Решение по дело №1549/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 885
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 28 декември 2019 г.)
Съдия: Ивайло Асенов Йорданов
Дело: 20194520201549
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

град Русе, 05.12.2019 година.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             РАЙОНЕН СЪД - РУСЕ, ДЕВЕТИ наказателен състав, в публично заседание, проведено на седми октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАЙЛО ЙОРДАНОВ

 

при секретаря РАДОСТИНА СТАНЧЕВА и прокурора …………………, като разгледа докладваното от съдия Йорданов административно наказателно дело 1549 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на С.С.С., чрез адв. А.А. ***, депозирана против наказателно постановление № 38-0000798/27.06.2019г., издадено от Началник ОО „АА” - Русе, определен за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 ЗАП, с което на жалбоподателя на основание чл. 177, ал. 3, т. 1, пр. 2 ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 3000 лева, за нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 ЗДвП, вр. чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ.

С жалбата се ангажират твърдения, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно, поради допуснати съществени нарушения от материалноправен и процесуалноправен характер при съставянето на АУАН и издаването на НП, както и че неправилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя, тъй като същият не осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението, описано в АУАН. Твърди се, че направената с АУАН констатация не отговоря на действителната фактическа обстановка, а в хода на административнонаказателното производство е било нарушено правото на защита на жалбоподателя. Във връзка с тези твърдения се релевират доводи, че НП не отговаря на изискванията на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, тъй като липсва ясно описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата при които е извършено както и доказателствата, които го потвърждават и едновременно с това не са били изрично посочени всички обстоятелства от съставомерен характер. Сочи се, че жалбоподателят е бил санкциониран по законов текст от недостатъчно индивидуализиран нормативен акт с липса на широка общоизвестност. По отношение на съдържанието на АУАН се релевират отново доводи, че нарушението не е изписано съобразно изискванията на чл. 42, т. 4 ЗАНН и не е посочен основен елемент от неговия състав. На следващо място се развиват съображения, че общата маса на автомобилната композиция не е била измерена при проверката от контролните органи с техническо средство и въпросната стойност е установена от кантарна бележка, която се отнася за друг товар. В тази връзка се инвокират доводи, че не е доказано по изискуемия от закона начин, чиято тежест е на административнонаказващия орган, че измерването на общата маса е извършено при спазване правилата в Закона за измерванията и Наредбата за средствата за средствата за измерване и позоваването само на кантарна бележка води до незаконосъобразност на НП. Моли се да бъде постановено решение, с което да бъде отменено оспореното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа депозираната жалба по изложените в същата фактически и правни доводи. В допълнение се излагат съображения, че по републиканската мрежа е допустимо движението на извънгабаритни ППС след съответното разрешение, реда за издаването на което е регламентиран в посочената Наредба № 11 от 03.07.2011г. на МРРБ и съгласно чл. 35, ал. 3 от Наредбата проверката трябва да бъде извършена със средство за измерване, отговарящо на изискванията на Закона за измерванията, което в случай не е извършено.

Административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща представител.

Районна прокуратура - Русе, редовно призована, не изпраща представител.

Жалбата изхожда от процесуално легитимирано лице, доколкото по отношение на същото е ангажирана административнонаказателна отговорност. Депозирана е в преклузивния срок за обжалване, касае подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради и което се явява процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество досежно нейната основателност.

Съдът‚ след като обсъди ангажираните от жалбоподателя фактически и правни доводи, прецени събраните по делото доказателства, и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление, съгласно изискванията на чл. 314 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

 

Административнонаказателното производство срещу жалбоподателя е започнало със съставянето на АУАН Серия А-2018 № 265636 от 30.05.2019г., за това, че на 30.05.2019г., около 08,00 часа, в град Русе, бул. „България“, разклона за село Николово е управлявал съчленено ППС, състоящо се от товарен автомобил, категория N 3, марка „Волво“, с рег. № ТХ 22 72 ХР, със свързано към товарния автомобил полуремарке от категория О4, с рег. № ТХ 06 07 ЕЕ, с които е извършван обществен превоз на товар 36,860 тона (36860 кг.) натриев пергамент млян FB Extra от „Ватия Холдинг“ АД град Стрелча за „Керос България“ ЕАД град Русе, съгласно пътен лист № 0430, товарителница № **********, експедиционна бележка № 194, кантарна бележка № 7688 и протокол за анализ № 194 като от водача съчленено ППС, състоящо се от товарен автомобил с две оси и полуремарке с три оси е с маса 50680 кг., която надвишава с 10680 кг. (10,680 тона) допустимата максимална маса, установена от министъра на регионалното развитие и благоустройството за движение по пътищата, отворени за обществено ползване на това ППС, което е 40 тона, които факти актосъставителят е субсумирал като нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 ЗДвП, вр. чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ.

Въз основа на така съставения АУАН било издадено и оспореното наказателно постановление, с фактическо описание и правна квалификация на деянието, идентично с това съдържащо се в АУАН, като на жалбоподателя, за така установеното нарушение, на основание чл. 177, ал. 3, т. 1, пр. 2 ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 3000 лева.

Въз основа на събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства и писмени доказателствени средства и извършената им оценка, съдът намира, че следва да бъдат изведени следните изводи.

 

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

 

Актът и наказателното постановление са съставени при спазване императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Констатираното нарушение е описано подробно, по начин напълно индивидуализиращ същото и позволяващ на наказаното лице да разбере, за какво конкретно нарушение е санкциониран, като както в акта, така и в издаденото въз основа на него НП са намерили отражение всички обективни признаци на състава на нарушението, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя, а така също и конкретните законови разпоредба, под които са субсумирани фактите, установени от административния орган и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя. Не е налице противоречие между приетите за установени факти, нормата под която същите са субсумирани и санкционната разпоредба, въз основа на която е ангажирана отговорността на жалбоподателя.

Съдът намира за неоснователни и без опора в материалите по делото доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, касаещи допуснати нарушения на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 ЗАНН.

Видно, както от АУАН, така и от НП, в същите изрично са посочени датата – 30.05.2019г., около 08,00 часа, мястото – град Русе, бул. „България“, разклон за село Николово, подробно е индивидуализирано управляваното от жалбоподателя съчленено ППС, с колко оси е същото, каква е неговата маса – 50680 кг., колко е допустимата максимална маса – 40 тона и колко точно е превишението – 10680 кг., както и въз основа на какви писмени доказателства са установени тези факти. Изрично са посочени конкретните разпоредби, които актосъставителят и впоследствие административнонаказващият орган са приели, че са нарушени и е налице, както беше посочено по-горе в настоящите мотиви идентитет между приетите за осъществили се факти и субсумирането на същите под конкретен състав на административно нарушение.

Всички изложено според настоящия съдебен състав обосновава извод, че не е нарушено по никакъв начин правото на защита на жалбоподателя да разбере, за какво конкретно нарушение е ангажирана неговата отговорност и както в АУАН, така и в издаденото въз основа на него НП са намерили отражение всички елементи от обективната страна на състава на това нарушение.

Без опора в закона са доводите в жалбата, че му е било нарушено правото, защото бил санкциониран по малко известен нормативен акт. Незнанието на нормативен акт, не може да бъде извинително.

Въз основа на оценката на събраните в хода на производството доказателства, съдът намира, че следва да изведен единственият възможен извод от правна страна, а именно, че жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му във вина нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 ЗДвП, вр. чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ, както от обективна, така и от субективна страна.

Съгласно разпоредбата на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в движението, а съгласно чл. 6, ал. 1, т. 3 б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ допустимата максимална маса на съчленени ППС, с две оси с полуремарке с три и повече оси е 40 тона, а в случая общата маса на управляваното от жалбоподателя ППС е надхвърляла допустимата маса с 10 680 кг.

Правилно е определен субекта на нарушението. Нормата на чл. 177, ал.3 ЗДвП предвижда налагане на административно наказание „Глоба“, именно на водач, който управлява ППС с маса, надвишаваща определената от Министъра на регионалното развитие и благоустройство и в конкретния случай, освен че няма спор, че именно жалбоподателят е управлявал превозното средство на дата 30.05.2019г., този факт безспорно се установява и доказва от приобщените в хода на производството гласни и писмени доказателства.

Съдът намира за неоснователни доводите на процесуалния представител на жалбоподателя, за недоказаност на нарушението, предвид това, че масата на превозното средство е установена въз основа на представените писмени доказателства – товарителница и кантарна бележка, а не е било измерена на място от контролния орган.

Видно от представените и приети по делото писмени доказателства – Товарителница за обществен автомобилен превоз в страната № ********** от дата 29.05.2019г., експедиционна бележка № 194 от 29.05.2019г., кантарна бележка № 7688 от същата дата и пътен лист №0430 от дата 29.05.2019г., безспорно се установява, че теглото на товара е 36 860 кг., а теглото на пътното превозно средство е 13 820 кг., както и е установено и брутното тегло, а именно 50 680 кг. По своята доказателствена същност, посочените документи представляват частни свидетелстващи документи, които доколкото носят подписа на водача и същият е приел товара във вида и количеството посочени в тях, които факти последният е удостоверил с подписа си, същите се ползват с обвързваща за съда материална доказателствена сила и правилно са ценени от актосъставителя и от административнонаказващия орган като частни удостоверителни документи, безспорно доказващи удостоверените в тях факти, относно общата маса на натовареното превозно средство, надхвърляща допустимата максимална маса по чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ, и съответно, доказващи извършването на нарушението по чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 ЗДвП.

Без опора в доказателствата по делото са и доводите в жалбата, че се касае за друг товар. Налице е пълно единствено между данните за товара и пътния лист и датата на която е извършен превоза, респективно е установено нарушението.

Неоснователни са и съображенията изложени по същество на спора, касаещи движението на извънгабаритни ППС след съответното разрешение, доколкото липсва такова административно обвинение.

Отделно от това, с оглед пълнота на изложението следва да бъде посочено, че съгласно чл. 14, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2011г. на МРРБ максимално допустимата маса от 40 тона за пътно превозно средство от категорията по чл. 6, ал. 1, т. 3 б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ може да бъде превишена до 45 тона, след заплащане на такса, а доказаната в настоящия случай маса е 50 680 кг и надвишава с 5 680 кг ограничението от 45 тона.

По изложените мотиви съдът намира за неоснователни и без опора в доказателствата по делото доводите на процесуалния представител на жалбоподателя за недоказаност на нарушението.

Отделно от това, съдът намира за неоснователни и доводите на пълномощника на жалбоподателя, че приложените писмени доказателства, установяващи теглото на натовареното пътно превозно средство не са достатъчни да обосноват извод, за общата маса на превозното средство, което е управлявал жалбоподателя, а е следвало контролните органи да извършат собствено измерване с електронна везна, отговаряща на изискванията на Закона за измерванията.

Нормата на чл. 35, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ, на която се позовава пълномощника на жалбоподателя, въвежда подобно задължение за контролните органи, но то касае само случаите, в които се извършва проверка за съответствието между масата и габаритните размери на извънгабаритно и/или тежко ППС, в случаите по чл. 14, ал. 3 от същата, която касае именно извънгабаритните и/или тежките ППС, на които се разрешава да се движат след заплащане само на дължимата такса, с обща маса до 45 тона или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите максимални натоварвания на ос по раздел II, както и тези с габаритни размери: широчина - до 3,30 м, височина - до 4,30 м, и дължина - до 22 м., в която хипотеза не попада настоящия случай.

Както бе посочено по-горе в мотивите, в настоящия случай общата маса на натоварване е била установена въз основа на документи, представен от самия водач на ППС и подписани от него, който е приел данните за товара и общата маса без възражение относно извършеното претегляне при изпращача и резултата от него.

От субективна страна деянието е извършено умишлено при форма на вината пряк умисъл, като в съзнанието на дееца са намерили отражение, както интелектуалния така и волевия момент на умисъла, а именно намерили са отражение всички факти от обективната страна на състава на нарушението – конкретния размер на натоварването на превозното средство и собствената му маса, като във волево отношение деецът пряко е целял настъпване на последиците от извършеното от него деяние.

Въз основа на всичко изложено, съдът намира, че правилно е приложен материалния закон, като установените факти са субсумирани под приложимата правна норма.

Въз основа на правилно установените факти, касаещи установеното нарушение, правилно е издирена и приложена, съответстващата на това нарушение санкционна разпоредба на чл. 177, ал. 3, т. 1, пр. 2 ЗДвП.

Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, доколкото извършеното нарушение не разкрива белезите на маловажен случай, съгласно легалната дефиниция съдържаща се в чл. 93, т. 9 НК, приложим на основание чл. 11 ЗАНН. Не се установиха изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, въз основа на които да бъде направен извода, че извършеното от жалбоподателя нарушение, разкрива по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случай на нарушения от този вид. Напротив, конкретното деяние с оглед размерите на превишението на масата на превозното средство, изключват възможността да се касае за „маловажен случай“ на административно нарушение.

Доколкото обаче, в оспореното наказателно постановление административнонаказващият орган не е изложил мотиви, обусловили налагането на административно наказание в максималния размер от 3000 лева, то наказателното постановление в неговата санкционна част следва да бъде изменено, като размерът на административното наказание „Глоба“ бъде намален от 3000 лева до минимално предвиденият в санкционната разпоредба размер, а именно 500 лева. Липсата на мотиви, относно определянето на размера на административното наказание препятства съдебния контрол, във връзка със спазване разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН от страна на административнонаказващия орган. В тази връзка в наказателното постановление административнонаказващият орган единствено е посочил декларативно, че е взел предвид тежестта на нарушенията, наличието на подбуди за извършването им и целите на чл. 12 ЗАНН, въпреки че става въпрос за едно единствено нарушение и без да изложи, каквито и да било мотиви е наложил максималният размер на предвиденото за това нарушение административно наказание „Глоба“. С оглед невъзможността този порок да бъде саниран в хода на производството по обжалване на наказателното постановление и при доказаност на нарушението, то на основание чл. 27, ал. 5 ЗАНН следва да бъде намален размерът на наложеното на нарушителя административно наказание „Глоба“ до предвидения в санкционната разпоредба минимум, който е именно 500 лева.

В този смисъл, за необходимостта да бъдат изложени мотиви в наказателното постановление, при определяне размера на санкцията е и практиката на Административен съд – Русе, намерила израз в Решение от 27.02.2019г., постановено по КАНД № 8/2019г., Решение от 07.03.2016г. постановено по КАНД № 7/2016г. и Решение от 14.04.2015г. постановено по КНАХД № 90 по описа на съда за 2015г.

Отделно от това при преценка обстоятелствата по чл. 27, ал. 2 ЗАНН, а именно липсата на предходни нарушения на Закона за пътищата от страна на жалбоподателя, липсата на отегчаващи отговорността обстоятелства и имотното състояние на жалбоподателя, който в резултат на полагания от него труд по трудово правоотношение, реализира месечен доход в размер на 510 лева, именно минималния предвиден за това нарушение размер на административното наказание „Глоба“, би постигнало в пълна степен целите на наказанието по чл. 12 ЗАНН и би се явило в пълна степен съответна на личността на дееца и данните за имотното му състояние.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН‚ съдът

 

               

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 38-0000798/27.06.2019г., издадено от Началник ОО „АА” - Русе, определен за длъжностно лице по реда на чл. 92, ал. 2 ЗАП, с което на С.С.С., ЕГН: **********, с адрес ***, на основание чл. 177, ал. 3, т. 1, пр. 2 ЗДвП е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 3000 лева, за нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 ЗДвП, вр. чл. 6, ал. 1, т. 3, б. „а“ от Наредба № 11/03.07.2001г. на МРРБ, като НАМАЛЯВА, размера на административното наказание „ГЛОБА” от 3000 (три хиляди) лева на 500 (петстотин) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Русе в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

 

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: