Определение по дело №374/2014 на Окръжен съд - Пазарджик

Номер на акта: 604
Дата: 11 септември 2014 г.
Съдия: Красимир Георгиев Ненчев
Дело: 20145200100374
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 10 май 2014 г.

Съдържание на акта

                                                О   П   Р   Е  Д   Е   Л   Е   Н   И   Е      

 

 

Номер:  604 Година  2014г.  Град  Пазарджик, обл. Пазарджишка 

 

 

 

             В   ИМЕТО  НА    НАРОДА

 

 

ОКРЪЖЕН СЪД – ГР. ПАЗАРДЖИК                        ТЪРГОВСКИ  СЪСТАВ

На  11.09.                                                                              2014 година  

 

В публично( закрито) заседание , в следния състав:

 

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР НЕНЧЕВ

                                                                           ЧЛЕНОВЕ :

СЕКРЕТАР : ……………………… 

ПРОКУРОР: ………………………

като разгледа докладваното от съдията   КРАСИМИР НЕНЧЕВ  гр. д . №374  по описа за 2014 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Окръжен съд  Пазарджик е сезиран с искова молба, подадена от   търговското дружество  „Зенит“ ООД гр. Пазарджик , ЕИК ********* против  Министерски  съвет на РБ  гр. София , Административен съд гр. Пазарджик и НАП гр. София .

С отговора на исковата молба    ответниците Министерски  съвет на РБ  гр. София   и НАП гр. София , чрез процесуалните си представители правят възражение за процесуалната недопустимост на предявените субективно   съединени  искове , като молят съда да се прекрати производството по делото ,като се присъдят разноски на страните .

Пазарджишкият окръжен съд , след като се запозна  със съдържанието на исковата молба  и възраженията на ответните страни против предявените искове ,счита, че действително   съдът е сезиран с процесуално недопустима искова молба .

За да се отговори  на въпроса относно  процесуалната допустимост на предявените искове  трябва на първо място да посочи  какво е  съдържанието на исковата молба/ обстоятелствата , на които се основава иска /  и направеното в нея  искане/ петитума на исковата молба / .

В исковата молба се твърди ,че ищцовото дружество е извършило износ на стоки в трета страна ,която не е държава – членка на ЕС.  За износа  на стоки  дружеството е издало три фактури.  Твърди се , че   във фактурите доставчика  не е начислил ДДС върху доставките ,поради това , че износа е извършен в  страна ,която не е държава – членка на ЕС.    Твърди се , че с   Ревизионен акт  на ТД на НАП гр. Пловдив  на ищцовото дружество са определени задължения по ЗДДС  за извършените доставки на стоки по трите фактури  в размер на 42 645, 46 лв. и лихви за забава в размер на 1128, 08 лв.  Ревизионният акт е бил обжалван от дружеството пред АС гр. Пловдив.  АС  е отхвърлил жалбата , като неоснователна . Решението на АС е обжалвано пред ВАС ,който е отменил обжалваното решение и е върнал делото за ново разглеждан от друг състав на същия съд . В мотивите на  решението си ВАС е приел, че  между текста на чл. 606 ал.2 т.3 от ППЗМ и   текста на чл. 793  параграф 2  на   Регламент ( ЕО) 2454/ 1993г. на Комисията  съществува противоречие , при което разпоредбата на  чл. 793  параграф 2  на   Регламент ( ЕО) 2454/ 1993г. на Комисията  подлежи на директно приложение ,поради превес на  общностното право над националното  право . С последващо  решение на АС Пловдив обжалвания ревизионен акт е отменен.   В хода на обжалване на РА , ТД на НАП гр. Пловдив ,въз основа на  констатациите в РА е издал три наказателни постановления против ищцовото дружество  , с които на дружеството са наложени   имуществени санкции , на основание чл. 180ал. 1 от ЗДДС   в общ размер на  42 645, 46 лв., представляващи стойността на дължимия ДДС, ако сделките бяха реализирани на територията на РБ. Наказателните постановления   са обжалвани пред РС Пазарджик, който е отменил НП ,позовавайки се на принципа на приоритет на  Регламент ( ЕО) 2454/ 1993г. пред  националното право . Решенията на РС Пазарджик са обжалвани  от ТД на   НАП пред   Административен съд  Пазарджик , който е отменил решенията  на РС Пазарджик  и е потвърдил НП.   След влизане в сила на отменителното решение на  АС Пловдив , Окръжна прокуратура Пазарджик е внесла в Административен съд Пазарджик предложения за възобновяване на влезлите в сила КАНД. Предложенията на ОП Пазарджик за възобновяване на КАНД  са оставени от Административен съд Пазарджик без уважение с мотива ,че решението на АС Пловдив не представлява „ ново обстоятелство „ по смисъла на чл. 70 б. „в“ от ЗАНН.

