Р Е Ш Е Н И Е
№ 235
гр. Велико Търново, 04.06.2018г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Великотърновският
административен съд, Х-ти състав, в публично
заседание на девети май две хиляди и осемнадесета
година в състав:
Съдия: Ивелина Янева
при секретаря Д. С., като разгледа докладваното от съдията И. Янева адм.дело N 393 по описа на Административен съд Велико Търново за 2017 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с
чл. 73, ал.4 от Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Образувано
е по жалба на Община Варна против Решение от 04.05.2017г. на Ръководителя на
управляващия орган оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, с което е
отказано верифициране на сумите 111 495,17лв. от безвъзмездно финансиране
и 7 179,83лв. собствен принос за разходи по оперативна програма „Околна
среда 2014 – 2020г.“, по проект „Подготовка и изпълнение на проект за развитие
на инфраструктурата за отпадъчни води в агломерация к.к.“Златни пясъци“. В
жалбата се твърди постановяване на административния акт в нарушение на процесуалния
и материалния закони, тъй като административния акт, с който са наложени финансовите
корекции е обжалван. Моли се за
отмяна на оспорения административен акт и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответникът – Ръководителя на управляващия орган
оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“ – чрез
процесуален представител оспорва жалбата, като я намира за неоснователна и
недоказана. Моли за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Предмет
на настоящото съдебно производство e Решение от 04.05.2017г. на Ръководителя на управляващия орган оперативна
програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, с което е отказано верифициране на
сумите 111 495,17лв. от безвъзмездно финансиране и 7 179,83лв.
собствен принос за разходи по оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“,
по проект „Подготовка и изпълнение на проект за развитие на инфраструктурата за
отпадъчни води в агломерация к.к.“Златни пясъци“.
След като разгледа оплакванията,
изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за
установено от фактическа страна следното:
Между Община Варна и
Министерството на околната среда и водите е сключен Договор за безвъзмездна
финансова помощ по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“
съ-финансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд
на Европейската общност за проект „Подготовка и изпълнение на проект за
развитие на инфраструктурата за отпадъчни води в агломерация к.к.“Златни
пясъци“, Община Варна“ № Д-34-27 на 26.07.2016г.
За изпълнение на проекта
от Община Варна са сключени договори за възлагане на дейности по реда на ЗОП.
Извършена е обществена
поръчка с предмет „Инженеринг – Реконструкция, модернизация и разширение на
ПСОВ – к.к.Златни пясъци“, за която е сключен договор с АД „Хидрострой“. От
управляващия орган е извършена проверка на проекта, при която са установени
нередности и с Решение от 10.04.2017г. е наложена финансова корекция в размер
на 5% от стойността на проекта. Решението е обжалвано, образувано е адм. Д. №
278 / 2017г. при АдмСВТ.
Извършена е обществена
поръчка с предмет „Инженеринг – частично изграждане,
реконструкция/рехабилитация на канализационна мрежа в СО „Ален мак, гр.Варна“,
за която е сключен договор с ДЗЗД „Ален мак 2016“. От управляващия орган е
извършена проверка на проекта, при която са установени нередности и с Решение
от 22.11.2016г. е наложена финансова корекция в размер на
5% от стойността на проекта. Решението е обжалвано, образувано е адм. Д. №
790 / 2016г. при АдмСВТ, административния акт е отменен, съдебния акт е
обжалван и е образувано к.а.д. във ВАС.
На 29.11.2016г. от
Община Варна е направено искане за междинно плащане по проекта с приложени към
него изискуеми документи.
Решение от 04.05.2017г. на Ръководителя на
управляващия орган оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, с което е
отказано верифициране на сумите 111 495,17лв. от безвъзмездно финансиране
и 7 179,83лв. собствен принос за разходи по оперативна програма „Околна
среда 2014 – 2020г.“, по проект „Подготовка и изпълнение на проект за развитие
на инфраструктурата за отпадъчни води в агломерация к.к.“Златни пясъци“.
Посочената обща сума се формира от следните непризнати разходи:
По фактура № 1 / 23.02.2017г. в размер на
13 326,81лв. безвъзмездно финансиране и 858,19лв. собствен принос,
представляващи 5% финансова корекция по договор с ДЗЗД „Ален мак 2016“, наложена с Решение от 22.11.2016г.
По фактура № ********** / 15.03.2017г. в размер на
98 168,36лв. безвъзмездно финансиране и 6 321,64лв. собствен принос,
представляващи 5% финансова корекция по договор с АД „Хидрострой“, наложена с Решение от 10.04.2017г.
В хода на съдебното производство са събрани нови
доказателства във връзка с оспорването на наложените финансови корекции.
С Решение № 10316 / 07.08.2017г. на Върховния
административен съд е оставено в сила Решение № 79 / 14.03.2017г. по а.д. №
790/2016г. по описа на Административен съд Велико Търново, с което е отменено Решение от 22.11.2016г. на Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Околна среда 2014 –
2020г.“, с което е наложена финансова корекция в размер на 5% от стойността на проекта.
С Решение № 4039 / 28.03.2018г. на Върховния
административен съд е отменено Решение № 247 / 19.07.2017г. по а.д. №
278/2017г. по описа на Административен съд Велико Търново, в частта, в която е
отменено Решение от 10.04.2017г. на Ръководителя на управляващия орган
оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, с което е наложена финансова корекция в размер на 5% от стойността на проекта. Със същото решение е оставено в
сила Решение № 247 / 19.07.2017г. по а.д. № 278/2017г. по описа на
Административен съд Велико Търново, в частта, в която е отменено Решение от 10.04.2017г. на Ръководителя на управляващия орган оперативна програма „Околна среда 2014 –
2020г.“, с което е наложена финансова корекция в размер на 5% от стойността на проекта.
Настоящият състав намира, че следва да съобрази
новонастъпилите обстоятелства, тъй като те са от съществено значение за
правилното решаване на спора.
След извършване на служебна
проверка, съдът установи, че обжалвания акт е
издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 73, ал.
1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с
мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил
проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител
на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в
чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В
ал.2 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават
като звено в администрация по реда на Закона
за администрацията или Закона
за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна
администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз,
функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган
или организация. Следователно Министърът на околната среда и водите на основание чл. 25, ал. 1 от Закона за администрацията е
ръководител на Управителния орган, който
би следвало да е автор на административния акт, с който се налага финансова
корекция. Съгласно чл.
9, ал. 1 от ЗФУКПС, ръководителите по чл.
2, ал. 2 могат да делегират правомощията си по този закон на други
длъжностни лица от ръководената от тях организация, като в тези случаи
определят конкретните им права и задължения. Видно от по-горе изложеното
ръководител на Управляващ орган на оперативна програма "Околна среда 2007
– 2013г.” , разполагащ с правомощието да налага финансови корекции, може да
бъде министърът на околната среда и водите или друго оправомощено от него за
ръководител на оперативната програма длъжностно лице. В конкретната хипотеза управляващият орган е определен от Министъра на
околната среда и водите, съгласно заповеди № РД – 634/18.8.2014г, № РД
-641/21.8.2014г, № РД – 539/20.7.2015г., № РД –ОП- 71/14.8.2014г., № РД – ОП
57/14.7.2014г., РД -494/26.6.2014г. и Заповед № РД-ОП- 36/10.5.2014 г. С оглед
на което подписалият уведомителното писмо Я.Г.е явява оправомощена да изпълнява
функциите на управляващ орган, поради което административният акт е издаден от
компетентен орган.
Оспореният административен акт е издаден при спазване
на процесуалните правила и в изискуемата писмена форма. По отношение на
приложението на материалния закон отказът за верификация се явява частично
неправилен.
В противоречие със закона е твърдението на
жалбоподателя за липса на основание за отказ за заплащане на пълната стойност
на разходите по проекта поради оспорване пред съда на наложените финансови
корекции. Съгласно разпоредбите на чл.73, ал.4 и чл.27, ал.2 от ЗУСЕСИФ
решението за налагане на финансова корекция подлежи на предварително
изпълнение, тъй като оспорването му не спира изпълнението му. Следователно
административният орган е обвързан от издадените решения за налагане на
финансова корекция по проекта и до тяхната отмяна те са задължителни за него.
Именно решенията за финансова корекция променят размера на допустимите разходи
по проекта, като за конкретните изпълнители техния размер е намален с 5 %.
Следователно към момента на постановяване на оспореното решение правилно е
намален размера на верифицираните разходи с по 5% от заявените за заплащане
стойности по договори с ДЗЗД „Ален мак 2016“ и АД „Хидрострой“.
Предвид отмяната изцяло
на финансовата корекция, наложена по договор с ДЗЗД „Ален мак 2016“ и
частичната отмяна на финансовата корекция по договор с АД „Хидрострой“, съдът
намира, че към настоящия момент отказът за верифициране е незаконосъобразен и
следва да бъде отменен частично.
Незаконосъобразен е
отказът за верификация на сумите 13 326,81лв. и 858,19лв. по фактура № 1 /
23.02.2017г., издадена от ДЗЗД „Ален мак 2016“, поради
отмяната на Решение от 22.11.2016г. на Управляващия орган.
Незаконосъобразен е отказът за верификация на сумите от 6 321,64лв. собствен принос и 12 643,28лв. национално съфинансиране по фактура № ********** / 15.03.2017г., издадена от АД „Хидрострой“, предвид отмяната на Решение от 10.04.2017г. в частта, в която е наложена финансова корекция върху национално съфинансиране и собствен принос. Видно от мотивите на съдебния акт финансирането на проекта е 85% от Кохезионния фонд на Европейския съюз, 10% от националния бюджет и 5% собствен принос. В оспореното писмо изрично е посочен собствения принос и той възлиза на 6 321,64лв. След като собствения принос от 5% е 6 321,64лв., то националното финансиране от 10% е в размер на 12 643,28лв. / 6 321,64+6 321,64/.
Изложеното по-горе води до извод, че
обжалваният акт следва да бъде отменен в частта, в която е отказана верификация
на сумата от 25 970,09лв. безвъзмездно финансиране и 7 179,83лв.
собствен принос.
Делото като преписка следва да бъде върнато на
административния орган за ново произнасяне по искането за верификация на
посочените по-горе суми.
С оглед изхода на спора страните си дължат взаимно
разноски. Материалния интерес на спора възлиза на 118 675лв. При уважена част
на жалбата в размер на 33 149,92лв., съдът намира, че жалбоподателя
претендира разноски в размер на 200лв. при липсата на конкретно заявено
възнаграждение и липса на представен списък с разноските. Като всяко
потестативно право, правото на разноски възниква в полза на страна в съдебно
производство, но следва да бъде надлежно упражнено. Това упражняване в случая
се извършва с представянето на списък с разноските, в който се индивидуализира
правото по основание и размер. След като страната не е индивидуализирала
претенцията си в списък на разноските, то съдът служебно определя справедливия
размер на юрисконсултско възнаграждение. В конкретния случай процесуалното
представителство на Община Варна се осъществява от юрисконсулт и се изразява в
депозиране по факс на една писмена молба на 15.06.2017г., в която се моли за
гледане на делото в отсъствие на процесуален представител, отмяна на оспореното
решение и присъждане на разноски. При това процесуално поведение съдът намира,
че справедлив размер на юрисконсултско възнаграждение е сумата от 200лв.
Дължимите разноски за жалбоподателя са в размер на 55,87лв. Отхвърлената част
на жалбата е 85 525,08лв., претендираното от процесуалния представител на
ответника в списък на разноските юрисконсултско възнаграждение е в размер на
450лв., поради което и дължимото възнаграждение възлиза на 324,30лв. По компенсация
в полза на ответника следва да бъде присъдено възнаграждение в размер на 268,43лв.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение от 04.05.2017г. на Ръководителя на управляващия орган оперативна
програма „Околна среда 2014 – 2020г.“, в частта, в която е отказано
верифициране на сумите 25 970,09лв. от безвъзмездно финансиране и
7 179,83лв. собствен принос за разходи по оперативна програма „Околна
среда 2014 – 2020г.“, по проект „Подготовка и изпълнение на проект за развитие
на инфраструктурата за отпадъчни води в агломерация к.к.“Златни пясъци“.
ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на управляващия орган
оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020г.“ за действия по компетентност.
ОСЪЖДА Община Варна да заплати на Министерството на околната среда и
водите сума в размер на 268,43лв. ( двеста шестдесет и осем лева
и четиридесет и три стотинки ), представляваща
разноски по компенсация.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния
административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.
Съдия: