверка.

         С оглед така установеното, административният орган – кмет на община Перник  на основание чл. 195, ал. 5, пр. 1-во, във вр. с чл. 196, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ е издал заповед № 311/10.03.2020 г., с която е наредено на жалбоподателя да премахне доброволно строеж: „Неплътна ограда“, намиращ се в предвидената в плана улица, северно от УПИ – V-908, кв. 62 по плана на с. Д., с административен адрес: ул. ****, като неподходящ по местонахождение. Заповедта е връчена на адресата и на 15.07.2020 г. и срещу нея е постъпило възражение, с характер на жалба, с вх. № 17/ТР-4290-10/29.07.2020 г.

         В хода на съдебното оспорване страните не са ангажирали доказателства. Назначената служебно от съда съдебно-техническа експертиза е заличена, поради невнасяне на определения депозит от страната, чиято е доказателствената тежест да установи фактите, за които е допусната.

При така приетото за установено от фактическа страна, настоящият съдебен състав на Административен съд Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК достигна до следните правни изводи:

Жалбата  е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права се засягат от оспорения акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 215, ал. 4 от ЗУТ и срещу подлежаща на съдебен контрол заповед на основание чл. 196, ал. 3, във вр. с чл. 215 от ЗУТ, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Оспорената заповед е издадена от кмета на община Перник, в съответствие с предоставената му в чл. 195, ал. 5 от ЗУТ/ДВ бр. 101/2015 г./ материална и териториална компетентност за премахване на неподходящи по местоположение огради. Отговаря на изискванията за форма, съдържание и реквизити, уредени в 195, ал. 5 от ЗУТ, във вр. с чл. 59, ал. 2 от АПК. Обективирана е в писмена форма, посочен е издателят и адресата, изложени са фактическите основания, послужили за постановяването и, съдържа разпоредителна част с индивидуализиране на задължението на страните, разпределени са разноските за изпълнението, отразен е редът за обжалването и, подписана е и е датирана. Затова съдът намира, че отговаря на изискванията за компетентност и форма и не са налице основания по чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК за отмяната и.

В проведеното административно производство по издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на общите процесуални правила и е спазена процедурата, регламентирана в чл. 196, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ. То е образувано със заповед № 1173/13.07.2018 г. на кмета на община Перник, която е връчена на жалбоподателя по реда на §4 от ДР на ЗУТ, във вр. с чл. 61, ал. 3 от АПК и с която той изрично заявява, че е запознат във възражение вх. № 17/ТР-4290/20.08.2018 г. В последното подробно е изложено становището му във връзка с административно-правния спор. Всички направени възражения са обсъдени от назначената комисия и правилно са отхвърлени като неоснователни. Оплакванията за незапознаване с констативен протокол от 06.02.2018 г. са неотносими към законосъобразността на административното производство, тъй като същият предхожда образуването му и не е част от доказателствата, събрани в хода му. Видно от мотивите на оспорения административен акт, той не се основава на направените в него констатации.

Проверката е извършена от комисия, назначена със заповед на кмета на община Перник в съответствие с изискването на чл. 196, ал. 1 от ЗУТ. Комисията е изпълнила задължението си по чл. 196, ал. 2 от ЗУТ за събиране на всички необходими данни за вида и състоянието на строежа и за изслушване на заинтересованите лица. На извършената проверка на място, жалбоподателят, макар и нередовно уведомен, е присъствал и се е запознал с констатациите на комисията. Същият е бил изслушан, което е отразено в констативен протокол № 2-17/ТР-4290 от 21.08.2018 г., за което се е подписал и собственоръчно е вписал, че е съгласен с приетите за установени факти. Не представлява нарушение на процесуалните правила обстоятелството, че констативният протокол не му е връчен. Законът не поставя такова изискване, а и няма данни да е правено искане от негова страна за получаване на копие от същия и това да му е отказано. Запознаването с отразените в него факти е достатъчно за гарантиране на правата му в административното производство.

Не представлява съществено нарушение на процесуалните правила и незапознаване на жалбоподателя с констативен протокол № 2-17/ТР-4290/04.03.2020 г. В него не са отразени обстоятелства, различни от тези, констатирани при проверката на място на 21.08.2018 г. Освен това административният орган не се е позовал на него при издаване на оспорената заповед.

