Решение по дело №699/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 666
Дата: 2 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Момчил Александров Найденов
Дело: 20205330200699
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

666

 

гр.Пловдив, 02.04.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - IX наказателен състав в публично заседание на двадесет и шести февруари, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МОМЧИЛ НАЙДЕНОВ

 

при секретаря: ИЛИЯНА ЙОРДАНОВА

като разгледа АНД № 699/2020г. по описа на ПРС, X наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Д.Н.Г. ЕГН: **********, с адрес *** срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3310766 на ОДМВР – гр.Пловдив, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движението по пътищата, и е наложена глоба в размер на 400лв. /четиристотин лева/, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

В жалбата се сочи, че електронният фиш е издаден в нарушение на закона и процесуалните правила, като предлага същият да бъде отменен. В допълнително писмено становище сочи, че е нарушена разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., като липсва изискуемата снимка на разположението на уреда. На следващо място взема становище, че в протокола по чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е посочен номер на служебен автомобил, който следва да се посочва само в случай на използване мобилно АТСС в МПС, докато в уведомителното писмо на началник сектор „Пътна полиция“ е посочено, че нарушението е фиксирано със стационарен преносим уред за контрол на скоростта. Взема също становище, че в горния протокол не е посочено дали АТСС е преминало метрологичен контрол и с кой номер на протокол е сторено това, както и че такава информация няма в материалите по делото. На следващо място сочи, че в протокола не е посочено каква е посоката на задействане на АТСС – отдалечаващ, приближаващ или и двете, както и на кой точно пътен участък се претендира нарушението. Още посочва, че е налице разлика в номера на снимките, доколкото в приложеното по делото копие от изображение на управляваното МПС е посочен номер на снимката 0245529, а в протокола са описани номера на статичните изображения от № 0001631 /първо/ до № 0002480 /последно/, което поражда съмнение дали приложения по делото протокол е относим към твърдяното нарушение. Също предлага електронния фиш да бъде отменен.

Въззиваемата страна - ОДМВР – гр.Пловдив, не изпраща представител, в писмено становище оспорва жалбата, сочи че при издаване на електронния фиш са спазен изискванията, залегнали е чл.189, ал.4 от ЗДвП, както и че нарушението е извършено в населено място, където ограничението на скоростта е 50 км/ч.. Поддържа, че съгласно чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП службите по контрол имат право да установяват нарушения правилата за движение по пътищата чрез използване на АТСС, както и че в процесния фиш ясно е описано, че е извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и в определен размера на глобата. Взема становище, че техническото средство, с което е фиксирано нарушението, е годно за употреба и е одобрен тип средство за измерване, системата е преминала проверка от Българския институт по метрология. Още посочва, че реквизитите на електронния фиш са посочени от законодателя в разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗАНН, същата е специална спрямо нормите на ЗАНН, касаещи реквизитите на наказателното постановление. Поддържа, че в случая АТСС е било разположено в гр.Пловдив, на ул.„Васил Левски“ № 121, посока бул.„Дунав“, като съгласно протокола е работило на 02.11.2019г. за времето от 11:00 часа до 14:30 часа, а съгласно снимковия материал, нарушението е извършено в 12:45 часа, т.е. в периода на работа на системата за контрол. Предлага жалбата да бъде оставена без уважение, електронния фиш да бъде потвърден, както и претендира направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение.     

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното:  

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и съдът намери същата подадена в преклузивния срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, предвид следното:

Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП - Електронният фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено възражение по ал.6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша.

В случая, електронният фиш е връчен на 22.01.2020г., видно от приложената разписка, а жалбата е подадена до РС-Пловдив чрез ОД МВР – Пловдив на 23.01.2029г. съгласно отразения входящ номер, няма данни да е направено възражение по реда на чл.189, ал.6 от ЗДвП срещу електронния фиш.

Жалбата също така е подадена от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.

Установява се, че обжалваният електронен фиш представлява писмен текст, отпечатан на обикновен бял лист хартия, формат А4, без подпис и печат. Същият е бил връчен на жалбоподателя, съгласно приложената по делото разписка. Видно от приложените в административно наказателната преписка материали на ОД на МВР Пловдив, отдел „Охранителна полиция“, сектор „Пътна полиция“, няма данни жалбоподателят да се е възползвал от правото си на възражения по фиша на основание чл. 189 ал. 6 от ЗДВП, като същият е бил обжалван в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП – чрез наказващия орган пред съответния местно компетентен съд – Районен съд – Пловдив с жалба.

От фактическа страна е установено, че на 02.11.2019г. в 12:45 ч. в град Пловдив, на ул.„Васил Левски“ № 121, посока бул.„Дунав“, с автоматизирано техническо средство – ARH CAM S1, с № 11743са било заснето движение на лек автомобил марка „Хюндай Туксон“ с регистрационен номер „***“ с измерена скорост от 83 км./ч., същата – над максимално разрешената за движение 50 км./ч., като превишението било в размер на 33 км/ч..

Въз основа на заснемането била изведена разпечатка на клип, в която бил вписан регистрационния номер на автомобила, движение с установена скорост от 86 км./ч. – превишение с 36 км/ч. Като дата и час на нарушението били изведени показанията за дата 02.11.2019. и час - 12:24:55ч., като място на нарушението били отразени географски координати.

В описателната част на така съставения фиш са били възпроизведени данни, идентични с посочените в изведената разпечатка на клип, с корекция възможната грешка на техническото средство – толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. в полза на нарушителя, като бил добавен административния адрес на мястото на нарушението, а като нарушител било вписано името на жалбоподателя Д.Н.Г..

Изложената фактическа обстановка се приема за установена въз основа на описаните по-горе писмени доказателства, включително и въз основа на снимков материал от заснетия клип с техническо средство радар - веществено доказателство по смисъла на чл.189, ал.15 от Закона за движението по пътищата.

Член 21, ал.1  от ЗДвП предвижда, че при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава посочените в същата разпоредба стойности на скоростта в километри в час. В случа нарушението е извършено в населено място, а именно - гр.Пловдив, на ул.„Васил Левски“ № 121, посока бул.„Дунав“, като съгласно същата разпоредба е забранено превишаването на стойност на скоростта от 50 км./ч за МПС.

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП,  при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Нарушението е установено с одобрен тип средство за измерване, съгласно Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126, прието по делото като писмено доказателство.

Съгласно Протокол № 57-С-ИСИС от 30.09.2019г. на Българския институт по метрология, мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение - ARH CAM S1, с № 11743са е преминала проверка в лабораторни условия за точността на измерване.

Представен е Протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата на министъра на вътрешните работи, от дата 02.11.2019г. от който е видно начина на разполагане на техническото средство.

Собствеността върху МПС, с което било извършено нарушението, а именно - лек автомобил марка „Хюндай Туксон“ с регистрационен номер „***“ се установява от приложена справка база данни КАТ от която е видно, че последното е собственост на В. С. Г..

Последният се е възползвал от правото си по реда на чл.189, ал.5 от ЗДвП и с Декларация от 14.01.2020г. е посочил лицето, извършило нарушението, както и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство, а именно – жалбоподателя Д.Н.Г..

Въпреки горното, в случая се установява нарушение реда на чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно същата разпоредба - при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда. В настоящия случай обаче подобна снимка на разположението на уреда не е приложена по административнонаказателната преписка и предвид задължението на въззиваемата страна, съгласно чл.60, ал.2 от ЗАНН, да изпрати цялата преписка на съда, съответно – разпределението на доказателствената тежест по делото, съдът следва да приеме, че подобна снимка не е изготвена.

Същевременно, във връзка с горното се констатира, че съгласно отразеното в самия протокол от 02.11.2019г., изготвен по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е посочено, че АТСС е разположено в служебен автомобил с рег.№ „***“, като в протокола изрично е посочено, че същият регистрационен номер се попълва само за мобилно АТСС в МПС.

От друга страна, в писмо рег.№ 103000-1408/30.01.2020г. на ОДМВР – гр.Пловдив, сектор „Пътна полиция“ е посочено, че нарушението е установено със „стационарно преносим уред за контрол на скоростта“ ARH CAM S1.

         Последното противоречие, съчетано с липсата на изискуемата съгласно чл.10, ал.3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. снимка на разположението на уреда прави невъзможно да бъде установено дали нарушението е констатирано с мобилно или стационарно (макар и преносимо) АТСС. Същевременно ЗДвП, в разпоредбата на § 6, т.65 от Допълнителните си разпоредби, прокарва изрична разлика между мобилната и стационарната АТСС, съответно – в реда за техното прилагане.

Ето защо и с оглед на горното, в случая не може да се установи спазване изискванията на  Наредба № 8121з-532 от 12.05.2016г. на Министъра на вътрешните работи, доколкото липсва яснота дали техническото средство е било мобилно или стационарно такова.

На следващо място съдът намери за основателно и възражението на жалбоподателя в смисъл, че е налице разлика в номера на снимките. Действително, констатира се, че съгласно приложения по делото Протокол от 02.11.2019г., изготвен по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., при работа на същото АТСС на 02.11.2019г., за времето от 11:00 часа до 14:30 часа, са изготвени статични изображения от № 0001631 /първо/ до № 0002480 /последно/. Същевременно, приложеното по делото към обжалвания електронен фиш статично изображение /снимка/ на МПС с  рег.№ „***“ е с посочен № 024529, който номер очевидно е извън посочения протокола интервал от от № 0001631 /първо/ до № 0002480 /последно/. Същото безспорно поражда съмнение дали приложения по делото Протокол от 02.11.2019г., изготвен по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е относим към твърдяното нарушение.

Последното мотивира отмяна на обжалвания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо, доколкото не се установява, че същата е издадена при съблюдаване на условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи.

Единствено с оглед изчерпателност следва да се посочи, че съдът намира за неоснователно становището на жалбоподателя, че в разглеждания Протокол от 02.11.2019г., изготвен по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. не е посочено дали АТСС е преминало метрологичен контрол и с кой номер на протокол е сторено това, както и че такава информация няма в материалите по делото. Разпоредбите на чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. не предвиждат като реквизит на протокола описание на неговата метрологична проверка, а последната безспорно се установява като осъществена съобразно посочения Протокол № 57-С-ИСИС от 30.09.2019г. на Българския институт по метрология.

Също неоснователно е и възражението, че в протокола не е посочено каква е посоката на задействане на АТСС – отдалечаващ, приближаващ или и двете, както и на кой точно пътен участък се претендира нарушението. В изготвения Протокол от 02.11.2019г., изготвен по реда на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. са посочени както посоката на движение на МПС и точното място на разполагане АТСС – на ул.„Васил Левски“ № 121, посока бул.„Дунав“, така и посоката на задействане – П-приближаващ, по който начин достатъчно ясно са локализирани мястото на разполагане на АТСС и посоката на движение на МПС.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. първо, пред. трето от ЗАНН съдът

 

Р Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 3310766 на ОДМВР – гр.Пловдив, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движението по пътищата, на Д.Н.Г. ЕГН: **********, с адрес *** е наложена глоба в размер на 400лв. /четиристотин лева/, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата.

 

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд – гр.Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

                                                                 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)

 

         ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

         И. Й.