При тази фактическа страна на спора в исковата молба са развити доводи за приложимост и приоритет на правото на ЕС  по настоящия казус  пред националното право .

По отношение на МС на РБ в исковата молба е посочено , че с приемането на чл. 606 ал.2 т.3 от ППЗМ в противоречие с разпоредбата на  чл. 793  параграф 2  на   Регламент ( ЕО) 2454/ 1993г. този национален орган е нарушил   основни принципи в правото на ЕС , а имено  принципите на законност и принципа на правна сигурност.

По отношение на Адм.съд Пазарджик   в исковата молба е посочено ,че с отмяната на решенията на РС Пазарджик и потвърждаване на НП , Адм. Съд Пазарджик е нарушил принципа на примата на Европейското  право над националното право, като е следвало да приложи пряко разпоредбата на  чл. 793  параграф 2  на   Регламент ( ЕО) 2454/ 1993г./ принципи на директния ефект и на данъчния неутралитет/ и да отмени НП.  

По отношение на НАП гр.София е посочено ,че с налагане на имуществените  санкции при липсата на извършено нарушение  този национален орган е нарушил правото на  ЕС ,  като не е спазил принципа на данъчния неутралитет.     

При това изложение на обстоятелствата  в исковата молба се твърди , че с действията си тези три национални органа са причинили на ищцовото дружество „имуществени вреди“ , представляващи стойността на наложената имуществена санкция с трите  НП . Твърденията в исковата молба са,че тези имуществени вреди са причинени при условията на „непозволено увреждане „  , като се претендира „солидарната отговорност „на ответниците , при условията на чл. 53 от ЗЗД. Посочено е в исковата молба ,че иска се предявява на основание параграф 1 от ЗР на ЗОДОВ.

Искането е да се осъдят ответниците солидарно да заплатят на ищеца сумата 56 710 ,02лв. , представляваща стойността на имуществената санкция по трите НП.

При това съдържание на исковата молба   казуса поставя логичния въпрос за приложимото материално право и от там за функционалната подсъдност на  правния  спор.

В исковата молба , като правно основание на исковете е посочена нормата на чл.4, параграф 3 от  ДЕС , чл. 7 от Конституцията на РБ във връзка със ЗОДОВ. Нормите на чл.4, параграф 3 от  ДЕС и  чл. 7 от Конституцията на РБ не определят приложимото материално право ,нито функционалната подсъдност на спора .  Първият   текст  прогласява принципа на  „лоялното сътрудничество“ в Общността, а вторият  текст прогласява принципна на   „отговорността  на Държавата“ за вреди , причинени  от незаконни актове или действия на нейни орани и длъжностни лица .   

Исковете ,насочени против  МС на РБ и против НАП   гр. София   подлежат   на разглеждане по реда ,определен в текста на чл. 1 от ЗОДОВ.  Както МС ,така и НАП   са извършили посочените в исковата молба действия, като   „административни органи“ . Ето защо отговорността на тези органи  е отговорност за дейност  на администрацията  и тя следва да се осъществи по реда , предвиден в чл. 1 ал. 2 от ЗОДОВ.  Тази отговорност се реализира  по правилата, посочени в текстовете на чл.202- 207  от АПК.  Компетентен да разгледа исковете за обезщетение против тези  органи е  Административния съд – чл. 128 ал.1т. 5 от АПК. Гражданския съд не е  функционално компетентен да разгледа тези   искове ,като в този случай приложение намира нормата на чл. 8 ал. 1 от ЗОДОВ. Отделен е въпроса ,че иска против МС не е насочен против пасивно легитимиран субект, като се имат предвид правните норми на чл. 19 ал. 2 т. 1 ,чл. 20 ал.1, чл.  40 ал. 3 и ал. 6   от   Закона за администрацията .  

Исковете против  Административния съд са  функционално подсъдни на гражданския съд.  Отговорността за дейността на този съд не попада в нито една от хипотезите на чл.  2 от ЗОДОВ. Отговорността на  административния съд   не може да се реализира нито по реда на чл. 1 от ЗОДОВ ,тъй като съдът не е  административен орган ,нито по реда на чл. 2 от ЗОДОВ ,тъй като вида на увреждането „  непозволено увреждане „  не е регламентирана ,като отговорност  за дейност на правозащитен орган  в текстовете на чл. 2 от   ЗОДОВ. При това положение няма законова пречка отговорността  на съда за твърдените нарушения в исковата молба да се реализира чрез гражданския съд по общия исков ред . В този случай приложение намира нормата на   параграф 1 от ЗР на ЗОДОВ.

Настоящият съдебен състав счита обаче ,че настоящия спор  не може да бъде разгледан нито от административен ,нито от граждански съд . Този извод следва от нормата на чл. 8 ал.3 от ЗОДОВ.  Според тази правна норма , когато закон или указ е предвидил специален начин на обезщетение този закон не се прилага .   От съдържанието на исковата молба става ясно,че ищеца желае да му бъде „възстановена“ сумата  по наложените имуществени санкции с трите наказателни постановления . Това изрично е посочено в исковата молба . С исковата молба ищеца претендира тази сума да му бъде възстановено от ответниците  по общия ред, като „ обезщетение „,по реда на „непозволеното увреждане „ . В конкретния  казус се касае за възстановяване на суми по наложена „имуществена“  санкция .  За възстановяване на такива суми законодателя е предвидил  специален ред . Това  е редът ,  посочен в глава 16 на ДОПК      Особени  производства „ , раздел І-ви „Прихващане и възстановяване“ . В чл.128 ал. 1 на ДОПК   и чл. 129 ал. 1 от ДОПК е посочено ,че недължимо платени или събрани суми  за данъци и имуществени  санкции  се прихващат или възстановяват  по реда ,посочено в тези правни норми . В чл. 129 ал. 6 от ЗОПК е посочено ,  че недължимо внесените или събрани суми , с изключение на задължителни осигурителни вноски   се връщат със законната лихва  за изтеклия период , когато са внесели или събрание въз основа на акт на орган по  приходите .  В чл.129ал.7 на ДОПК е посочено , че  актовете за прихващане или за възстановяване могат да се обжалват по реда за обжалване на ревизионните актове . Това е редът , посочен в глава 18 и глава 19 на ДОПК- обжалване на ревизионния акт по административен и и по съдебен ред.

При положение ,че законодателя е предвидили специален ред за възстановяване на недължимо платени  или  събрани суми по ревизионни актове и имуществени санкции  , отговорността на правните субекти, посочени  като ответници в исковата молба  не може да бъде реализирана нито по реда на ЗОДОВ ,нито по   общия исков ред.  Това е така , тъй като в цитираните по – горе текстове законодателя   ясно е посочил органа , който е компетентен да извърши възстановяването /органа по приходите / , както и  редът за възстановяване на недължимо платени  или събрани суми/ по инициатива на органа по приходите   или по писмено  искане на лицето /    . Следва да се отбележи ,че в текста на чл. 129 ал. 5 от ЗОДОВ  законодателя  е  посочил задължението за органа по приходите в   30- дневен срок от представяне  пред него   на влязъл в сила съдебен  или административен акт , с който в полза на  задълженото лице е признато правото на получаване на   недължимо платени , внесени или събрани сума за данъци или имуществени санкции   да възстанови или прихване изцяло посочените в акта суми ,заедно с дължимата лихва за съответния период.

Ще следва производството по делото да се прекрати , поради процесуалната недопустимост на предявения иск. При положение , че законодателя е предвиди специален ред за възстановяване на недължимо платени или събрани суми по ревизионни актове и  имуществени санкции за данъци /какъвто е настоящия казус / общия ред  по   АПК  и по ГПК  за реализиране  отговорността на правните субекти посочени , като  ответници в исковата молба  не е допустим.

Предвид  на гореизложеното и  на основание чл.  130   от ГПК  Пазарджишкия окръжен съд

 

       О   П   Р   Е  Д  Е   Л   И   :

 

ВРЪЩА   исковата  молба  на търговското дружество„Зенит“ ООД гр. Пазарджик , ЕИК ********* против  Министерски  съвет на РБ  гр. София , Административен съд гр. Пазарджик и НАП гр. София , като  ПРОЦЕСУАЛНО НЕДОПУСТИМА .

ПРЕКРАТЯВА производството по гр. д.№ 374/ 2014г. по описа на ОС Пазарджик .   

 

Определението   подлежи на обжалване с  частна   жалба в   едноседмичен срок от съобщението на   ищеца   пред АС Пловдив.

               Препис от определението да се връчи на страните .

              

 

             ОКРЪЖЕН  СЪДИЯ :