Предвид изложеното съдът намира, че не са налице основания по чл. 146, т. 3 от АПК за отмяна на обжалвания административен акт и следва да се извърши преценка за материалната му законосъобразност и съответствието му с целта на закона.

         Като правно основание за издаването му е посочена разпоредбата на чл. 195, ал. 5, пр. 1-во от ЗУТ. Относима е нормата на закона в редакцията и от ДВ бр. 101 от 2015 г. Съгласно нея кметът на община може да задължи със заповед собствениците на заварени или търпими строежи да премахнат неподходящи по местонахождение огради. В случая не е спорно между страните, че процесната ограда е изградена през 1986 г. от мрежа, монтирана върху дървени колове, разположена на север от парцел УПИ V-908, кв. 62 по сега действащия план на с. Д., попада в площ, предвидена за улица, с осови точки 256 и 257, която не е изпълнена на място, като заградената площ е приобщена към УПИ V-908, кв. 62 по плана на с. Д.. Следователно касае се за строеж, от категорията на посочените в чл. 195, ал. 5 от ЗУТ, който може да бъде премахнат при наличие на условията, посочени в същата норма и по реда на чл. 196 от ЗУТ. Местонахождението на оградата в площ, предназначена за улица по сега действащия план на селото, е неподходящо по смисъла на чл. 195, ал. 5 от ЗУТ, тъй като създава пречка за нормалното ползване на поземлените имоти, а според чл. 80, ал. 1 от ЗУТ целта на обслужващите улици е да осигурят нормално функциониране на територията. Затова поставянето на ограда в имот, отреден за улица с действащия устройствен план, създава пречка за нормалното ползване на поземлените имоти. В тази връзка настоящият състав намира, че са налице материално правните предпоставки, представляващи основание за издаване на оспорената заповед.
         Неосонвателно е оплакването на жалбоподателя, че площта, заградена от процесната ограда е част от УПИ ІV-906, кв. 62 по плана на с. Д., тъй като обезщетението за отчуждаването и не е заплатено. Съгласно § 9, ал. 2 от ПЗР на ЗУТ за отчуждителните производства, започнали при действието на отменените /ДВ, бр. 124 от 1998 г./ разпоредби на глава пета, раздел I от Закона за териториално и селищно устройство, по които е издадена заповед за отчуждаване, но недвижимият имот не е завзет до 30 октомври 1998 г., заповедта за отчуждаване и за обезщетяване се отменя и производството се прекратява от кмета на общината със заповед. Видно от приложените писмени доказателства процесната площ е отчуждена за улица със заповед 1588/27.10.1986 г. именно по реда на глава V, раздел І от ЗТСУ/отм. ДВ бр. 1 от 2.01.2001 г., в сила от 31.03.2001 г./ и не е спорно по делото, че не е завзета. Следователно за отмяна на отчуждителната заповед е предвидено отделно административно производство, което жалбоподателя може да инициира и което приключва със заповед на кмета на община Перник. В случая нито се твърди провеждането на такова производство, нито се представят доказателства в тази насока. Затова съдът приема за неоснователен доводът на жалбоподателя за материална незаконосъобразност на оспорената заповед на посоченото от него основание.
         С оглед всичко изложено, настоящият състав на Административен съд – Перник, счита, че по отношение на оспорения административен акт не са налице отменителни основания по чл. 146 от АПК, поради което жалбата срещу него е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.К.С., ЕГН ********** *** против Заповед № 311/10.03.2020 г., издадена от кмета на община Перник, с която на основание чл. 195, ал. 5, пр. 1-во, във вр. с чл. 196, ал. 3 и ал. 5 от ЗУТ е наредено да бъде премахнат доброволно строеж: „Неплътна ограда“, като неподходящ по местонахождение, намиращ се в предвидената в плана улица, северно от УПИ – V-908, кв. 62 по плана на с. Д., с административен адрес: ул. ****, като неоснователна.

         ОСЪЖДА С.К.С., ЕГН ********** *** да заплати на Община Перник сумата от 200 лв. /двеста лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                               СЪДИЯ:/П/