№ 179
гр. Перник, 09.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Светослава Ив. Алексиева
при участието на секретаря Катя В. Тодорова
като разгледа докладваното от Светослава Ив. Алексиева Административно
наказателно дело № 20221720200035 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
С електронен фиш серия К, №3827724, издаден от ОД МВР – Перник,
на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на Н. Г. П. с
ЕГН **********, е наложена глоба 100 /сто/ лева за нарушение на чл.21, ал.1
от ЗДвП.
Против електронния фиш е постъпила жалба от П., с която моли за
отмяна на същия като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят не е участвал лично, не е
представляван и от пълномощник.
Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник, не изразява становище по
жалбата. В съдебно заседание представител не е участвал.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, във вр. с чл.84 от ЗАНН,
както и доводите на страните, намира за установено следното:
На 07.02.2019 г., 16.13 часа, в гр. Перник, кв. Бела вода, по път I-6, в
посока към град София се движело МПС - л.а. “Пежо 307 1.6И“, с рег.
№*****. В района на км. 74+600 на посочения път /бензиностанция Дилас/, с
мобилно автоматизирано техническо средство ТFR1 – М, №632, монтирано в
полицейски автомобил с рег.№*****, насочено към приближаващия трафик,
се извършвало измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни
средства в стационарен режим чрез заснемане. Разрешената скорост на
движение била 50/км/ч., съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП. В 16.13 часа през
обсега на преносимата система за контрол на скоростта преминал и
1
горепосоченият автомобил, движейки се в посока към гр. Радомир.
След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил
протокол, рег. № 1158р-1052/08.02.2019г. /приложение към чл.10, ал.1 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата/.
При снемане на записаната информация от АТСС се установило, че в
16.13 часа през обсега на АТСС е преминало превозно средство,
идентифицирано като - л.а. “Пежо 307 1.6И“, с рег. №*****, чиято скорост на
движение при навлизане в контролираната зона била измерена на 77 км/ч.
След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство,
с което е извършено нарушението е собственост на ФЛ - Д. Е. В.. Затова и с
оглед разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП срещу нея бил издаден електронен
фиш, серия К, №2531183, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП във вр. с
чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, и била наложена глоба 100 лв. за извършено
нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
След връчване на електронния фиш в срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП Д.
В. депозирала в ОД МВР – Перник декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, вх. №
433200-69294/07.2020г., в която посочила, че по времето, отразено в
електронния фиш, л.а. “Пежо 307 1.6И“, с рег. №***** е бил във владение на
друго лице - Н. Г. П., на когото го предоставила за управление, както и че
автомобилът й бил върнат от него на 18.02.2019г. Към декларацията В.
приложила копие на свидетелството за управление на същото лице.
Въз основа на декларацията и приложения към нея документ, на
основание чл.189, ал.5 ЗДвП издаденият ЕФ срещу Д. Е. В. бил анулиран, а
на 28.07.2020г. бил издаден процесния – серия К, №3827724 срещу
жалбоподателя.
Електронният фиш бил връчен на Н. Г. П. на 01.01.2021г. Същият не
подал декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП или възражение по чл.189, ал.6 от
ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин като взе предвид приетите писмени доказателства: справка от
централна база данни – КАТ, снимков материал от АТС TFR1-М 632,
протокол за използване на АТСС, рег. №1158р-1052/08.02.2019г. с
приложена към него снимка, протокол №2-29-18/22.11.2018г. от последваща
проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М на Лаборатория за
проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар скоростомери в сектор
„УС“ - Полицейска техника при ГД „НП“, протокол №17-ФМИ/28.01.2013 г.
на БИМ за първоначална проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-
1М, №632/2013г., заповед №313з-461/12.03.2018г. на Директор ОД МВР –
Перник, справка за нарушител /водач, електронен фиш, серия К, №2531183,
декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, вх. № 433200-69294/07.2020г.,
2
свидетелство за управление на МПС №*********, писмо, изх. № 11-00-
26/24.01.2022г. на Директор ОПУ – Перник с приложена извадка от схема за
организация на движение, писмо, рег. № 115800-820/26.01.2022г. от Началник
сектор ПП с приложения.
Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна,
съдът намира следното:
Жалбата е процесуално допустима, но по същество е неоснователна.
При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и
възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени
процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на
електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.
Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките
за това, тъй, като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е
установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство ТFR1 –
М”, №632, с каквото съгласно чл.189, ал.4, може да се установяват и заснемат
нарушения в тази хипотеза. Съгласно §6, т.65 от ДР на ЗДвП
"автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес“.
Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и
заснето процесното нарушение е мобилна система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение. Приетите по делото протокол №17-
ФМИ/28.01.2013г., издаден от БИМ, както и протокол №03-28-20/20.11.2020
г. на Лаборатория за проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар
скоростомери в сектор „УС“ - Полицейска техника при ГД „НП“, безспорно
доказват, че средство за измерване – мобилна система за измерване на
скорост, тип TFR-1М, с идент. №632 е вписана в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване, притежава удостоверение за
одобрен тип средство за измерване, а при извършените първоначална и
последваща проверка е установено съответствие с одобрения тип и с
метрологичните изисквания, като грешките не превишават максимално
допустимите. Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е
установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в
електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за
установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от
ЗДвП, чл. 4 и чл.5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
3
контрол на правилата за движение по пътищата.
Използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол е
удостоверено с протокол /приложение към чл.10, ал.1 от наредбата/, съставен
и подписан от обслужващия го полицейският служител, в който изчерпателно
са посочени р.нтните обстоятелства – идентификационен номер на
използваното АТСС, точното място на контрол, въведения за него скоростен
режим, режим на измерване, посока на задействане, начален и краен час на
работа с АТСС, номерата на първото и последното заснети изображения,
както и общия брой установени нарушения. Записите в съдържанието му,
съпоставени със съдържанието на процесния фиш, позволяват формиране на
еднозначен извод, че протокола е относим към описаното в него нарушение.
Означените място на използване на техническото средство – град Перник, кв.
Бела вода, път I-6, км.74+600, бензиностанция Дилас, времето на работа с
него, посоката на движение на контролираните превозни средства,
установеният скоростен режим, дават основание да се приеме еднозначно, че
на посочените в електронния фиш място, дата и час чрез техническото
средство е установено нарушение при управление на визираното МПС,
изразило се в превишаване на допустимата скорост от 50 км/ч., валидна за
населено място, съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП. В протокола за използване на
АТСС е означено, че посоката на движение на контролираните МПС е
Радомир - София и че същите са заснемани при приближаване, съответстващо
на снимковия материал, което напълно кореспондира на въведените данни в
издадения електронен фиш относно посоката на движение на жалбоподателя.
В пътния участък към 07.02.2019г. не е било въведено различно ограничение
на скоростта с пътен знак, което се установява от предоставената информация
от администрацията, стопанисваща пътя, обективирана в писмо, изх. №11-
00-26/24.01.2022г. от директор Областно пътно управление – Перник и
приложенето към него.
Превозното средство, при управлението на което е извършено
нарушението е идентифицирано по несъмнен начин, а събраните
доказателства еднозначно установяват измерената скорост на движението му
при осъществявания контрол. Относимо доказателствено средство в тази
насока представлява приложения снимков материал, снет от записания клип
№4543, като в извлечените кадри се наблюдава ясно автомобила визиран в
електронния фиш, в близост до него няма други автомобили, видно от полето
“Т=0s”, отразяващо времето на сработването на мобилното средство за
видеоконтрол, т.е., момента на самото измерване. Всяко съмнение чия
скорост е регистрирало АТСС е изключено, тъй като видно от данните на
снимковия материал и от протокола /приложение към чл.10, ал.1 от Наредба
№ 8121з-532/2015г. на МВР/, заснемането е осъществено при приближаващ
трафик, съответен на движението на превозното средство на жалбоподателя.
Съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковия
материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или
записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
4
моторното превозно средство, съставлява годно веществено доказателствено
средство в административнонаказателния процес.
Извлечените от записа снимкови кадри са относими именно към
нарушението, описано в електронния фиш. На снимковите кадри са
възпроизведени данни за дата, час, място на заснемане, съдържа се
информация за техническото средство, извършило заснемането, номера на
клипа, от който са снети кадрите, измерената наказуема скорост, каквито са
техническите възможности на конкретното средство за измерване на скорост.
Обстоятелствата, закрепени в протокола по чл.10, ал.1 от № 8121з-532 от
12.05.2015 г. /номера на първия и последния видеозапис, между които
попада и номера на клипа, означен в снимковия материал, посоката на
движение на контролираните МПС и времето на работа/, мотивират несъмнен
извод, че приобщените снимкови кадри са р.нтни към удостовереното с
официалния документ заснемане, както и че клипът е заснет при
осъществяван контрол на скоростта чрез използване на същото АТСС при
обстоятелствата, отразени в протокола /време, място, посока/.
Протоколът е официален документ, тъй като се съставя от длъжностно
лице в кръга на службата му и се ползва с обвързваща доказателствена сила.
Същият е съставен съгласно изискванията в Наредба №8121з-532 от
12.05.2015г. от полицейски служител с доказана компетентност да
осъществява дейност по заснемане на нарушения на правилата за движение
по пътищата със СПУКС, да извършва последващ преглед, валидизиране и
генериране на ЕФ в АИС „АНД“, доколкото е сред длъжностните лица,
определени за това със заповед №313з-461/12.03.2018г. на Директор ОД МВР
– Перник. Протоколът е приет е и е проверен от полицейски органи,
удостоверено с полагане на подпис и посочване имената на съответните
длъжностни лица, посочени са номерата и броя на свалените от системата
статични изображения/видеозаписи, както и че същите са съхранени на
компютърна конфигурация/сървър в съответната структура на МВР – С „ПП“
– ОД МВР – Перник. Затова съдът цени същия като годно доказателствено
средство за удостоверените в съдържанието му фактически обстоятелства, за
изготвения и приложен снимков материал от записа на нарушението, както и
за това, че АТСС е било използвано съгласно нормативните предписания и
при посочените в протокола обстоятелства.
В заключение съдебният състав приема, че обсъдените доказателствени
материали удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в
съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна
структура и скоростен режим, измерената скорост на движение, отчетеното
превишение по отношение разрешената максимална скорост и превозното
средство, при управлението на което е извършено нарушението, съответстват
на действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени
правилно в съответствие с материалния закон, а оттук - че квалифицирането
на нарушението съответства на изложените факти и е извършено
законосъобразно. Установените факти реализират състава на чл. 21, ал.1 от
5
ЗДвП, която норма забранява превишаване на скорост от 50 км/ч. за населено
място, предвид категорията на превозното средство.
Безспорно доказано е, че жалбоподателят е субект на установеното
административно нарушение и следва да понесе отговорност за него,
съгласно чл.188, ал.1, предл.2 от ЗДвП. Същият е посочен от собственика на
превозното средство, с което е извършено нарушението, като лице, в чието
владение същото се е намирало /твърдение, което не е оспорено от П./, поради
което законосъобразно и обосновано, в съответствие с принципа в чл.24, ал.1
от ЗАНН, именно неговата отговорност е ангажирана за установеното и
доказано по несъмнен начин административно нарушение по чл.21, ал.1 от
ЗДвП.
Не на последно място, обжалваният електронен фиш съответства на
утвърдения със заповед на Министъра на вътрешните работи образец, носи
лимитивно установеното в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП съдържание,
поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията към формата,
съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са
неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна,
съкратена процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя
единствено от съблюдаването на специалните правила и изисквания
регламентирани в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а те в случая са спазени -
отразени са данни за териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане.
Всичко изложено мотивира съдебния състав да приеме, че
доказателствената съвкупност е достатъчна за несъмнен извод, че на
посочените дата и място Н.П. е управлявал описаното превозно средство със
скорост над разрешената, установена с технически изправно АТСС – мобилна
система за измерване на скорост, тип TFR-1М, с идент. №632, поради което
законосъобразно отговорността му е ангажирана по реда на чл.189, ал.4 от
ЗДвП с издаване на електронен фиш.
Давността за административнонаказателно преследване не е изтекла,
предвид датата на нарушението и установените следващи прекъсващи
давността действия. По силата на препращащата норма на чл.11 от ЗАНН по
отношение на този правен институт, са приложими разпоредбите на общата
част на Наказателния кодекс, в частност сроковете по чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК
и чл.81, ал.3 от НК.
По отношение вида и размера на наложеното административно
наказание:
За констатираното нарушение – превишаване на разрешената
6
максимална скорост в населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата
на чл.182, ал.1 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост
от стойността на превишението на скоростта. В конкретния случай скоростта
е превишена с 24 км/ч. /стойност, получена след приспадане на допустимата
техническа грешка при изчисляване скоростта на движение, съгласно
техническите и метрологичните характеристики на АТСС/, поради което за
нарушението е приложима санкцията по т.3 от визираната разпоредба.
Последната предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост
от 21 до 30 км/ч. точно фиксирано по размер наказание – глоба 100 лв.,
изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл.27, ал.2 от
ЗАНН.
В случая именно такова наказание е наложено на Н.П. и предвид
законосъобразното му определяне, обжалваният електронен фиш следва да
бъде потвърден. Намаляване на наказанието под законоустановения размер е
недопустимо.
Разноски не се претендират и не са доказани такива.
Мотивиран от гореизложеното, на основание чл.63, ал.9, вр. ал.2, т.5, вр.
ал.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К, №3827724, издаден от ОД
МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл.182, ал.1,
т.3 от ЗДвП на Н. Г. П. с ЕГН **********, с адрес гр. *****, е наложена
глоба 100 /сто/ лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в
Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от
Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването
му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
7