Решение по дело №76/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 август 2020 г. (в сила от 26 февруари 2021 г.)
Съдия: Таня Димова Дамянова
Дело: 20207190700076
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

    97                                               6  август 2020г.                            Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Разградският административен съд, в откритото съдебно заседание на двадесет и девети юли през две хиляди и двадесетата година, в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ДАМЯНОВА

 

при секретаря Пламена Михайлова като разгледа докладваното от съдията Таня Дамянова административно дело № 76 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ).

 Със заповед № 263/01.04.2020г. кметът на община Самуил е отказал да разреши изработването на комплексен проект за инвестиционна инициатива по искане вх.№ 2069/17.09.2018г., подадено от „Агротайм“ ЕООД.

Против заповедта е постъпила жалба от „Агротайм“ ЕООД със седалище и адрес на управление в град Исперих. В жалбата се твърди, че  атакуваната заповед е постановена при липса на компетентност на издалия я орган, неспазване на установената форма, липса на мотиви, противоречие с материалноправните разпоредби на закона, съществено нарушение на  административнопроизводствените правила и в несъответствие с целта на закона.  Поради това жалбоподателят моли за отмяната на  оспорената заповед. Претендира присъждането на направените в производството деловодни разноски.

Ответната страна – кметът на община Самуил, счита жалбата за неоснователна и недоказана. Твърди, че постановеният отказ  не страда от твърдяните пороци. Поради това моли съда да отхвърли оспорването. Претендира присъждането на съдебните разноски.

 Разградският административен съд, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по  искане вх.№ 2069 от 17.09.2018г., подадено от жалбоподателя „Агротайм“ ЕООД за разрешаване на  изработването на комплексен проект за инвестиционна инициатива, състоящ се от ПУП-ПЗ за ПИ № 019001, находящ се в землището на село Хърсово, община Самуил, ЕКАТТЕ 77579, местност „Аралъците“ за създаване на  устройствена основа за проектиране и инвестиционен проект за изграждане на торохранилище- покрита лагуна с двуслойно изолирано, водоплътно дъно за течна торова маса. Към искането са приложени мотивирано искане  за изработване на КПИИ по чл.150, ал.1 от ЗУТ; скица на имот № 019001; нотариални актове  за собственост върху земеделски земи в землището на село Хърсово; положително становище на  Областна дирекция „Земеделие“- Разград за застрояване на част от посочения имот.

По посоченото искане кметът на община Самуил е постановил отказ, обективиран  като резолюция върху самото заявление. С решение № 6/31.01.2019г, постановено по АД 200/2018г., влязло в сила на  14.02.2020г., Разградският административен съд е отменил отказа и е върнал преписката за ново произнасяне при спазване на указанията на съда.

С писмо изх.№ 374/06.03.2020г.  на основание чл.30, ал.2 от АПК и влязлото в сила решение на съда, посочено по-горе, кметът на община Самуил е поискал от жалбоподателя да представи задание по чл.125 от ЗУТ, съставено от възложителя, придружено от информация за  съществуващото положение и устройствени планове, както и опорен план, съдържащ  основни кадастрални и специализирани данни за територията; съгласуване при условията и по реда на ЗКН за наличие на защитени територии за опазване на културното наследство съгласно чл.125, ал.6 от ЗУТ; актуална скица на имот № 019001. Даден е тридневен срок за представяне на посочените документи. С придружаващо писмо вх.№ 1298/11.03.2020г. жалбоподателят е представил задание по чл.125 от ЗУТ с информация за съществуващото положение и опорен план. В заданието (л.28-29) е посочена необходимост от изработването на подробен устройствен план- план за застрояване, обоснована с предвиденото изграждане на покрито торохранилище в земеделски имот без промяна на предназначението на земята.  Посочен е териториалният обхват на плана- поземлен имот № 77579.19.1, местонахождението му  и приблизителните му отстояния от най-близките населени места. Описани са предвижданията на ОУП за посочената територия – имотът попада в територии с общо предназначение – „обработваеми земи – ниви“, както и липсата на подземни и надземни комуникации на експлоатационните дружества. Посочено е че изработването на ПУП следва да се осъществи еднофазно.  Приложен е и опорен план (л.32). 

Представено е удостоверение изх.№ 9400-4625/08.01.2019г. от НИНКН- София, че заданието не подлежи на съгласуване по чл.125 от ЗУТ и скица № 15-235483-09.03.2020 за имота. Представени са и нотариални актове за собственост на земеделски земи в землището на село Хърсово.

 Към преписката е приложено писмо изх.№ И-70/10.01.2019г. на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Русе,  в което се сочи,  при заявените параметри на КПИИ не е необходимо провеждане на процедура по екологична оценка по реда на глава VІ, раздел ІІ на ЗООС, както и процедура по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) по реда на глава VІ, раздел ІІІ от ЗООС. В писмото е посочено, че имотът не попада в границите на защитени територии по смисъла на  Закона за защитените територии и няма вероятност от отрицателно въздействие върху най-близко разположените защитени зони от екологичната мрежа Натура 2000 (л.109 и 110 от АД 200/18). Приложен е договор № 39/23.01.2020г. за наем на имоти- полски пътища в землищата на селата Богданци, Кара Михал и Хърсово в общ размер на 205,472 дка, сключен  между Община Самуил и „Агротайм“. Приложено е становище от „Водоснабдяване и канализация“ ООД- град Исперих с изх.№ 6-19/08.02.2019г. за извършено предварително  проучване, съгласно което  през имот № 019001 не преминава  водопровод, експлоатиран от дружеството. Съобразно съгласувателно становище изх.№ 95-А-УО/07.02.2019г., издадено от „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД в обхвата на имота няма съществуваща електронна съобщителна мрежа. Проектът е съгласуван и с „Нетуоркс България“ ЕООД и съобразно направеното на скицата на имота отбелязване, проектът е съгласуван без забележки.

Със заповед №  263/01.04.2020г. кметът на община Самуил е  отказал да издаде разрешение за изработване на комплексен проект за инвестиционна инициатива за обект „Торохранилище“ в поземлен имот с идентификатор № 77579.19.1 (имот № 019001) в местността „Аралъците“, землище на село Хърсово. Като мотиви за постановения отказ в заповедта са посочени следните обстоятелства: предвиденото застрояване не отговаря на изискванията на чл.7 от  Наредба № 19 за  строителство в земеделските земи без промяна на предназначението им по показателя плътност на застрояване; възложителят не е посочил по какъв начин  ще бъде осъществен транспортния достъп до имота и евентуалната промяна на предназначението на полския път; не е посочил точно мястото, на което ще се ситуира торохранилището; в опорния план не е посочена ограничителната  строителна линия на републикански път ІІІ-2005. Като мотив за постановения отказ са посочени и  възраженията на жителите на четири населени места- Хърсово, Кара Михал, Голяма вода и Богданци.

По делото е изслушана съдебно-техническа експертиза, съгласно която предвид площта на притежаваните от „Агротайм“ земеделски земи в землището на село Хърсово към 11.03.2020г., която възлиза на 182,455 дка, размерът на  площта за застрояване, определена по правилото на чл.7 от Наредба № 19 може да бъде 18,2455 дка. Допустимата норма за плътност на застрояването е 3,649 дка, а допустимата интензивност се равнява на 7,298 дка разгърната застроена площ. Вещото лице сочи, че  предвидените със заданието 8 дка застроена площ надвишават тези показатели. В с.з. вещото лице сочи, че  терминът „площ  за застрояване“, употребен в чл.7 от Наредбата, не е идентичен с термина „застроена площ“.

 Въз основа на изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Същата е подадена срещу акт  по чл.214,т.1 от ЗУТ, който подлежи на съдебен контрол съобразно правилото на чл.215 от ЗУТ. Депозирана е от активнолегитимирано за това лице – адресата на акта. Съдът приема, че предвид нормата на чл.3 от ЗМДВИП в редакцията му от ДВ, бр.28/24.03.2020г., законоустановеният 14-дневен срок е спазен.

 Разгледана по същество, жалбата е и основателна.

 Оспорената заповед е валиден административен акт. Същата е издадена от кмета на община Самуил, който притежава материална и териториална компетентност съобразно чл.150, ал.1 от ЗУТ.  Заповедта е обективирана в писмена форма, изложени са фактическите и правните основания, мотивирали издаването й.

 Заповедта обаче е постановена в противоречие с материалния закон.  Разрешението за изработване на комплексен проект за инвестиционна инициатива (КПИИ), поставя само началото на производството, в което с оглед процесуална икономия, се издават различни по своята същност и характер административни актове. КПИИ се състои от проект за ПУП и инвестиционен проект, които се одобряват едновременно с издаването на разрешение за строеж съгласно  чл. 150, ал. 2 и 3 ЗУТ. В тази процедура са обединени три отделни производства, като всяко от тях приключва с отделен индивидуален административен акт,  но те подлежат на съвместно съобщаване, обжалване и влизане в сила.

Процедурата по КПИИ започва с мотивирано искане на възложителя.  Доколкото  съставна част на КПИИ е ПУП-ПЗ за имот № 019001, по отношение на искането на възложителя да се допусне изработването на КПИИ, намират приложение правилата на чл.125 от ЗУТ и чл.124а, ал.5 от ЗУТ. Дружеството-жалбоподател се легитимира като собственик на процесния недвижим имот в землището на село Хърсово, поради което се явява заинтересувано лице  по смисъла на чл.124а, ал.5 от ЗУТ. След дадени от административния орган указания, жалбоподателят е  представил задание по чл.125 от ЗУТ, съставено от възложителя,  което определя териториалния обхват на плана, сроковете и етапите за изработване и е придружено с информация за съществуващото положение и устройствени планове. Заданието е придружено от опорен план, съдържащ  основни кадастрални и специализирани данни  за територията.  Представено е и удостоверение от НИНКН, че посочения имот не притежава статут на  недвижима културна ценност, както и становище от РИОСВ-Русе, че не е необходимо да се провежда процедура по екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда.

Актът по  чл. 150, ал. 1 ЗУТ представлява само първи етап от производството по одобряване на КПИИ и компетентния орган следва да провери само наличието на условията да бъде разрешено изработването на КПИИ, а именно налице ли  са: мотивирано искане, задание, отговарящо на изискванията на чл. 125 ЗУТ и представени ли са всички необходими документи, които следва да го съпътстват съгласно чл. 125, ал. 2 – 7 ЗУТ.

В тази връзка следва да се обсъдят изложените в  заповедта мотиви за отказ, че предвиденото застрояване не отговаря на изискванията за плътност и интензивност, поставени от чл.7 от Наредба № 19; липсата на предложено разрешение на транспортния достъп до имота; непосочването на точното място, на което ще се ситуира торохранилището; както и непосочването на ограничителната  строителна линия на републикански път ІІІ-2005 в опорния план. В цитираното  по-горе съдебно решение, с което е отменен предходният отказ да бъде разрешено изработването на КПИИ, съдът изрично е отбелязал в мотивите си, че изискванията за допустимост и законност на актовете (проект за подробен устройствен план, включително работен устройствен план, когато такъв е необходим; инвестиционен проект и  разрешение за строеж) следва да се преценяват на по-късен етап, едва когато се допусне изработването на КПИИ и възложителят предприеме действия в тази насока. Заданието не представлява проект за ПУП. Ето защо, при липсата на изготвен такъв проект, административният орган не може да извърши законосъобразна и обоснована преценка за съответствието  на предвижданията му с правилата и нормите за устройство на територията. С изложените в заповедта мотиви за отказ административният  орган всъщност  е  извършил преценка по отношение на  проект, който още не е изготвен.

Съдът приема, че  жалбоподателят-заявител в административното производство, представя писмени доказателства, доказващи неговия правен интерес от издаване на акт по  чл. 150, ал. 1 ЗУТ, а именно - документ за собственост на имота; скица; мотивирано искане. Представени са и задание по чл. 125, ал. 1 ЗУТ, опорен план, становище на директора на РИОСВ – Русе и удостоверение от НИНКН.

Щом са били налице  предвидените в закона предпоставки, постановения от  кмета отказ да разреши изработването на КПИИ се явява постановен в несъответствие с материалния закон. Поради това атакуваната заповед следва да бъде отменена, а преписката върната на административния орган за  ново произнасяне  при спазване на дадените от съда указания.

 С оглед изхода на спора основателна се явява и претенцията на жалбоподателя за възстановяване на направените по производството разноски, които възлизат на 1376 лева: 50 лева платена държавна такса, 960 лева платено адвокатско възнаграждение и 366 лева възнаграждение за вещо лице.

Въз основа на изложеното съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА заповед № 263/01.04.2020г. на кмета на община Самуил, с която отказва да разреши изработването на комплексен проект за инвестиционна инициатива по искане вх.№ 2069/17.09.2018г., подадено от „Агротайм“ ЕООД.

ОСЪЖДА Община Самуил да заплати на "Агротайм" ЕООД със седалище и адрес на управление гр. Исперих, ул.“Васил Левски“ № 43, ЕИК ********* сумата 1376 лева (хиляда триста седемдесет и шест лева) за разноски по делото. 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ:/п/