Решение по дело №67/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 март 2022 г. (в сила от 24 март 2022 г.)
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20227220700067
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   №  54

 

гр. Сливен, 24.03.2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на шестнадесети март,  две  хиляди  двадесет и втора година,  в  състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:   СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА    

                                      ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ ИВАНОВА                                                                                                  ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                          

при участието на секретаря ВАНЯ КОСТОВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от председателя касационно административно-наказателно дело № 67 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:       

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от Й.С.Г., чрез адв. П.Н. ***, подадена против Решение № 22 от 10.01.2022 г., постановено по АНД № 607/2021 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено Наказателно постановление НП № 21-0804-001124 от 21.04.2021 г., издадено от Началника на РУ към ОДМВР Сливен, РУ Сливен, упълномощен с МЗ № 8121з-515/14.05.2018 год. с което на Й.С.Г. ЕГН **********, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 200,00 лева и лишаване от право да управлява МПС за шест месеца на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети общо 10 контролни точки. В жалбата се твърди и са изложени съображения за неправилност и процесуална и материална незаконосъобразност на решението на Районния съд. Заявено е искане за отмяна на съдебното решение с произнасяне по същество с решение, с което да бъде отменено процесното НП като незаконосъобразно.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява. Представлява се от адв. П.Н., който поддържа жалбата. Счита, че липсва реално осъществено, съставомерно и виновно деяние и не са налице основания за ангажиране на административнонаказателна отговорност на касатора. Моли съда уважи жалбата.

Ответникът по касационната жалба: ОД на МВР - Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. В представено писмено становище оспорва жалбата и моли да бъде оставена без уважение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава заключение за неоснователност на жалбата.Счита, че са налице условия да бъде оставено в сила решението на СлРС.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 11.04.2021 год. в с. Тополчане, общ. Сливен, полицейски служители при РУ Сливен изпълнявали патрулнопостова дейност в района на с. Тополчане. Спрели управлявания от жалбоподателя Автомобил – Пежо Боксер с рег. № У2570АХ за проверка. При извършената от полицейските служители справка последните установили, че процесното МПС е собственост на А. Г. Х. и е с прекратена регистрация, поради това, че собствеността му не е прехвърлена в рамките на едномесечния законов срок. На жалбоподателя бил съставен АУАН за нарушение чл. 140, ал.1 от ЗДвП. Във връзка с установеното било образувано бързо производство срещу Й.С.Г. за извършено престъпление по чл. 345, ал.2, вр. ал.1 от НК. С постановление за прекратяване на наказателното производство, прокурор при РП Сливен прекратил образуваното бързо производство като изпратил материалите по делото на Директор ОДМВР Сливен с оглед преценка за налагане на административно наказание по ЗДвП на Й.С.Г.. Въз основа на издадения АУАН и постановлението на РП Сливен било издадено и процесното наказателно постановление, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП на основание чл. 175, ал.3, предл.1 от ЗДвП, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лева, лишаване от право да управлява МПС за шест месеца, както и на основание Наредба N – 2539 на МВР били отнети общо 10 точки.

За да потвърди обжалваното НП като законосъобразно, Районният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е приел за установено, че жалбоподателят е извършил описаното в АУАН и НП нарушение; направил е извод, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати процесуални нарушения; счел, направените възражения от страна на жалбоподателя за неоснователни; счел е, че наложеното наказание е определено законосъобразно.

Решението е валидно, допустимо и правилно. Изводите на Районния съд са съобразени със събраните по делото доказателства и с приложимото право и се споделят напълно от настоящата инстанция, поради което повторното им излагане не е необходимо. Още повече, че с нормата на чл. 221, ал. 2, пр. 2 от АПК е предвидена възможност за препращане към мотивите на първоинстанционния съд. Възраженията на касационния жалбоподател са неоснователни.

От събраните по делото доказателства е установено по несъмнен начин, че административното нарушение, за което жалбоподателят е санкциониран, е извършено. Съгласно специалната норма на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове за установяване на нарушенията по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното. АУАН е редовно съставен и съдържа съществените реквизити, предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Констатациите в съставения АУАН не са оборени от установените факти в хода на съдебното производство. Събраните в първоинстанционното производство доказателства кореспондират с констатациите в АУАН. АУАН се ползва с предписаната му от закона доказателствена сила.

С нормата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е разпоредено, че по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За неизпълнение на някое от посочените изисквания, в ЗДвП е предвидена административнонаказателната разпоредба на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, съгласно която се налагат административни наказания на водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Правилно РС Сливен е приел, въз основа на събраните по делото доказателства, че на 11.04.2021 г. Г. е управлявал моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, като това е установено, след като същия е бил спрян от полицейските служители, и след направена служебна справка в информационната система на Сектор „Пътна полиция“. Действително изпълнителното деяние е осъществено с предприемане на действие по управление на моторно превозно средство –автомобил по пътища, отворени за обществено ползване, който не е регистриран. Доколкото законодателят с разпоредбата на чл. 140 от ЗДвП е възвел забрана да се управлява нерегистриран автомобил, причините са без правно значение. При преценка на субективната страна на административното нарушение, съдът съобрази и разпоредбата на чл.143 ал.15 от ЗДвП, посочена в АУАН, съгласно която служебното прекратяване на регистрацията настъпва автоматично, ако новият собственик не изпълни задължението си в двумесечен срок да пререгистрира автомобила. За тези действия на контролните органи собственикът не се уведомява, като в случая задължението е за последния. Прекратяването на регистрацията настъпва по силата на закона, а не по волята на административен орган, поради което и не е било необходимо контролните органи да информират новия собственик за прекратяването на регистрацията (законът не им вменява и такова задължение). Правилно първоинстанционният съд е счел за неоснователни изложените з. причини, които  макар и да са препятствали в определен период от време Г. да изпълни задължението за регистрация, че не могат да обосноват обективна невъзможност като цяло да ги изпълни, което да доведе то отпадане на неговата отговорността. В разглеждания случай посочената административнонаказателна разпоредба е приложена законосъобразно от наказващия орган с налагане на наказания в предвидения минимален размер, както правилно е приел и Районният съд. По делото е установено, че процесното МПС не е било регистрирано по надлежния ред. По несъмнен начин е установено и че това МПС е било управлявано от наказаното лице. При тези обстоятелства Районният съд законосъобразно и обосновано е приел, че е осъществен съставът на административното нарушение.

По изложените съображения, Районният съд правилно е потвърдил процесното НП, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА  Решение № 22 от 10.01.2022 г., постановено по АНД № 607/2021 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                         

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: