Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
13.07.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
09 юли |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
565 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3211504,
издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1,
т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лв. на С.Х.М. ***, с ЕГН **********, за нарушение по
чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо средство на
07.11.2019г. в 09:12ч. в гр.Кърджали.
В жалбата се твърди, че фиша бил издаден в нарушение на
материалния закон и административнопроизводствените правила, поради което моли съдът да отмени електронният фиш като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не
се явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, не се представлява. В писмено становище излага съображения
за законосъобразност на електронния фиш. Моли съдът да остави без уважение
подадената жалба.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 07.11.2019г. в гр.Кърджали се осъществявал
видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение с АТС № 11743cf. Същото било позиционирано в гр.Кърджали на ул.”Първи
май”, до хотел „Ида”, където е въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч. за
населеното място. В 09:12ч. на 07.11.2019г. бил заснет движещ се в посока от
завод „Орфей” към гр. Момчилград лек автомобил марка „Опел Мерива” с рег.№ К
8517 ВВ, със скорост 65 км/ч. при ограничение от 50 км/ч. След обработване на
информацията от заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който
като нарушител било вписано името на С.Х.М. ***, с ЕГН **********, в графа
собственик, на когото е регистрирано МПС. В описателната част на електронния
фиш било вписано движение с установена скорост от 62 км/ч. - превишаване с 12
км/ч., съставляващо нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което на основание
чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 50 лв.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
В разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП са посочени
стойностите на скоростта, които водачите на пътни превозни средства не следва
да превишават, в зависимост от вида на превозното средство, както и от това
дали движението се осъществява в населено място, извън населено място или
автомагистрала. В процесния случай нарушението е констатирано в гр. Кърджали,
за който се отнася ограничение на скоростта за движение в населено място от 50
км/ч. Тъй като е отчетено превишение на допустимата скорост за
движение с 12 км/ч., приложена е санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.2
от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба” в размер на 50
лв. за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място,
ако превишаването е от 11 до 20 км/ч. Следователно,
деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от
закона за наказуемо с административно наказание. Обосновано в електронния фиш името на жалбодателя е посочено като
нарушител в качеството на собственик, на когото е регистрирано моторното
превозно средство, доколкото същият не е декларирал по установения ред друго
лице да е извършило нарушението. Жалбоподателят попада в кръга на лицата
по чл.188, ал.1 от ЗДвП и затова следва да отговаря за извършеното нарушение,
отразено в електронния фиш.
При извършената служебна проверка съдът не констатира в
хода на административно наказателното производство да са допуснати твърдените в
жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Изписването
в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на
нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния
фиш, а не до установяването на нарушението с
техническото средство. Не е необходимо
самото нарушение да е установено в отсъствие на контролен орган. На следващо място, чл.189, ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да е установено с техническо средство или
система, без да е конкретизирано дали същото следва да е стационарно или
мобилно. Законодателната промяна в ЗДвП настъпи като след
изменението в закона се предвиди възможността електронен фиш да се издаде и
когато нарушението е установено с мобилно техническо средство, а последното бе
включено в обхвата на автоматизирано техническо средство по смисъла на § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП, приложим във вр. с чл.189, ал.4 от ЗДвП. Към момента
законодателната уредба позволява издаване на електронен фиш, както когато
нарушението е установено посредством стационарно техническо средство, така и
когато е установено с мобилно такова. За целта е издадена и нарочна Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която
са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства
и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният орган в
патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху процеса на
установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и регистрирането на
скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се извършва напълно
автоматично от мобилната система. По делото е представен задължителния в
случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 07.11.2019г., съгласно одобреното
приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и други
обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на
издадения електронен фиш. Няма основание съдът да не кредитира приложената по
делото разпечатка на Снимка № 00752, заснет с преносима система за контрол на
скоростта на МПС, тъй като по силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените
с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час
на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес. Именно посоченият клип доказва, че автомобила „Опел
Мерива” с рег.№ К 8517 ВВ, се е движил със скорост 65 км/ч. при ограничение от
50 км/ч. на посочените в електронния фиш
дата, час и място. При съставянето на ЕФ са спазени всички изисквания на
чл.189, ал.4 от ЗДвП, посочени са: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението /ОДМВР-Кърджали/,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер
на МПС, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините
за
доброволното й заплащане. Сред тези
реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на електронния фиш, не са
предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето издало фиша, датата на
неговото издаване. Макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да предвижда, че влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това
приравняване е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила
наказателни постановления и електронни фишове и не обосновава необходимост от
механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити
на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение
на електронния фиш. Няма изискване последният да има реквизитите на наказателно
постановление, така както са изброени в чл.57 от ЗАНН. АНО е занижил
регистрираната от АТС скорост с 3 км.ч., според методическите указания за
работа с АТС.
Предвид изложените
съображения обжалваният електронен фиш се явява
законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден.
При този изход на
делото и на основание чл. 143 ал.1 от АПК, във вр. с чл.63 от ЗАНН, във вр. с
чл.8 ал.1 т.1 от Наредба №1/09.07.2004г. жалбодателят следва да бъде осъден да
заплати по сметка ОД на МВР-Кърджали следващото се и своевременно поискано ю.к.
възнаграждение в размер на 80
лева.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 3211504,
издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1,
т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лв.
на С.Х.М. ***, с ЕГН **********, за
нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано техническо
средство на 07.11.2019г. в 09:12ч. в гр.Кърджали.
ОСЪЖДА С.Х.М. ***, с ЕГН **********, да заплати по сметка ОД на
МВР-Кърджали ю.к. възнаграждение в размер на 80 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия: