Решение по дело №246/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 260
Дата: 1 ноември 2023 г.
Съдия: Ивайло Иванов Йосифов
Дело: 20237200700246
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

     

гр.Русе, 01.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

  Председател:   ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

Членове:   РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

                   ДИАНА КАЛОЯНОВА

при секретаря Мария Станчева и с участието на прокурора Г. Манолов, като разгледа докладваното от съдия Йосифов к.а.н.д. № 246 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е касационно по чл.63в от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от глава XII от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Н.З.Ш., чрез процесуалния му представител, против решение № 349/17.05.2023 г., постановено по АНД № 510/2023 г. на Районен съд – Русе, с което e потвърдено наказателно постановление (НП) № 38-0003985/31.01.2023 г. на директора на РД ”Автомобилна администрация” - гр.Русе. С наказателното постановление, за нарушение по чл.139, ал.1, т.2, пр.2 от ЗДвП вр. чл.6, ал.1, т.3, б.“а“ от Наредба № 11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и на основание чл.177, ал.3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3 000 лева. Като касационни основания се сочат допуснати от въззивната инстанция съществени нарушения на процесуалните правила, нарушение на материалния закон и явна несправедливост на определеното наказание. Касаторът твърди, че той, като водач на МПС, не е надлежен субект на извършеното нарушение. Сочи се, че при индивидуализиране на наказанието е нарушена разпоредбата на чл.27 от ЗАНН. Иска се отмяната на обжалваното решение и постановяване на друго, с което да се отмени НП. Алтернативно моли съда да постанови решение, с което НП да бъде изменено като се намали размера на наложеното наказание до предвидения в закона минимум.

Ответникът по касационната жалба – директорът на РД „Автомобилна администрация“ – Русе не взема становище. В съдебно заседание не се явява и не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе изразява становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания,  становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

         Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, същата е неоснователна.

От фактическа страна районният съд е приел за установено, че на 09.11.2022 г. касаторът управлявал товарен автомобил, марка „Скания“ 420, категория N 3, с рег. № Р 5916 ВМ, с прикачено към него полуремарке категория О4, с рег. № Р 2989 ЕЕ, като извършвал обществен превоз на товар – фракция. На същата дата, в 16:16 ч., в гр.Русе, КПП хижа „Приста“, вход гр. Русе, той бил спрян за проверка на документите на ППС и на товара от служители на РД „Автомобилна администрация“ гр. Русе. В хода на проверката, въз основа на представената кантарна бележка № 3123/09.11.2022 г., било установено, че при допустима максимална маса на управляваното от касатора съчленено ППС от 40 000 кг., същата била 49 500 кг. За констатираното нарушение бил съставен АУАН, а въз основа на него наказващият орган издал и обжалваното НП, с което на нарушителя било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 3 000 лв. на основание чл. 177, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП, за извършено нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗДвП, вр. чл. 6, ал. 1, т. 3, б.“а“ от Наредба № 11 от 3.07.2001 г.

При тези факти въззивната инстанция приела от правна страна, че с оглед конкретните технически характеристики на ППС (съчленено ППС, състоящо се от моторно превозно средство с две оси с полуремарке с три и повече оси) масата му не може да превишава 40 тона. Приел е, че доказателствата по делото установяват, че е било налице превишение на максимално допустимата маса. Изводът на въззивния съд е, че нарушението е правилно установено и доказано. Посочено е, че наказанието е правилно индивидуализирано в максималния предвиден в закона размер, тъй като същото е съобразено с наличието на отегчаващи отговорността на касатора обстоятелства. Не е констатирано съществено нарушение на процесуалните правила в извънсъдебната фаза на административнонаказателното производство.

Решението е правилно.

Касационната инстанция не възприема изложените от касатора доводи, според които не водачът е субектът, чиято административнонаказателна отговорност следва да се ангажира. Санкционната норма чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДвП изрично предвижда, че с глоба от 500 до 3000 лв. се наказва водач, който, без да спазва установения за това ред, управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Легалната дефиниция по § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП сочи, че "водач", по смисъла на същия закон, е лице, което управлява пътно превозно средство или води организирана група пешеходци, което води или кара впрегатни, товарни или ездитни животни или стада по пътищата. Нито в извънсъдебната, нито в съдебната фаза на административнонаказателното производство касаторът е навел твърдения или ангажирал доказателства, че не той е управлявал ППС. Тъкмо напротив, в пътен лист серия ТС № 030901 от 09.11.2022 г., издаден в 08:32 ч. ( л. 8 от АНД № 510/23 г. на РРС), за водач на товарен автомобил „Скания“ с рег. № Р 5916 ВМ е посочен именно касаторът, както и часовете на тръгване и пристигане по определения маршрут. В АУАН, въз основа на който е издадено оспореното НП, а така също и в самото НП, са намерили отражение всички обективни признаци на състава на нарушението, включително авторството на деянието, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя. РС – Русе е анализирал подробно събраните доказателства и основателно ги е ценил като безспорни и безпротиворечиви. От приложените към преписката писмени доказателства и разпита на актосъставителя в съдебно заседание обосновано е прието, че именно касаторът е управлявал съчлененото ППС, състоящо се от товарен автомобил марка „Скания“ 420, категория N 3, рег. № Р 5916 ВМ и прикачено към него полуремарке категория О4, с рег. № Р 2989 ЕЕ. Следователно последният е бил негов водач и поради това е годен субект на нарушението. Същият, в качеството именно на водач, е бил длъжен да съобрази поведението си с изискването за максимално допустима маса на посоченото съчленено ППС по чл. 139, ал. 1, т.2 от ЗДвП вр. чл. 6, ал.1, т. 3, б. "а" от Наредба № 11 от 3.07.2001 г. Кантарната бележка, въз основа на която органът е приел, че ППС надхвърля допустимата маса, представлява частен свидетелстващ документ, изхождащ от трето лице, като при извършване на проверката водачът не е оспорил верността му и не е поискал претегляне на пътното превозно средство. При това положение не е имало обективна пречка удостоверените с нея факти и обстоятелства да бъдат зачетени, както от актосъставителя, така и от административнонаказващия орган. Касаторът е получил съставения АУАН срещу подпис, като не е вписал обяснения и/или възражения по съдържанието му и не е представил други доказателства в хода на административнонаказателното производство.

Неоснователно е искането на касатора за редуциране на наложеното му административно наказание „глоба“ в размер на 3000 лева до законовия минимум по чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДвП от 500 лева. Районният съд е изложил съображения относно обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН, които следва да бъдат взети предвид при индивидуализацията на наказанието, които касационната инстанция споделя и към които препраща, на основание чл.221, ал. 2, изр. второ от АПК вр.чл.63в от ЗАНН.

Според чл. 177, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП наказанието за извършеното нарушение е глоба в размер от 500 лв. до 3 000 лв. Претоварването в случая е с 9500 кг., което надхвърля максимално допустимата маса от 40 000 кг. с 23,75 %. Процент претоварване, равен или надвишаващ 20 % от максимално допустимата маса, според квалификацията на тежестта на нарушенията по раздел 4 „Групи нарушения на Директива 96/53/ЕО на Съвета (Правила за масата и размерите)“ от Приложение № 1 "Категоризация на тежките на нарушенията“ по чл.1 от  Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18 март 2016 година за допълнение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на класификацията на тежките нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач, и за изменение на приложение III към Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, за превозни средства от категория N3, какъвто е и процесният случай, представлява „най-тежко нарушение“. Следва да се отбележи, че, видно от § 3 на ЗР на Наредба № 11 от 3.07.2001 г., по чл. 6, ал.1, т. 3, б. "а" от която е квалифицирано нарушението с НП, Директива 96/53/ЕО е транспонирана в националното ни законодателство именно с посочената наредба. Очевидно е също така, че подобно значително претоварване на ППС сериозно уврежда пътната инфраструктура, а освен това създава значителни рискове за безопасността на движението по пътищата. Освен това, видно от справката за извършени нарушения (л.10 – л.11 от АНД 510/2023 г. по описа на РРС), на касатора са налагани наказания за множество други нарушения по ЗДвП, извършени през 2022 г., чието установяване и санкциониране е в компетентността на органите на ИА „Автомобилна администрация“, което сочи на личната му обществена опасност и нежеланието му да се съобразява с установения правен ред.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 349/17.05.2023 г., постановено по а.н.д. № 510/2023 г. на Районен съд – Русе.

Решението е окончателно.

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          

 

                                                        ЧЛЕНОВЕ: