РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Административен съд Пловдив
Р Е Ш Е Н И Е
№ 766
гр. Пловдив, 08.04.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Пловдив, XIV състав, в публично заседание
на девети януари през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при
секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдия
Георгиева адм. дело № 2645 по описа на съда за 2018 год., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.145 и следв. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.210 от Закона за
устройство на територията /ЗУТ/ и чл.64 ал. 6 от Закона за
енергетиката /ЗЕ/.
Образувано е по жалба на В.Д.Н., ЕГН **********,***, и
М.Т.Ч., ЕГН **********,***, против решение на комисия, назначена със заповед
№307/22.03.2018 г. на кмета на общ. Родопи, обл. Пловдив, обективирано
в протокол от 18.05.2018 г., с който е определен размерът на парично обезщетение
за сервитутно право в ПИ с идентификатор 87240.40.122 в землището на с. Я.,
общ. Родопи, обл. Пловдив в размер на
1 582 лв.
В жалбите са изложени съображения
за незаконосъобразност на оспорения административен акт, в частта на
определеното парично обезщетение, за което се твърди да е силно занижено.
Поддържа се, че на процесния имот е променено предназначението от земеделска
земя за собствени неземеделски нужди. Твърди се, че при определяне на пазарната
оценка не са взети предвид: категорията земя, местонахождението на имота, не се
представя конкретна информация, послужила за определяне на средна пазарна цена,
както и, че не есъоразено, че привилегиите на титууляра на сервитутното право
са безсрочни и всеобхватни, което, от своя страна, представлява ограничение за
собственика на земята. Иска се отмяна на акт и присъждане на сторените в
съдебното производство разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят Н. се явява лично и
се представлява от адв. М., който представлява и жалбоподателя Ч.. Адв. М. поддържа
жалбата по доводи, подробно изложени в представената по делото писмена защита.
Ответникът – община Родопи, се представлява от юриск. С.,
която оспорва жалбата по доводи, изложени в представените писмени бележки.
Претендира разноски по делото, съобразно представения по делото списък. Прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Заинтересованата страна „фирма“ ЕАД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: ***, чрез процесуалния си
представител юриск. Д., е на становище, че жалбата е неоснователнаи моли съда
да я отхвърли. Претендира разноски по делото и юрисконсултско възнагражедие.
Окръжна
прокуратура гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в
настоящото производство, не изпраща представител и не изразява становище по
основателността на жалбата.
Жалбата е подадена в предвидения за това, преклузивен
процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явяват
ДОПУСТИМИ.
От фактическа страна съдът намира за установено
следното:
С писмо вх. № 53-778-1/13.02.2018 г. (л.31, т.1) „фирма“
ЕАД /“ЕСО“ ЕАД/ е сезирал кмета на община Родопи за необходимостта от
учредяване на ограничени вещни права за обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ –
п/ст „Марица – изток“, за който е одобрен подробен устройствен план –
парцеларен план (ПУП – ПП) със заповед №РД-02-15-35/11.04.2017 г. на
министрество на регионалното развитие и благоустройството, и за който
обект, по силата на чл. 64 ал.1 и ал.4 от Закона за енергетиката (ЗЕ), в полза
на дружеството са възникнали сервитутни права.
Във връзка с изпълнение на процедурата към писмото е
приложен оценителски доклад (л.33, т.1) от „Сървей груп“ ЕООД, с лиценз
*********/2011КНОБ, за определяне на препоръчителна пазарна стойност за
учредяване на безсрочно сервитутно право на части от поземлени имоти, съгласно
изискванията на чл.201 и чл.211 от ЗУТ и чл.64 от ЗЕ. От съдържанието на
доклада се установява, че оценките са изготвени по метода на сравнимите
продажби /МСП/, метода на приходната стойност /МПС/ и аналитичния метод /АМ
-метод на доходната стойност с пазарен множител/. При метода на сравнимите
продажби за изходна информация са ползвани база данни за офертни
цени от агенции за недвижими имоти. Определен е корекционен коефициент със
стойност 0.85, отчитащ засегнатата площ от стъпката на стълба и сервитута, вида
на огранчението и срока на ограничението (безсрочно). За ПИ с иидентификатор
87240.40.122 в землище на с.Я. е посочена засегната площ от 2.115 дка, за които
е предложено обезщетение в размер на 1 582 лева. За постигане на този
резултат са определени следните осреднени цени за засегнатата площ: по МСП – 1
975 лв. (л.44, т.1); по МПС – 1 597 лв. (л.47, т1.) и по АМ – 1 592 лв. (л.51,
т.1).
С писмо вх. № 53-778-2/15.05.2017 г. (л.71, т.1) „фирма“
ЕАД е уведомил кмета на община Родопи, че във връзка с учредяване на сервитути
за обект: „Нова ВЛ 400 kV п/ст „Пловдив“ – п/ст „Марица – изток“, същият, на
основание чл.64 ал.4 тл2 от ЗЕ и по реда на чл.210 ал.1 -4 от ЗУТ, следва да назначи
комисия, която да определи размерите на обезщетенията на собствениците на
асегнатите земи и изготви и изпрати съобщения на засегнатите собственици и
заинтересованите страни, вкл. и „ЕСО“ ЕАД за определяне на размера и реда за
изплащане на обезщетенията.
Линеен енергиен обект електропровод ВЛ 400 kV п/ст
„Пловдив“ - п/ст „Марица-изток“ - п/ст ТЕЦ „Марица-изток 3“, който ще бъде
изграден на територията на общините „Родопи”, Садово и Първомай, област
Пловдив, Чирпан, Опан и Гълъбово, област Стара Загора, и Димитровград и
Симеоновград, област Хасково, е определен с Решение 771 от 21 октомври 2011 г.
на Министерски съвет като национален обект, видно от Заповед №
РД-02-15-35/11.04.2017 гл (л.27, т.1).
Според извадка от кадастралния регистър на недвижимите
имоти на собствениците на имоти (л.91, тл1), попадащи в обхвата на процесия ПУП-ПП,
собственик на имот 8724.40.122, с площ 8.000 дка в землище на в Я. са В.Н. и М.Ч..
В тази връзка
със заповед № 307/22.03.2018 г. (л.24, т.1), на основание чл.44 ал.1 т.8 от ЗМСМА във връзка с чл.210 ал.1 от ЗУТ, кметът на общ. Родопи е назначил комисия
от длъжностни лица, която да определи размера на паричните обезщетения, дължими
на собствениците на ПИ на територията на общ. Родопи за придобиване на
ограничени вещни права (сервитути) върху имотите, засегнати от изграждането на националния
обект в – землището на с. Брестник, с. К. и с. Я..
С протокол от заседание, проведено на 18.05.2018 г. (л.21,
т.1), комисията по горепосочената заповед е определила сумите за обезщетение на
лицата поименно, които излизат на обща стойност 83 899.00 лв. и е
определила реда за изплащане на обезщетенията, като е сторила това въз основа
на изготвените пазарни оценки от „Сървей груп“ ЕООД, София.
За издаденото решение до В.Н. и М.Ч. е изпратено
уведомително писмо изх. № 53-778#47/26.07.2018 г. (л.17, т.1), с
известие за доставка ИД PS 4040 01AZ53 7 и ИД PS 4040 01AZ51 5
(л.18, т.1), получени от лично от
лицата, съответно, на26.07.2018 г. и 28.07.2018 г.
В съдебно заседание на 23.05.2019 г. е изслушана и
приета съдебно-оценъчна експертиза /СОЕ/ (л.322, т.2) с вещо лице Б.К.Н., чието
заключение е прието от страните, но е поставена допълнителна задача, като
допълнителната експертиза (л.364, т.2) е приета с възражения от ответника и
заинтересованата страна. За изготвянето на основната и допълнителната
експертизи, вещото лице е използвало всички материали по делото, извършило е
оглед на процесния имот и е направило съответните проучвания - проверка в Агенцията по вписванията /АВ/,
за наличието на реално извършени сделки с НИ със сходни характеристика за
разглеждания период; запознало се е с публикувани обяви за подобни НИ;
извършило е проверка в агенция да НИ и се е консултирало с представители на
фонда за изкупуване на земеделски земи, както и с колеги оценители на НИ. По
отношение на допълнителната експертиза, вещото лице е извършило проверка в АВ за
реално извършени сделки, при което е установило 8 броя реално извършени сделки
за покупко-продажба на НИ с подобни характеристики за периода 08.11.2016 г. –
08.11.2017 г.
Въз основа на проучванията вещото лице е определило пазарната стойност
на имота по следната методика: 1. Оглед на процесния имот в землището на с. Я.;
2. ЗУТ; 3. Наредба № 16 от 09 юни 2004 г. за сервитутите на енергийните обекти
и 4. Установено е паричното обезщетение на процесния имот. Експертът е
съобразил и следните критерии: - а/ площта на ПИ, включен в границите на
сервитута; б/ видовете ограничения на ползването; в/ срок на ограничението; г/
справедливата пазарна цена наимота или на частта от него, която попада в
границите на сервитута, при което, по метода на пазарните аналози и метод на
поземлената рента, е определил парично обезщетение за нива – 23 144.00 лв,
а за складова база – 31 862.00 лв.
В допълнителната СОЕ за периода 08.11.2016 г. – 08.11.2017 г. вещото лице е
определило парично обезщетение в размер: - за нива – 19 385 лв., а за
складова база – 29 145.00 лв.
В съдебно заседание на 09.01.2020 г. е изслушава и
приета с възражение от процесуалния представител на жалбоподателите повторна
СОЕ (л.433, т.2), изготвена от вещото лице Е.К., която за изготвянето на същата
е използвала информация от АВ и от други места, както и приложената по делото
документация.
Експертът е
посочил, подробно нормативната уредба, регулираща този вид правоотношения,
както и методите на определяне на пазарната стойност на имота. Посочил е също
така, че към датата на оценката – 22.01.2018 г. процесният имот, разположен в
територия с трайно предназначение – земеделска, е с начин на трайно ползване –
нива. Като е използвал сравнителния подход и метод на пазарните сравнения и е
съобразил площта на чуждия поземлен имот, видовете ограничения на ползване;
срок на ограничението, експертът е определил два варианта на паричното
обезщетение, а именно: - към датата на възлагане на оценката на паричното
обезщетение – 22.03.2018 г. (датата на заповед № 307 на кмета на общ. Родопи) и
към датата на влизане в сила на Решение № КЗЗ – 23 от 13.12.2017 г. –
27.03.2018 г.
При първия вариант на определяне на размера на
обезщетението е на база сравнения на реални сделки, при което е определена сумата
- 3 452.00 лв. При втория вариант са определени две суми – на база
сравнения на реални сделки, при което е посочена сума в размер на 9 800
лв. И на база сравнения на офертни цени – 27 340.00 лв.
В хода на съдебното производство към делото са
приобщени: - приложените към жалбата доказателства; заверено копие на ПУП и
становище на заинтересованото лице.
При така установеното от фактическа страна съдът
формира следните правни изводи:
По смисъла на § 1 т.23 от ДР на ЗЕ „Енергиен
обект" е обект или съвкупност от обекти, с предназначение в него или
посредством него да се извършва производство на електрическа и/или топлинна
енергия с определена мощност, добив или съхранение на нефт или природен газ,
пренос, както и преобразуване на параметрите или вида на електрическа и
топлинна енергия и природен газ, нефт или нефтопродукти през мрежи, както и
техните спомагателни мрежи и съоръжения, разпределение на електрическа,
топлинна енергия или природен газ през мрежи, както и техните спомагателни
мрежи и съоръжения, без инсталациите на клиентите.
Съгласно чл.64 ал.1 ал.2 и ал.4 от ЗЕ /ред. ДВ, бр.58
от 2017 г./ при разширение на съществуващи и при изграждане на нови въздушни и
подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за
производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводии
нефтопродуктопроводи в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират
енергийния обект възникват сервитути. Сервитутите по този закон са
1) право на преминаване на хора и техника в полза на лицата по ал.1;
2) право на прокарване на въздушни и подземни електропроводи, на
надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа
енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефтопродуктопроводи в полза
на лицата по ал. 1; 3) ограничаване в ползването на поземлени имоти,
прилежащи към енергийните обекти.
Сервитутите възникват, когато: 1) има влязъл в сила
подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните
имоти, и 2) титулярят на сервитута изплати еднократно обезщетение на
собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът, и на носителите на
други вещни права върху засегнатия имот, а съгласно ал.6 определянето на
размера на обезщетенията по тази глава се извършва по реда на чл.210 и 211 от Закона за устройство на територията или по взаимно съгласие на
страните с оценка от лицензиран оценител.
Според правилото на чл.210 ал.1 от ЗУТ изготвянето на
оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично
предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от
комисия, назначена от кмета на общината.
По правилото на чл.1 т.3 във връзка чл.3 ал.1 от
Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи /обн., ДВ, бр.64 от
5.06.1998 г., в сила от 5.06.1998 г./ паричната равностойност на земеделската
земя при изкупуване, продажба, замяна, учредяване на ограничени вещни права и
сервитути или друга сделка между държавата и физически или юридически лица се
определя на база начални цени, отразяващи размера на капитализираната поземлена
рента (годишно рентно плащане на един декар х 25) според категориите на
земеделските земи и пазарните условия в страната.
Съдът намира, че за нуждите на настоящото производство
следва да се съобрази и Решение № 6 от 4.07.2006 г. на Конституционния съд на
Република България по конституционно дело № 5/2006 г., с което е дадено
задължително тълкуване на понятието „равностойно парично обезщетение“, а именно
според Конституция на РБ равностойно парично обезщетение ще е това, което
позволява на засегнатия от отчуждаването собственик да получи адекватна
обезщета. Определянето на равностойно парично обезщетение без спазването на
ясни обективни критерии не е в интерес и винаги може да злепостави интересите
на собствениците на принудително отчуждени имоти. Това е така, защото влиянието
на субективния фактор при определянето на обезщетението, което не се ръководи
от еднакви обективни критерии, води до отклонение от реалната оценка в една или
друга посока.
При тази фактическа и правна обстановка съдът намира,
че оспореният административен акт е издаден от компетентен административен
орган, в предписаната от закона форма, но при съществени процесуални нарушения
и в противоречие с материалноправните норми и целта на закона.
По делото не се формира спор, че обект "Нова ВЛ 400 kV от подстанция Пловдив-юг до подстанция Марица-изток" – Лот 1" представлява енергиен обект по смисъла на пар.1 т.23 от ДР на ЗЕ
. Не се спори и относно качеството на „фирма“ ЕАД като лице по смисъла на чл.64 ал.1 от ЗЕ.В тази връзка
е необходимо да се отбележи следното:
Каза се по-горе, според чл.64 ал.4 от
ЗЕ, сервитутите по ал.2 /вкл. сервитута по т.2 – право на прокарване
на линейни енергийни обекти в полза на лицата по ал.1/ възникват
когато: 1. има влязъл в сила подробен устройствен план, с който се
определя местоположението и размерите на сервитутните зони на линейния енергиен
обект в засегнатите имоти, и 2. титулярят на сервитута изплати или внесе
еднократно обезщетение по реда на ал.6 на разположение на
собственика и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот.
Доколкото с одобрения ПУП - ПП за посочения енергиен обект се предвижда трасе
на електропровода, който се предвижда да бъде прокаран, засягащо и площ от 2.115
дка от ПИ № 87240.40.122 в землището на с. Я., налице са били
законоустановените предпоставки да се определи размерът на дължимото се на
собственика на този имот обезщетение.
В чл.65 ал.1 от ЗЕ нормативно са регламентирани
приложимите критерии за определяне размера на обезщетението по чл.64 ал.4 т.2
от ЗЕ, като в чл.64 ал.6 от ЗЕ е предвидено, че определянето на размера на
обезщетенията се извършва по реда на чл.210 и 211 от ЗУТ или по взаимно
съгласие на страните с оценка от лицензиран оценител.
В случая размера на обезщетението е определено по
реда на чл.210 от ЗУТ. В посочената норма е регламентирано, че изготвянето на
оценки и определянето размера на обезщетенията се извършва по пазарни цени,
определени от комисия, назначена от кмета на общината.
Съдът намира, че е основателно оплакването в жалбата
за неправилно определен /занижени спрямо пазарните цени/ от Комисията по чл.210 от ЗУТ при общ.
Родопи с обжалваното решение размер на обезщетението за учредяване на
сервитутно право в ПИ № 87240.40.122, землище на с. Я..
Определената
от комисията по чл.210 от ЗУТ с обжалваното решение пазарна оценка в общ размер
на 1 582 лв. за сервитут на енергиен обект: „Нова ВЛ 400 kV „п/ст Пловдив-п/ст
„Марица-изток“, с площ на сервитута: 2,115 дка и трайно заета площ от стъпката
на стълба през ПИ № 87240.40.122 в землището на с. Я., общ. Родопи, се
основава на оценителски доклад и при прилагане критериите по чл.65 ал.1 от
ЗЕ. Оценителят, изготвил приложения по административната преписка
доклад никъде в доклада си не посочва от какви точно съображения изхожда, за да
определи този размер на оценката. Освен, че само в т. Цел на оценката е посочен
чл.64 от ЗЕ, никъде другаде в доклада не се коментира, че сервитутното право по
чл.64 от ЗЕ включва право на прокарване и право на
преминаване на въздушен електропровод ВЛ 400 kV, хора и техника за изграждането и експлоатацията на
електропровода и ограничаване на ползването на имота в площта,
включена в сервитутната ивица: не се допуска застрояване, засаждане на трайни
насаждения и високостеблена растителност, прокарване на проводи на други мрежи
от техническата инфраструктура. Така определеното съдържание на сервитута
/право на прокарване на въздушен електропровод по чл.64 ал.2 т.2 от
ЗЕ/ съответства на предвидените в чл.64 ал.3 т.1 букви „а“,
„б“ от ЗЕ права на титуляра на сервитута и предвидените в чл.64 ал.3
т.2 б.“а“ и “б“ ЗЕ ограничения в служещия имот.
Тук е мястото
да се посочи, че смисълът на визираното в закона изискване за определяне на
обезщетение по пазарни цени /чл.210 ал.1 от ЗУТ/, съответно и посоченият в
чл.65 ал.1 т.4 от ЗЕ показател справедлива пазарна оценка на
имота /чл.65 ал.1 т.4/, показва, че при остойностяването на
обезщетението за сервитут следва да се определи приблизителната и най-близка до
действителната стойност, на която съответния имот или вещно право би могло да
се реализира на свободния пазар, за да бъде и обезщетението равностойно по своя
размер. В тази връзка, методът на пазарните сравнения, в случая се приема като
най-точен изразител на пазарния интерес, съответно, и следва да е водещ при
определяне пазарната цена на земята, като основа за определяне дължимото
обезщетение за сервитута. Прилагането на посочения метод предполага издирване на
пазарни цени на сравними по местоположение и предназначение имоти, извършени
при пазарна конкуренция и удовлетворяващи изискванията за сравнимост с предмета
на оценката. Изложеното изключва възможността да се прави избор между пазарните
свидетелства, принципно отговарящи на законовите изисквания, на база съпоставка
на размера на посочените в тях цени и данъчната оценка на имотите.
Предвид
изложеното, съдът възприема стойността 1 909.00 лв/дка, предложена от СОЕ на база посочените по-горе брой
реални сделки 8 за ниви и 4 за УПИ, издирени от вещото лице с имоти със сходни
характеристики и в период 1 година назад от датата на спорното решение
/вариант I от заключението/. Не
се оспорва, че сделките са сключени, в период до 4 месеца преди 22.03.2018 г.
/датата на оспореното решение на комисията по чл.210 от ЗУТ/, имат за предмет
земеделски земи от четвърта категория, находящи се в землището на с. Я., т. е.
имат характеристики, сходни с тези на засегнатия имот.
Следва
определеният от комисията по чл.210 от ЗУТ размер
на обезщетението да бъде увеличен съобразно заключението на съдебно-оценъчната
експертиза, по метода на пазарните аналози, обосноваващ справедлива
пазарна цена на частта от имота във връзка с установения критерий по чл.65 т.4 ЗЕ /
Решение № 12834/2010г., ВАС, Второ О./.
Неоснователно
се явява възражението на заинтересованата страна за прекомерност на адвокатския
хонорар, с оглед правилото на чл.143 ал.1 от АПК, което налага, при отмяна на
обжалвания акт всички разноски да бъдат възложени в тежест на органа, който го
е издал. В тази насока община Родопи следва да бъде осъдена да заплати на
оспорващите направените в хода на производството разноски.
Водим от
горното, Административен съд – Пловдив, XIV състав,